Anne Dorthea (Hansdatter) Skuffebarn 1782 Det kongelige fødsel og plejedistrikt

Startet af Anita Kristensen, 14 Feb 2017 - 09:58

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Hej

Der er et enkelt ved alle disse opslag i "overskriften" som jeg ikke kan tyde/gætte.
Her på Skuffebarn:

No
87
(Pigerne står i højre margen)
Navn:
Anne Dorthea
Født:
d 8 April under ? 169

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114457#148956,24619954

PS.: Jeg ved at det er nummeret på den kvinde/mor der er kommet med barnet der er noteret lige efter ?

Anita


Anita Kristensen



Anita Møller Jensen

Hej

Er det slet ikke muligt at finde frem til hvem hendes forældre kunne være? eller kan nr. 169 være i en anden bog, man kan slå op i? For i princippet kunne hun være datter af en af adelen.

Mvh. Anita Møller Jensen

Anita Kristensen

Hej Ole og Anita

Tak for det gode svar og det gode spørgsmål :-)

For det kan der være noget om.
Men jeg har læst en del om disse skuffebørn, hvilket system i øvrigt blev droppet efter ikke så frygtelig mange år.
Og det blev det bl.a. fordi man fandt ud af, at der var nogle fattige, der først afleverede deres nyfødte og sidenhen henvendte sig for at blive plejeforældre (for deres eget barn) for således at få penge for det.

Og det var jo netop for at mødrene skulle kunne forblive anonyme (og ikke blive stemplet i forhold til børn uden for ægteskabet), at mødrene blot havde et nummer.

Meeen - selv en del af vore konger fik jo børn uden for ægteskabet - 
og så kunne man jo godt forestille sig, at der var nogle kvinder, der brugte denne sørgelige udvej.

Anita

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej

Som jeg læser det, er Anne Dorthea, nr. 87 ikke et Skuffebarn.

Hun er født på Fødselstiftelsen af moder nr. 169, hvis identitet sandsynligvis kan findes i Udsætter-protokollen.

Et Skuffebarn er født anonymt udenfor Stiftelsen og derefter lagt i "Skuffen", moderen vil derfor være ukendt.

mvh. Ingelise Jacobsen









Anita Møller Jensen

Hej Nanna

Det var en fantatisk oplysning du kom med :D
Nu kan historien om Anne Dorthe måske få en hel ny drejning, den bog skal tjekkes, når jeg kommer til rigsarkivet.

Mvh. Anita

Anita Kristensen

Hej Ingelise Nanna og Anita

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige.
Hold da helt op.
Er I klar over hvor mange der bliver forbløffet, hvis Anne Dortheas forældre lige pludselig kan findes og hun slet ikke er et skuffebarn.
Vi snakker Amerikanere.
Der er en Laura Bushman som (ligesom hele Awercamp slægten) har skrevet hjem om det her (i lange baner)
Laura er en direkte ane. Og Awercamp er (ligesom mig) koblet på Anne Kirstine Ahrentfeldt og ikke Anne Dorthea Hansdatter.

Anita

Anita Møller Jensen

Hej Anita

Ja, det er næsten ligesom juleaften og man kan ikke vente :D
Jeg ved ikke om du har set at jeg har sendt dig en besked, Anita?

Nu er jeg ikke i familie med hverken Anne Kirstine Ahrenfeldt, Anne Dorthea eller Christpher Mortensen. Jeg har bare støtte på dem i de forskellige protokoller. Den første historie jeg støttet på var den 9/7 1805, da Anne Kirstine Ahrenfeldt blev anhold sammen med Peder Pedersen, som var iklædt dametøj, da han var undvig fra Nyborg arrest. Anne Kirstine Ahrenfeldt blev dømt til at arbejde i Odense Tugt og Forbedringshus i 8 uger. Det var over 10 år siden min svigermor og jeg fandt den og vi synes det var kreativ fundet på dengang. Senere fandt vi Anne Kirstine igen, da vi var på udkig efter vor egen familie. Men Ahrenfeldt dragede os, så vi begyndte at følge dem. Det er nok 3 år siden jeg har set på Ahrenfeldts historie, da jeg var kørt fast i den.

Mvh. Anita

Anita Kristensen

Hej igen :-)

Godt du skrev at du havde sendt en besked.
Så har jeg også styr på den mulighed.

Ja - det er en spændende og noget indviklet historie :-)

Anita