Bregentved Gods, Skifteprotokol for Sorø Amt 1790-1834, opslag 443 (ret kort!)

Startet af Karsten Jacobsen, 24 Apr 2018 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Vil gerne have assistance:

Skiftesamling i Dødsboet efter Skovfoged
Jeppe Christensen ved Bregentved Dyrehauge
Aar 1833, den 4 Januar – Skifteforvalteren havde indkaldt de myndige Arvinger efter ? Afdøde
for at ? ?, (s?)om der ?lig bliver, at Enken, hans Moder og Svigermoder, forbliver hensiddende i u-
skiftet Bo med ? ? umyndige Datter. ? ? mødte den mindreaarige Søn
Christen Jeppesen med ? Bagger, og ? at han for  det første intet Skifte forlanger
? ? ? paa nogen Arv efter sin afdøde Fader, hvorimod(?) det er hans Ønske, at Enken,
hans Moder, maa forblive i uskiftet Bo, saalænge hun ikke bliver ? at indgaa nyt
Ægteskab.   Fra ?formand, Kirkesanger Møller i Høÿelse, indløb en ? til
Skifteforvalteren af gaars Dato, som ? Afgiøre(?) ? Forklaring som ? og beder
sig fritaget for personligt Møde. Skrivelsen er følgende:
"Da Kirken ikke tillader mig efter Ordre personlig at møde for ? Forvalteren ? hæfte efter
min Svigerfader Skovfoged Jeppe Christensen beder jeg, at min skriftlige Forklaring i ?
? maatte an? som tilstrækkelig, og i Forvenning heraf tager jeg mig hermed den
? Frihed at erklære:
"Jeg undertegnede, der ikke har modtaget noget Arvegods efter afdøde Skovfoged vedkommende
Bregentved Dyrehauge Jeppe Christensen, til? ?, at jeg er villig til, da
Enken ønsker at hensidde i uskiftet Bo, at lade min Arvedel henstaa til Enken
engang med Døden afgaar."                                    Høÿelse, d. 3 Januarii 1833   Ærbødigst                                                              A. R. Møller
               Kirkesanger og ?"
S.
Hr. Forvalter Bertelsen
Ifølge ? Skrivelse og ? ?, som med sin Underskrift bekræfter
? Skovfoged Jeppe Christensens Enke i uskiftet Boe.                                                                ?                                                                Bertelsen                                                           Datum til:
Til?                     E?
Høgh ?         Christian C. J. S. Jeppesen                Bagger

Kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=142068#142068,34732478

MVH
Karsten

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

Øverst til venstre:
vid. (se) Pag. 1009.

Skiftesamling i Dødsboet efter Skovfoged
Jeppe Christensen ved Bregentved Dyrehauge.
Aar 1833, den 4 Januar – Skifteforvalteren havde indkaldt de myndige Arvinger efter ovennævnte Afdøde
for at erklære, om de samtykke i, at Enken, deres Moder og Svigermoder, forblive hensiddende i u-
skiftet Boe med den endnu umyndige Datter. Efter denne Indkaldelse mødte den mindreaarige Søn
Christen Jeppesen med Curator Bagger, og erklærede at han for det Første intet Skifte forlanger,
eller giør Fordring paa nogen Arv efter sin afdøde Fader, hvorimod det er hans Ønske, at Enken,
hans Moder, maa forblive i uskiftet Boe, saalænge hun ikke bliver tilsinds at indgaae nyt
Ægteskab.   Fra Svigersønnen, Kirkesanger Møller i Høyelse, indløb en Skrivelse til
Skifteforvalteren af Gaars Dato, hvori han afgiver lignende Erklæring som Sønnen, og beder
sig fritaget for personligt Møde. Skrivelsen er saalydende,
"Da Tiden ikke tillader mig efter Ordre personlig at møde hos Hr Forvalteren ved Skifte efter
min Svigerfader Skovfoged Jeppe Christensen, beder jeg, at min skriftlige Erklæring i saa
Henseende maatte ansees at være tilstrækkelig, og i Forventning heraf tager jeg mig herved den
ærbødige Frihed at erklære:
"Jeg undertegnede, der ikke har modtaget noget Arvegods efter afdøde Skovfoged ved
Bregentved Dyrehauge Jeppe Christensen, tilstaaer herved, at jeg er villig til, da
Enken ønsker at hensidde i uskiftet Boe, at lade min Arvedeel henstaae til Enken
engang ved Døden afgaaer."          
     Høyelse, d. 3 Januarii 1833   Ærbødigst        A. R. Møller
                             Kirkesanger og Skolelærer"
S.T. (Salvo Tituli)
Hr. Forvalter Bertelsen
Ifølge denne Skrivelse og Sønnens ovennævnte Erklæring, som han ved sin Underskrift bekræfter,
forbliver Skovfoged Jeppe Christensens Enke i uskiftet Boe. -   Saaledes passeret.
                                          Bertelsen              
                                           Datum ut supra.
Til Vitterlighed                    
Høgh   Permin      Christen C. J. S. Jeppesen    Curator     Bagger

Kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=142068#142068,34732478
mvh
Jørgen