Briggen "Tanas" forlis utenfor Lodbjerg/Stenbjerg 30. mars 1897

Startet af Øystein Djuv-Stiansen, 04 Mar 2011 - 16:54

Forrige emne - Næste emne

Øystein Djuv-Stiansen

Min tipp-tipp-oldefar Stian Rasmussen (f. 19. sept 1833 i Holt Sogn i Norge) var sjømann i mange år.

Han seilte fra 1892 til 1897 med briggen "Tana" som var registrert i Tvedestrand i Norge. Rederen het C. Wroldsen og kapteinen het Pedersen.

Skipet seilte den 5. mars 1897 fra Tvedestrand i Norge og var på vei til Treport i Normandie med props (tømmer) da det sannsynligvis kom ut for et uvær i Nordsjøen. Skipet ble forlatt synkende av mannskapet den 30. mars 1897 og skipet traff senere land ved Stenbjerg

Her er noe informasjon om skipet og forliset:

http://www.sjohistorie.no/portal/skip/t/1265298637.54?distrikt=

Er det noen som har mulighet til å slå opp i lokalaviser fra 1897 i det angjeldende området, eller i sjøfartsarkiver som omhandler forlis i Danmark som kan kaste lys over denne hendelsen? Kanskje det finnes en rapport om hendlesen i sjøfartsstyrelsen eller riksarkivet?

Med vennlig hilsen
Øystein Djuv-Stiansen


Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jens Eg

Hej

Her er lidt, jeg har fundet, så måske...kan du ad den vej komme videre.
Mvh
Jens Eg     www.thyslaegt.dk
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Nr. 279. ,,Tana" af Tvedestrand, Brig, 259 Tons Brutto, Kapt. K. Brekke. Indb. fra Thisted Toldinspektorat dat. d. 31/3 97.
D. 31/3 97 Kl. 31/2 EM. under NV.lig Storm inddrev et af Besætningen forladt Skib ud for Stenbjerg og blev kort efter Vrag. Skibet viste sig at være den ovennævnte Brig, der var på Rejse fra Tvedestrand til Tréport med Planker. Efter flere Dages Storme i Nordsøen var T. bleven læk og, da Sejlene vare bortblæste, maatte Briggen d. 30/3 forlades i synkefærdig Tilstand. Besætningen (8 Md.) optoges da af den tyske Fiskedamper «Paul», der landsatte den i Geestemünde.

Øystein Djuv-Stiansen

Tusen takk alle sammen. Dette var jo fantastisk informasjon - jeg skal høre med Thisted museum om de har noe videre informasjon om dette forliset. Siden alle menneskene overlevde er det kanskje ikke så mye skrevet om dette.

Øystein

Lissa Pedersen

#5
Hej Øystein,

Jeg besøgte dette lille museum i Stenbjerg sidste sommer. Måske er der noget, du kan bruge: http://www.naturstyrelsen.dk/Udgivelser/Foldere/Historie/Stenbjerg.htm.

Der står faktisk noget om et forlist skib den 30. marts 1897 (i brochuren, som kan downloades), men navnet er "Sela" af Grimstad, så det kan jo ikke være "dit" skib.

Mvh Lissa

Jens Eg

Hej påny

Du kan jo evt. selv skrive til    www.thistedmuseum.dk     og får så automatisk "lokal historisk arkiv" ad den vej.  Du kan jo spørge efter artikler i 2 dagsblade, der var på daværnde tidspunkt, nemlig  THISTED AMTS AVIS      og   THISTED AMTS TIDENDE  og  høre om de vil se efter artiklerne om skibet og eventuel scanne det til dig. Ok?
Der er ca. 23000 billeder, hvis du clicker ovre i venstre sides "bjælke"...prøv..så måske
Hører gerne om "arkivets " svar.... for jeg kommer af og til på arkivet i så fald.
Mvh
Jens Eg                    www.thyslaegt.dk

Øystein Djuv-Stiansen

Takk for innspill Lissa og Jens!

Jeg likte brosjyren - den gav et inntrykk av den beredskap som fantes på land da skipet ble vrak. Men det er nok ikke "mitt" skip de nevner siden navnet er feil. Det var tydeligvis flere skip som fikk problemer i denne stormen den 30 mars 1897!

Jeg har også tatt kontakt med Thisted Museum, så får vi se hva de kan finne for meg. Det var en enorm mengde bilder som lå på hjemmesiden til museet men jeg fant ingen av Tana (hvilket jo nesten ville vært utrolig om fantes, men man vet aldri). Jeg skal holde deg informert, Jens, om hva museet svarer meg.

Øystein