Skilsmisser i begyndelsen af 1800-tallet

Startet af Helle Rossini Hansen, 06 Jul 2017 - 10:34

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej

Jeg vil høre om der er en der ved hvilke arkivalier jeg skal kigge i, hvis jeg skal finde en skilsmisse der er sket cirka mellem 1830 og 1838 i Nykøbing Falster. Jeg leder nemlig efter en skilsmisse der skulle have været foregået mellem Jakob Holm Knust og Anne Kirstine Elisabeth Becher.

Jeg har læst noget om referatprotokoller og resolutionsprotokoller, men jeg syntes ikke jeg kan finde sådan nogle for Nykøbing, så måske hedder de noget andet. Det er den første skilsmisse jeg har fundet blandt mine aner, så jeg har ikke så meget erfaring på dette område.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Helle

I 1800-tallet var sagsgangen således: Parterne henvendte sig til den lokale by- eller herredsfoged, som foretog den verdslige mægling (vil ofte være indskrevet i politiprotokollen). Deres sognepræst foretog den gejstlige mægling (få arkivalier eksisterer, men ofte findes en attest i sagens dokumenter). Fogeden sendte resultatet af mæglingerne til amtet hvor sagen findes i journalen.

Hvis parterne kunne blive enige om boets deling, forældremyndighed, underholdningsbidrag, mm., kunne separationen ("s... fra bord og seng") umiddelbart bevilges af amtet. Hvis ikke, måtte parterne blive sammen, eller evt. gå videre til Danske Kancelli og forsøge skilsmisse ved dom/kongebrev.

Separation fra bord og seng gav ikke i sig selv mulighed for indgåelse af nyt ægteskab. Det skulle der en ekstra sagsbehandling til for ("fuldstændig ophævelse af ægteskabet").

Prøv derfor at starte med Maribo amts journaler (de er online på AO) og tilhørende sager. Herfra kan du gå videre til fogedens journal+politiprotokol og hvad der ellers virker relevant – se amtets udgåede skrivelser/kopibog for andre involverede myndigheder. Hvis der ikke findes noget kan kancelliets blanketregnskaber forsøges.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Rossini Hansen

Tusind Tak Mikkel,  :D

Jeg prøver og se hvad jeg kan finde.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"