Augusta Gustavson i Holstebro arresthus 1885, oppslag i Rigsarkiv Viborg

Startet af Rune Roalkvam, 29 Okt 2015 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Rune Roalkvam

Min kones tippoldemor Augusta Gustavson f. ca 1854-8, kom fra Brunskog i Värmland, Sverige. Etter konfirmasjonen flyttet hun her til Norge. I et hjemstavnsforhør i Kristiania går det fram at hun i ca 8 var i Danmark på 1880-tallet. Det kan derfor være hun som får en sønn Karl Vilmer Petersen i Holstebro arresthus 1885:

Nr 1, 3 Januar 1885
Karl Vilmer Petersen
Døpt i Gimsing kirke 15 Februar 1885
Arrestantinde, Ugift Augusta Gustavson født i Bryndskovs Sogn 8 Januar 1858 i Sverig, tjenende paa Volstrup i Hjerm, i Arresten i Holstebro og udlagt Barnefader Tjenestekarl Jens Christian Pedersen paa Kvistrup i Gimsing
Timaanedersdagen før Fødselen var Moderen i Teneste paa Volstrup, Hjerm Sogn. Daaben anmeldt af Sogneprosten i Gimsing 16/2 85.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123892#164251,27581882
side 91

Det er ingen Augsuta Gustavson født i Brunskog på 1850-tallet, slik at vi ikke har funnet foreldrene.

Jeg tok kontakt med Rigsarkivets avdeling Viborg om mulige kilder i forbindelsen med hennes opphold i arresten. De svarte:

"For Holstebro Arresthus findes der nedenstående arkivalier fra 1880'erne:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=arrest+holstebro&b=&c=&d=1885&e=1885&f=&g=&h=&ngid=1549492&ngnid=1549493&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Desværre er der ikke egentlige fængselsprotokoller iblandt, men journalerne kan muligvis give yderligere oplysninger.
Du kan også prøve at finde papirerne fra retssagen. Mon ikke at det er ved Holstebro Byfoged:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=holstebro+foged&b=&c=&d=1880&e=1890&f=&g=&h=&ngid=523421&ngnid=523423&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
En sag bør befinde sig i Justitsprotokol, politiprotokol eller i domprotokol.
Arkivalierne er ikke online, og befinder sig fysisk på Rigsarkivet i Viborg i Jylland."

Dersom noen ville tatt bryet med å sjekke noen av disse kildene for å finne mer opplysninger om Augusta som kan knytte henne til Sverige eller Norge, ville jeg satt stor pris på det. De mest aktuelle arkivseriene er troløig:

Fra den første lenken:
Journal for det by og herreder fælles arresthus  1853 - 1915
Navn(e):
Journal, Holstebro By og Hjerm-Ginding Købstad (officielt)
Journal for det by og herreder fælles arresthus (kaldenavn)

Fra den andre lenken er det bl.a. to serier strafferegistre, og dessuten "til- og afgangsregister for tyende".

Skulle gjerne reist til Viborg for å prøve selv, men fra mitt hjemsted i Stavanger-området er det litt for lang vei. Og timeprisen fra Rigsarkivet var litt høy...

På forhånd takk for all mulig hjelp! Finner dere noe, er det fint om det blir tatt digitalbilder av arkivstoffet.

Rune Roalkvam

Else Skovbo Jensen

Hej
Fra indvandrerdatabasen har jeg fundet
Efternavn:  Gustafsdotter Fornavn:  Olivia augusta
Fødselsdatering:  16.03.1858
Oplyst næringsvej:  Tjenestepige Ank. fra (land):  Sverige
Fødeland:  Sverige
Fødelokal.:  Skafsinge
Opholdsbogsdater:  01.11.1879 Opholdsbogsembede:  Hillerød Købstad
Tj./Oph.sted (region):  Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn):  Frederiksborg Slotssogn
Tj./oph.sted (art):  Proprietærgård
Tj./op.sted(virks.):  Faurholm Tj./op.sted(pr(vr):  Staten
Kildenavn:  Hillerød Byfoged og Frederiksborg Birk - Tyendeprotokol 1875-1883
                    Kunne det være hende ?
http://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas1.asp

Folketællingen 1880 viser hende som malkepige på denne gård ved Hillerød, se her
http://www.ddd.dda.dk/asp/vishusstand.asp

Desværre står her kun, at hun er født i Sverige.

med venlig hilsen
Else

Eva Morfiadakis

Förnamn: Olivia Augusta Efternamn: Gustavsdotter
Födelsedatum: 1858-- Civilstånd: OG
Yrke/titel: Piga Kön: K
Utfl år: 1879 Nationalitet: 
Utfl församling: Stafsinge Utfl län: Halland
Destination: Danmark


Här är Olivia Augusta som är född i Halland.

Den sökta Anna Gustafsdotter är född i Brunskog i Värmland.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Det er rett som Eva skriver at Augusta oppgir Brunskog som fødselssted, det gjør også "min" Augusta. Men siden kirkebøkene for Brunskog ikke viser noen Augusta Gustavsdatter født på denne tid, er det mer sannsynlig at hun bare har oppholdt seg i Brunskog. Dersom Augusta Olivia flyttet fra Halland direkte til Danmark,  er hun i alle fall ikke identisk med den "norske" Augusta, som bodde flere år i Norge før hun dro til Danmark. Slik står det i hjemstavnsforhøret:

"Angj. forklarer at hun er født 1854 27/10 i Brunskog Sockn i Vermland, Forældrenes navne kjender hun ikke - Moderen tror hun hed Kari, konf. steds? ved Pastor Svartengren, og blev oppfostret paa et Børnehjem i Edane [i Brunskog], hvorfra hun kom hertil Landet strax efter sin Konfirmation og tjente først paa Gaarden Enerud i Strøm i Odalen hos Hans og Anders - 2 Aar, derfra i Næs paa Sandaker hos Anders - 1 1/2 Aar, i Skedsmo paa As..k 1 1/2 Aar, saa i Kristiania i Maridalsv 75 hos Johan Fisk 1 Aar, paa Næsodden hos Petter Røed 1 Aar, i Høland paa Haugrun (Haugrim?) hos ....karg? 1 1/2 Aar, og paa Gaarden Ei(d?) hos en anden Hanekorg? 1 Aar, i Kristiania 1/2 Aar, i Asker 1/2 Aar, reiste saa til Danmark, hvor hun tjente 8 Aar til November 1888 eller 89 (rettet fra1886 eller 89), atter her i Landet hvor hun har opholdt sig i flere Kommuner"

Jeg tror ikke vi finner svaret i folketellinger eller digitalt tilgjengelig materiale, men må inn i de fysiske arkivene i Viborg. Det bør stå et setd om hun kom til Danmark fra Norge eller Sverige, skulle jeg tro?

Augusta-saken er tidligere tatt opp i tråden under, som nå er avsluttet.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,61619.0.html

Rune


Ole Bech Knudsen

Hej Rune,

Jeg har sendt en række fotos til din e-mail adresse, vedr. Augustas politisag 1884-85.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Eva Morfiadakis

#5
Rune,

Är det hon här som är din tipoldemor?

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10061009356232.jpg

Hon har en son Gustav Adolf f. 1890 i Våler. (Såg sen på din andra tråd att det är hon).

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Tittade på dokumentet du bifogade (förhöret). "Sverige 1/1 ul". Kan det betyda utlämnad till Sverige?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#7
Tar bort mitt inlägg. Jag hade redan kommit med informationen i den äldre tråden.

eva M
Eva M

Rune Roalkvam

#8
Jeg har nå gått gjennom politidokumentene Ole var så snill å sende meg. Tusen takk!!!
Augusta var i arresten for å ha stjålet "3 medisterpølser, en rullepølse, et halsklæde og en pude med fyld" og ble dømt til 20 dagers fengsel. Det skinte gjennom at utgangspunktet var at Augusta ble angitt av et ektepar hun bodde hos og hadde lånt 20 kr til (men ikke fått tilbake). Stakkars kvinnfolk. Og så fødte hun sønnen i fengsel. (Trøsten får være at mannen hun lånte penger til, ble overkjørt av toget i 1897...)

Dokumentene oppgir at hun er født 8. januar 1858 i Brunskog nær Arvika. Altså 58, ikke 56 som kirkeboka kunne tydes til. Og at hun kom til Danmark fra Norge ca 1882.

I norske kilder er 1858 oppgitt som fødselsår fram til hun rundt 1890 skifter til 27/11 1854, ganske sikkert etter å ha fått feilaktig attest fra Brunskog.

Jeg anser det som temmelig sikkert at det er samme Augusta vi snakker om, det er for mange sammenfallende opplysninger til at det kan være tilfeldig.

Det er (som vanlig) ingen Augusta født den datoen i Brunskog, så det er fremdeles vanskelig å kople Augusta til svenske kilder. Jeg søkte på alle Augusta (uten Gustafsdotter) født den datoen i Sverige (på Ancestry) og fikk en liste på 5, derav en i Värmland, Augusta Nilsdotter f. Lyred, Gunnarskog. Jeg fulgte henne i husforhør, familien flyttet til Eidskog i Hedmark, Norge 1870. Ingen kopling til Brunskog. Søkbare personer på Ancestry er neppe helt komplett. Får sjekke ut de andre 4 på listen.

Det virker usannsynlig at hun ikke kjente farsnavnet, men hvem vet? Vet du Eva når etternavn ble faste i Sverige? I Norge var det rundt 1850 og utover, først i byene. Kan faren ha vært en Gustafsson?

Dessverre er norske kilder mye dårligere enn svenske. F.eks. er ikke familien som innvandret til Eidsog å finne i innflyttingslistene. Folketellingen fra 1875 ligger nå på nett, men bare noe av den er søkbar. Et eller annet sted der bør hun finnes.

Eva Morfiadakis

Gräsmarks kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13165/C I/5 (1838-1859), bildid: C0037503_00160

s. 285


Augusta oäkta f. 22/10 1856. Långkärn Pigan Karin Henriksdotter. Fadern sades vara kringstrykande W...skäraren? Gustaf Gustafsson.


Hennes efternamn Gustafsdotter är patronym. Det efternamnet har hon i folkräkningarna 1880 och 1890 (lösdrivare i Ransäter).

Egentligen fick vi inte fasta efternamn, dvs att alla i familjen skulle ha samma efternamn, förrän 1901 när vi fick en "strängare" namnlag.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Ja, denne Gräsmark-Augusta har vi vel sjekket ut av saken ettersom hun fantes i Sverige ut på 1880-tallet da hun burde være i Norge. (Jeg har henne likevel inne på mitt Ancestry-tre fram til vi finner den rette...)
http://person.ancestry.com/tree/82984203/person/36477036553#36477036553/facts?&_suid=14466626340700598266287544573

Vi får vel gå ut fra at Augusta Gustavson eller den svenske utgaven av navnet er det rette, det er nok lettere å oppgi feil fødselsdato/sted når en har tilbrakt barndommen på barnehjem.

Eva Morfiadakis



Jag tittade på några Augusta Gustafsdotter födda 1855-1858 i Värmland i folkräkningarna Ingen av dem är född i Brunskog.

Jag tror att din Augusta kommit till Norge utan attest. Gräsmarks-Augusta tycks vara hemma i Sverige 1880 men sen har hon försvunnit.

Du talar om en attest som skickats till Augusta som förmodligen avser en annan person. Finns inte denna attest arkiverad?

Blev hon gift i Norge? Står det något vid hennes död?

Eva M

Eva M

Rune Roalkvam

Det var visst bare unntaksvis at slike attester ble arkivert, da de tilhørte personen og som regel ble kastet eller forsvant etter bruk eller når personen døde.

Som du så fikk Augusta en sønn Carl Gustav i 1890. Faren en svensk tjener, Gustaf carlsson f. 1861. Det er første spor av henne i Norge, i Våler ved Moss. Sønnen døde året etter, da Augusta flyttet til Sullerud i Enebakk. Her traff hun Kristoffer Kristiansen fra Enebakk var gift og bodde på Sullerud, og fikk en datter Asta Kristine med han 1892, min kones tippoldemor (døde 1964). Hun ble født i Oslo. Augusta flyttet nok til Oslo som enslig mor da, og dukker opp i bytellingene der fra 1899 og utover. I 1897 fikk hun en datter Thora med Ole Terents Andersen, men hun dør året etter. I den forbindelse er det at hun er til hjemstavnsavhør der mange nye opplysninger kommer fram, bl.a. at hun vokste opp på barnehjem i Edane, Brunskog og kom til Norge etter konfirmasjonen. Datteren Asta er også nevnt. Etter at Kristoffer ble enkemann, giftet han seg med Augusta i Oslo 1902 og Augusta, Asta og han bor sammen framover til Asta gifter seg som 16-åring inn i en mer velstående familie 1909 (Carl Raaum). Augusta har forskjellig arbeid, bl.a. ved seilduksfabrikken og som portåpnerske. Etterhvert blir hun tatt hånd om av fattigvesenet (her er nok mer arkivstoff å grave fram). Hun dør av kreft i 1920 og blir begravd på fattigkassens regning. Mannen bor merkelig nok på en annen adresse. I dødsmeldingen står det feilaktig at Augusta ikke har barn. Vi har ikke funnet når Kristoffer døde, han kan ha flyttet ut av Oslo på sine gamle dager.

Hvis du ikke er medlem i Ancestry, kan du sende meg din email-adresse, så skal jeg gi deg tilgang til min slektsfil, der du kan finne flere detaljer på adressen jeg la inn i forrige innlegg. Setter stor pris på at du hjelper oss med dette puslespillet. Det store problemet er at vi ikke kan være sikker på verken år eller dato for Augustas fødsel. Det blir derfor å bruke eliminasjonsmetoden. Dersom hun er født i 1858, ble hun vel konfirmert ca 1873, og etter det kom hun til Norge. Så svenske kandidater som er i Sverige på slutten av 1870-tallet bør kunne avskrives.

Siden hun ikke er å finne i husforhør/utflyttingslister i Brunskog, betyr vel det at hun blir innført som "utsocknes" i en annen kommune??? Det kan jo ikke være tvil om at hun har vært i Brunskog. Jeg har bestilt "En bok om Brunskog" fra biblioteket for å se om det står noe om barnehjem der. Det må jo ha vært barnehjem både i Edane og Lerhol. Kan det tenkes at protokoller fra slike barnehjem er bevart, hvordan kan vi i så fall finne ut det? Mange spørsmål....

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag känner att jag nog inte kan tillföra något mer i ärendet. Någon Augusta Gustavsdotter/Gustavsson är inte född i Brunskog 1858 har vi kunnat konstatera.

Konfirmation för någon f. 1858 skulle tidigast vara 1872.

Arkivet från barnhemmet, om det finns kvar, bör vara ett kommunalt arkiv. Dessa brukar finnas i kommunarkiven, vilket i detta fall bör vara Arvika kommun. Från ca. 1862 övergick fattigvård till den borgerliga kommunen från att ha varit en kyrklig angelägenhet.

För att bli skriven i en annan församling skulle man ha lämnat en flyttattest från den gamla församlingen. Man skulle då visa att man hade arbete och kunde försörja sig.

Men "löst" folk drev nog ändå omkring. Tog tillfälligt arbete för att sen fortsätta till nästa ställe. Sådana personer är ibland /ofta omöjliga att finna när man släktforskar, särskilt om de givit felaktiga uppgifter om sig själv.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Nei, det virker vanskelig å komme videre. Takker for assistanse så langt! Jeg har begynt å se på konfirmasjonslistene til naboforsamlingene til Brunskog. Men i noen husforhørslengder finner jeg ikke konfirmanter/nattverdsbarn, f.ex. i Sunne. Er det ikke slike lister i alle husforhørslengder? (sjekker selvsagt alle der det er flere bøker i en periode, ser alltid bakerst i boka).

Har tatt kontakt med Arvika bibliotek for å høre om arkiver etter barnehjem, finner ingenting på nettsidene til Värmlandsarkiv, så sjansene er nok små.

Eva Morfiadakis

#15
Alla församlingar uprättade inte särskilda konfirmationslängder, man antecknade bara konfirmationen "adm" i husförhörslängden.

Konfirmationslängderna behövde inte sparas. En del konfirmationslistor har sparats pga att de skrevs baktill i husförhörslängden.

Eva M

Kontakta: jan.olsson@arvika.se

Han är arkivföreståndare på kommunarkivet. Han vet säkert vad som finns i arkivet.
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg har gått gjennom alle dokumenter på nytt (fargebilder fra Arkivdigital som gir bedre detaljer) og kommet fram til at Augusta fra Gräsmark må være den "rette" Augusta både den norske og danske, det er for mange ting som peker på henne til at det er tilfeldig. Hun blir sendt på barnehjemmet etter at mormoren dør når Augusta er 2 år gammel. Etter konfirmasjonen i 1871 er det ikke konkrete opplysninger om Augusta. I husforhøret 1876-80 står det "borta men hvart?" og etter det er hun bare blant løsdrivere og obefintliga helt fra til 1890. Det ser ut til at hun forblir som en del av sockenet selv om ingen ser ut til å vite hvor hun befinner seg. Det kan jo også være at hun er hjemme i Sverige i kortere perioder etter at hun flyttet til Norge (og videre til Danmark og tilbake).

Barnehjemmet i Edane, Brunskog ble åpnet i 1865 av den lokale misjonsforeningen (opplysninger i "En bok om Brunskog"). Arkivansvarlig i Arvika fant ingen dokumenter om Augusta blant fattigvården, og han kjente ikke til barnehjemmet. Siden det ikke var i kommunal drift, er det nok ingen arkiv herfra. Derimot kan det være at det kan finnes opplysninger i nåværende Sunne kommune (Gräsmark og Ransäter der familien for det meste bodde)? Det er en publikasjon fra 1920-30-tallet som beretter om misjonsforeningen i Edane sin virksomhet, det hadde vært fint å se om det sto noe om hvor mange barn som bodde på barnehjemmet.

Det er lite sannsynlig at det er to Augusta Gustafsdotter på barnehjemmet i Edane samtidig, og siden det ikke er mulig å finne bedre kandidater i området, tror jeg vi har den rette. Selv om det som du Eva har sagt, ikke er mulig å fastslå 100%.

Derfor har jeg begynt å se mer på familien og anene til denne Augusta. Moren Karin Hendriksdotter var tydeligvis lite hjemme med Augusta, jeg tolker opplysning i husforhør (Gräsmark 1856-60 p 465) at hun drev som "landstrykerska" sammen med "skojaren Gustaf Brandin" - skojare er vel en betegnelse for tater. Om dette er den samme som Augustas far, skärsliparen Gustaf Gustafson er ikke godt å si, men ikke umulig. Karin får tilsammen 6 barn med 3 forskjellige menn. Augusta er nok blitt oppdratt av mormor Britta Larsdotter som dør 1858, det er da Augusta havner på barnehjemmet. Moren Karin blir gift med Carl Nilsson og får tre barn med ham før hun dør i 1882 (av "modersjuka" - hva er det, barselsfeber?)

Jeg trenger nok hjelp til å finne ut av hvem Augustas far Gustaf Gustafsson er, og Karins far Hindrich Hindrichsson (sannsynligveis den som er født 2 jan 1780 Mången med skogsfinske aner), men da er ikke dette det rette forum.

Thestrup-Bjørn

#17
Hej Rune!

Jeg kommer lige med igen om "min" Augusta Gustavson.

Som bekendt er det ikke helt nok at tro – der mangler stadig bevis for, at de to Augusta er identiske.

--------------------

Arrestanten fra Holstebro arrest må findes i de danske tyendeprotokoller
– og for at rejse rundt i Danmark, skulle man af myndighederne have udstedt rejsepas

Et rejsepas skulle hun vel også have, hvis hun tog fra Holstebro (ca. 1885 hvis det altså ikke var afskaffet på det tidspunkt).

HVAD ved vi præcis om hendes opholdssteder i Danmark:

I hendes politisag (1884-85) står der bl.a.:

Oplyste, at hun er født den 8. januar 1858 i Brunskog, Sverige og kom som barn til Norge.
Kom ca. 1881 til proprietær [Carl Emil] Ægidius på Sofienlund, Hjerm sogn (Ringkøbing amt)
og fra nov. 1883 til Volstrup [Hjerm sogn; Volstrup ejet af Frans Hagensen].

Hun har ikke andre papirer end en fæsteseddel fra fæstemand Schilling i Aarhus.



- hvornår hun var i Aarhus, nævnes ikke; men det må være, før hun kom til Hjerm sogn (ca. 1881).

------------

I FT1880 ses 2 forskellige Schilling i Aarhus by
– den ene bliver gift 1875 i Hammel (Skanderborg amt) med en svensker!
(= frk. Petronella Vilhelmina Winquist, født i Åsum Sogn i Sverrig d. 25de Januar 1837)
Men om det hjælper noget, ved jeg ikke.

----------------------------------------------------------------

Jeg har desværre ikke mulighed for at tjekke tyendeprotokoller og/eller protokoller ang. udstedelse af rejsepas.


Spændende, om nogen kan hjælpe.





v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Eva Morfiadakis

#18
1. skämtare, upptågsmakare, spjuver, lurifax, spefågel, kanalje, filur, skälm, rackare, spelevink, gamäng, pajas

2. bedragare, svindlare, humbug, bondfångare, skurk, lurendrejare, bluffmakare, schackrare

Definition på ordet skojare. Jag tror att det är under nr 2 man finner förklaringen.

En tattare är ofta en från resandefolket. Ofta en blandning svensk och z....(romer). Vi använder inte längre ordet på z.

Namnet Brandin får mig att misstänka att han är en avskedad soldat. En del av de avskedade soldaterna drog omkring som vagabonder efter avskedandet. Hade väl svårt att anpassa sig till "normalt" liv.

Denne Gustaf Brandin finns inte i soldatregistret. Om han nu var "skojare" finns han kanske i domstolsprotokoll.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Modersjuka är en kvinnosjukdom, t ex blåskatarr eller livmodercancer.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name    Jan Gustaf Karl Gustsson     
Gender     Male     
Christening Date     01 May 1859     
Christening Place     KILA, VARMLAND, SWEDEN     
Birth Date     25 Apr 1859     
Father's Name     Karl Gust Brandin     
Mother's Name    Anna Stina Jansdr 

Jag vet inte om denne Karl Gustaf Brandin är identisk med Gustaf Brandin. Sonen bör heta Karlsson i efternamn.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Hei igjen Bjørn!

Jeg er ikke 100% sikker selv, men etter å ha sett gjennom alle de faktiske opplysningene og sannsynligheten for at de felles punktene skulle være tilfeldige, er jeg i hvert fall 90% sikker, og for meg får det holde inntil videre...

Jeg har lest gjennom og skrevet av Augustas fengselsprotokoll fra Holstebro. Detaljene kan du lese under (selve dommen er vanskelig å tyde, må jobbe mer med den), hovedtrekkene kort fortalt:

1. Hun sier at "Hendes fødested i Sverrig er Brunskog ikke langt fra Arvika". Født 8 jan 1858.

2. Hun kom til Danmark fra Norge et par år før Volstrup-affæren. Sitat:   "Hun kom som barn til Norge, og derfra kom hun for en 3 aars tid siden her til landet til Ægiduls? paa Sofienlund i Hjerm, hvor hun har tjent i 2 aar til novbr 1883 og hvorfra hun kom til Volstrup. – Hun har ikke andre papirer end et fæstebrev fra fæstemand Schilling i Aarhus."  Bonden/forpakteren på Sofienlund ble dømt til å betale bot for dette "lovbruddet". Det er altså ingenting å hente i tyendeprotokollene før Volstrup-affæren. Periden i Danmark stemmer godt med opplysningene Augusta i Kristiania gir (ca 8-års periode fra ca 1882-88/89) og Brunskog-forbindelsen er den samme.

3. Hun tjente så på Volstrup en tid. Flyttet på et tidspunkt inn hos et ektepar som hun lånte et pengebeløp til for at de skulle betale husleie (trolig var dette på Volstrup, det er litt uklart). Hun spurte flere ganger om å få pengene tilbake, da "anga" ekteparet Augusta for at hun hadde tatt pølser og annet fra et hus på Volstrup.

4. Hun ble dømt til 20 dagers fengsel, og fødte sønnnen mens hun var i arresten.

Hva som skjedde etterpå vet jeg ikke. Kanskje hun skaffet seg det nødvendige tyende-bevis og ble værende i Danmark (men hvor er hun da i folketellingene?). Eller hun reiste tilbake til Norge eller Sverige. Er hun identisk med den norske, oppgir hun der at hun kom tilbake til Norge november 1888 eller 89 (men vi skal ikke feste lit til alle detaljer...forhøret skjedde 10 år senere).

Det er videre et faktum at det er ingen født i Brunskog som passer med verken de opplysningene Augusta gir i Danmark eller Norge. Dersom det skulle dukke opp en Augusta født i Sverige på en av de nevnte datoene, som også kan knyttes til Brunskog, blir saken en annen. Men jeg har søkt både på Familysearch og Ancestry på kombinasjoner av disse datoene, og alle aktuelle kandidater kan skrives ut av saken. Men det gjør at vi ikke kan knytte verken den danske, norske eller svenske (Gräsmark) Augusta 100% til hverandre. Det er likevel så mange sammenfallende opplysninger at det er stor sannsynlighet at vi snakker om samme person. Særlig er det påfallende at Augusta forsvinner ut av danske kilder (men det hadde vært en fordel å sjekket tyende-listene i Hjerm etter at dommen var ferdig sonet.

Alle Augusta'er født i Sverige på 1850-tallet er nok ikke søkbare i Ancestry/Familysearch, og det er ikke overkommelig å sjekke alle muligheter manuelt. For noen år siden gikk jeg gjennom alle kirkebøkene i Värmland for 1854 og 1858. De aller fleste av de jeg fant kunne skrives ut av saken, noen forsvant i storbyene Karlstad, Stockholm eller Christiania, men ingen med de aktuelle datoene som fødselsdato.

Du skriver at sønnen Karl Vilmer ble satt i fosterhjem. er det den som i 1890 er i Ringkøbing, Hammerum, Snejbjerg, Snejbjerg fattiggaard, 3, 198, FT-1890? Eller har du funnet ham andre steder? Jeg finner de fleste av barna hans seinere i kirkebøkene. Kjenner du detaljer til far til Karl Vilmer, eller kona hans?

Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med etterkommere, selv om forbindelsen ikke er 100% sikker.

Er du interessert, kan jeg sende fotografiene fra politiprotokollene direkte til din mailadresse.

Politisak mot Augusta Gustavson,
Holstebro arresthus 1884-5

(Store forbokstaver bare beholdt i navn))
Arrestjournal 1880-85 B78 - 7098
211 Pigen Augusta Gustavson af Sverrig/ 26 ugift/ Øine blaa, haar mørkt, vægt middel, bygning do/ 13/2 kl 3 efterm?/ Ha???/ Tyveri/ 13/12/ 31/12/ 19
1885 Overført fra 1884.
211 Pigen Augusta Gustavson af Sverrig/ 26 ugift/ Øine blaa, haar blondt, vægt middel, bygning do/ 1/1 1885/ Ha???/ Tyveri/ Straf 20 dagers fængsel.. ????/ 1/1/ 18/1/ 18 ... 18/1/ 7/2/ 20 ... 7/2  38 paa 3 januar født 1 søn.

Politiprotokoll Hjerm-Ginding herredsfoged 1799-1919 1884-86 B-078A
400/1884 Forhør over Augusta Gustavson [13 dec 1884]
Dommeren freml. en skrivelse fra propr. Hagensen til Volstrup og bemærkede, at den i skrivelsen sigtede pige i dag er bleven anholdt og indbragt hertil af pbt. Schau. –
Anholdte fremstod i frihed og erkjender, at hun paa Volstrup har tilegnet sig og medbragt derfra 3 medisterpølser og 1 rullepølse, et halsklæde, og en pude og med fyld. – Flæsk har hun derimod ikke taget. Hendes fulle navn er Augusta Gustavson og hun er født i Sverige den 8 januar 1858 og nægter sig tidligere straffet. –  Hun er frugtsommelig og venter sin nedkomst i februar eller marts maaned, [i marg: O.R.]
Dommeren bemærkede, at han vil oppebrie? Den nærmere rapport fra pbt. Schau, forinden han forelager yderligere afhøring. – Da tiltaldte imidlertid har erkjendt sig skyldig i tyveri, og hendes tilstedeblivelse findes ialtfald indtil videre at burde sikres, de ?retetedes der arrest paa hendes person, hvilket betyder hende.
Ilg t. bev./vidner/??? C Christensen [signatur]
Politiretten hevet/Bo?? [signatur]

400/1884 Forhør over Augusta Gustavson [16 dec 1884]
Der fremlagdes en rapport fra pbt Schau oplæst for hende og vedstaaet af hende, idet hun dog nærmere bemærker, at rullepølserne og medisterpølserne tog hun fra saltkjælderen og halsklædet, hovedpuden og fjerene, hvis vægt hun ikke kjender, fra et af folkekamrene ligeledes kort før novbr, og udtog hun fjerene paa ind???den af 2 dyner, som vare i stykker og som hun syede paa og kom dem i puden hvilken hun saa lod ligge i kamret et par dage, inden hun en eftermiddag tog den til sig. – Kamret kaldes haandværkerkamret, og sengene blev netop i de dage ikke benyttede. – Andet end vedgaaet har hun ikke tilegnet sig paa Volstrup. Cptinden? Har ikke omtalt hos Niels Jørgensen, hvorledes hun var kommen til pølserne. – Hun kom ?? fra Volstrup med 400?? Kr, hvoraf hun har laant de 20 kr til Niels Jørgensen til husleje 2den novemberdag, hun skulle saa faa dem igjen den næste dag, men hun fik dem ikke og har siden forgjæves krævet ham. Hendes fødested i Sverrig er Brunskog ikke langt fra Arvika. Hun kom som barn til Norge, og derfra kom hun for en 3 aars tid siden her til landet til Ægiduls? paa Sofienlund i Hjerm, hvor hun har tjent i 2 aar til novbr 1883 og hvorfra hun kom til Volstrup. – Hun har ikke andre papirer end et fæstebrev fra fæstemand Schilling i Aarhus.
O.R. ??? Vidner (2 sign)
Sagen udsat. Politiretten hævet.
Born?

400/1884 Forhør over Augusta Gustavson [22. dec 1884]
Mødt var propr Hagensen til Volstrup der blev gjort bekjendt med arrestantindens forklaring, ved hvilken han intet har at erindre, idet han navnlig bemærker, at de ikke have savnet noget bestemt og særlig al?? Heller ikke flæsk. – Af det ægtepar, til hvilket arrestantinden var taget hen, var nok blevet uens med hende, og konen  Hilda kom saa til Volstrup og meddelte cpts hustru, at arrestantinden var i besiddelse af nogle sager, som vistnok vare tagne paa Volstrup. – Arrestantinden kom til cpt ved novbr tid 1883 fra Sofienlund, hvor hun vistnok havde været et par aars tid og nok var kommet til fra Norge. – Hun har ganske vist ikke forevist nogen opholdsbog for cpt, og cpt betaler for ikke at have ???, at hun var i besiddelse af en saadan en bode af 2 kr til herredernes politikasse.
Arrestantinden fremstod i frihed. – De i behold værende sager vare tilstede og vurderedes af proprietair Hagensen, medisterpølsen til 50 øre til hvilken pris han ogsaa ansatte stykker af de 2 fortærede medisterpølser, rullepølsen til 2 kr, hodeklædet til 2 kr, til hvilken ansættelse arrestantinden intet havde at erindre, og bleve de beholdte sager derefter udleverede til proprietair Hagensen, der frafaldt erstatning.
Mødt var indsidder i Hjern Niels Jørgensens hustru Hulda Andersen, der efter formaning til sandhed forklarer, at arrestantinden før hun kom til dem, havde fortalt at hun havde faaet nogle fødevarer fra Norge tilligemed en pude/pose fyld og et halsklæde, og at cptinden troede at dette var sandt, og først lenge esfter, at arrestantinden var flyttet fra dem fik mistanke om, at sagerne vist var stjaalne, idet hun kom til at tale med en kone, hos hvem arrestantinden vilde have haft? sagerne, men konen benægtede at have haft nogetsomhelst at opbevare for arrestantinden. -  Det er rigtigt, at arrestantinden har laant dem 20 kr til hjælp til huslejen, og arrestantinden kom nogen tid efter at være flyttet fra dem og forlangte pengene af cptinden, som imidlertid ingen havde, hvorfor hun skjædte cptinden og hendes mand du, det er da imidlertid virkelig deres mening at betale pengene tilbage snarest muligt.- Den gang havde cptinden endnu ikke talt med anmeldte kone.
? O.R.A.
Derpaa fremstod Niels Jørgensen, der bestemt benægter at have troet fra først af, at arrestantinden førte stjaalne koster navnlig fødevarer med til dem og i saa henseende forklarer overenstemmende med sin hustru. Hvad angaar de 20 kr cpt har laant af arrestantinden, da lovede hun jo nok at hun skulde faa dem strax igjen, men hun sagde det var tidsnok, naar hun fik dem til den tid hun skulde barsle og det skal hun ogsaa nok faa. – O:R:A:
Arrestantinden fremstod i frihed og forklarer at hun, ganske rigtig havde foregivet for Hilde at hun havde faaet de stjaalne sager fra Norge og havde haft dem hos en kone i Sofienlundhus, hvilket imidlertid var usandhed.
O.R. Afg. T. Bev. /2 sign/
Politiretten hævet
Bor..

No 400/1884 [27 dec 1884]
Forhør over Augusta Gustavson
Dommeren fremlagde en skrivelse frå proprietair Ægidius til Sofienlund med bemærkning, at den ham af kontoret afkrevede bøde til herredernes politikasse af 2 kr for overtredelse af Lov 15 mai 1875 §8 er modtaget. – Endvidere fremlagde dommeren extraretafskrift af politiefterretningen for 20 ds, indeholdende rekvisition om straffeattest for arrestantinden, paa hvilken rekvisition ingen attest er indløben og attesterede derhos, at arrestantinden ikke er fundet straffet her under jurisdictionen. Retsvidnene, der have haft leilighed til at se arrestantinden, erklærede sig enige med dommeren i, at den af hende oppgivne alder svarer til hendes udseende.
Sagen sluttet
Politiretten hevet (3 signaturer)

Domprotokoll Hjerm-Ginding herredsfoged 1819-1915/ 1883-85 B-078A
Dom
I f Ser 1/1885 ??? den 13/1 1885
Prokurator Paulsen, ???
??
Augusta Gustavson
Arrestantinde Augusta Gustavson, der under ??? Sag tiltales? For Tyveri ....
Vanskelig å lese, annen håndskrift. Dømt til 20 dagers fengsel.

Rune Roalkvam

Skojare

I Norge er ordet skøyer i dag brukt om en morsom person, omtrent som nr 1 i din svenske definisjon. Men før i tiden (1800-tallet) ble det brukt om en type reisende/tatere. Derfor trodde jeg at det samme var tilfelle i Sverige. Slik det er skrevet i husforhøret ser det ut som skojare, men j'en kan eventuelt være g eller s. Skogare er vel ikke et vanlig brukt ord?

Det er merkelig at Augustas dåp er innført både i Gräsmark og i Köla. I Köla står det dessuten at hun ble født på gården Bergerud i Skillingsmarks socken! Det er ganske nær norskegrensen. Det står også her at Gustaf er dreng.

En Gustaf Gustafsson ble født i Grums 23 juni 1825, men det er sikkert mange andre muligheter og antagelig umulig å fastslå 100% hvem faren til Augusta er. Brandin-navnet er jo mer spesielt og verd å undersøke nærmere.

Eva Morfiadakis


Augusta tycks inte ha någon "opholdsbog" vilken hon inte kunde få utan ett riktigt prästbetyg. Kanske har hon en gång fåt en sk. arbetsattest som inte är antecknad i husförhörslängden.

Svenskar som var "illegala" i Danmark eller som begick brott blev utvisade ur "Riget". Min svenska oldemor blev utvisad 1885 och då skickade man meddelande från polisen i Köpenhamn till polisen i Malmö. Sen skickade Kungl. Majt. Befallningshavare, ungefär länsstyrelsen, henne vidare till sin mor. Fattigvården i Malmö fick betala för hon hade varit skriven i Malmö innan hon åkte till Köpenhamn.

Blev inte Augusta utvisad? Kanske till Kristiania om hon kom från Norge närmast. Sen var det ju ett speciellt förhållande mellan Norge och Sverige då under unionstiden. Men undrar om inte den norska myndigheten krävde ersättning från Landskontoret i Karlstad, om de fick lägga ut pengar?

Det är inte lätta arkiv att söka i, för de är inte scannade.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis



Jag läst i Svenska akademins ordbok att "skojare" på 1800 också kunde inbegrep tattare och zigenare.

Eva M
Eva M

Kirsten Didriksen


Rune Roalkvam

Ja, dersom det finnes dokumenter som kopler den norske og danske Augusta sammen gjennom en utvisningssak, hadde det vært svært interessant. Får høre med Statsarkivet om det fins sånne arkiver og hvor de er oppbevart. Det er jo mange hjelpsomme slektsgranskere nær arkivene som er villige til å hjelpe dersom vi kan peke på et spesielt arkiv og et spesielt tidspunkt, det har jo denne saken vist! :D

Thestrup-Bjørn

#27
Hej Rune!

Ole har været så venlig også at sende hele politisagen til mig – alle dokumenterne har jeg nærlæst.


I Politiprotokollen den 16. dec. 1884 står, at hun "for en 3 Aars Tid siden" (= ca. 1881/82) kom til Ægidius.....osv
- desværre åbenbart FØR folketællingen 1880

Men HVORFOR har hun en fæsteseddel fra Schilling i Aarhus

- var hun også i Aarhus? og evt. HVORNÅR

(NB - ordet fæstebrev er i protokollen rettet til "fæsteseddel")

---------------------------------------------------------

Hvilken Schilling i Aarhus?

Her er den ene - med en svensk hustru:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 2, 751/domkirkepladsen, 4, FT-1880, a4181

Hans Ditlev Weinchenck 61 Ugift   Krummerup Sogn  
Nicolai Frederik Schilling 29 Gift   Hammel – gift 1875 i Hammel (Skanderborg amt)
Petrouella Vilhelmine Schilling 42 Gift   Sverrige – født Winquist i Åsum Sogn d. 25. jan. 1837
Joahn Anton Rozzi 31 Gift  Husfader, Conditor Schveiz  
Anna Rozzi 30 Gift   Schveiz  
Margrethe Elga Rozzi 3 Ugift   Aarhus  
Annette Stephane Rozzi 1 Ugift   Aarhus  
Nicolaus Valentin 33 Gift   Schveiz  
Anton Rozzi 18 Ugift   Schveiz  
Johanes Christiansen 21 Ugift   Sverrige  
Julius Christensen 16 Ugift   Aarhus  
Niels Eriksen 15 Ugift   Yderup  
Caroline Marie Jørgensen 22 Ugift   Skanderborg  
Ravnhild Augusta Henriette Birgitte Rafn 17 Ugift   Aarhus

------------------------------

Her er den anden:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 16, 245a/valdemarsgade, 50, FT-1880, a4181
.....m.fl......
Nicolaj Frederik Schilling 23 Gift  Husfader, Maskinarbejder Aarhus – gift 1879 Århus, Vor Frue  
Jacobine Schilling Født Jensen 27 Gift   Hobro  

----

Her er de to steder, hvor hun med bestemthed tjente:

- fra ca. 1881 (og i 2 år) hos Ægidius på Sophienlund:

Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Hjermhede, en Gaard - Sophienlund, 3, FT-1880, D5005

Carl Emil Ægidius 41 Gift Husfader, Gaardejer  Ulfborg Sogn, Ringkjøbing Amt  
Frederikke Amalie [Ægidius] født Drews 33 Gift hans Hustru  Verløse [Værløse] Sogn, Frederiksborg Amt  
Emmy Sørine Ægidius 4 Ugift hans Barn  Jordløse Sogn, Svenborg Amt  
Carl Ægidius 2 Ugift hans Barn  Jordløse Sogn, Svenborg Amt  
Christian Drews Ægidius 1 Ugift hans Barn  Hjerm Sogn, Ringkjøbing Amt  
Jacob Frederik Drews 75 Enkemand forhenværende Bager  Demmin, Tydskland  
Hans Christian Ægidius 72 Gift Gaardeier  Nørholm Sogn, Aalborg Amt  
Emilie [Ægidius] født Schnakenburg 69 Gift hans Hustru  Hamburg  
Johane Dorthea Margrete Gade 23 Ugift Mejerske  Sinding Sogn, Ringkjøbing Amt
.....m.fl......


----------------

- og fra nov. 1883 hos Hagensen på Volstrup

Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Volstrup, en Gaard, 172, FT-1880, D5005

Frantz Hagensen 30 Gift Husfader, Gaardeier, Proprietær  Sennels Sogn, Thisted Amt *)
Amalie Jørgensen 26 Gift hans Kone  Gudum Sogn, Ringkjøbing Amt *)  
Petrea Hagensen 5 Ugift deres Barn  Hjerm Sogn, Ringkjøbing Amt  
Jensine Hagensen 2 Ugift deres Barn  Hjerm Sogn, Ringkjøbing Amt  
Henrijette [Henriette] Hagensen 1 Ugift deres Barn  Hjerm Sogn, Ringkjøbing Amt  
Ane Gier?? Søborg ?? 16 Ugift Tjenestefolk  Thiste [Thisted] ??
.....m.fl......
*) Kommentar: Midlertidigt Ophold i Gudum Sogn
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Johansen

+N.F. Schilling+Schilling1877-01-08
Aarhus Stiftstidende
Schilling betegner sig som "Commissionair og Fæstemand" og bor Nørreallee 14
Permanent link
+N.F. Schilling+Schilling1878-01-17
Aarhus Stiftstidende
.... jydske Eiendoms- og Fæstecontoir, Nørre-Alle 14 ved N.F. Schilling"
Permanent link
+N.F. Schilling+Schilling+Ryesgade1878-08-30
Aarhus Stiftstidende
Udvandring til Australien ordnes af "Jydsk Eiendoms- og Fæstecontoir hos N.F. Schilling, Taarnbygningen, Ryesgade i Aarhuus"
Permanent link
+N.F. Schilling+Schilling+Østergade+Østergade 4+Frederiksgade1878-10-10
Aarhus Stiftstidende
Jydsk Eiendoms- og Fæstecontoir er flyttet fra Taarnbygningen til Østergade Nr. 4, Hjørnet af Frederiksgade, hvor jeg anbefaler min Forretning Publ. velvillige Erindring. Ærbødigst N.F. Schilling
Permanent link
+N.F. Schilling+Schilling+Østergade+Østergade 41879-04-20
Aarhus Stiftstidende
Jydsk Eiendoms- og Fæstecontoir er flyttet fra Østergade Nr 4 til Domkirkegade Nr 4, 1 Sal N.F. Schilling
Permanent link
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis


Petronella Winqvist utvandrade som 18 åring 1855. Hon var född i Åsum som ligger i Skåne.

Misstänker att Schilling och fru värvade folk i Sverige till att arbeta på danska gårdar.

Jag kontrollerade i svenska invandringsdatabasen om Augusta möjligtvis hade registrerats som invandrare till Sverige men det har hon inte.

Blev hon utvisad från Danmark? Från Köpenhamn var det lätt att utvisa folk till Malmö. Från Horsens hur kom man till Norge eller Sverige? Blev man satt på en båt till Kristiania/Oslo eller Göteborg? Eller fick man klara sig själv och ta sig därifrån som man bäst kunde?

Eva M
Eva M