Christian Larsen og Dorothea Christine Broberg 1700-tallet

Startet af Torodd Kinn, 19 Jan 2011 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Torodd Kinn

Jeg søker opplysninger om disse to og sønnen Thomas Christian Larsen. Jeg siterer fra "Stortinget og Statsraadet 1814-1914", bd. Ib, s. 534:

"Larsen, Thomas Christian, født i Fredensberg paa Sjælland i 1788, søn av livkusk hos dronning Juliane Marie, Christian Larsen og Dorothea Christine Broberg. Tok juridisk eksamen i morsmaalet, kom som handelsbokholder til Farsund [i Norge] 1816 ..."

Er Fredensberg = Fredensborg slot?

Jeg har lett etter dem i folketellingen av 1801 uten resultat. Jeg etterlyste også opphavet til Thomas Christian Larsen på det gamle forumet for et par år siden, men da kjente jeg ikke navnet på foreldrene.

Jeg har lite erfaring med slektsgransking utenfor Norge og ville være svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg.

Hans Poulsen



Hej Torodd

De personer, du efterlyser, har ikke villet give sig til kende de steder, hvor jeg har prøvet mig frem - overhovedet ikke.

Umiddelbart overrasker det, at Thomas Christian Larsen hed Larsen til efternvan.

Hans fars fornavn var Christian, og da er Thomas' patronym Christiansen, Thomas Christian Christiansen.

De tre slotte kan jeg hjælpe dig med:

Fredensborg slot:

http://www.ses.dk/da/SlotteOgHaver/Slotte/FredensborgSlotOgSlotshave.aspx

Frederiksborg Slot

http://wictor.dk/wictor/frederiksborg/frbSlot.html


Frederiksberg Slot

http://www.frederiksbergslot.dk/slotshistorien.htm

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torodd Kinn

Takk for svar, Hans!

Nei, det er besynderlig at det skal være så umulig å finne disse personene.

At Thomas Christian Larsen var kalt Larsen, er sikkert; han var en offentlig person (ordfører, stortingsmann m.m.) og kalte seg Christian Larsen.

Men jeg begynner etter hvert å tvile på opplysningene om opphavet hans, selv om de kommer fra en tilsynelatende etterrettelig kilde, et stort bokverk om alle stortingsmenn og norske statsråder fra 1814 til 1914.

Noen som vet?

Hilsen Torodd

Torodd Kinn

Jeg leter videre ut fra tanken om at den boken jeg viser til, kan ha feilaktig informasjon.

Jeg finner denne familien i 1801:

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Christiansborg Slots Bygninger, 408, FT-1801, A5020

Lars Hendrichsen   44    Enkemand   [Huusbond]   Rustvognskusk i det Kgl. Stald??   
Hendrich Larsen   16    Ugift   hans Sønner      
Christian Larsen   10    Ugift   hans Sønner

Her er en kusk ved et slott. Han har ikke riktig navn, men navnet på sønnen Christian Larsen er riktig. Christian er noe yngre enn fødsel i 1788 tilsier.

Klarer noen å finne ut om moren til disse guttene het Dorothea Christine Broberg, eller noe helt annet?

Hilsen Torodd


K. Thidemann

Citat fra: Torodd Kinn Dato 20 Jan 2011 - 19:01
Klarer noen å finne ut om moren til disse guttene het Dorothea Christine Broberg, eller noe helt annet?


Måske.

HENRICH LARSEN 
  Male     
Event(s):
Birth: 
Christening:  27 FEB 1785   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
  Father:  LARS HENRICHSEN  Family
  Mother:  ANE CATHRINE HENRICHSDR 
mvh K.Thidemann 9000

Torodd Kinn

Ikke helt usannsynlig, K.

I så fall er kusken på Christiansborg et villspor.

Torodd

Hans Poulsen



KRABSEN har et stednavn *Søgaard* i

Frederiksborg amt
Ølstykke herred
Ølstykke sogn

Jeg véd ikke, om jeg i det hele taget tør tro noget, og derfor undlader jeg krysteragtigt at skrive under på indlægget!

*Ugift*. Undertiden - og så i 2011 - kan man se fx fraskilte og enke betegnet som *ugifte*.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Ved Hans Kongel.Mayst.Hof-Etat, Christiansborgs Slots Hoved Bygning, 12, FT-1787, B5763

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Friderich Baron von Knuth 28  Gift Mand Hendes Kongl.Høyhed Kronprinsessens Kammer Junker og Lieutenant i Søe Etaten 
Juliane Maria v.Møesting 27  Gift Hans Frue   
Eggert Christopher von Knuth 2  Ugift Ægte Søn   
Ane Petersen 31  Ugift  Stuepige 
Inger Cathrine Aaveli 32  Gift  tiener for Ammen 
Kiesten Larsen 21  Gift  tiener for Ammen 
Lars Henrichsen Søegaard 29  Ugift  Tiener  
Anna Møller 42  Enke(mand)  Hendes Kongl.Høyhed Kronprinsessens Kammerfrue 
Anna Birgitha Lindemark 28  Ugift  Hendes Pige 
Maria Christine Windekilde 64  Ugift  Kammer Jomfrue hod Hendes Kongl.Høyhed Kronprinsessen 
Johanne Møller 33  Ugift  Hendes Pige 
Magretha Elisabeth Pfeil 54  Ugift  Kammer Jomfrue hos Hendes Kongl.Høyhed Kronprinsessen 
Karen Nicoline Ahrendts Datter 28  Ugift  Hendes Pige 
Friderich Wilhelm Giøring 51  Ugift  Kammer Laquay hos Hendes Kongl.Høyhed Kronprinsessen 
Jørgen Jensen 21  Ugift  Hans Dreng 
Anna Lassen 31  Ugift  Gemaks Pige 
Kiestine Maria Fløystrup 48  Ugift  Vaskerpige 
 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag