hjælp til tydning af Sjællandsfar landstings justitsprotokol 1751 samt dødsdom

Startet af Inge Jeppesen, 09 Apr 2018 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

Inge Jeppesen


Hej Jeg søger hjælp til tydning af Sjællandsfar Landstings justitsprotokol fra 1751.

sagen ligger på daisy  - her er link

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19979605#271356,51658220

det drejer sig om sagen anledt af Rasmus Jensen som er 2. sidste sag nederst på højre side .

samt til kongens confirmering af dødsdom som findes her i danske kancelli sjællandske tegnelser:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977076#268613,50846072

det er sagnr. 578 så den fortsætter om til næste side.

Håber nogen kan hjælpe


Inge

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg sad og tydede højesterets dom ang denne sag i går for en anden. Er I i "compagni" ?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,136686.0.html

Jeg har ikke hørt noget fra ham endnu.

Men jeg vil da prøve at se på landsretsdommen her.
mvh
Jørgen

Inge Jeppesen

Hej Jørgen

du må meget gerne prøve at kigge på dem - hvad betyder compagni ?

jeg er ny her på siden, så er ikke så meget inde i det ?

Inge

Jørgen Thue Pedersen

Jeg mener bare, om I arbejder sammen om denne sag,
da I ca samtidig beder om tydning af sagen hhv ved højesteret og landsting.
mvh
Jørgen

Inge Jeppesen

hej Jørgen

kender ham ikke, jeg er en ældre dame som snakkede med min nabokone omkring gotisk, som vi begge har svært ved i disse arkiver, vi forsøgte os i lørdags, men endte ikke så godt - forsøgte at søge efter hjælp på nettet og fandt så siden her.

men vi ville blive glade for din hjælp, da vi ikke helt kan finde hoved og hale i det.

Inge

Jørgen Thue Pedersen

Hej Inge!
Fint, her er begyndelsen:
Jeg vil nok gå videre, men om det bliver i nat eller i morgen kan jeg ikke sige nu.

Nr. 1 Landstinget
d. 12 Maij 1751-       Rasmus Jensen som Actor
               contra
         Jacob Meisner Delinquent
At Delinquenten Jacob Meisners forsæt var at ombringe dend ved Døden afgangne Gibsmager Svend Martin
Gedde med det i hands Brændevins Bouteille sidst udi februarj Maaned slagne Skeevand, ?efter? at den afdøde Drack der af
samt Strax derpaa blev Syg oc døede, det haver han ei alleene frivilligen bekiendt for underretten d 3 april sidstl(eden) med
den forklaring der hoes at sligt skeede af den Aarsag, at Martin Gedde deraf schulde (=skulle) faae ondt i Livet og omsidder derved
bringes af Dage, men saa dan? er ?? for Tiden bestyrcket med De i Sagen afhørte ædelige vidners forklaring, hvilke oplyste
at Martin Gedde hafde Drucket af den(n)e Bouteille hvor udi Delinquenten hafde kommet Skeevandet samt at Gedde der(-)
efter aldrig haver været frisk eller giordt sit Arbeide men Stedse været sengeliggende indtil hand døde forbem(eldte) 3 april, End
videre forklarer en Deel af vidnerne at de hafde seet at den afdøde Martin Gedde en morgen tilbød Delinquenten at dricke af samme
mvh
Jørgen

Inge Jeppesen

Hej Jørgen

Tusind tak for hjælpen - vi skrives bare ved i løbet af imorgen

Inge

Jørgen Thue Pedersen

#7
Hej igen!


Så så jeg alligevel videre på det nu: Jeg ser på denne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977076#268613,50846072 (som forøvrigt refererer til højesterets dom)  i morgen

Her er resten af Sjællandsfars landstingsdom:

....dricke af samme...
Bouteille Brendevin, men hørdte at hand sig derfor undschylte* og iche vilde Dricke, her af er det da Klart at Delinquenten hafde vi(d)st
at det som hand hafde kommet i Brendevinet var Skadeligt, vel haver Delinquenten her for Landstings Retten villet forklare
at hand ei agtede eller tenchte her med at ombringe Martin Gedde, men saadan undskyldning kand nu iche Staae til troende
imod hands forige bekiendelse og de førte vidners udsigende, overalt viiser dend af hr Regement-Fældskiær Reisigers
giordte obductions forretning at 5 april sidstl(eden) at dend afdøde Morten Geddes Legeme blev befunden at have været
Stærk inflameret og at saadant af Skeedevandet eller andet saadant kand være foraarsaget,   Efter saadan Sagens
Beskaffenhed, og da Lovens 6 B (=Bog) .6 Capt 22 art(ikel) ** uden Limitation byder at huo (=hvo, hvem) som haver  villet ombringe nogen med forgift
eller i andre maader Skal have forbrudt sit Liv, Kiendes her med for Ræt, at Delinquenten Jacob Meisner bør
Lide som Drabsmand og have sit Liv forbrudt, samt sin Joerd og Hovetlod, desforuden bør at betale sin arrest och
underholdning med videre efter billig regning, men huis hands efterladenskab ei dertil bliver tilstræckelig, ud-
reedes det manglende af amtet ifølge forordningen Dat(eret) 13 Janv. 1747, Skarpretteren nyder for executionen
efter det Kongl. Reglement Dat. 12 martj 1698 10 rd. Saaledes forandres dend indstefnte Birketings Dom af 17 april
sidstl(eden), udi Sagens Drift befindes ingen u-loulig ophold at være Skeed. Datum Sællandsfars Landsting den 9 Junij 1751  -
     M Munther, Hersleb, PKraft, Brabrand, N Hofman! Efter Dommen var afsagt, begiærte Delinquen-
ten samme til Højeste Ret at vilde appellere.
----
* =undskyldte, herefter skriver jeg "sk" i stedet for "sch", når det forekommer.
**  se Danske Lov her: http://bjoerna.dk/DL-1683-internet.pdf  (blad næsten ned forneden, efter *0897*)
22. [6-6-22]
Hvo som overbevisis at have villet ombragt nogen med Forgift, eller i andre Maader, have
forbrut sit Liv.


mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

her kommer så:
Danske Kancelli Sjællandske tegnelser:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977076#268613,50846072

Sag Nr. 578.

Etatz Raad og Amtmand Friderich
Løvenørn at foranstalte den
over Delinqvent Jacob Meisner
afsagde Høyeste Retts Dom
som tilfinder ham at miste
sit Liv, exseqveret -

(næste side) >
   F5tus (= Frederik Kvintus)
V.G.T. (Vor Gunst Tilforn) Udi Vores Høyeste Ret er den
21de Octobris sidst afvigt over Delinquent
Jacob Meisner, anholden paa Borrebye-
gaard, under det Dig Allernaa-
digst anfortroede Antvorskov
Amt, afsagt Dom, hvorved fornevnte
Jacob Meisner, formedelst at have
blandet Skeede-Vand udi Brænde-
vin til gipser Svend Navnlig Martin
Gedde, udi forsæt at bringe ham
derved af Dage, som og strax derpaa
er bleven Syg og faae Dage dereffter
er bortdød, paa Grund af Lovens
6te Bogs 6te Capit. og 22 artic. er ble-
ven dømt, følgelig den førhen
i Sagen ergangne Landstings Dom,
som Drabsmand at have forbrudt
sit Liv, samt sin Jord og Hoved Lod.-
     Thi tilskikke Vi Dig forskrev-
ne Dom, som Vi have Ladet os
Allerunderdanigst referere,
og af os herved approberes, nu herhos
in Originali, og er Vores Allernaa-
digste Villie og Befaling, at Du
lader foranstalte samme over
Delinquenten exsequeret, Dereffter
Du Dig Allerunderdanigst kand
Viide at rette og os ellers at refere-
re, at Du denne Vores Allernaadigste

(næste side) >
ordre tilligemed indbemelte Dom
rigtig haver bekommet. Dermed etc.-
Christiansborg Slot den 26de Novbris 1751-

mvh
Jørgen

Inge Jeppesen

Hej Jørgen

Tusind tak for hjælpen min nabokone blev meget begejstret og målløs over dine egenskaber ud i det gotiske

Inge