Maren Andersdatter Ravnsøe

Startet af Anne de Fine Olivarius, 16 Jul 2017 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Maren Andersdatter Ravnsøe var gift med Peder Lauridsen Bjørn 1674-1742, møller i Lustrup ved Ribe. Der har før i DIS været skrevet om Maren og Bjørn-familien (maj 2005), men så vidt jeg ved har ingen udtalt sig om aner til hende.
Derfor har jeg følgende spørgsmål:
Kunne hun mon være en søster til Anne Andersdatter Raffnsøe/Spandet, 1670-1722, datter af Anders Rasmussen Spandet, 1637-1692? 
Der er et par faktorer der kunne tale for det: Et sted har jeg set, at Maren i 1696 boede hos en faster i Ribe (ingen kilde nævnt.)
Hos Nygård nævnes det, at hun var fadder i 1702 i Ribe - hun er altså samtidig med Anne. Og hun blev gift i Ribe området i 1702 (Nygård) og boede i Lustrup. På stamtavlen over Barfod - slægten står der, at Anders R. Spandet havde mindst 12 børn, men Maren nævnes ikke. Jeg har ikke set fortegnelser over alle 12 nogen steder.
I en lille bog der hedder 'Almanakoptegnelser' af præsterne N.S. Rømer og P.Laugesen Fanøe står der på s..77, at 'Ravnsøe er i Nykirke. Præsterne boede der. Hr. Anders Rasmussen Spandet var der 1600-1692.' Ofte optræder nævnte præst også med navnet Ravnsøe.

Er der mon nogle der har lyst til at udtale sig om dette?

Venlig hilsen
Anne O.

Karsten Damén

#1
CitatMaren Andersdatter Ravnsøe var gift med Peder Lauridsen Bjørn

Viet i Ribe, Skt. Katrine 1702
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=167952#167952,28205882

De første børn:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=34387&sort=e

Måske kunne det betale sig at søge efter nogle børnefødsler og dåbsvidner ?

Karsten

Karsten Damén

Det seneste barn jeg har fundet er datteren Voldborg, døbt 21. sep. 1720:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=167954#167954,28206163

Der var jo plads til nogle stykker mellem Niels i 1709 og Voldborg i 1720.

I øvrigt kunne Voldborg være opkaldt efter Anders Rasmussens søster Voldborg.

Karsten

Anne de Fine Olivarius

Kære Karsten

Hvor er det pænt af dig at lede efter, og finde, dette her til mig. Det er lidt svært at læse de gamle kirkebøger, men med lidt tålmodighed skal det nok lykkes.
Det med at yngste datter fik navnet Voldborg, kunne jo fint passe med, at hun blev opkaldt efter den faster Maren efter sigende boede hos en overgang.

Ja, slægtsforskning er jo netop spændende i et forløb som dette. Når man ikke kan finde direkte beviser, kan man jo prøve at opbygge en 'sag' der hviler på indicier. Men det varer nok lidt før jeg tør give Maren Anders og hans kone som forældre. 

Venlig hilsen
Anne

Ivar Petersen

#4
Kære Anne og Karsten

Jeg har tidligere postet indlæg om Maren og Peder Biørn.

Peder kommer fra en betydende familie. Faderen er yderst velhavende præst og moderen har aner tilbage fra prominente personer i Ribe. At Peder så formår at solde alle pengene væk er så en ting, men da de bliver gift får de an omtale i kirkebogen som kun er vigtige personer til del.
Nu kommer så min undren. Hvem kan så denne Maren mon være? Hendes familie må have haft en ret høj social status som præst, købmand, byfoged eller lignende.
Jeg synes godt om udredningen omkring Marens forældre. Jeg har nogle opklarende spørgsmål.

Det ene er brugen af Ravnsøe og Spandet. Ravnsøe og Vester Nykirke ligger i nogen afstand fra Ribe, og Spandet er tæt på Ribe. Hvad er det for en præst, der både optræder med tilnavnet Ravnsøe og Spandet?

Voldborg er et usædvanligt navn, så yngste datter (af 9) kunne godt have fået navnet efter mosteren.

Anders Rasmussen Spandet/Ravnsøe har jeg ikke kunne finde et erhverv på. Er det ham der er omtalte præst i Vester Nykirke?

Mange hilsner
Ivar

Ivar Petersen

#5
Jeg har nu kigget lidt mere på spørgsmålet.

Anders Rasmussen Spandet var jo præst i Vester Nykirke. Præstegården lå åbenbart i Ravnsøe tæt på V.Nykirke. Alle præster boede i Ravnsøe i følge Wiberg.

Navnet Spannet kommer fra Anders oldefar som er født i Spannet, hvor navnet så er vandret videre i slægten (også fra hustru til søn).

Eftersom Anders og familie boede i Ravnsøe, er det ikke så mærkeligt at Maren ved giftermål med Peder Bjørn bliver nævnt med Ravnsøe, som hendes hjemby. Det er så vidt jeg husker eneste gang tilnavnet bliver anvendt.

Tilnavne er på den tid mere noget man vælger sig, hvis det er i familien.

Eftersom begge er af præstefamilie og velkendte i Ribe forstår jeg bedre de floromvundne beskrivelser af brud og brudgom. Jeg kan ikke lige finde "oversættelsen" af kirkebogen.

Voldborg er flere gange brugt i Anders familie, ellers et usædvanligt navn.

Maren angives som født i 1666, men det kan ikke være rigtigt, når Voldborg fødes i 1720. Kirkebogen fra V.Nykirke har så vidt jeg kan se ingen oplysninger før 1717.

Ja det var lidt flere overvejelser på det spændende emne. Jeg synes jeg er blevet lidt klogere.

Ivar

Ivar Petersen

Nu fandt jeg endelig "oversættelsen" af giftermålet i Ribe:

vielse Ribe, Sct Katarina Sogn C-591  A-5  1/4

Oversættelse:


Anno 1702

Som Velagtbare Peder Lauritzen Biørn agter sig i Ægteskab med hædersbårne Maren Andersdatter Ravn/Ravnsø. Som alt så forsikre vi at velkendte Peder Biørn er fri og ubehindret fra ægteskabsløfte med voris hænders underskrift.

Ribe 9. jan.
Nicolaus Mandall

Det må man da sige er en noget speciel omtale af et brudepar.
Ivar

Anne de Fine Olivarius

Kære Ivar

Mange tak for dette og for at have gjort mig opmærksom på at der stadig er gang i tråden. Jeg havde ellers opgivet at komme videre.

Spændende oversættelse af giftermålet. Det kunne lyde som om Peter L.B. måske havde lovet sig til en anden og måtte have papir på at han nu var fri.

Jeg ved ikke om man nogen sinde kan finde bevis på at Maren er datter af Anders Rasmussen Spandet, men meget tyder på det, synes jeg. Men er det nok til at sætte ham på træet?

Mange hilsener
Anne


Ivar Petersen

Kære Anne

Det er almindeligt at skrive at man er fri af ægteskabsløfter i forlovelsespapirerne. Jeg tror ikke det har noget med andre "svigtede", men det må andre meget gerne kommentere på.

Jeg har selv søgt efter en præst som mulig far til Maren, men har været lidt blind på navnet Ravn, selvom jeg havde fået at vide at der stod Ravnsø. Navnet Spandet bruges ikke konsekvent som slægtsnavn af familien, så Ravnsø virker lige så oplagt. Du skriver, som jeg forstår det, at nogle personer både har enten Spandet eller Ravnsø. Har du eksempler på det? Gælder det også Anders?

Jeg har disse børn i alders rækkefølge:

Anders
Leonora
Anne
Laurids  (Samme navne som Maren og Peders forældre!)

Niels
Peder
Eleonora
Met
og Voldborg Voldborg er født i 1720.Jeg har set at Maren skulle være født i 1666, men det må være en skrivefejl eller oplysningsfejl af familien (som desværre ikke er så usædvanligt). Jeg formoder hun er født i 1676. Så er hun 26 ved giftemålet og 44 ved Voldborgs fødsel.

Jeg har haft lidt svært at finde meget konkret på Anders. Jeg har set at han skulle have haft 12 børn. Efter Wiberg skulle han have haft 2 sønner og 3 døtre (efter hukommelsen). Men netop fordi det er svært at finde konkrete oplysninger på Anders, kan jo godt være at Maren er hans datter.

Om man vil bruge det til"træet" er altid en diskussion værd (det har jeg tidligere haft en tråd om). Når man kommer langt tilbage, er kilderne ikke så entydige og præcise. Man kan fx vælge at angive sammenhængen med de usikkerhedder der er eller helt undlade og blot nævne det i bemærkninger til vedkommende.

Hvordan var det med din egen interesse i Maren?

Mange hilsner
Ivar

Ivar Petersen

Jeg fandt lige et eksempel i familien om anvendelsen af Spandet og Ravnsø:

"I de oplysninger jeg har samlet, er jeg i tvivl om navnet på Karens mor. På intet tidspunkt i forbindelse med Karen finder jeg moderens navn indskrevet i Kirkebogen.
Jeg tror ikke der er tvivl om, at hun hedder Anna/e Andersdatter, men Spandet (et stednavn?) som jeg har fra EB, KM og EJ, er ikke det som jeg finder på Arkivar Nygaards sedler om Jyske slægter. Han skriver Anne Andersdatter Rafnsøe (der også ligner et stednavn)."

Så Nygaard bruger også Ravnsø i stadet for Spandet
I øvrigt har Anders valgt at bruge navnet Spandet fra sin mor, men vores Maren kan selv have valgt Ravnsø, som siger mere for hende.

Mange hilsner
Ivar

Ivar Petersen

Lige lidt flere kommentarer til børnenes navne:

Anders
Leonora
Anne
Laurids  (Samme navne som Maren og Peders forældre, hvis det da er Anders, der er faderen!)

Niels:
Peder: Peder Biørns bedstefar hedder også Peder, og navnet går igen langt tilbage
Eleonora: Leonora er sikkert død, såden lille skulle videreføre peders mors navn-
Met: Marens far? Anders har en datter der hedder Mette
og Voldborg: navn efter faderens søster og i øvrigt flere led tilbage i Anders familie''

Niels har jeg ikke noget på, men vi kender måske heller ikke hele familien.

Mange hilsner
Ivar

Anne de Fine Olivarius

Hej Ivar

Tusind tak for alt det du finder, der er lidt at fordybe sig i.
På dit spørgsmål om hvor jeg har set det med Spandet/Ravnsøe må jeg blive dig svar skyldig. Jeg har brugt noget tid på at lede, for jeg ved jeg har set det men nu ser jeg, at du har noget - herligt. Der er lidt at kigge på.
Maren er en af mine tipoldemødre, 8 generationer tilbage
Og jeg vender tilbage med et spørgsmål om familien Bjørn, når jeg har fået kigget nærmere på det du har fundet.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Hej igen

Imponerende hvad du har fundet. Der er stadig meget der tyder på at Anders Spandet kunne være Marens far. I hvert fald intet der udelukker det. Hvor kan man læse om at Peder soldede pengene væk?
Og ved du hvornår de døde hver især?

Det spørgsmål jeg havde om Bjørn-familien er dette: Ingen steder har jeg fundet 'bevis' på, at 'min' Laurids Bjørn, godsejer på Sjælland og gift med en præstedatter fra Kundby (Sinding) er søn af Peder Lauridsen Bjørn; men jeg har læst i tråden fra DIS om familien, og der mener jeg at muligheden blev luftet. Hos Nygård finder man en oversigt over børn af Peder Lauridsen Bjørn, og her er en Laurids, døbt i 1707. Har jeg mon ret, i at han er søn af Peder Lauridsen Bjørn? Du skrev vist, at du har forsket lidt i denne familie, så du ved det måske. Dette er jo forudsætningen for hende som jeg tror er en tipx8 oldemor, Maren Ravnsøe.

Rækkefølge i anerækken ser derfor sådan ud hos mig (fra yngst til ældst):

Laurids Bjørn/Bang og Eleonora Madsdatter Lihme - Peder Lauridsen Bjørn og Karen Pedersdatter (har ikke fundet forældre til hende) - Laurids Jensen Bjørn og Anne Pedersdatter Hemmet. Længere bagud er vejen for mig at se mere velkendt.

Kan du mon bekræfte min konklusion?

Venlig hilsen
Anne

Ivar Petersen

Hej Anne

At de soldede alle pengene væk, har jeg fra skiftet. Der blev end ikke sendt besked til alle børn, da der ikke var noget at dele. Peder lå i konstant stridigheder med egnens bønder og rettigheder og havde mange retssager.

Peder Lauritsen Biørn er født 13/2 1707 og død 12/9 1783 efter mine optegnelser. Jeg har faktisk ikke andre oplysninger på ham. Men hvis det passer på dine oplysninger fra Sjælland er det ved ok.

Din anerække tilbage til Peder Lauritsen Biørn Rådmand i Middelfart og Karen Pedersdatter er samme som mig.
Peder har jeg ikke fundet nogle aner til.
Karen antager jeg har været en Bangdatter, for deres søn præsten i Taulov, Laurits tager Bang navnet til sig i stedet for Biørn. Det må være af familiesammenhæng. Bang er nok også vigtigere set i præstekredse.

Laurids Jensen Bjørn og Anne Pedersdatter Hemmet har desværre intet med vores biørn at gøre (det er en almindelig misforståelse :-(
Laurids Jensen hedder Ursin, som betyder bjørn. Familien holder til i nordjylland. Hvis du tjekker datoer og personer, vil du se at de slet ikke hænger sammen. Anerækken i denne gren ender foreløbigt med Peder og Karen.

Peder var iøvrigt en meget rig person, som ejede 3 gårde og parter i skibe med Claus Madsen borgmester i Middelfart.

Ang. Karen, så er helt udokumenteret Per Olufsen Bang (rektor og præst i Middefart og Brændekilde) måske en mulighed som far.

Mange hilsner
Ivar

Ivar Petersen

Peder Lauritsen Biørn har jeg også denne oplysning om stedet for registrering af døden, hvis det ellers hjælper:

Øster Vedsted Ribe Domsogn 12/9 1783

Mange hilsner
Ivar

Ivar Petersen

Uddrag fra skifteprotokol:

558 Voldborg Rasmusdatter i Ribe. 7.12.1696, fol.640.
E: Mads Madsen. A:
0) forældre [Rasmus Jessen Kærsing og Anne Andersdatter Spandet, skifte 19.2.1657 lbnr.93]
1) bror Anders Rasmussen [Spandet], præst i Nykirke og Fåborg, [død 27.12.1692]. 6B:
a Anne Andersdatter g.m. Poul Madsen [Buch], præst i Øse og Næsbjerg
b Mette Andersdatter g.m. Christen Nielsen Teglmand
c Maren Andersdatter 33, på stedet
d Anne Andersdatter 26
e Mads Andersen 20
f Rasmus Andersen 16
2) søster Anne Rasmusdatter, [skifte 19.5.1670 lbnr.275]. E: Hans Hansen Roager. B:
a Hans Hansen Roager, præst i Ulfborg og Råsted
b Rasmus Hansen Roager
c Anne Hansdatter g.m. Laurids Mortensen Friis
3) søster Johanne Rasmusdatter, [skifte 22.1.1690 lbnr.336]. E: Hans Poulsen. B:
a Rasmus Hansen [Kærsing], præst i Spandet
b Karen Hansdatter g.m. Christian Frederik Barnholtz, organist i Ribe
4) søster Karen Rasmusdatter g.m. Laurids Pedersen.
Arv i boet efter Mads Pedersen, [skifte 16.7.1683 lbnr.332] til søn Mathias Madsen.

Det er Anders søsters død, hvor der for første gang omtales at Anders har en datter Maren Andersdatter

Mange hilsner
Ivar

Anne de Fine Olivarius

Hej igen

Det sidste her er jo rigtig interessant. At Maren nævnes og at vi oven i købet får hendes alder med (som man jo gør i sådanne sager) - det giver anledning til yderligere granskning (slægtsforskning på norsk hedder 'slægtsgranskning'.) Og granskning er jo det man gør i denne disciplin. Det gav mig anledning til yderligere checks på Bjørn-grenen, og jeg kan da se nu hvor alt for hurtig jeg har været her.

Tak for al din hjælp og for god diskussion.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius


Troede jeg var færdig, men dette her fra en ældre DIStråd  (Thestrup-Bjørn) udelukker jo faktisk Maren Andersdatter Ravnsøe som datter af Anders Rasmussen Spandet. Ifølge det du sendte skulle denne Maren jo være født i 1663. Og de årstal du har på Peder Lauridsen Bjørn (1783-1707) kan vel så heller ikke være rigtige.


'De blev gift mellem 1736-37, men jeg har heller ikke fundet hvor (måske i en kirke, hvor kirkebogen ikke mere findes).

Hun er datter af præsten NIELS PEDERSEN SINDING (1633-1728) og hustru Sophie Jørgensdatter (gift 1708 i Kundby kirke, Holbæk amt ao-opslag 117)

Han er søn af PEDER LAURITSEN BJØRN i Ribe og Mariana Andersdtr. Ravn (gift 1702 i Skt.Katharine kirke, Ribe)

Peder L. Bjørn er født ca. 1670 i Taulov præstegård (død 1742 i Ribe) og søn af præsten LAURITS PEDERSEN BANG (hvis far har samme navn som sønnen, altså Peder Lauritsen Bjørn)


De nævnte årstal er fra kirkebøgerne.

Der er i Ribe skifte efter PEDER LAURITSEN BJØRN 1742'

Her granskes flittigt...

V.h. Anne


Ivar Petersen

Hej Anne

Marens alder er desværre angivet forskelligt forskellige steder. det er ikke usædvanligt.

Jeg har byttet om på 2 af deres børns data. Det er ikke Peder, med Laurids Pedersen Biørn der er fra 1707 til 1783.

Jeg forstår ikke hvordan Niels Pedersen Sinding kommer ind her?

Kan du ikke uddybe disse 3 linier, hvem der er hvem?

De? blev gift mellem 1736-37, men jeg har heller ikke fundet hvor (måske i en kirke, hvor kirkebogen ikke mere findes).

Hun? er datter af præsten NIELS PEDERSEN SINDING (1633-1728) og hustru Sophie Jørgensdatter (gift 1708 i Kundby kirke, Holbæk amt ao-opslag 117)

Han? er søn af PEDER LAURITSEN BJØRN i Ribe og Mariana Andersdtr. Ravn (gift 1702 i Skt.Katharine kirke, Ribe)



Jeg har i øvrigt derhjemme det omfattende skifte efter mølleren i Lustrup Peder L.B.
I øvrigt kender jeg godt de gamle tråde, men jeg synes også der er kommet nye oplysninger. Jeg har også fundet at Maren Andersdatter Spandet er fadder i Ribe domkirke 19/2 1702 for Hans Christensens søn i Sortebrødregade. Hun har sikkert været i huset der.

VH
Ivar

Ivar Petersen

Nu har vi i tydningstråden slået fast at Maren hedder Andersdatter Ravnsøe.

Hvem er så Maren Andersdatter Spandet/Ravnsøes aner.

Jeg vil vise, at Maren er datter af Anders Rasmussen Spandet/Ravnsøe og Anne Lauridsdatter Lydum.

Der er ingen kirkebog i V. Nykirke, som Ravnsøe hører til, før efter det tidspunkt, det har interesse her.

Anders og Anders børn nævnes flere steder, men i tilfældigt udvalg. Nogle steder står der de har 12 børn, men Wiberg nævner 2 sønner og 3 døtre. Navnene varierer noget.

Ved Anders søster Voldborg nævnes Maren i skiftet, og boende "på Stedet", altså hos Voldborg, og ugift.
Maren Andersdatter Spandet er fadder februar 1702 hos Christensen i Gråbrødregade i Ribe, Anders er født i Gråbrødregade 39. Tidspunktet er mellem trolovelsen og giftermålet med Laurids. Hun er ugift her. Det er eneste gang hun optræder med Spandet tilnavnet.

Ved giftermålet omtales de i vendinger man bruger om vigtige personer som præstebørn.

Else Andersdatter Spandet er fadder ved både Annes søns dåb i 1700 og det er Peder Lauridsen også.
Else er også fadder ved Laurids (Marens søn) dåb i 13/2 1707. Det er Marens søster Mette Christen Teglmands også.
Anne omtales både med tilnavnet Spandet og Ravnsøe.
Også Anders søstres børn er fadder ved Marens børns dåb.

I Øse kirkebog (hvor Anne og svigersøn præst Poul Madsen Buch hører til) bliver Anders  kaldet af Ravnsøe og blot Anders Ravnsøe. Han får her lov til at døbe deres børn.

Så er der problemet med Marens alder.
Ved hendes død i 1742 står hun er 76 år, dvs født 1666
Ved Anders søsters skifte skulle hun være født 1663
Ved Voldborgs fødsel i 1727 skulle hun så være enten 59 eller 56 år og det kan jo ikke passe. Da der ingen kirkebog er, har jeg desværre set før at aldersangivelsen er meget tilfældig, både i skifter og folketællinger. Mit bud må være, at hun er på alder med Laurids, altså født ca 1675. Laurids alder er i øvrigt også angivet forskelligt.

Konklusion: Maren Andersdatter Spandet/Ravnsøe er datter af Anders Rasmussen Spandet/Ravnsøe og Anne Lauridsdatter Lydum, da der er så mange sammenfald mellem dem i kirkebøgerne. Det kan ikke være en tilfældighed.

vh Ivar

Ivar Petersen

skrivefejl: Voldborg bliver født 1720

Anne de Fine Olivarius

Flot bevisførelse!
Jeg synes absolut den holder vand. At Anne optræder med begge navnene Spandet og Ravnsøe (det var det jeg ikke kunne finde) viser jo at begge tilnavne blev brugt, også i Marens tilfælde, som vi ser bl. a. hos Nygård. At Anders kaldes 'af Ravnsøe' i Øse Kirkebog er et yderligere bevis. Ligeledes de mange indbyrdes fadderroller ved dåbshandlingerne. Det er dog stadig ret sjældent, at en 52-årig kvinde kan føde børn, men det er set før.
Tak for dit store arbejde, Ivar, og også tak til andre der hjalp mig i dette spørgsmål.

Venlig hilsen
Anne