Lovendal family

Startet af Asa Duffy, 26 Sep 2016 - 07:46

Forrige emne - Næste emne

Asa Duffy

Hej,
Jag forskar på min fars sida Löfvendahl, Lovendal, finns många olika stavningar på namnet.
Jag har fastnat på Hans Christian Løvendal, född 1859–1949
FÖDELSE 17 SEP 1859 • Odense, Fyn, Denmark
DÖD 8 OKT 1949 • Göteborg Sverige. Kan inte hitta hans föräldrar och gå vidare. Om det är någon där ute som har forskat och kan hjälpa mig? Jag vet att jag är släkt med Ulrik Frederik Gyldenløve och hans son Ulrik Frederik Valdemar Løvendal.

Hilsen Åsa

Inger Toudal

#1

Odense, Baag, Kerte, Kjerte, huus, 149, FT-1860, B0487
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Lars Andersen    29    Gift    huusfader, væver og musicus       Kjerte
Maren Andersdatter    35    Gift    hans kone       Fjeldsted
Anders Larsen    6    Ugift    deres børn       Kjerte
Niels Larsen    4    Ugift    deres børn       Kjerte
Karen Marie Andersen    7    Ugift    pleiebarn       Kjerte
Marie Kaisa Løvendahl    27    Ugift    til huse       Sverrig
Hans Christian Løvendahl    1    Ugift    hendes søn       Assens
 

Kilde: http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

Hans Christian Løfvendahl, fødsel og dåb i Assens sogn, Odense amt:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137247#178541,30287510 - nr. 49
- udlagt Barnefader: Ungkarl, Garversvend Hans Ri[n]gqvist af Sverrig.

En af fadderne er Smedelærling Ole P. Løfvendahl af Assens:

Odense, Baag, Assens Købstad, Ladegaardsgade nordre side 187-196, Nr. 191, 146, FT-1860, D7149
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Iver Iversen    43    Gift    Husfader. Smedemester       Assens
Martha Engelbette Charlotte Karoline Frederikke. f. Maalø    44    Gift    Hans Kone       Assens
- - - - - - - - - -
Ola Peter Løvendal    22    Ugift    Smedesvend       Vestgøtvald, Sverige
- - - - - - - - - -
Adolfine Frederikke Iversen. f. Tode !!    74    Enke    Forsørges af Sønnen       Brahesborg, Gamtofte Sogn, Odense Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Förnamn: Maja Cajsa   Inflyttningsdatum: 1864-11-15
Efternamn: Swensdotter Löfvendahl   Inflyttningslän: Älvsborg
Födelsedatum: 1833-04-29   Inflyttningsförsamling: Gestad
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Inflyttningsort: Brötorp
Födelselän: Älvsborg   Från ort: Barlösa
Födelseförsamling: Gestad   Från land: Danmark
Födelseort (Utom Sverige):    Från datum: 
Födelseland (Utom Sverige):    Ensam/Familj: F
Titel/Yrke: d   Aktnr: 1
Ålder: 31   Anteckning: 
Kön: K   Sida i husförhör: 348

Civilstånd: OG   Nr i inflyttningslängd: 30
Källa: Gestad hfl 1861-1865   

Hans mors återinvandring till Sverige.

Förnamn: Hans Christian   Inflyttningsdatum: 1864-11-15
Efternamn: Nilsson Löfvendahl   Inflyttningslän: Älvsborg
Födelsedatum: 1859-09-17   Inflyttningsförsamling: Gestad
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Inflyttningsort: 
Födelselän:    Från ort: Barlösa
Födelseförsamling:    Från land: Danmark
Födelseort (Utom Sverige): Barlösa   Från datum: 
Födelseland (Utom Sverige): Danmark   Ensam/Familj: F
Titel/Yrke: oä son   Aktnr: 2
Ålder: 5   Anteckning: 
Kön: M   Sida i husförhör: 348

Civilstånd: OG   Nr i inflyttningslängd: 
Källa: Gestad hfl 1861-1865

Hans egen.

Eva M
Eva M

Asa Duffy

Tack Inger och Eva,

Hans Riqvist Lovendal´s fader? Varifrån kommer han bakåt i Lovendal släkten?
Finner inget om honom. Kanske stavningen igen?

Hälsningar Åsa fd Löwendal

Eva Morfiadakis

#4
Maja Cajsas Lövendahls far hette Sven Lövendahl och var soldat. Han uppges vara född 1805 i Dalskog,  men jag kan inte finna honom där. Enl.  centrala soldatregistret blev han rotesoldat 1831 i Bröttorp,  Gestad. Soldaten före honom hette Olof Lövendal. Det känns som att Lövendahl är soldatnamn.

Sven Lövendahls patronym var Olofsson. Jag vet inte om sonen övertog soldatjänsten efter sin far ?

Maja Cajsas son har sitt namn efter modern. Vad jag undrar över är hur sonen kan heta Nilsson Lövendahl. Det tyder på att han far antingen hette Nils i förnamn eller Nilsson i efternamn. Den påstådde fadern hette inte något med Nils. Han hette Lövendahl heller.

Ole Lövendahl som är fadder bör vara Maja Cajsas bror Olle Peter.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Den påstådde fadern hette inte Lövendahl. Inte föll bort.

Eva M
Eva M

Arne Lago von Kappelgaard

God morgen Asa Duffy!

For mig at se, så har din slægt Løvendal intet med den højadelige danske slægt Løvendal (Danneskiold-Løvendal) at gøre.
Der findes slægter i Norge/Danmark med navnet Gyldenløve, uden at de på nogen måde kan henføres til greverne af Gyldenløve, og vi har i dag slægter med navnet Løvendal, bl.a. fra Selsø sogn (Sjælland) og Haarslev (Fyn), der intet har at gøre med greve slægten af samme navn.

Det var ikke ualmindeligt for 150-200 år siden, at soldater tog navn efter fødested/landskab eller måske det regiment de tjente under.
Nu ved vi, at Ulrik Frederik Gyldenløve, greve af Laurvigen i ægteskab med Sophie Jørgensdatter Urne havde tvillingerne Valdemar eller Woldemar og Carl "Ulrikssøn". Sønnen Woldemar bragte det vidt indenfor militæret, og var bl.a. chef (oberst) for regimentet Løvendals dragoner. Slægten uddøde i mandslinien den 15. 5. 1828 med hans sønnesønssøn Carl Woldemar Danneskiold-Løvendal. Inden sin død, fik han udvirket, at hans søstersøn (nevø) Roger/Rutger Bangemann-Huygens ved patent af 1.5.1828 blev optaget i den danske adelstand med titlen greve af Løvendal. Han havde datteren Olga Elisabeth Hortense Jolanthe (død 1903 i Paris) der blev fransk grevinde af Løvendal.

Den føromtalte Carl Woldemar var ugift, men havde 4 børn med forskellige kvinder, der 1823 optoges som dansk adel med navnet Løwensøn, hvor slægten uddøde i 1915, men "genopstod" 1970 i Sverige, hvor en slægt Løwensøn påberåbte sig slægtsskab med den uddøde slægt, da han offentliggjorde sit våben i Skandinavisk Våbenrulle (SVR-157-70), der er identisk med det i 1823 antagne våben.
Se endvidere Heraldisk Tidsskrift "Gyldenløvernes våbener og de deraf afledede" nr.24, okt.1971, bd.3 (1970-74), s.153-163.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Eva Morfiadakis


Sven Lövendahl hette Sven Olsson när han flyttade till Gestad 1831 från Lillebyn i Bolstad. Som jag ser det skulle soldaten nr 534 i Bröttorp heta Lövendahl. Den gamle soldaten Olof Lövendahl dog 1830 och hade bara en son Anders.



LÖVENDAHL Sven
Släktnamn: Olofsson
Född:  1805

Död:  1885

Antagen:  1831

Avsked:  -


Aktnummer: VD-00-0534-1831
Regemente:  Västgöta Dals regemente
Rote:  Brettorp

Kompani:  SUNDALS

Socken:  GESTAD

Torpnummer:  VD-00-0534

Soldaten i torp 539  i Håpperud hette också Lövendahl.


Som Arne säger så har denne Lövendahl inget med den danska adelsfamiljen att göra.

Eva M
Eva M