Alternativ til MyHeritage

Startet af Bodil Pedersen, 16 Dec 2017 - 19:58

Forrige emne - Næste emne

Bodil Pedersen

Hej.

Jeg har længe brugt MyHeritage, og har egentlig været tilfreds, selvom jeg i et stykke tid ikke har betalt deres mildt sagt høje priser for et fuldt abonnement .
Nu er de imidlertid begyndt at ringe til mig for at få mig til at opgradere. De forsøgte sidst at få mig til at tage stilling i telefonen, og da jeg afslog og sagde, at jeg ville have tid til at tænke over det, blev der sagt farvel og forbindelsen blev afbrudt.
Derefter blev det omgående meget besværligt at åbne programmet, så jeg er ærlig talt lidt træt af det.
Er der nogen, som kan anbefale et program, som er billigere, som kan  importere de Gedcom-filer, som jeg straks har gemt, og som helst ikke optræder på samme måde.

Venlig hilsen
Bodil Pedersen 

Bjarne Smedegaard

https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer

Har du kigget på dette link.

De fleste programmer koster et fast beløb. Jeg skal heller ikke have dyre abonnementer.

Jeg er glad for Legacy. Overvejede også Brothers keeper.

Hilsen Bjarne

Marianne Lund

#2
Hej

Man kan også bruge disse gratis systemer:

Family Tree hos Family Search:
https://www.familysearch.org/tree
(Ulemper: Andre personer kan rette i ens indtastninger. Fordele: Man får løbende gode råd, undertiden pr. mail)

Familiedatabasen hos Danish Family Search:
https://www.youtube.com/watch?v=NVcWATH6Y3E&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zMfzVOh8nYI&feature=youtu.be
(DFS-menu > Vælg: Bruger > Vælg: Min familiedatabase)
Med venlig hilsen Marianne

Bodil Pedersen

Mange tak for jeres svar.

Bjarne: Jeg legacykender godt listen, men alligevel usikker på om diverse programmer indeholder overraskelser i form af dyre opgraderinger. Det bliver nok til Legacy, da jeg kan se, at det kan importere GEDCOM-filer.

Marianne: Jeg kan ikke se om de programmer, du foreslår kan importere GEDCOM.

Venlig hilsen
Bodil

Lars Erik Bryld

Familysearch Family Tree skal efter min mening ikke betragtes som et online slægtsprogram, mere som en donation til fællesskabet (og til mormonkirken). Jeg synes faktisk, at man får en hel del igen i form af gode henvisninger til nogle af deres indekserede kilder, og jeg har mere end en gang fundet begivenheder der, som jeg selv forgæves har ledt efter i årevis.

MEN, man kan ikke få lov til at eksportere de data, man finder og tilføjer direkte inde på Familysearch, så dem vælger jeg at tilføje i mit eget offline slægtsforskningsprogram sideløbende.

Under alle omstændigheder bryder jeg mig ikke om onlineprogrammer og endnu mindre om abonnementsbetalte ordninger. Men jeg har lagt mine data ind på Familysearch, for jeg synes, jeg skylder dem for de mange års gratis adgang til indekserede kilder, og jeg er ligeglad med deres religiøse tilgang til slægtsdata.

Anne Marie Holck

Citat fra: Bodil Pedersen [19799] Dato 20 Dec 2017 - 17:23
Mange tak for jeres svar.

Bjarne: Jeg legacykender godt listen, men alligevel usikker på om diverse programmer indeholder overraskelser i form af dyre opgraderinger. Det bliver nok til Legacy, da jeg kan se, at det kan importere GEDCOM-filer.

Marianne: Jeg kan ikke se om de programmer, du foreslår kan importere GEDCOM.

Venlig hilsen
Bodil

Husk, at der altid er hjælp at hente på http://www.legacydansk.com - både med download og spørgsmål om programmet i Forum.

Marianne Lund

#6
Hej Bodil

Familiedatabasen hos DFS er et meget nyt system. Jeg kender ikke planerne for den videre udvikling af systemet.

Jeg synes at både Family Tree hos Family Search og Familiedatabasen hos DFS giver mig et godt overblik over familien. Desuden synes jeg at diverse tabeller kan give et godt overblik.

Med venlig hilsen Marianne

Bodil Pedersen

Hej Lars Erik

Jeg er sådan set enig, men jeg har for tiden ca. 2000 personer, så det er helt nødvendigt at jeg kan importere GEDCOM i det program jeg vælger.

Venlig hilsen
Bodil

Bodil Pedersen

Tak for jeres svar

Venlig hilsen
Bodil

Lars Erik Bryld

Citat fra: Bodil Pedersen [19799] Dato 20 Dec 2017 - 19:46
Hej Lars Erik

Jeg er sådan set enig, men jeg har for tiden ca. 2000 personer, så det er helt nødvendigt at jeg kan importere GEDCOM i det program jeg vælger.

Jeg anbefaler bestemt heller ikke, at Familysearch skal være dit alternativ til MyHeritage - men du kan stadig overveje, om du vil donere din database til Familysearch's store fælles træ.

Familysearch kan nemlig godt indlæse ens GEDCOM - men den vil ikke eksportere en ny GEDCOM, så du kan ikke bruge Familysearch som dit slægtsforskningsprogram. Dels har du ikke kontrollen over dit træ (det er ikke længere "dit") og dels kan du ikke tage arbejdet i Familysearch-træet videre til et nyt program på en let måde.

Men du kan (hvis du vil) arbejde med dine data inde i Familysearch og måske finde nogle sammenhænge eller nogle nye aner ved at bruge deres automatiske sammenkobling med både andres GEDCOM-bidrag og med deres indekserede kilder.

Jeg fortsætter selv med at vedligeholde min slægtsdatabase på min egen private maskine, men jeg har indlæst mit hidtidige arbejde som en GEDCOM i Familysearch. De opbevarer min oprindelige GEDCOM (som jeg frit kan opdatere eller "slette" igen), men kopierer den samtidig ind i deres fælles slægtstræ. Så man kan også tænke på Familysearch som en sikkerhedskopi i skyen og som en arkivering af ens arbejde.

Selvom Familysearch basalt set bygger på noget religiøst tosseri, er det en organisation, jeg har væsentlig større sympati overfor end kommercielle foretagender som MyHeritage, Ancestry og Danskeaner, hvis forretningsmodel bygger på, at sælge folks eget arbejde tilbage til dem for penge.

Jeg kan ikke anbefale Legacy Family Tree som program, da jeg mener, at det viser betydelige tegn på forældet programkode - og desuden er blevet opkøbt af MyHeritage. Skulle jeg købe nyt program i dag, ville jeg nok vælge Family Historian (desværre ikke på dansk).

Mikkel Eide Eriksen

Hej Lars Erik

Hvis man sletter sin GEDCOM hos FamilySearch, ved du hvad der så sker med træet? Fortsætter ens data fra GEDCOM-filen med at leve videre eller ryger de ud igen?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karsten Damén

#11
Det du har uploadet til FamilySearch er ikke længere dit:

CitatLicenses and Rights Granted to Us

In exchange for your use of this site and/or our storage of any data you submit, you hereby grant us an unrestricted, fully paid-up, royalty-free, worldwide, and perpetual license to use any and all information, content, and other materials (collectively, "Contributed Content") that you submit or otherwise provide to this site (including, without limitation, genealogical data and discussions and information or data relating to deceased persons) for any and all purposes, in any and all manners, and in any and all forms of media that we, in our sole discretion, deem appropriate for the furtherance of our mission to promote family history and genealogical research. As part of this license, you give us permission to copy, publicly display, transmit, broadcast, and otherwise distribute your Contributed Content throughout the world, by any means we deem appropriate (electronic or otherwise, including the Internet). You also understand and agree that as part of this license, we have the right to create derivative works from your Contributed Content by combining all or a portion of it with that of other contributors or by otherwise modifying your Contributed Content.

Det ser ud til, at de gemmer genealogiske data permanent, selv om man "melder sig ud":
CitatRetention. We retain collected personal information and submissions for a reasonable period of time to fulfill the collection purpose and then delete it from our records, with the exception of limited historical profile information, general genealogy records, and membership information retained as part of a permanent genealogical or Church historical record.
(Jeg har fremhævet dele af teksten)

https://www.familysearch.org/terms
https://www.familysearch.org/privacy/

mvh
Karsten

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karsten

Ok, tak for svaret :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karsten Damén

#13
I øvrigt ser jeg FamilySearch som den sikreste måde at bevare ens data til glæde for nuværende/fremtidige familiemedlemmer og slægtsforskere, og så er det ovenikøbet gratis  :D
Hvad angår global søgning er det nok det bedste alternativ til de store ultrakommercielle "wannabe monopoler" Ancestry og MyHeritage, som jo arbejder hårdt på at underlægge sig hele markedet bl.a. gennem opkøb.

Jeg overvejer at forære FamilySearch min temmeligt omfangsrige database, men vil bestemt fjerne alle nulevende personer (undtagen mig selv) samt følsomme oplysninger inden jeg gør det.

Så jeg er enig med Lars Erik Bryld i hans betragtninger.

mvh
Karsten

(Bruger lokalt på egen PC "PhpGedView" og "Legacy 9 Standard"  - publicerer på "Webtrees" på eget domæne)

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karsten

Ja det var lige fx. levende personer jeg tænkte på, eller andet som man ved en fejl fik inkluderet.

Men alle hjemmesiderne har nok nogenlunde samme betingelser med "overtagelse" af rettigheder, og der vil jeg give dig ret i at FamilySearch klart har den fordel at den er gratis.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lars Erik Bryld

Man kan vælge at rense sin GEDCOM for levende personer før indsendelse eller man kan vælge at stole på FamilySearch. I den henseende er det da en del af overvejelsen, hvad Familysearch skulle få ud af at misbruge ens tillid.

Et kommercielt foretagende kan godt have høje etiske idealer om personfortrolighed, men formålet er til syvende og sidst at tjene penge, og hver gang det formål kommer i fare, gør de høje idealer det også.

Familysearch publicerer ikke data på levende, selvom man indsender dem sådanne data, og deres idealer udspringer af et kirkesamfunds inderlige religiøse overbevisning om betydningen af at kende sit ophav. Deres virke er afhængig af folks tillid til dem og deres udgifter er primært friviiligt financieret af deres egne tilhængere. De skal ikke tjene på det.

Hvis du lægger din slægtsdatabase på Familysearch server, kan du godt hente den igen, og du kan også godt "slette" den igen. At slette den betyder dog ikke noget reelt; den er stadig kopieret ind i Familysearch's arkiver til evig tid. Det kan man efter temperament finde trygt eller utrygt - jeg hælder mest til det trygge.

Lægger man data på en nulevende person ind på Familysearch, bliver lige de data så vidt jeg kan se ikke givet fri, før personen med sikkerhed er død (jeg synes, de ser ud til at bruge 110 år som skæringslinje).