Hvordan sikrer jeg mig at den jeg finder i kirkebogen er den jeg leder efter

Startet af Sanne Stengaard, 01 Dec 2016 - 13:29

Forrige emne - Næste emne

Sanne Stengaard

Hej!
Jeg leder efter en Maren Sørensdatter som i 1777 blev gift med Frederich Hansen i Benløse Sogn, Ringsted Amt. Marens far hed jo formodentlig Søren til fornavn og det har jeg så fundet en der har her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148268#148268,24490959 Jeg er gået ud fra at Maren ca. var 25 ved sit bryllup og derfor fandt jeg hendes dåb  d 29 december 1750 ( håber jeg!) i ovenstående link. Nederst på højre side.

Men hvordan sikrer jeg mig, at det er den rigtige Maren Sørensdatter jeg har fundet???

Venlig hilsen
Sanne Stengaard


Helle Jespersen

Jeg plejer at gå lidt frem og tilbage inden for de år jeg regner med, for at se om der er flere der kan hedde det i det sogn jeg ved de er fra.

Så kan jeg i hvert fald indkredse det til, at jeg har søgt, og ikke fundet andre alternativer.

Du kan også tjekke om nogle af navnene går igen under forlovere, faddere mv. Det kan også være en pejling på om man er lidt på rette vej.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Henning Mortensen

Du kan også tjekke alderen ved at sammenligne folketællingen (skal dog tages med forbehold for fejl)


FT-1787

Matrnr/adresse: Beenløse
Husstands-/familienr: 16


Samtlige personer i husstanden

Friderik Hansen  44  Gift  Huusbonde  Indsidder og Dagleier  
  
Maren Sørensdatter  37  Gift  Hustru  
  
Lisbet Frideriksdatter  9  Ugift  Barn  
  
Anne Frideriksdatter  7  Ugift  Barn  
  
Johanne Frideriksdatter  3  Ugift  Barn  


FT-1801

Friderich Hansen  58  Gift  Manden  Insidder og Dagleier  
  
Maren Sørensdatter  50  Gift  Konen  
  
Anne Friderichsdatter  21  Ugift  Datter  Sygelig opholdes af Forældrene  
  
Hans Friderichsen  6  Ugift  Søn  
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Karen Graabæk Møller

Og når du så er i gang med at tjekke navne på fx Marens børns faddere, finder du måske nogen der kunne være hendes søskende - dem kan du så se om du kan finde med samme forældre som Maren i kirkebogen.

I samme stil kan man se om børnene er opkaldt efter deres bedsteforældre. I dette tilfælde kunne Marens mor fx hedde Lisbeth, Johanne eller Anne - der er nok Frederiks far, Hans er opkaldt efter. Så langt tilbage var det meget typisk at børnene blev opkaldt efter en rangorden - kan ikke lige huske den helt korrekt, men du får nogle eksempler:

Faderens første kone(r)
Moderens første mand(mænd)
Afdøde bedsteforældre
Levende bedsteforældre
Afdøde ældre søskende

Jeg har med stor sandsynlighed selv matchet et forældrepar ud fra denne regel - der kan dog aldrig være tale om en 100% sikkerhed. Og man kan faktisk nemmere udelukke et muligt forældrepar, hvis ingen af børnenes navne passer.

God jagt!

Karen G. Møller


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Min erfaring med "navngivnings-rangorden":

1. førstfødte drenge efter farfar/morfar (hvem der kommer først er forskelligt; nogle steder synes det at være det den ældste, andre den sidst afdøde, andre den højest elskede, hvem ved?)
2. førstfødte piger efter farmor/mormor (do.)
3. dernæst efter farbrødre/fastre
4. hvis et barn dør tidligt, bliver det næstfødte barn af samme køn tit døbt med samme navn, ofte inkl. mellemnavne.
5. hvis der er en fin herre/dame i området sker det at barnet navngives efter dem, især hvis de kan få dem med som fadder.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Toudal


Man kan også bruge skifter til at bevise slægtskab: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/kilder/index.htm
-> Skifteprotokollen, -> Tips og tricks

Skifteuddrag for bl.a. Sorø amt findes på http://aurelia.dis-danmark.dk/probate.htm

Se også http://aurelia.dis-danmark.dk/estate1.htm

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Janne Jacobsen

Da jeg begyndte at slægtsforske tog jeg et lynkursus. Det var dengang jeg brugte alle mine penge på mikrokort  ;D og kun sjældent havde mulighed for at se i kirkebøger nyere end 1891, så mit udgangspunkt var oldeforældres fødselsdato.

På kurset lærte jeg at en god måde at arbejde på var at finde

- personens fødsel
- forældrenes vielse
- søskende - der skulle være et barn ca. hvert andet år

jeg har så for at være helt sikker arbejdet en generation bagud og to fremad. Dertil er det i dag nemt at inddrage lægdsruller og skifter for at være helt sikker.

det var oftest onkler og tanter der stod fadder, og det er oftest her du kan sandsynliggøre om det er rette forældrepar, men det kan være svært da mange navne vil gå igen grundet navngivningsreglerne.
Børn blev opkaldt efter
1. dreng efter farfar
2. dreng efter morfar
1. pige efter farmor
2. pige efter mormor

Den rækkefølge ændres af at døde familiemedlemmer æres med navneopkald før de levende.

Altså døde bedsteforældre, ægtefæller og søskende bliver opkaldt før de levende.

En anden slægtsforsker, jeg mødte på arkiv på et tidspunkt, fortalte, at han havde undret sig over, hvorfor en pige ikke blev opkaldt efter sin fars afdøde hustru, så det begyndte han at forske i. Det viste sig, at manden havde myrdet sin hustru. Den historie havde han ikke fundet, hvis ikke han havde undret sig over, at navngivningsreglerne ikke var fulgt.

Det er godt at undre sig.....

God lørdag
Janne



Eli Lothardt Dahl

Hej Sanne

I 2010 skrev jeg en artikel til Slægt og Data om min besværlige tipoldemor. Det er blad nr. 30.
Hvis du ikke har bladet, kan du læse artiklen på din computer. (gælder kun medlemmer)

Den handler om, hvad man skal gøre, og navnlig hvad man ikke skal gøre ;)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa


Sanne Stengaard

Ved godt det er længe siden, men jeg takker for alle svar! Jeg har først fundet svarene nu

Venlig hilsen
Sanne Stengaard

Helle Jespersen

Sanne, oppe til højre her på siden, da står der Velkommen og så dit navn.
Lige enden under, står der vis nye svar til dine beskeder.

Tryk på den. Så kommer du ind og kan se de opslag du har oprettet og om der er kommet nye svar. og du kan også se, hvis du har svaret på andres opslag og der er kommet nye svar der også.

Så skal du ikke lede side op og side ned.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.