FT1911 hos FamilySearch

Startet af John Nielsen, 18 Nov 2016 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

Er der nogen der har erfaring med FT1911 hos FS ?
De angiver ikke selv hvor mange af de knap 2,8 mio der er indtastet.
Jeg er stødt på en del sider hvor kun halvdelen er indtastet.
Det ser også ud til at deres system er ret ustabilt.

Bortset fra den meget Amerikanske stavning så er valget af kolonner indtastet rimelig fornuftig.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Både 1911 og 1916 er jo noget, de har fået fra MH, så de burde være komplette.

John Nielsen

Hej Lars

Det er FT1911 absolut ikke.
Jeg har fundet mange flere hvor kun halvdelen af siden er indtastet.
Derudover har jeg fundet en del hvor sogne eller herreds navn er forkert.
Vi taler om mangler på op til 8-10% på de få jeg har set indtil nu.

Hvorvidt det er MH indtastningen der er lemfældig eller det er FS udlægningen ved jeg ikke.
Har du set noget fra MH eller FS om antallet af indtastede personer ?

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Hej John.
Må jeg låne din tråd ?Jeg tror vi har samme problem.
Min Kones morfar, Christen Nielsen, er født 19 august 1889 på Rømø, og konnfirmeret der i 1904. Faderen hed Laust Nielsen, var født i Thorsted sogn ved Ringkøbing, medens hans konbe, og Christens mor, Mathilde Vith var født på Rømø.Umidelbart efter Christens konfirmation flyttede familien til Jerne v Esbjerg,
Ved folketællingen 1906 bor familien minus  Christen  i Gammelby, Jerne sogn, men er i 1911 flyttet til Esbjerg og bor Ny Sverigsgade. Christen bor stadig ikke hjemme.
25 februar bliver Christen gift i Frelsers kirke i Esbjerg. Det oplyses i ki4kebogen at brudgommen bor i Jerne (der er ingen adresse) Folketællingen for Jerne 1911 er gennemset, uden at finde Christen Nielsen, men han kan jo være tilflyttet mellem folketællingen 1911 og vielsen i 1912.
Men i den nye "Cencus 1911" kan jeg ikke finde Christen, når jeg skriver fødselsdato og fødested!
Jeg kan finde forældrene i Sverigsgade, når jeg retter faderens navn til Laurits! og søger på  begge forældres  navne som gifte!
Som kontrol søgte jeg på min svigerfar, Carlo Thyregod Nielsen, født 21 december 1907 i Skolegade i Esbjerg, døbt i Frelsers kirke i Esbjerg, men han kommer ikke frem, men ham kan jeg selvfølgelig ikke finde som gift i 1911!, men heller ikke hans forældre, Thorvald Nielsen og Maren Cathrine f Pedersen.
hvad gør jeg forkert?
I bogerdatabasen i Esbjerg oplyses det  ved Laust Nielsens tilflytning i 1904, at sønnen Christen sejler som skibsdreng, men ved vielses i 1912 angives han som smedesvend.
Mvh Egon Hansen


John Nielsen

Hej Egon

For det første så er der kun indtastet: Navn, Køn, Fødselsdato, Civilstand og Stilling i husstand.
dvs ingen fødested selvom der et søgefelt til formålet, og det er muligt at en sådan blokerer din søgning.
Det gør det ofte hos DDA hvis man angiver for meget.
Det er jo Amerikanere der har indtastet så stavningen er meget meget alternativ, og det er ikke kun æøå.
Oveni så mangler der i de fleste sogne 10-50 personer.
Jeg har kikket på 57 sogne nu så det ligner et mønster, selvom det ikke er meget at lave statistik på.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

hej John
tak for mailen. i dag lykkedes det at finde svigerfar, Karlo Nielsen, han var godt nok blevet til en pige og fødselsdagen flyttet fra december til februar, men det er fra den rigtige side i original listen, hans to ældre brødre og forældrene stod der,  selvom faderen havde fået navneforandring fra Thorvald til Towald!
Men personen jeg savner, Christen Nielsen, født 19 august 1889 er der ikke.
Jeg må så gå ud fra at det enten er en fejl, eller at han ikke har opholdt sig i Kongeriget i 1911 og først er kommet til Jerne i 1912!
Selv om basen i Esbjerg oplyser at han kom med familien i 1904, kan han jo godt være flyttet tilbage til det slesvigske og fået sin uddannelse.
Pokkers jeg ikke nåede at spørge ham hvor han lærte smedefaget (vi havde samme uddannelse)
Mvh Egon

John Nielsen

Hej

Jeg har nu undersøgt alle sogne i Viborg amt med undtagelse af de 24 som er på DDA, ialt 134 stk.

Officielt antal 104.339
FS antal          99.084
Mangler            5.255 et snit på 39 stk. pr. sogn eller 5%.

Alle fejl jeg har undersøgt viser sig på samme måde.
Alt er indtastet fra toppen af siden og til et punkt, mens resten mangler.

MH opgiver for FT1911 tallet 2.792.789
Det officielle tal er                 2.757.076
Det giver et overskud på            35.713

De manglende hos FS har jeg efterfølgende søgt og fundet hos MH.
Jeg kan komme på 2 mulige forklaringer.
1) Det er en ældre ufærdig version FS har oplagt.
2) Deres oplægs software er defekt.

Jeg har oplyst FS om fejlene, så må vi se om de reagerer på samme måde som SA.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

hej John
Tak for mailen, det er et større arbejde du er i gang med det bliver spændende om du får en forklaring på manglerne.
fortsætter du med andre amter? Hvis, så ville jeg gerne vide hvor mange der mangler i Jerne sogn. (sandsynligheden af at Christen Nielsen først er flyttet til sognet efter folketællingen, men før vielsen).
Jerne sogn,Skads herred, Ribe amt var, for nogle år siden reserveret fra DDA. jeg spurgte om hvornår indtastningen forventedes at være færdig, men blev i stedet for svar, tilbudt at overtage indtastningen, men måtte takke nej, så sikker følte jeg mig ikke i skriftlæsningen, så jeg søgte i stedet selv efter Christen uden held.
Jerne og Esbjerg kom aldrig påDDA!
Mvh Egon





John Nielsen

Hej Egon

Jeg går ikke længere i denne omgang.

FS svar var "goddag mand økseskaft", så de var bedre end SA for de svarede dog.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Her John.
Tak for din mail, jeg slår mig til ro med at han var i Skærbæk ved Tønder, Den pige som han blev gift med, havde fået et barn i marts 1911, hun opholdt sig 10 måneders dagen før fødslen i "hertugdømmerne" hvistnok i Skærbæk, men indførslen om Udlagt barnefar komm først i kirkebogen efter at de var blevet gift, uden barnefaderens adresse, men folkesladren ville vide at de ikke kendte hinanden før!
Men hvis begge var i Skærbæk, selv om Christens forældre boede i Ny Sverrigsgade kunne der være noget som emsige naboer ikke kendte til.
mvh Egon