Købmand Peder Ibsen ca. 1490 1530. Utroligt !

Startet af Karsten Tarp, 19 Nov 2015 - 20:40

Forrige emne - Næste emne

Karsten Tarp

Peder Ibsen købmand i Ribe ca.1490-1530. Skandaløst.

Der er lavet ganske mange anetavler omkring Peder Ibsen. Så længe man holder sig til hans døtre er de ok, men bevæger man sig over i drengesiden er de fejlagtige uden undtagelse. En enkelt er næsten rigtig, men så giver man sønnen Hans efternavnet Pedersen,- hvis man kiggede i personregistret hos Kinch, Ribe Bys Historie og Beskrivelse før Reformationen vil man kunne se efternavnet er Ibsen og det er af rigtig stor betydning, når man skal følge familien.

Disse "slægtsforskere" blander tre Peder Ibsen sammen, nemlig en der er født i Vammen Nørlyng ved Viborg,- han har absolut intet at gøre med Peder Ibsen Ribe. f. 1690 og død ca. 1530. Hans Enke omtales som enke 1530, men især nordmænd overser det totalt. Så fødes der en Peder Ibsen i 1564, hvis far er er Ib Tornum Jensen, der bliver borgmester 1594, og hvis far igen er Jens Tornum og som dør ca. 1570, hvad stort set vil sige, at den rigtige Ribe- købmand Peder Ibsen bliver født på samme tid som sin bedstefar.

Det bliver værre endnu. Vi skal lige have gjort Købmand Peder Ibsen adelig? Så finder man Lunge, Skeel og Dyre i Tirsbæk og i bedste fald en Ib Jensen, der skulle få en datter Mette Ibsdatter f. 1445 og gifter hende med Jens Tornum d. ca.1570. Der er vel knap 150 års forskel på disse to. Man kan nu ikke undre sig, for de benytter personer fra Randbøl Ib Jensen og Karen iversdatter, hvis datter Mette Ibsdatter er født 1744, altså 300 år efter et forsøg på et link til adlen.

Det kan næsten ikke blive værre? Som bedstefar udnævnes til købmand Peder Ibsen Kristen (Nielsen) Kræmmer, men det navn findes ikke hos Kinch,- derimod en Kristen (Nielsen) Kræmer og det er en helt anden familie med Deres eget stamtræ! Efterkommere er de endog historisk meget kendte Povl , Hans, Lambert m. fl. , der har Deres virke i Ribe i starten af 1500- tallet.

Har set 100 slægtstavler på MyHeritage og Geni af den art omkring Den rigtige Peder Ibsen. Har de da slet ingen kvalitetskontrol ?

Lise Østerberg Bahr

God aften.

ok. Det plejer ellers at være omvendt, at det var fejl og mangler på "pigesiden", der enten ikke blev ført videre, og eller "kun" blev registreret i visse tilfælde - generelt.

Lise Ø Bahr

Anne-Mette Filskov Snider

Du kan ikke skylde skylden på MyHeritage eller Geni. De har kun, hvad andre sætter ind, som deres træ.

Anne-Mette

Arne Lago von Kappelgaard

Kære Karsten Tarp!

Tjah-verden vil bedrages. For over 10 år siden, "faldt" jeg over en hjemmeside der var fyldt med fejl. Det værste var dog, at kong Knud IV der døde barnløs (så vidt vides) i 1202, på denne side  blev tillagt 8 børn, 7 drenge + 1 pige, og hvilken flok!

Peder Knudsøn (biskop i Roskilde), Anders Knudsøn (ærkebiskop i Lund), Torben Knudsøn (dræbt 1198), Ebbe Knudsøn (dræbt 1208 ved Lena), Lars Knudsøn (dræbt 1208 ved Lena), Jens Knudsøn (marsk) samt Jacob Knudsøn og Margrethe Knudsdatter.
Da kong Knud blev efterfulgt af sin bror Valdemar Valdemarsøn kaldet Sejr, så var det nok fordi han ikke havde noget levende afkom. Søskendeflokken virkede bekendt.

Slog derefter op i DAÅ årgang 1893, og ganske rigtigt, søskendeflokken hed ikke Knudsøn men Ebbesøn, idet de var børn af Ebbe Skjalmsøn (Hvide)!
Jeg har skrevet til vedkommende to gange, men uden resultat. Har lige været inde på siden, og de står der stadig. I princippet kan jeg jo være ligeglad, hvis vedkommende er glad og tilfreds, så er det det.

For en 1 - 2 måneder siden, blev der lagt en slægtslinie ud i dette fora, der angiveligt skulle gå tilbage til gamle Gumse. Det viste sig, at det baserede sig mere på ønsketænkning end faktiske kendsgerninger. I den forbindelse skrev Finn Holbek (efter hukommelsen):
"Når talen falder på www.geni.com og https://www.myheritage er de identiske, nemlig underlødige. Havde de været brugtbils forhandlere, så havde de for lang tid siden, været indberettet til Forbruger Ombudsmanden, og retsforfulgt af T + S samt politi, så kan det vist ikke siges tydeligere."

Alt fra disse sider, skal tages med meget kritiske øjne.

Den bekendte A.Thiset skrev i 1882 om "To Slægter Gjedde", hvor de første sider bør læses af enhver genealog. De honette ambitioner har stadig kronede tider.


Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard





Karsten Tarp

Der må være tale om penge på Myheritage og andre af samme type !00 forkerte anetavler med medlemskab (og måske premium) kan årligt give op til 100000.
Jeg er ikke anderledes end at jeg syntes det er fortvivlende at se noget sådan miskmask. Hvis jeg er lidt ude på svævende grund kontakter jeg altid et lokalarkiv og de er taknemlige for nogen gider,- og her får man den rette kritik. VH

Karsten Tarp

Anne-Mette Filskov !

Når man betaler op til 1000 kroner for et produkt må man forudsætte, at der er bare en smule kontrol på indhold. Specielt også når man for vet ganske stort beløb vist nok kan få adgang til SmartMatch, der kan sætte give dig en anetavler, der er helt utrolige . De reklamerer med, hvor nemt det er at lave slægtstavler og så har de også et ansvar for indhold, så  ikke det halve Norge nedstammer fra en Ibsen i Danmark på et vanvittigt grundlag.

Det er rene pengemaskiner!

Christian Konstmann Autzen

Det er desværre ikke kun i MyHeritage og Geni, hvor der tages hvad som helst som sandhed; det findes også på mange private hjemmesider - desværre.

Og - desværre kommer vi nok ikke dette uvæsen til livs.

Kinch har jo gjort et meget stort stykke arbejde med sin Ribe-historie, men måske skal vi også til at genemgå hans data med de muligheder, som de mange nye data på internettet giver mulighed for. Faktisk lidt på samme måde, som med Wibergs præstehistorie.

Her kan jo så også "Danmarks Riges Breve" komme med i billedet - som Kinch givet har kendt til, men måske ikke haft fuld adgang til.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jan B. Hansson

Så fik vi 1. halvleg på plads.

Kan vi skifte strategi i 2. halvleg som foreslået af Christian og tilbage erobre "sandheden" med hvad vi ved udfra forskellige kilder. I andre tråde er vi nogle stykker med aner på en gren (Iversen, Høst, J.O.Warde) der er efterkommere af Peder Ibsen der er igang med at give disse familier et grundigt eftersyn og vil meget gerne udvide det til "fakta" om Peder Ibsen og hans for- og efterslægt.

Til et konstruktivt eftersyn vil jeg gerne stille mit Beta web site til rådighed og som jeg løbende vil justere når argumenterne tilsiger det (jeg er usikker på om hustruen Anne's efternavn er Peders- eller Jensdatter):

http://www.xuri.dk/Genealogy_Beta/descend.php?personID=I6032&tree=TheHanssonTribe

En kilde jeg har noteret:

Ole Degns doktordisputats: Rig og fattig i Ribe.( Udgivet af Jysk selskab for historie. Universitetsforlaget i Aarhus 1981 )

Her angives at Peder Ibsen (Jepsen) døde efter 1531, men før 1539. Han var rådmand og studehandler. Dennes enke Anne (ca. 1499- 1 maj 1578) gift m. Jørgen Pedersen Juel borgm. 1537-1546, og Peder Ibsens datter Cecilie gm. Rådm. Bagge Jensen, hans datter Anne gm. Borgm. Jens Christensen Hegelund.

(bind 2. p.184) at Peder Ibsen var søn af Ib (Jep) Christensen studepranger og havde brødrene Jørgen Ibsen og Lambert Ibsen

Enken Anne overtog dette fæste af lundegård efter sine ægtefællers død. Kort før hun døde overdrog hun det til sin søn Hans Jørgensen , søn af Jørgen Pedersen Juel


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Karsten Tarp

Det er fint, hvis nye kilder dukker op. Indtil videre vil Jeg nu holde mig til Hans Ibsen,- Kinchs personregister giver ham efternavnet. Jeg er også noget i tvivl om hun kunne få børn i det nye ægteskab eller han tog hende for pengene.
Det er også uhyre vigtigt i relation til Kinch, at påpege, at kun de børn han og Anna har kun er nævnt i Kinch, hvis de har en Ribe- historie, som døtrene, der bliver gift ind i familierne eller den uvorne Hans . Et eksempel er at, der tales om sønnesønnen Peder Ibsen, der drukner på Ondaften 1634, men ikke hvem hans far er . Evt. børn, der bare er bønder og fortsat som sådan ved man ikke meget om. Efter sigende:  Lundgård kan føres tilbage til 1487. Dengang var gården en kongelig alvsgård, der hed Sejbjerg. Vi er pt på Jagt i Vilslev, hvor gården lå. Her lå på den tid også noget, der hos Kinch hed godset VilslevBøvlingbjerg. Det hed i virkligheden Kjærgård og var i Lange slægten. Endvidere undersøger vi en evt. forbindelse med en søn, hvis han er det, der på samme tid samarbejder med Jørgen Rantzov, der udtager stude på kongens gårde og så er vi ca. midt i 1550. Lad os bare udveksle erfaringer og jeg foretrækker nok det er på DIS,- der kan vel oprettes et forum til netop ham. Lige nu er han jo far til en stor del af Danmarks befolkning og det halve Norge :-) Er der mon nogen, der vil tage initiativ til det.
Karsten


Jan B. Hansson

#9
Hej Karsten og andre intressenter

Citat fra J. Kinch's omtale af Peder Ibsen og familie:

CitatRIBE BYS Historie og Beskrivelse (Bind 2)
fra Reformationen indtil Enevoldsmagtens Indførelse. (1536—1660)
af J. Kinch. Udgivet 1884

-------------------- side 60 ---------------------------------------------------
.
.
Hans Eftermand var Jens Pedersen Rukelmand, som døde kort efter og 1537 blev efterfulgt af Jørgen Pedersen Juel. Denne Mand, som var født i Horsens, har jeg ikke truffet som Rådmand eller Borger her i Byen, førend han blev Borgmester; men som Borgmester findes han handlende med Tøjer og Vin. Efter Laurids Nielsens Død fik han Snebeltange, en større Eng, som støder op til Holmene og nu ejes af Byen 2) i Fæste af Kongen, og 1545 på samme Måde Gården Ondaften, det nuværende Lundgård, som ligger i Fardrup Sogn lige ved Ribe Markeskjel.
Hans tidlige Død 1546 beklages, og han selv prises i høj Grad af Digteren Hans Frandsen i 2 Digte, af hvilke det ene er en Gravskrift over ham, det andet tilskrevet hans Eftermand ved dennes Udnævnelse.3) I det første Digt siger han endog om den Afdøde, at han var ,,fuldkommen guddommelig", hvad enten man tager Hensyn til hans Karakter, hæderlige Levned eller store


2) Hvorledes denne Eng er gaaet over i Byens Besiddelse, ved jeg ikke; men allerede
1552 bortlejedes den på Byens Vegne. — 3) Epigramm, Nr. 4. Eleg. Nr. 12.

-------------------- side 61 ---------------------------------------------------

Åndsgaver. I begge priser han hans Dulighed og Retfærdighed som Dommer, hans Fredsommelighed og Utrættelighed i at bilægge Stridigheder og hans Hjælpsomhed i at give gode Råd. ,,Han fik", siges der, ,,al Uret til at vige ; så stor var hans Retskaffenhed og Virkelyst (candor et ardor)". — Digteren var kun 14 År gammel ved Borgmesterens Død. Begge Digtene ere vel altså skrevne nogle Ar senere og efter Andres Skildringer. —
Han havde giftet sig med Anne, som var Enke efter en Peder Ibsen, og som derfor selv i sit andet Ægteskab vedblev at kaldes Anne Peders. Det var med hende, at han havde laet Fæstet på Ondaften. Selv havde han ingen Børn; men hans Hustru havde flere Børn af første Ægteskab. Den ene Datter, Anne, blev gift med den senere Borgmester Jens Kristensen Hegelund og ved ham Moder til Biskop Hegelund. En anden Datter, Cecilie, blev 1545 gift med den senere Rådmand Bagge Jensen og ved ham Stammoder til den bekjendte Familie Baggesen, som kom til at spille så stor en Rolle i Ribe. — Sønnen Hans var en stor Slagsbroder, som 1558 var opkaldt på Rådhuset i Anledning af, at han 1. havde undsagt sin Svoger, Jens Hegelund, 2. overfaldet sin Moders Svend, 3. såret en af sin ovennævnte Svogers Svende paa Viborg Marked og endelig 4. såret sin anden Svoger, Bagge Jensen, hvilket dog altsammen blev ham eftergivet. 1575 overlod haus Moder ham Fæstet på Ondaften 1) kort for sin Død i en Alder af 79 År. 1600, d. 21de Februar, blev han dræbt; 2) de nærmere Omstændigheder derved kjendes ikke. Fæstet på Ondaften gik da over til Peder Ibsen, som rimeligvis har været hans Broderson. Denne Sidste omkom med Hustru, 2 Sønner og en lille Datterdatter i den store Oversvømmelse 1634 tilligemed alt deres Gods.
.
.

1) Reg, ov. a. L. — 2) Heg. Alm.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Karsten Tarp

http://www.brejl.dk/ribeting.html
Undskyld, men her er en kilde til at Hans Ibsen (kaldt sådan i Kinchs personregister)til en på Myheritage, der har en uangribelig slægtstavle med det man nu ved og som kalder  Hans Ibsen for Hans Pedersen! Her kan man også søge på Maren klyne
http://www.darumsognearkiv.dk/FraDarumSogn/PJNielsen/s52_Praester_efter_Reformationen.htm
Fra Darum lokalarkiv(hvis det er rigtigt kunne det give anledning til et nyt syn på vor Peder Ibsen(Klyne, Stage og Svane ? Svane har Peder Ibsen med i Deres slægtstavle).
4.  Jacob Hegelund blev kaldet hertil den 27. April 1595. Han var Broder til Biskoppen i Ribe, Peder Hegelund, han var født i Ribe 1556, hans Fader var Jens Christensen Hegelund, som 1554 blev Borge Mester i Ribe og 1544 var Raadmand og døde 1571.  Hans Moder Maren Klynes, Raadmand Peder Ibsens Daatter.  Han er dimitteret fra Ribe Skole af hans egen Broder Peder Hegelund, som da var Rector og siden blev Biskop, blev den 27.  April kaldet til Sognepræst her til Darum og ordineret af samme sin Broder, som samme Aar var bleven Biskop.  Han døde i Ribe den 29.  Februar 1600 af en Pleuris i maadelige Omstændigheder; thi hans Hustru Anna gik fra Arv og Gjæld efter ham, som ses af Riebe Justits Protocol den 5. Novbr. 1602.
Vi deler gerne ud af hvad vi finder, men hvis i falder på en sammenhæng mellem Peder Ibsen/Jepsen Ribe 1500+ og min Christen Jepsen/Ibsen Strellev Kærgård(Fæster) 1600+ familie så hjælp os! Vores link mellem de to er en velhavende Christen Ibsen, der får adkomst til en gård 1548 I Strellev stort på samme tid som Jørgen Rantzav køber Kærgården. Jørgen har hjemme på Lønborggård syd for Tarm og udtager stude fra kongens gårde . Vi ved også, at Christen Ibsen Strellev Kærgård er orienteret mod Ribe.
Vi har mange indicier på sammenhæng mellem de to familier, men vi kunne ikke finde på at sige, at Christen Ibsen er søn af Peder Ibsen (Købmanden med Ondaften i Vilslev), men muligheden er der ?

Christian Konstmann Autzen

#11
Hvad er nu det, kopi af ovenstående fra Kinch:

Selv havde han ingen Børn; men hans Hustru havde flere Børn af første Ægteskab.

Det er så Anna Jensdatter's 2. ægtefælle, Jørgen Pedersen Juel, som her omtales; og han fik vel så ingen børn med sit hustru Anna Jensdatter, eller hvordan ?

Jeg har en Jørgen Pedersen Juel, født 1544 død 21. februar 1600. Hvis han findes og er født i 1544, så var de vel blevet gift i 1543/44 eller tidligere. Anna Jensdatter har jef som født 1497/1500, så hun kan da vel sagtens have fået en søn i 1544.

Men jeg har også en Hans Pedersen Ibsen/Jepsen, født omkring 1525.

Hvad er korrekt ?

PS: Jeg har endnu ikke fået læst Kinch bind 2, fra reformationen og fremad.

Se også denne fra Brejl: http://www.brejl.dk/ribeting.html#1561

126 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Bagge Jensen 2 boder i den gade, som løber neder til hospitalets port.

127 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Mikkel Kjeldsen en stald i Skt. Nikolajgade.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jan Erik Slind

Hei, jeg er en av nordmennene som nedstammer fra Peder Ibsen og hans sønn Jacob Preben som kom til Trondheim. Det jeg har notert om Peder er at han:  (I 1520-ernes Danmark var en af de største okseeksportører til de tyske markeder. Peder Ibsen var tillige rådmand i Ribe og herredsfogd.)

Jeg har brukt Jylland som fødested og  Vammen og Viborg som dødssted.

Er det da slik at Vammen/Viborg er helt ute og at det gjelder en annen ?

Jeg har notert at sønnen Jacob Preben gikk på regne- og skriveskole i Viborg, Danmark 1548-52 og i Lübeck, Tyskland 1558-61. Tjente deretter hos flere danske borgere og adelsmenn, fram til 1568. Han startet altså sin utdannelse i Viborg som 12 åring. Det kan vel kanskje knytte han til byen ?

Jan B. Hansson

#13
Mit første indlæg i denne tråd - En kilde jeg har noteret:

Ole Degns doktordisputats: Rig og fattig i Ribe.( Udgivet af Jysk selskab for historie. Universitetsforlaget i Aarhus 1981 )

Nu har jeg hentet de 2 bøger på Statsbiblioteket og prøve at finde relevante citater denne gang. Det er især fra Bind 2 der fra side 182 til 199 har et Tabelbilag 64 Borgmestre og rådmænd i Ribe 1550-1660
der er fyldt med familieoplysninger og da familierne mange gange fandt deres ægtefælle i denne lukkede kreds er der mange oplysninger at hente. Jeg vender løbende tilbage.

Faldt over denne omtale af Rig og fattig i Ribe - se fra side 65 http://pure.au.dk/portal/files/81410047/Afhandling_Mod_en_ny_tid_1_.pdf

Christian - jeg fandt de 2 Kinch bøger som søgbare PDF filer til download på nettet - (bare andre bøger var søgbare det er nemt at finde forekomster).

Jan Erik Slind - Kan du angive kilder til dine oplysninger, så vi er bedre istand til at afveje dem ?

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Karsten Tarp

Hej Jan Erik Norge. Ud med Ribe og ind med Vammen. Beklager at måtte sige, at Peder Ibsen Ribe absolut ikke har nogen søn ved navn Jacob. Født i Ribe omkring 1480 og død i Ribe 1535 og så omtales Konen som enke.

VH

Karsten

Karsten Tarp

Hej Jan B.
Vi kender alle både Kinch og Oluf Ring.

Jeg har fundet to børn yderligere til Peder Ibsen andet steds:
Han har de to døtre Anna og Cecilie alle kender. Så har han Maren Klyne mor til en præst i Darum ved Esbjerg 1596. Ham finder du nemt på nettet.
Så har han nok Gregers Pedersen (Tingbøgerne i Ribe), der nævnes med Maren Klyne.
Så har han NN , hvor vi har navnet på sønnesønnen er Peder Ibsen, der drukner med familien på Ondaften 1634Kinch.
Så har vi Hans Ibsen(Kinch),- Pedersen i tingbøgerne for Ribe(25 år efter faderens død).
Så har han muligvis,- vi leder som gale en søn nr.2, der kun kan hedde Christen Ibsen.

VH

En ibsen fra Strellev

Jan B. Hansson

Som lovet brikker til puslespillet om familien Peder Ibsen.

Citat fra Ole Degns doktordisputats: Rig og fattig i Ribe.( Udgivet af Jysk selskab for historie. Universitetsforlaget i Aarhus 1981 ) med mine tilføjelser angivet eks.  [Rm 14 = Bagge Jensen] udfra opslag i bogen.

CitatForkortelser:
Rm: rådmand. — Bm: borgmester. — F: født. — B: borger, borgerskab (med dato). — gm: gift med. — b: barn. — s: søn. — d: datter. — Ee: enke efter. — km: købmand. — sgp.: sognepræst. — FM: medlem af de 24 mænd. — Skm.: skatmester. — K: kæmner. — Kirkev. Domk./Skt. Kath. K.: kirkeværge for Domkirken/Skt. Katharinæ Kirke. — hosp. forst.: hospitalsforstander. — Gld. forst.: Gildens forstander.

Kilde:
Rådstdb, tb, pmrgsk, kmrgsk, rådstdb enge og jorder, L, Sr, Sh, kb; KBB 1556-1645, Hegelund, 1976. Kinch, 1866-67 B, 1880-81; Schultz, 1906; Friis-Petersen, 1961; Degn, 1971.

Uddrag fra: Tabelbilag 64 Borgmestre og rådmænd i Ribe 1550-1660

CitatRm 12. (1556)-1565: Lambert Ibsen (-1565 1/2). ? Nederdammen.
F ?Ribe, søn af Ib (Jep) Christensen, studepranger. (Hans brødre: Jørgen Ibsen. — Peder Ibsen (Jepsen) (-efter 1531/før 1539) rm, studehandler, dennes E Anne (ca. 1499-1578 1/5) gm Jørgen Pedersen Juel, bm 1537-1546, og hans datter Cecilie gm Rm 14 [Rm 14 = Bagge Jensen], hans datter Anne m Bm 5 [Bm 5 = Jens Christensen Hegelund]).
Gm Lisbet/Else (-1604 23/2).
FM 1549, 1552.
Børn: Ingeborg (ca. 1542-1620 21/2), gm Bm 21 [Bm 21 = Laurids Tøgersen]. — Marine (-1608), g 1570 24/9 m Jens Pedersen Viborg (ca. 1500-80), mag., ærkedegn -1580, g 1° m Ellen Timsdatter (-1569 8/11). — Gunder (ca. 1555-1644 19/8), g 1° 1582 4/2 m Jens Olufsen, søn af Bm 6 [Bm 6 = Oluf Pedersen (Staby)], 2° m Rm 43 [Rm 43 = Magnus Grave]. — Hans, FM 1583...1616, g 1582 14/10 m Maren Villadsdatter (sønner: Lambert Hansen, slotsskriver ca. 1611, Villum Hansen, slotsskriver ca. 1600-18, FM 1624, Peder Hansen Riber). — Ib, øksnekm, ?gm N.N., søster til Rm 59 [Rm 59 = Mads Lassen Lime].
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk

Hej Karsten og Jan!
Så vidt jeg i farten kan se, er der uoverensstemmelser i kilderne med hensyn til, hvem Jens Christensen Hegelund var gift med:
Ole Degns doktordisputats:
Jens Christensen Hegelund gift med Anne Pedersdatter, Peder Ibsens og Annes datter.
Præster i Darum efter Reformationen (efter Liber Daticus):
Jens Christensen Hegelund gift med Maren Klynes, rådmand Peder Ibsens datter.
Wibergs Præstehistorie:
Jens Christensen Hegelund gift med Anna Pedersdatter.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Hej Niels,

Jens Christensen Hegelund var gift 2 gange, 1. gang med Anne Pedersdatter Ibsen, 2. gang med Maren Christensdatter. Jens Christensen og Anne Pedersdatter Ibsen var forældre til biskop i Ribe Peder Hegelund, som skrev næsten dagligt i sin almanak, den er udgivet som:

"Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613, udgivet ved Bue Kaae, Historisk Samfund for Ribe amt, 1976, bd. 1 og 2."  I indledningen i bind I, p. XVII, fortæller han om sine forældre.

Hans mor, Anne Pedersdatter Ibsen, dør d. 6. april 1562, bd. 1, p. 4:    "6. april - min moders dødsdag 1562"

Hans far gifter sig 2. gang med Maren Christensdatter d. 15. september 1566, Peder Hegelund skriver i sin almanak. bd. 1, p. 18:

"Jeg antog en tjener til 2½ gr. Min faders bryllup.
Min fader fejrede sit andet bryllup med den højagtede Marine Klyne. Måtte det være med Gud."

Marine/Maren Christensdatter var 1. gang gift med Jens Sørensen Klyne og bar derfor dette efternavn.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus




Jan B. Hansson

#19
Hej Niels og Birgit

Dejligt at se at der kommer flere kilder i brug til at supplere og sammenstykke puslespillet.
I Ole Degn's meget kompakte beskrivelse under Bm 5. har han også angivet oplysningen om 2.hustru til Marine Christensdatter.

Uddrag fra: Tabelbilag 64 Borgmestre og rådmænd i Ribe 1550-1660:

CitatBm 5. 1544-1554, bm 1554-1571: Jens Christensen Hegelund (-1571 18/3). Mellemdammen.
F i Viborg. Søn af Christen Hegelund og Offens Pedersdatter. (Søskende: Morten (-1574 15/7), rm i Viborg, far til Mikkel Mortensen Hegelund, der var B i Viborg og g 1578 19/10 m Marine Gundesdatter, d. af bm i Viborg Gunde Christiernsen Skriver. — Peder, bm i Viborg 1550-89 gm, Karen Pedersdatter, d. af Peder Jensen Trane, rm i Viborg. — Søren, B i Viborg. — Anna, mor til [Rm 29 = Thomas Jørgensen]).
G 1° m Anne Pedersdatter (-1562 6/4) (hendes søster gm [Rm 14 = Bagge Jensen]), d. af Peder Ibsen (-før 1546) og Anne (ca. 1499-1578 1/5), der var g 2° m Jørgen Pedersen Juel (-1546 21/4), bm 1537 15/6-1546. G 2° 1566 15/9 m Marine Christensdatter (-1600), Ee Jens Sørensen Klyne (-1565 23/4, bror til [Bm 10 = Søren Jakobsen Stage]'s kone), FM 1550, 1555-56, 1558-61, og d. af Christen Pedersen og Anne, Ålborg.
Hosp. forst. 1556-?71.
Børn: Peder (1542 9/6-1614 18/2), imm. Kbh. 1561, Leipzig 1564, Wittenberg 1566, mag. her
1568, biskop i Ribe 1595-1614, g 1° 1571 11/11 m Anne Jensdatter Holm (ca. 1554-1573 27/6) d. af Jens Knudsen Holm (-1568 17/3), lektor ved Domkirken 1546-55, 2° 1580 26/6 m Margrete Jørgensdatter (1562 13/7-1591 22/7), 3° 1594 27/1 m Anne Andersdatter Klyne (1575 21/10-1640) d. af [Rm 30 = Anders Sørensen Klyne (Stage)]. - Christen (-1602 12/10), B i Ribe, sen. bopæl på en af kronens fæstegårde i Bøgild, Torning s., sen. bosat i Kbh., g 1569 6/2 m Anna Pedersdatter Krag (søster til [Rm 41 = Hans Jensen Hegelund]'s kone), d. af Peder Krag, B i Ribe, og Karen Klyne (søster til Jens Sørensen Klyne). - Iver (1599 15/2), fetaljeskriver på Kbh.s Slot 1568. - Jørgen (-1581 ca. 13/8, Ystad), imm. Leipzig 1564, 1568, adelstjener, gm Margrete. - Hans (1551 25/9-1623 12/3), [Rm 41 = Hans Jensen Hegelund]. - Jakob (1556-1600 29/2), stud. Ribe 1581, imm. Kbh.,- hører i Sorø 1587-92, sen. i Ribe, sgp. Darum 1595-1600, g 1595 5/10 m Anne Pedersdatter. - Marine (ca. 1543-1570 23/4), g ca. 1563 m x. - Agnete (-1601 15/10), ?ugift.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk


Hej Birgit og Jan!
Præster i Darum efter Reformationen (efter Liber Daticus):
Jens Christensen Hegelund gift med Maren Klynes, rådmand Peder Ibsens datter.

Vil det så sige, at oplysningen i ovenstående om, at Maren Klynes var rådmand Peder Ibsens datter, er forkert?
Hvor kan man se, hvad der rent faktisk står i Liber Daticus?
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jan B. Hansson

Hej Niels

Du har da helt ret i at der er en uoverensstemmelse og det bør opklares. På web siden
http://www.darumsognearkiv.dk/FraDarumSogn/PJNielsen/s52_Praester_efter_Reformationen.htm
står der i P. J. Nielsen's bog - http://www.darumsognearkiv.dk/FraDarumSogn/:

Citat4.  Jacob Hegelund blev kaldet hertil den 27. April 1595. Han var Broder til Biskoppen i Ribe, Peder Hegelund, han var født i Ribe 1556, hans Fader var Jens Christensen Hegelund, som 1554 blev Borge Mester i Ribe og 1544 var Raadmand og døde 1571.  Hans Moder Maren Klynes, Raadmand Peder Ibsens Daatter.  Han er dimitteret fra Ribe Skole af hans egen Broder Peder Hegelund, som da var Rector og siden blev Biskop, blev den 27.  April kaldet til Sognepræst her til Darum og ordineret af samme sin Broder, som samme Aar var bleven Biskop.  Han døde i Ribe den 29.  Februar 1600 af en Pleuris i maadelige Omstændigheder; thi hans Hustru Anna gik fra Arv og Gjæld efter ham, som ses af Riebe Justits Protocol den 5. Novbr. 1602.


J.F. Kinch citatet er på linie med Ole Degn og ikke mindst Peder Hegelunds almanakoptegnelser om sin stedmoder, så tilbage står P.J.Nielsen (måske med en skrivefejl ?):
CitatJens Kristensen Hegelund var født i Viborg af en bekjendt Familie. Han havde mindst 2 Brødre, 
Morten Hegelund, som døde i Viborg d. 15de Juli 1574, og Peder Hegelund, udentvivl ham, som Ursin i sin Beskrivelse af Viborg anfører som Borgmester 1571. Hans Søster, Anne Rentemesters, er omtalt S. 13. — Selv forekommer han som Rådmand i Ribe siden 1544 og blev Borgmester 1554 efter Niels Krabbe. Han drev en temmelig udstrakt Handel. 1546 kjøbte han i Forening med 3 andre Ribe Borgere 15 Læster Malt af Kongens Tiendekorn i Vendelbo Stift, og Kongen kjøbte derimod
af ham 4 Amor Rhinskvin foruden 01 og Lærred. 1551 havde han 30 Stude på Foder på Dronningborg,  og omtr. 1566 kjøbte han 4 Tdr. Smør på Hald. 1558 var idetmindste hans Svend på Viborg Marked. 1570 sendte han 150 Øxne til Tydskland. Dette er naturligvis kun Enkeltheder, som tilfældigvis ere bevarede. —
Han var 2 Gange gift, førstegang med Anne, en Datter af Peder Ibsen (se S. 61). Efterat hun var død d. 6te April 1562, giftede han sig igjen med Marine (el.Marie) Klynes. Denne Kvinde var en Datter af Kristen Pedersen i Ålborg og havde iforvejen været gift med en temmelig bekjendt Borger i Ribe ved Navn Jens Klyne, som havde drevet en større Handel og i Krigen mod Sverrig havde kunnet overlade Kongen et Skib til Krigsbrug, men som var død d. 23de April 1565 af
Pesten. Under d. 29de Juli udvirkede hans Enke et Kongebrev af det Indhold, at da hendes Husbond havde efterladt sig megen Gjæld, både indenlands og udenlands, for hvilken hun krævedes, men hun derimod havde mange Penge tilgode hos Kongens Undersåtter, både Adelige og Borgere, som vægrede sig ved at betale, så befaler Kongen Alle at betale hende efter deres Breves Indhold, ,,hvis vi ikke skulle forårsages udi andre Måder at forhjælpe hende til Rette." Året efter, d. 15de
Septbr. 1566, tog Jens Hegelund hende til sin anden Hustru. — Også om hans Død og Efterladte vil der senere blive fortalt.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Finn Holbek

Geni/Myh. har efterhånden udviklet sig til Genealogi for eventyrforskere.

Ubegribeligt at folk betaler formuer til det svindelfirma frivilligt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

Citat fra: Anne-Mette Filskov Snider [6425] Dato 20 Nov 2015 - 00:37
Du kan ikke skylde skylden på MyHeritage eller Geni. De har kun, hvad andre sætter ind, som deres træ.

Anne-Mette

- hvilket dog ikke forhindrer dem i at tage sig godt betalt for at sælge andres slægtsforskning.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jan Erik Slind

Til Karsten (og dere andre)

hva betyr alt dette for Peder Ibsen fra Vammen og Viborg som jeg har oppført som min forfader og far til Jacob Preben Ibsen født 1536 i Vammen ?

Var Peder Ibsen fra Vammen ikke gift med en Anne Pedersdatter og var ikke hans foreldre Ib Jep Christiernsen og Maren Thøgersdatter. Er alle disse personene knyttet til denne Peder Ibsen i Ribe ?

Christian Konstmann Autzen

Hej Jan

Du må forske videre i din Jacob - i Viborg området; han synes rent faktisk ikke at komme fra Ribe området.

Hegelund's kommer oprindelig fra Viborg, men om din Jacob så kan være en efterkommer af en af disse Hegelund's kan givet også være et godt spørgsmål (Læs: næppe fra den familie).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hej igen,

Peder Hegelund skriver i sin almanak, bd. 1, p. 68 følgende i året 1571:

9. (Apr.):  "Min stedmoder flyttede ind i det gamle hus"

10. (Apr.): "Anne, Kristen Pedersens fra Ålborg, min stedmoders moder, kom til Ribe"

Marine/Maren Christensdatter, Jens Christensen Hegelund's 2. ægtefælle, er altså datter af Kristen Pedersen fra Ålborg og dennes hustru Anne.

Udgiveren af Almanakoptegnelserne, Bue Kaae, skriver i sin kommentar til Peder Hegelund's notat af 10. april 1571, bd. 2, p. 41: "Anne Pedersen, g.m. Kristen Pedersen, borger i Ålborg"

-------------------------------------------------------------
"(Da Marie bliver gift 1.g. med den velhavende Ribe-borger Jens Klyne, som døde af pest 23/4 1565, og 2.g. med borgmester Jens Christensen Hegelund, altså "fornemme" folk, og da navnet i det hele taget er bevaret, kan der være mulighed for, at hendes fader Christen Pedersen er identisk med tolderen og Ålborg-borgmesteren Christen Pedersen, der var gift med tolder og borgmester Hans Bartholemæussen's datter Ane Hansdatter.)

Ref.
Danske Magasin 4. rk., 1. bd., s. 111, 170
Saml. til Jysk Hist. og Topogr. 1.rk., 2. bd., p. 143, 145, 122 f.
Ålborg Bysbog 29/3 1543, 28/10 1552"

Kilde: Stambog for de tolv søskende Steenstrup på Kvistgård, Signe Rønne, Viggo Ambt Steenstrup, C. Fl. Steenstrup, Norman V. Steenstrup, juni 1959 , ane 4081

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Niels Ørbæk


Hej Jan!
Liber Daticus for Darum-Bramminge pastorat 1767-1820 kan ses på Daisy opslag 15:
Her står, at Jacob Hegelunds fader "var Jens Christensen Hegelund, som 1554 blev borgmester i Ribe, og 1544 var rådmand og døde 1571. Hans moder Maren Klynes, rådmand Peder Ipsens datter."
P. J. Nielsen har således ikke citeret forkert. Præsten har skrevet det i 1767, hvor han har oplysningen fra, er jo ikke til at vide.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jan B. Hansson

#28
Hej Niels,

Enig i at ligningen ikke går op. Er der nogen der kan få brikkerne til at falde på plads?

En anden ligning er hvem der var fader til Hans og her har denne tråd fået mig til den konklusion at navnet må være Hans Pedersen (Ibsen) og ikke som jeg har angivet i mit første indlæg i tråden Hans Jørgensen - især udfra:

CitatRibe tingbogsuddrag 1561-1660 (af Ejnar C. Larsen)

126 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Bagge Jensen 2 boder i den gade, som løber neder til hospitalets port.

127 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Mikkel Kjeldsen en stald i Skt. Nikolajgade.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Christian Konstmann Autzen

Jens Christensen Hegelund fik vel ingen børn med sin 2. ægtefælle, Marine Christensdatter (Jens Klyne's enke).

Forbindelsen til Christen Pedersen i Aalborg bliver herved vel kun interessant for Jens Klyne's mulige børn med Marine Christensdatter.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.