hjælp til at finde karene marie hansen - sidst registreret i Tilst, Aarhus.

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 23 Nov 2017 - 14:25

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil gerne høre, om det er muligt på en eller anden made at finde frem til Karen Marie Hansen, sidst registreret som tjenestepige, ugift, 45 år I Tilst.

Jeg kan oplyse, at hun er født den 18.7.1837 I Skørring (jfr. kirkebog 1814-1861, opsl. 64, nr. 4 (Salldata), forældre Hans Mortensen og Maren Jensdatter.  Hendes historie er lang, så jeg vil prøve at afkorte den med de væsentligste data. 

Efter at være konfirmeret I 1852 rejser hun hjemmefra og frem til 1869 tjener hun på 9 forskellige addresser - alle I Aarhus amt.

Den 21.3.1869 føder hun en datter, udlagt barnefader er smed Jens SøBarnefadererensen, Lading.  Godt en måned efter fødslen rejser hun igen hjemmefra, og frem til 1882 har jeg hende registreret på 9 forskellige addresser som tjenestepige, ugift.  Flere gange omkring Aarhus, og en enkelt gang til Randers amt, Skødstrup - men ellers alle I Aarhus amt.

Min sidste oplysning er fra tyendeprotokollen I Harlev, Aarhus, hvor der er noterret:  "11.6.1882 ankommeet fra Aarhus - den 26.11.1882 rejser til Tilst."

Det forekommer mig,at jeg har været igennem alt - kirkebøger bl.a. for at finde evt.dødsfald frem til hun ville være omkring 100 år - forsøgt Dansk Demografisk Data, Familysearch o.s.v. -men til dato uden resultat.

Jeg forventer ikke, at I kan finde frem til hende - men jeg vil gerne høre, om I har andre forslag.  Eller skal jeg simpelthen opgive og erkende, at hun var den person, jeg ikke kunne finde - altså frem til evt. dødsfald ?  Jeg ved med næsten sikkerhed, at hun aldrig var I kontakt med sin datter (min mormor) - ingen I familien kendte noget til hende.  Der var alene en stribe af "myter.  Barnefaderen var hun aldrig sammen med.  Jeg har alle hans data.

På forhånd tak for al hjælp - uansett hvad.   Dagny Salomonsen.


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej Jette Udengaard og Gitte Johansen.

Jeg må da sige, at I har givet mig noget at tænke over her - det er kildemateriale, jeg aldrig har været I forbindelse med.

Til dig Jette vil jeg sige, at det er godt nok noget af en anden vinkel , end den jeg hidtil har søgt på.  På samme tid er jeg meget forbavset, hvis det virkelig er den "rigtige" Karen Marie - og på samme tid .... ja så er det nok ikke helt usandsynligt.  Som jeg har nævnt, er hendes livsløb ret kaotisk og usædvanligt. .Jeg vil nu låne bogen og se, om jeg kan hente mere her. 

Til dig Gitte, så må jeg sige, at du nok har ramt plet her - både dette, at dødsanmeldelsen er så upersonlig og kort, og ikke mindst, at hun nævnes som (tidl) boende I True.  Netop I True har hun været frem og tilbage i de forløb på 18 omskiftelige pladser,  som tjenestepige.   Jeg kan ikke læse, hvilket årstal, avisen har, men da hun beskrives som 48 år, må årstallet på avisen være 1885.

Hvis vi ser på tidsrummet over indsatte i Aarhus arrest, så er det perioden 1870-1904 -  og det er vel meget tænkeligt, at hun er
blevet "løsladt" inden 1885 - hvorefter hun er vendt hjem til, True.

Jeg er meget taknemmelige for jeres hjælp - jeg har vitterligt ledt efter hende i 8 år nu - siden jeg startede på slægtsforskning.  Netop fordi der var så megen mystik og tys-tys om hende.  Og jeg tror ikke, min mormor har haft noget kendskab til hende, i hvert fald snakkede hun aldrig om sin mor - af den grund bl.a. at hun aldrig havde set hende.  En meget trist historie - men med de skæbner, man læser om netop i forbindelse med slægtsforskning, så er den ikke  helt usædvanlig dengang i slutningen af 1800-tallet.

Hjertelig tak til jer begge fra Dagny.

Gitte Johansen

Avisen er fra 5. november 1884, og hun dør 3. november 1884
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej igen Gitte.

Mange tak for dine supplerende oplysninger om dato og årstal for avisen og for dødsdato for Karen Marie Hansen.  Jeg vil søge videre nu og måske endelig - endelig - få en afslutning på Karen Marie Hansens liv.

Mange tak for hjælpen

Dagny

dagny elisabeth salomonsen

Hej Gitte.

Jeg må lige følge op på det link, du sendte vedr. Karen Marie Hansen - nr. 105 I kirkebogen.  Det kan ikke være hende, da der står, at hun er datter af en Peter Ferd. Christensen.  Karen Maries far hed Hans Mortensen.

Men dødsannoncen I avisen stemmer fint overens med de oplysninger jeg selv har om hende -med hensyn til landsbyen True - der ganske rigtigt er tæt på Tilst.

Mange hilsner fra Dagny.


Gitte Johansen

#7
Der står ingen far ved nr. 105

Det er nr 106 du kigger på.

Og det er hende, der også er i avisen.

Der står død 3. november.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej Gitte.

Jeg må naturligvis give dig ret - jeg havde netop set lidt nærmere på kirkebogen og ser, at jeg har læst den tekst, der hører til den pige, der står lige efter  Karen Marie, nemlig Christine Christensen.

Grunden til, at jeg kiggede igen på kirkebogene var, at jeg ved af erfaring, at du er meget sikker på det, du skriver om.  Sådan også denne gang.  Men det er ret dramatisk - det med selvmord m.v. !!   Måske prøvede jeg at undgå det ?  Men jeg kunne jo godt se, at dødsdatoen var den 3. November - så Gitte, du har ret - det ER hende.

Mange tak igen
Dagny


Mette R Francke

Hei


Gitte ; Du er utrolig til å finde frem til saker og ting.

Så nå utfordrer jeg deg  ;)
- Er det mulig å finde om om Karen Marie har fått flere barn ?

Så ett spørsmål til Dagny
Er Karen nevnt i skifte etter foreldrene ?

Så Jette helt til slutt
- Er det mulig å finde noe mer om hvorfor hun er nevnt i Aarhus Politi 1870-1904 ?
- Kan der være flere opplysninger å hente der ?
( bosted . navn på barn (hvis hun fikk flere )  etc )

mvh
Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen

Jeg har bogen omkring 1. december. Pudsigt nok har jeg i går bestilt den gennem Saxo, antikvarisk ;)

Så hvis ikke selv du får fat i den, vil jeg skrive heri, hvad der står om hende.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej Mette Francke

Jeg lukkede ned I aftes, men her til morgen ser jeg dit indlæg.  Jeg er rigtig glad for din interesse for yderligere oplysninger.  Jeg må indrømme, at jeg var noget chokeret I går aftes og kom ikke videre.  Men dine spørgsmål til Gitte  - som jeg giver dig ret I er utrolig til at finde frem til det næsten umulige - disse spørgsmål er særdeles relevante - netop hvad jeg selv sidder tilbage med af forvirring og spørgsmål om hvordan, hvorfor ?   Jeg har ikke læst skiftet efter forældrene - jeg ved, at Karen Maries far døde, da hun var 7 år, og modern giftede sig igen.  Men det er en ide til videre udredning - et godt forslag.

Til Gitte.   Jeg tager på biblioteket I dag og ser, om jeg kan få fat I bogen :" Fogtdals historiske billder - forbrydersker og off. fruentimmere."  Det lyder spændende, at du gennem Saxo får bogen omkring 1. December - og jeg vil under alle omstændigheder gerne høre, hvad du får ud af den.  Muligvis finder du mere, end jeg selv gør - for jeg vil uden enhver tvivl have fat I bogen.

Jeg takker jer begge to mange gange.  Karen Marie var den eneste af mine aner - I lige linje - jeg ikke havde fulgt frem til en dødsdato. Det er nu sket, og det er utrolig godt at få en afslutning - uanset hvor trist, den er.  Det var - I første omgang I hvert fald - på grund af mystik omkring hende, at jeg startede på slægtsforskning for omkring 9 år siden.

Mange tak fra
Dagny


John Damm Sørensen

Karen Marie Hansen har i følge Danske Politi Efterretninger nr. 57 fra 1882 været fængslet for tyveri i perioden 23/11-1881 til 23/5-1882.
Der står desværre ikke, hvor hun har afsonet sin straf, men der må stå noget mere om sagen i hendes strafferegister, der for den periode nok skal findes i Aarhus.

Hilsen
John