Fladstrand !?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 21 Dec 2015 - 10:13

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Som underskrift på et dokument, som var fra Aarhus Bispearkiv 1733, står der:

Fladstrand +dato

Jeg fandt først frem til, at der ved Vejle fjord, var noget der hed Fladstrand, men det er jo nok ikke der fra - så faldt jeg over "Fladstrand" ved Frederikshavn, det kunne tænkes det var der, for i indledningen til dokumentet er Nord Jylland nævnt, som amt? - selvom sagen foregik på Horsens egnen

Derfor: Fladstrand?

Mvh.
Karl-Peter

Inger Buchard

Hjørring amt. Prøv at checke ved at søge på stednavnet Fladstrand i en eller anden folketælling i 1800-tallet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kaare Grodal

Hej

Jeg tjekkede lig mit gamle leksikon, som ikke kender ordet "Verdenskrig", under Fladstrand står "se Frederikshavn"
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Karl-Peter Dammeyer

Tak for jeres svar!

Jeg prøver lige at konkretisere mit spørgsmål på denne måde, ref. af det kongelige kaldsbrev:

Giøre alle vitterligt, at vi allernaadigst have beskikket og forordnet, saa og hermed beskikker og forordner Oluf Rasch til at være Sognepræst til Urløf-Dalbyeeng-Stenderup Sogner udi Aarhus Stift i vort Land Nørrejylland - osv

Som jeg skrev, ligger Urlev i nærheden af Horsens - også i 1733

Mvh.
Karl-Peter

Arne Feldborg

Urlev-Dalby-Stenderup pastorat er i Hatting herred, Vejle amt.

"vort Land Nørrejylland" er hele Jylland nord for Kongeåen.

Aarhus Stift er Østjylland fra ca. Hobro i nord til Horsens i syd.

Det er rigtig at Frederikshavn tidligere blev kaldt Fladstrand, men det er næppe den der er aktuel i det her tilfælde.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Så kom vi på den anden side julen, nu kommer derfor et tak for svaret, som må ende ud i, at navnet Fladstrand, hvis det er mellem Hobro og Horsens, ikke umiddelbart er nutidskendt - for Fladstrand ved Vejle fjord, ved Hvidbjerg vil jeg umiddelbart også udelukke, her handler det blot om strandområdet

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kristiansen

Der ligger et Fladstrand i Smidstrup sg., Holmans hrd., Vejle a.
M.v.h. Peter Kristiansen

Karl-Peter Dammeyer

Efter Autoriserede Stednavne 2013, er der i Smidstrup sogn ganske korrekt et Fladstrand, der er karakteriseret som "spredt bebyggelse" - men det er ikke med på mit geodætiske kort - kunne denne spredte bebyggelse virkelig være grundlag for, eller udgangspunkt for et juridisk dokument fra 1733?

Måske følgende "svada" kan fortælle et og andet:
.......... at han (præsten) maatte befries for at antage hende til hemmelig Absolution og Alters Sacramente haver den 5te Decbr. næstafvigte Aar allernaadigst befalet os ælskelig Hr. Eilert Holck friherre til Holchenhavn, Ridder, vores Stiftsbefalingsmand over Aarhus Stift og Amter over Haverballegaards og Stiernholms Amter, at foranstalte ........

PS: Holcenhavn: her ved Nyborg, hvor jeg bor, ligger slottet Holkenhavn

Mvh.
Karl-Peter 

Arne Feldborg

Haverballegaard og Stjernholm Amter finder du som nr 13 og 17 her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_amter_(1662-1793)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Tak for det!

- og så ville jeg netop til og supplere med denne nye oplysning:
Den pågældende præsts far, hed Rasmus Ibsen, var født ved Nyborg, men tog ifølge borgerskabsprotokollen - borgerskab i Fredericia d. 4. februar 1686 - var senere degn i Tamdrup 1719

Måske et tilfælde, at Eiler Holck fra Holckenhavn er nævnt i sammenhængen?

Desuden: borgerskabsprotokollen, hvor oplysningen er hentet (bind 3b) - er det en protokol som men kan komme i nærheden af og finde flere oplysninger om personen Rasmus Ibsen, end det nævnte her?

Mvh.
Karl-Peter

Per Sprøgel

Hej

Nu har jeg kigget på denne streng i en uges tid uden helt at forstå indholdet: Sted og dato i forbindelse med en underskrift er vel sted og dato for underskriften og har vel ikke andet med indholdet at gøre. Hvem har skrevet under ? Er det kongen (Vort land..) ? I så fald kunne han jo sagtens have skrevet under i løbet af en rejse og altså i en hvilken som helst "Fladstrand" af de mange nævnte. Eller står der bare Underskrift, idet du "blot" har fundet en afskrift i det nævnte arkiv.

Karl-Peter Dammeyer

Tak dit indlæg, og din obs. på linjen, hvor dine spørgsmål bringer frem til, hvad jeg måske fra begyndelsen burde have skrevet, nemlig:

Der er ikke noget konkret navn som underskrift på dokumentet, men slutningen lyder således:

- efter indholdet og befalingen i dokumentet: Dermed ske vor Villie
            Befalendis dig Gud skrevet udi Fladstrand den 24de
Maji Anno 1733.
            Under vor Kongelige Haand og Signet


Men jeg ved så ikke, om slægtsforsker firmaet i Kjellerup anno 1966 har undladt at notere en personlig underskrift

Mvh.
Karl-Peter

Per Sprøgel

Hej Karl-Peter

Ja, med de oplysninger er jeg ikke i tvivl om, at det var Kongen, der var i Fladstrand i Maj 1733. Og at Fladstrand=Frederikshavn, der dengang (som nu) var en vigtig havn for trafikken til Norge. Og Christian d 6 var faktisk i Norge i 1733. Og bedre endnu: han rejste fra København den 12. maj og drog over Sjælland, Fyn og gennem Jylland til Fladstrand, hvorfra han sejlede til Moss.https://tidsskrift.dk/index.php/historiejyskesamling/article/view/14337/27419 Så mon ikke han lige fik ordnet et par breve inden sejlturen?

Per

Karl-Peter Dammeyer

Hej Per!

Sådan!
Vi nåede i mål med en god historie, derfor mange tak, at du var vedholdende i emnet

Mvh.
Karl-Peter