Niels Nielsen Bundsgaard f. 1690 i Ådum d. 1760 i Uddegaard i Ansager

Startet af Jens Ole Jensen, 11 Jul 2018 - 10:12

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Niels Nielsen Bundgaard var Fæster og senere Gårdejer på Uddegård i Ansager.
Børn med Maren Tonnesdatter/Thomasdatter:
1730 Sidsel Christine
1735 Thomas Christian
1738 Niels

Kirkebogen for Ådum starter 1694 så jeg kan ikke finde ham døbt.

SØGER DERFOR HANS FORÆLDRE:
Jens Jensen Kirkeby skriver i 1870 i "samlinger til jysk historie og topografi" at Niels Nielsen Bundsgaard er født i 1703 i Skodsbøl.
Årstal passer ikke da han var 70 år gammel i 1760 = f. 1690. Men Skodsbøl bestod af 5 gård og 1 husmandssted i  Ådum.

Er det Niels Madsen Bundsgaard og Anne Nielsdatter fæster på Bundsgaard i Ådum?
eller
Niels Jensen Skodsbøl på Sejrupgård i Ådum?

Niels Nielsen Bundsgaard er nævnt 1734 i dette skifte desværre uden forklaring på hvordan han er slægt:

104 Mette Jesdatter i Skodsbøl [i Oddum sogn]. 26.3.1734, fol.90.
Enkemand: Niels Nielsen Skodsbøl. Børn: Christian 19, Mette 16, Anne Johanne 14, Niels 10, Abelone Kirstine 8, Kirsten 6, Mette Marie 3. Formynder: Laurids Salomonsen på Møbjerg. Desuden nævnes enkemandens søster Anne Nielsdatter Bundsgaard i Stovstrup [i Oddum sogn], enke efter Niels Madsen i Bundsgård [i Oddum sogn], skifte 2.10.1724, hvis datter Mette døde. Endelig nævnes Niels Nielsen Bundsgaard i Udegård i Ansager sogn.

http://www.moustgaard.eu/getperson.php?personID=I7611&tree=tree1

Det virker som om at nr. 2 søn er føstefødte ud fra navnet

https://www.geni.com/people/Niels-Bundsgaard/6000000007744339974

Alle børnene er født i Sejrupgaard undtagen Niels som er født i Bundsgaard??

https://www.geni.com/people/Niels-Bundsgaard-Bundsgaard/6000000007744339849


Jens Ole Jensen, Aalborg




Egon Hansen

Niels Andersen fra Bølling købte 1 1732 Bundsgaard i Odum til selveje.
Afdøde H,Viuf-Sørensen i Viborg har beskrevet næsten alle gårde i Odums historie og der er også meget viden at hente i bogen"Nørre Horne herred.
Der var engang et lokalarkiv i Odum eller Aadum, De havde meget materiale om sognets historie.
Niels Madsen og hans far nævnes her i en retssag om optagelse af kvæg dyr græssede i marken.
Mvh Egon

Jens Ole Jensen

#2
Hej

Tak for hjælp.

Jeg har fundet mine oplysninger i:
https://tidsskrift.dk/fraribeamt/article/viewFile/75891/109865
Når jeg søger på Ansager samt på Oddum sogn findes der en masse finde oplysninger fra forskellige bøger


Problemet er bare at nogle af oplysningerne i disse bøger er meget fantasifuld og lette at tilbagevise ud fra godsarkiverne.


Og så bliver man jo lidt nervøs for resten af oplysningerne.

I ovennævnte bog: Fra Ansager, Grindsted og Grene sogne står:
Der kan da måske være anledning til at fortælle om en anden velhavende Ansagerbonde, studehandleren Niels Nielsen Bundsgaard (begr. 1760, 70 år 3 uger 3 dage gl.), hvis slægt, der stadig fører familienavnet videre, endnu lever her i det sydvestlige Jylland. Han var født i Bundsgård (5.3.1.1. hartk.) i Oddum sogn ved Varde, hvor hans fader Niels Madsen var fæster under Rækkergaard i Bølling herred. Slægten har boet på Bundsgaard så langt tilbage som før 1651. Niels Nielsen Bundsgaard fæstede gården Ude (5.6.2.2 hartk.) i Ansager sogn 1729 af Ribe hospital, som ejede den, og ægtede Maren Tonnesdatter (død 1769, 67 år gl.), datter af den foregående fæster Tonnes Christensen (1669—1751) mod bl. a. at give denne og hustruen aftægt.

Det er jo lige at gå til men:

Niels Andersen kom han så Bundsgaard efter Niels Madsen?

I denne bog (som citerer Wium) står der, at faderen til Niels Nielsen Bundsgaard er Niels Jensen:
Men samtidig kaldes Niels Madsen for fæstebonde?
https://docplayer.dk/68740352-Aner-til-slaegten-karstensen-fra-boevl.html

Anne Nielsdatter, som var gift med fæstebonden Niels Madsen på Bundsgård i Ådum sogn – død 1724.
Iflg. den kendte lokalhistoriker Hans Wium Sørensens notater på Ådum Lokalarkiv var søsteren en datter af selvejerbonden Niels Jensen på gården Sejrup i Ådum sogn, og han må derfor også være far til Niels Bundsgård. I 1725 efter Niels Madsens død hed fæsteren på Bundsgård Niels Nielsen, som kunne være identisk med Niels Bundsgård. Han skulle således have overtaget fæstet efter sin afdøde svoger – og deraf tilnavnet. Der var dog en meget stor aldersforskel mellem Niels Bundsgård og hans søster, som fik sine første børn få år efter Niels Bundsgårds fødsel. Der var derimod et rimeligt tidssammenfald mellem Niels Bundsgårds vielse 1729 til Maren Tonnesdatter fra gården Udde i Ansager sogn og salget af Bundsgård til selveje til Hans Christensen Rabæk ca. 1732.

Er dette ikke noget du har lagt ud?
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1538
Niels Andersen Boel,var fæstebonde i Sønderby, Bølling under Lundenes. Han var første gang gift i 1708 med Mette Thommesdatter fra Nørgaard i Østerby, Bølling sogn.
Hun blev begravet 28 jan 1710. Hun døde i barselseng, 2 uger før blev der begravet et dødfødt barn.
Niels blev derefter gift med Karen Jensdatter som formentlig er fra Lønborg. Herfra hentes en del faddere ved dåben i 1715, hvor datteren får navnet Mette, opnævnt efter hans første kone. De to sidste børn som Niels Andersen får døbt i Bølling er Anders i 1728 og Jens i 1730, begge båret af præstens hustru Anne Margrethe Lytken.
23 dec 1732 køber "velagtede mand Niels Andersen i Bølling", Bundsgaard i Oddum til selveje af Lundenæs ved Johan Christoffer Kock.
Så Niels Andersen køber Bundsgaard i 1732 er gården ubesat og øde.
14 dec 1744 tinglyses aftægtskontragt af 17 april 1740 mellem aftægtsmanden Niels Andersen og hans svigersøn Hans Christensen Rabæk. Skattelisterne for Lundenæs amt 1743 oplyser at selvejergårdmanden Hans Christensen på Bundagaard har en formue på 100 rdl. 1754 dør aftægts og enkemand Niels Boel på Bundsgaard.

I 1683 fæster Anders Nielsen jord fra et øde boel, kaldet Lille Boel og i 1688 noteres Anders Nielsen i Bølling Sønderby med et hartkorn på 2 tdr 1fjk. 2 alb.
Er det Niels Andersens far? Jeg har desværre ikke hartkorn for den fæstegård som Niels Andersen afstår da han køber Bundsgaard i Oddum

Jens Ole




Søren Agersnap

Som det fremgår af Brejls skifteuddrag angående Anne Jesdatter i Skodsbøl, hed enkemanden Niels Nielsen Skodborgs søster Anne Nielsdatter og havde været gift med Niels Madsen Bundsgård. Niels Nielsen Bundsgård er med i skifteforretningen og skriver under på skiftet. Allerede det er et stærkt indicium for, at han tilhører familien. Det vides også fra anden kilde, at han var søn af Niels Madsen og Kirsten Nielsdatter. Han var den ældste søn. Der har aldrig været en regel om, at den første søn skulle opkaldes efter sin farfar; det kunne ligeså godt være morfar, barnet blev opkaldt efter; det afhang bl.a. af, hvem der var mest betydningsfuld, eller hvem der var nærmest.

Dette er et foreløbigt svar. Jeg er i sommerhus uden adgang til mine notater. Men jeg vender tilbage i week-enden.

Vh.  Søren

Egon Hansen

Det er ganske rigtigt mig som har lagt det stykke ud på HH . Jeg nåede at diskutere  om Anders Nielsen skulle være Niels Andersens far men jeg fik ikke svar på mit sidste brev.
Jeg har både Niels Andersens køb af Bundgaard i 1732 og aftægten fra svigersønnen Hans Christensen,men oplysningerne om <niels Andersens første ægteskab har jeg fra jeg kun fra Vium-Sørensen.
Hans Christensen var født på Rabæk som yngste søn af Christen Ivarsen . De første år af Hans og Mettes ægteskab boede de hos hans forældre, inden d flyttede til Bundsgaard da Niels Andersens kone
Mvh Egon.


Jens Ole Jensen

#5
Tak for svaret.

Det jeg "har": (Tror du det passer)
1690 Niels Nielsen Bundsgaard født i Oddum

Far kan være
Niels Madsen "Bundsgaard", som blev født ca. 1670 i Oddum
som søn af Mads Mathiesen som nævnes på gården i matriklen af 1688

Niels Madsen gift med Anne Nielsdatter fik 11 børn fra 1670-1717.
Ann Nielsdatter er måske datter af Niels Jensen Skodsbøl fra Oddum
Hun havde i hvert fald en bror der hed Niels Nielsen Skodsbøl.

Niels Madsen døde ca. 1724 i Oddum
Anne Nielsdatter døde ca. 1746 i Oddum

23/12 1732 købte Niels Andersen Bundgaard i Oddum til selveje.
Gården var ubesat og øde. Det betyder vel at der ikke var fæster på gården?
Hvorfor mon?

1744 gik Niels Andersen og hustru på aftægt på Bundsgaard ved deres svigersøn og datter.

Så vidt jeg kan se var der ingen slægtsforbindelse mellem Niels Andersen og den forrige fæster af Bundsgaard.


Jens Ole

Egon Hansen

#6
Jeg ved ikke hvorfor Niels Nielsen ikke fortsætter som fæster på Bundsgaard,enten er han blevet afsat gården af een eller anden grund. eller han har fået et bedre tilbud ? Hvor er han senere?
Odum er jo et rent kludetæppe af ejere og fæstere og selvejere sidst i1600 og første halvdel af 1700 tallet.
Jeg har aldrig fundet Karen ,Niels Andersens død, jeg har ikke været opmærksom på at hun var med på aftægtsontragten .jeg regnede med at hun var faldet fra omkring den tid (senest 1737) hvor Hans og Mette flytter hjem.
Aftægtskontrakten er dateret april 1740, men først tinglyst december 1744. Hvorfor?
Hans og Mettes første tre børn er født på Rabæk, hvor Hans var medfæster hos faderen.
"Unge mødre" er forresten ikke nogen ny foreteelse! Mette fik sit første barn døbt næsten op sin egen 17 års dåbsdag!
Da Hans og Mette var flyttet fra Rabæk, blev hans ældre søster gift med Christen Jensen Debel.  De køber senere gårdparten til selveje (årstal kendes ikke)
De får ikke nogen børn og i 1762 testamenterer de gården hendes brodersøn, Christen Hansen Bundgaard, som sennere bliver gift med den 13 år yngre Karen, datter af Jens Jensen Debel junior i Foersum i Egvad.
Jeg spekulerer på om Jens Jensen Debel skulle være i familie med Christen Jensen Debel, og der allerede i 1762 var truffet aftale om forlovelse mellem Christen Hansen og den 12 årige Karen!
Desværre har jeg ikke kunnet finde noget om hverken Christen Debel eller Jens Debels afstamning!    
Mvh Egon
Nb Spørgsmålet om Niels Andersens far, Anders Nielsen diskuterede jeg med Viuf- Sørensen. Han synyes det lød sandsynligt men ville undersøge det i sine notater.,men det nåede han så desværre ikke.
Enken fordelte hans notater, men jeg har aldrig fundet ud af hvem der evt fik det fra Bølling.

Jens Ole Jensen

Tak for svaret..

Jeg er dog mest interesseret i Niels Madsen Bundsgaard og hans kone Anne Nielsdatter da det er deres slægt jeg slægtsforekser i.'
Der er vel ikke nogen slægtsforbindelse mellem Niels Madsen og Niels Andersen?

Når du skriver Niels Nielsen - er det så Niels Madsens søn - ham der endte på Udde gård i Ansager du mener.

1732  kan jeg forstå at Niels Andersen køber Bundsgaard - der står at den var ubesat og øde?
Ved du noget om det?

Niels Madsens børn født i Bundsgaard i Ådum:
1690 Niels Nielsen Bundsgaard d. 1760
1691 Mads Nielsen Bundsgaard "Stoustrup" d. 1741 i Stoustrup Mølle
1694 Thomas Nielsen Bundsgaard "Ganer" d. 1764 i Ganer
9/5 1697 Kirstine Nielsdatter
3/4 1701 Hans Nielsen Bundsgaard d. i Erritsø ved Vejle
19/8 1703 Peder Nielsen Bundsgaard
15/9 1706 Christen Nielsen Bundsgaard – døde før 1709
16/5 1709 Christen Nielsen Bundsgaard – døde før 1711
4/10 1711 Christen Nielsen Bundsgaard – døde før 1715
22/5 1715 Christen Nielsen Bundsgaard "Kolding"

Niels Madsen døde ca. 1724 og Anne Nielsdatter ca. 1746.

Anne Nielsdatter var måske datter af Niels Jensen Skodsbøl fæster på Sejrupgård.
Kender du noget til ham og hans familie/slægt?

Ved Skiftet 1734 ved hendes bror Niels Nielsen Skodsbøl er Anne Nielsdatter enke og boende hos hendes søn Mads Nielsen Bundsgård i Stovstrup Mølle, Ådum sogn.



Jens Ole

Egon Hansen

23dec 1732 køber "vel agtede mand, Niels Andersen" fra Bølling, Bundsgaard  i Ådum af Lundenæs ved Christopher Kock. Gården er Ubesat og Øde står der i skøde og panteprotokollen.
Det er efterhånden nogle år siden  jeg havde det materiale fremme,så jeg kan ikke linke til kilden, men det må vel betyde at den sidste fæster har frasagt sig gården, og så har Kock valgt at sælge gården frem for at finde en ny fæster.
Jeg tror ikke at der er nogen forbindelse mellem Niels Andersen og de tidligere fæstere, jeg gik ind hr i forum for at gøre opmærksom på Viuf- Sørensens studier af gårdene i området og lokalarkivet i Ådum, samt H.K.Kristensens bog "Nr Horne Herred"
Når jeg fortsatte, efter at have fået at vide at du kendte disse kilder var det i håb om at "få bid" i nogle af mine egne åbne spørgsmål.
med venlig hilsen
Egon

Jens Ole Jensen

OK hvis jeg finder noget der interessere dig skriver jeg.

Jens Ole

Jens Ole Jensen

104 Mette Jesdatter i Skodsbøl [i Oddum sogn]. 26.3.1734, fol.90.
Enkemand: Niels Nielsen Skodsbøl. Børn: Christian 19, Mette 16, Anne Johanne 14, Niels 10, Abelone Kirstine 8, Kirsten 6, Mette Marie 3. Formynder: Laurids Salomonsen på Møbjerg. Desuden nævnes enkemandens søster Anne Nielsdatter Bundsgaard i Stovstrup [i Oddum sogn], enke efter Niels Madsen i Bundsgård [i Oddum sogn], skifte 2.10.1724, hvis datter Mette døde. Endelig nævnes Niels Nielsen Bundsgaard i Udegård i Ansager sogn.

Kan man finde skiftet af 2/10 1724? hvad hed godset?

Jens Ole

Jens Eg


https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,139039.msg735389.html#msg735389

Hej.  Måske har i set  ovenstående og  der så er noget , der passer sammen.  Klik på ovenstående.
Mvh
Jens  Eg

Jens Ole Jensen

Tak for dit svar

Det er mine indslag begge 2.

Dette indslag gik på at finde Niels Nielsen Bundsgaards forældre i Aneefterlysning


Jeg fandt ud af at der var et skifte på nettet men kunne ikke finde det derfor det andet indslag i metode og teknik.

Jeg syntes ikke det at lede efter et skifte hørte under en tråd jeg havde startet i aneefterlysning.


Jens Ole

Søren Agersnap

Kære Jens Ole.

Mette Jesdatters skifte er ikke et godsskifte, men et skifte fra Lundenæs-Bøvling amter. Jeg har tidligere været inde at læse det fra kilden, fordi jeg havde en diskussion med Erik Brejl, som er dejligt lydhør over for argumenter. Der er en tilbøjelighed til at forveksle Niels Nielsen Skodsbøl med hans søstersøm Niels Nielsen Bundsgård - som jeg mener det er. Det er fra det originale skifte, jeg er blevet overbevist om, at Niels Nielsen Bundsgård er søn af Niels Madsen Bundsgård og Anne Nielsdatter. Jeg vil genlæse skiftet snarest for at se, hvad der overbeviste mig. Men de oplysninger, du har fremdraget, støtter mine indicier.

Varme hilsner Søren

Jens Ole Jensen

#14
Hej Søren

Utrolig flot at du vil hjælpe:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=194398&side=96

I det øverste afsnit står:
  worde oplyst ved et skiftebrev Niels Nielsen Bundsgaard udi Ansager og formentlig skal blive forevist = midlertig ???

også meget varme hilsner herfra
Jens Ole.

Jens Ole Jensen

#15
Hej Søren

Niels Nielsen Skodsbøl og Niels Nielsen Bundsgaards underskrift på skiftet er næsten ens (opslag 97).
Med hensyn til Niels Nielsen.
Der står dog at Niels Nielsen Bundsgaards børn lærte at skrive.

Tror det er med ført pen - de skriver under - sikkert godset fuldmægtige der skriver for dem.

I skiftet bliver der omtalt en Niels Nielsen udi Bundsgaard der er afgangen.
Samt en Niels Nielsen Bundsgaard udi Ansager som "underskriver" skiftet

På opslag 96 står:
Ao 1735 Dend 20de Sept:
Niels Nielsen Skodsbøl som angaaende Anne Nielsdatter Bundsgaards prætenderende fordring Producerede en dom udsted af Nørherritzting d 22 Sept: 1732 hvorefter Niels Nielsen Bundsgaard blev til falden uden Rente at betale til Niels Skodsbøl paa sin Myntlings Mette Nielsdatters vegne ovenmelte 80 Rdlr /: som effter skifftebrev af 2d Oct: 1724: var Moderen og samtlige Arvinger tilfalden effter afgangne Niels Nielsen udi Bundsgaard;

Hvem mon denne Niels Nielsen Bundsgaard er for han er jo død -- 1724? så det kan ikke være ham i Ansager?
Og hvem er Mette Nielsdatter hun er afgangen så det kan ikke være en af børnene?

På opslag 96 kan man se at arvinger blandt andet er:
Niels Nielsen - umyndig broderlod
Mette Nielsdatter 18aar Søsterlod
Anne Johanne Nielsdatter 15 aar Søsterlod
Appellone Kirstine Nielsdatter søsterlod
Kirsten Nielsdatter Nielsdatter Søsterlod
Mette Marie Nielsdatter Søsterlod



Jens Ole