Nr. 31 og 32

Startet af Tove Nielsen, 26 Jun 2018 - 13:19

Forrige emne - Næste emne

Tove Nielsen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17134376#174978,29420497

Hej

Jeg har godt besvær med at tyde disse to.

31
Skjøde.  ?  Gaardmand Rasmus Hansens Enke, Ane Rasmussen af ?  Rolsted Sogn ?   og ?
ifølge?   af 19 December 1865  ?  22. September 1866  ?
Christian Hansen  ?                  Matrikelnummer ifølge   ?         af 14. September   ?
1 Tdr. 2 Skp. 1 3/4 Alb.  ?

Kjøbssummen 1000 ?
Det bemærkes, at ?

11. Juni 1865 at  ?        og til ? at ?

December 1869?     Ane Rasmussen ?

32
Panteobligation ?   Gaardmand Christian Hanse af ?  Rolfsted Sogn  ?
Gaardmand Hans Larsen af ?   Nørremark ?    Sogn?   650 ?
mig til at tilbagebetale ?        11. Juni eller 11. December?                    650?
Hartkorn 1 Tdr. 2 Skp. 1 3/4 Alb. ?

25. Januar 1878 ?

Jeg synes godt nok det er svært at tyde, jeg håber der er en der kan hjælpe mig.

mvh
Tove Nielsen

Lau Michelsen

Her er et bud på det meste af nr. 31.

Mvh
Lau


31
Skjøde.  Underskrevne Gaardmand Rasmus Hansens Enke, Ane Rasmussen af Ferritslev
Rolsted Sogn, tilsttar hved at have solgt og afhændet ligesom jeg med dette
Skjøde sælger og afhænder og aldeles overdrager af det mig ifølge Adkomst af
19 December 1865 tinglæst 22. September 1866 tilhørende Gaards Jorder i Ferritslev Parceller Matr No
14d til min Svigersøn Christian Hansen hvilken Parcel under det nævnte Matrikulsnummer iføl-
ge Indenrigsministeriets Skrivelse af 14 September d. A. staaer for Hartkorn 1 Tdr 2 Fr 1¾ Alb. Gam-
melskat 8 rd 15 sk. Og da Kjøberen har berigtiget Kjøbesummen 1000 rd, skriver eet Tusinde Rigsda-
ler saa erklærer jeg hmed ingen anden (?) Lod, Deel, Eiendomb eller Brugsret at have til eller udi for-
omhandlede Parcel, men denne som Kjøberen overensstemmende med Udstykningsresolutionen har
bebygget skal herefter, med de Herligheder, Rettigheder, Byrder og Forpligtelser, hvormed jeg hidtil i for-
bindelse med mine øvrige tilbageværende har eiet og besiddet dem, tilhøre meerbemeldte
min Svigersøn Christian Hansen og hans Arvinger, fri og frelst for hver Mands Krav og Tiltale (?)
under Lovens Hiemmel. - Det bemærkes, at Jagtrettigheden paa Parcellen til ___ < ___ > ? Besid-
derne af Stamhuset Ramsholt i 10 Aar fra 11 Juni 1865 at regne, og tilføies, at Anmærkning ved
Tinglæsningen angaaende den af Parcellen svarede Tiendeafgift frafaldes - ferritslev den 3
December 1869. m. p. P Ane Rasmussen. Til Vitterlighed: Salomon Nielsen. Niels Rasmus
sen. - Med Henhold til Indenrigsministeriets Udstykningstilladelse af 14 September f A vides fra Amtets Side Intet imod det foranstaaende Skjødes Tinglæsning at erindre. __ Stiftamt
huus den 18 Januar 1868. C Dahl__g __. - Læst og regstr folio 2466; __
Mvh
Lau

Tove Nielsen

Hej Lau

Mange tak for hjælpen til 31 jeg håber du kan hjælpe mig med det næste punkt 32 også

mvh
Tove

Lau Michelsen

- og det meste af nr. 32.

Efterhånden som du vænner dig til sprogbrugen og får nemmere ved
at læse indholdet i skøde- og panteprotokollerne.

Mvh
Lau

Nr. 31, midten: anden = videre

32
Panteobligation Underskrevne Gaardmand Christian Hansen af Ferritslev, Rolfsted
Sogn tilstaaer herved at have modtaget tillaans og at være skyldug til
Gaardmand Hans Larsen af Haundrup Nørremark, Hellerup Sogn
den Kapital 650 rd, hvilke sex Hundrede og halvtredssindstyve Rigsdaler jeg forpligter mig til at be-
tale tilbage skadesløs i den af bemte sædvanlige Terminer, 11 Juni eller 11 December, til hvilken Kapi-
talen med et halvt Aars Varsel fra en af Siderne bliver løskyndiget til Udbetaling, og midlertid sam
me hos mig forbliver indestaaende, forrenter jeg den fra 11 dec at regne med 4 Procent proanno,
der erlægges i de ovennævnte Terminer paa Kreditors Bopæl hver Gang med det Halve. - Til Sik-
kerhed for ovennævnte 650 rd, de aarlige Renter af samme, Udgifter i Anledning af Opsigelses samt
alle i Tilfælde af Søgsmaal paagaaende Omkostningers skadesløse Betaling, pantsætter jeg
herved med 1ste Prioritets Panterettighed den mig efter Skjøde af Dags Dato fra min Svigermo-
der Rasmus Hansens Enke, Ane Rasmusdatter tilhørende Parcel Matr Nr 41d af Ferritslev
Jorder i Rolfsted Sogn hvilken (?) staaer for Hartkorn 1 Tdr 2 Fr 1 ¾ Alb. Gammelskat 8 rd 15 sk. Sam-
me Parcel __ (?) de af mig paa berørte Parcel opførte Bygninger, og i Ildebrandstilfælde,
disses Assurancesum. Udebliver jeg med Renterne nogen Termin over den 18de i Ter-
minsmaaneden, Pantet forringes eller paadrages Restancer af Skatter eller Afgivter for et
længere Tidsrum end eet Aar, da er i ethvert af disse Tilfælde, Kapitalen strax forfalden
til Betaling med Renter og Omkostninger, uden Opsigelse, saafremt saadant af Kreditor for-
fordres. - Det bemærkes, at Jagtrettigheden paa Pantets Grund er forbeholdt Stamhuset Ram-
holt i 10 aar fra 11 Juni 1865 at regne. - I Søgsmaalstilfælde indbemeldte min Giæld be-
træffende, underkaster jeg mig den ved Forordningen af 25 Januar 1828 hiemlede hurtige
Retsforfølgning. Ferritslev den 3 December 1867. Christian Hansen. Til Vitter-
lighed Jørgen Hansen. Hans Nielsen. Læst og regst. Folio 2466; tgl __

Margen: Udslettet 15/7-77
Mvh
Lau

Tove Nielsen

Hej Lau

Ja, jeg håber også at jeg kan tyde mere efterhånden, Men jeg takker mange gange for hjælpen.

mvh
Tove