hjælp til at finde skifte efter Christian Christensen 1662

Startet af Erik Jørgensen, 05 Okt 2016 - 16:57

Forrige emne - Næste emne

Erik Jørgensen

Jeg vil meget gerne finde skiftet efter Christian Christensen f. 3.8.1662 Sankt Nicolai Holbæk.  Så kan jeg måske af den vej finde ud af om han er far til  den Hans Christiansen  jeg leder efter og ikke kender fødselsår på.  Jeg har bare søgt tilfældigt på Christian Christensen fordi han hedder Christiansen til efternavn og fandt en der havde en søn som hed Hans.  Men det er jo ikke sikkert det er den samme.  Derfor hvis man kan se noget i skiftet omkring det vil jeg blive glad.
Jeg har spurgt flere gange på Hans Christiansen uden held.  vh Erik Jørgensen :)

Jette Nielsen

#1
Hej

Hvis der er et skifte burde det være under Holbæk byfoged, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget.
Har du prøvet at søge Chr. Christensens død? Der er nævnt én her af samme navn, men om det kan være ham, er ikke til at vide, når der ikke er en alder. Du har vel set skiftet på Hans Christiansen?

Christopher Jorgensen skomager      8 Mar/19 Apr 1723       pg 573 II
WIFE:    Bodil Frederichsdtr
CH:      Frederich Christophersen borger skoemager i Roeskilde
        Jorgen Christophersen    borger skoemager i Holbech
        Karen Christophersdtr  (= Hans Christiansen - by 21 May 1723)
gd: Christian Christensen
wgd: Morten Rasmussen Lund sadelmager
[Holbaek Byfoged; Bk 6 1718-1735; film 49314]

Tidl. tråd:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,114906.0.html

Mvh
Jette Nielsen

Jette Nielsen

#2
Hej igen

Hans Christiansen fik iflg. skiftet 1741 mange børn døbt i Holbæk, og hvis man kigger på fadderne til dem, så nævnes der ofte en Lars Christiansen/Christensen skomager som fadder, bl.a her:

1726 23/7 døbt Apelone:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151472&side=165

"Lars Christesen Skomagersvend hos hans Broder Hans Skomager"
-------
Der nævnes også en Christian Christensen Raadmand som fadder andre steder, og det kan være ham der er nævnt som værge i det skifte jeg sendte. Så det er nok ikke den rigtige.

Mvh.
Jette


Erik Jørgensen

Hej Jette.  Jo, jeg har alle de andre oplysninger.  Det var der jeg tænkte Christian Christensen fra skiftet.   Men ved det jo ikke.   Som jeg ser dit svar mener du heller ikke det er ham.
Så henviser du til alle søskende som jeg også har, men kan ikke læse om faddere osv. i kirkebøgerne, da jeg har så svært ved at læse skriften.  Så denne Lars er jeg ikke faldet over.  Mon det kan være ham ????    vh Erik :)

Erik Jørgensen

Det er skiftet ved Hans Christiansens kone Karen Christophersdatter s far Jørgen Christophersens død.
Der står nederst g.d. Christian Christensen.   Jeg ved så ikke lige hvad G.d. står for.  Men måske var en han, Jørgen havde arbejdet for. ????vh Erik