Peter Smith... Jens Peder Christian Christensen Smith?

Startet af Tenna Christensen, 02 Okt 2018 - 07:21

Forrige emne - Næste emne

Tenna Christensen

Jeg har en del australske "DNA matches" som alle har denne ane til fælles. Vi har arbejdet i lang tid på at finde ud af hvem hans forældre er, men kan simpelthen ikke komme videre.

Det vi ved om ham:

Født 18. februar 1844 i Flensborg, Slesvig, ifølge hans australske "naturalization papers" (Peter Smith)
Død  27. november 1915 i Melbourne, Victoria, Australia, (Peter Christian Smith)

- På hans vielsesattest står hans fars navn som Christensen Smith, og morens navn som Ellen Dickson (tænker det måske er Thygesen?)
- Ifølge breve som familien har gemt er hans navn Jens Peder
- Brevene er fra søstrene Marie og Louise Christensen fra Stenderup, Åbenrå
- Ifølge et brev dør deres far d. 18. maj 1886.
- Der er også et brev fra Helena Christensen fra Rugbjerg ved Øster Løgum, ifølge brevet er hun Peters niece.
- Hans første fem børn var piger, og hed alle Smith til efternavn, men hans første søn hed Jens Peter Christensen Smith.
- En gammel note: Tondern, Kjobenhaun, 11 St.Kjobmagergade, så måske er han i virkeligheden født i Tønder?

Hvis nogen har tid og lyst til at være behjælpelig, vil vi alle være meget taknemmelige.
Jeg ved mit danske sprog ikke er så godt som det engang var, men jeg håber det er forståeligt.
På forhånd tusind tak fra USA!

Tenna

Birte Wienecke


Tenna Christensen

Fra niecen Helena Christensen er brevet dateret Rugbjerg, 18. september 1886.
Så har jeg vedhæftet en fil som jeg simpelthen ikke kan læse da det er gotisk skrift.

Judith Olsen

Hej Tenna

Da der jo er en mulighed for, at Peter er født og døbt i Flensborg, kunne du prøve at spørge i denne tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,18369.510.html

om Cay-Erik vil prøve om han kan hjælpe.

Du skal bare lægge din forespørgsel ind, som et svar i tråden.

Det undrer mig dog lidt, at du skriver, at faderen er død 18. maj 1886, når det af brevet fra niecen fra september fremgår, at det er Peters far, som har bedt hende skrive til ham (som jeg tyder det).

Iøvrigt kan du lægge en forespørgsel ind om tydning af brevet i "Hjælp til tydning".

Den gamle note, som du omtaler - er det noget Peter har skrevet, eller hvor stammer noten fra ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Tenna Christensen

Tak for svaret, Judith.
Det er to forskellige breve jeg omtaler. Filen jeg vedhæftede er et brev fra søsteren Marie/Maria, dateret Stennhøi 28. september 1867 (ifølge en oversættelse af Steinar Johansen fra Queensland Scandinavian Group).

Angående noten: "when my aunt was alive (Peter Smith's grand-daughter), she gave me a note which she knew to be about Peter Smith. It mentions the names - Tondern, Kjobenhaun, 11 St.Kjobmagergade. It is just written on a small piece of paper which I have kept but never knew what it meant".

Tak igen.

Judith Olsen

Hej Tenna

Jeg har skrevet lidt mere til CayErik - som du kan se i tråden om hjælp.

Lad os krydse fingre for, at Cay-Erik kan finde din forfader  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anette Eriksen

Hej Tenna.

Jeg har kigget lidt på dit opslag. Du skriver at Jens Peder er født den 18. februar 1844. Kunne det mon være 18. februar 1842? Har fundet en fødsel af en Jens Peder Christensen født 18. februar 1844 i Agerskov, Haderslev Amt. Han er søn af Christen Boesen Christensen og Helene Dixsen (også skrevet Diksen og Dichsen i diverse filer). Specielt moderens navn er specielt og kan sagtens være blevet til Ellen Dickson i USA.

Inden jeg graver videre vil jeg dog lige tjekke om det kan verificeres om nævnte Jens Peder kan være født i 1842.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Gitte Johansen

Flot fundet Anette ;)

Christen Boisen Christensen dør 18 maj 1886 i Bevtoft

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=201014#201014,38065464



Haderslev, Nørre Rangstrup, Bevtoft, Strandelhjørn, Nørre Rangstrup Juristiktion, Et Hus, 135, FT-1860, D7278
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Christen B. Christensen     45     Gift      Arbejdsmand            Nørre Løgum Sogn, Tønder Amt 
Helene Dichsen     45     Gift      Hans Kone            Øster Løgum Sogn; Åbenrå Amt 
Boline Jørgensen Christensen     5     Ugift      Deres Barn            Løgumkloster Sogn, Tønder Amt 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anette Eriksen

Jamen, det var da dejligt. Så kan der vist ikke være tvivl. Dødsdatoen 18. maj 1886 for Christen Boesen/Boisen Christensen er bare rigtig skrapt fundet!

Der er også en søster til Jens Peder, Mette Marie Christensen, født 4. oktober 1844 i Nørre Løgum sogn. Det kunne jo være den ene søster, Marie, der skriver breve til sin bror. Nu må vi se, om vi kan finde Louise (den klarer du jo nok, Gitte - inden jeg gør 😄)


Mange hilsner
Anette Eriksen

Gitte Johansen

Du må få lov, Anette. Det var dig, der begyndte :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anette Eriksen

Jeg har forsøgt, men det er ikke lykkedes endnu. Fandt dog en søster mere, Boline Jørgine Christensen, født 3. juni 1855 i Løgumkloster sogn. Men hun er vel næppe Louise??

Jeg skal gerne lede videre, men jeg ved jo, at du er super skrap 👍


Gitte Johansen

#12

Helene

Nederst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203059#203059,38511601


Tønder, Tønder, Højer og Lø, Nørre Løgum, Dorf Leutwith, Amt u. Birk Lygumkloster, Hufenstelle, Miethwohnung c, [188] F. 3, FT-1845, c6355
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Christian Lassen Christiansen     28     Verheir.            Tagelöhner, Miethsmann      Nordlygum, a. Lygumkloster  
Helene Dircksen     28     Verheir.            seine Frau      Osterlinnet, A. Hadersleben  
Jens Peter Christensen     3     Unverheir.            seine Kinder      Ksp. Aggerschau, A. Hadersleben  
Metta Maria Christensen     1     Unverheir.            seine Kinder      Leutwith, A. Lygumkloster  
 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anette Eriksen

#14
Her er lidt mere. Jeg kan desværre ikke linke til opslagene.

Jens Peders søster, Boline Jørgine Christensen, bliver 17 år gammel gift med Cornelius Christensen Haugaard, der er enkemand. De bliver viet i Øster Løgum kirke, Åbenrå Amt, den 4. maj 1872.

Den 8. december 1872 fødes deres datter, samme sogn, men Boline Jørgine dør den 19. december 1872 og samme dag døbes datteren og får navnet Boline Jørgine Christensen Haugaard. Denne datter dør den 10. februar 1873.

Den 8. november 1873 gifter Cornelius sig så i samme kirke med Jens Peders anden søster, den 11 år ældre Mette Marie Christensen. Han er 40 og hun er 29 (den vielse, som Gitte har fundet).

Mange hilsner
Anette Eriksen

Tenna Christensen

Ah men det er jo fantastisk! Tusind, tusind tak til jer! Det havde vi aldrig selv fundet, så jeg er jer evig taknemmelig. Tak igen!

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Cay-Erik Geipel

Jeg fulgte med. Men jeg er ikke overbevist, at i har fundet den rigtige og slår op i Flensborg alligevel, i naturalisation-dokumentet står jo entydigt, at han er født 1844 i Flensborg og ikke 1842 i Haderslev.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anette Eriksen

Hej Cay Erik.

Det er altid godt at dobbelttjekke. Tenna skriver, at Jens Peders far er død den 18. maj 1886. Samme dato dør Christen Boesen Christensen, som Gitte Johansen har fundet dødsdato på. Tenna skriver, at Jens Peders mor hed Ellen Dickson. Den Jens Peder, der er født 18. februar 1842 (og ganske rigtigt ikke 18. februar 1844) har en mor, der hedder Helene Dicksen/Diksen/Dixen. Det kan selvfølgelig være tilfældigt og det er da en god ide, at tjekke det.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Anette Eriksen

Hej igen.

Tenna skriver bl.a. 'Der er også et brev fra Helena Christensen fra Rugbjerg ved Øster Løgum, ifølge brevet er hun Peters niece'

Det spor har jeg forsøgt at følge og fandt følgende:

Jens Peders søster, Mette Marie Christensen, fik den 2. juni 1868 en datter, der blev døbt Helene Christine Bluth i Bevtoft Kirke, den udlagte far var 'kadet J. Bluth i Apenrade'

Helene Christine blev konfirmeret i Øster Løgum Kirke den 20. august 1882. Der står også ved konfirmationen, at Mette Marie Christensen nu er gift med Cornelius Christensen Haugaard. Helene Christine er altså Jens Peders niece og var 18 år i 1886.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Cay-Erik Geipel

Jeg fandt ingen passende dåb i Flensborg, så det de andre har fundet ud af skal nok være rigtig.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Tenna Christensen

Tusind tak for hjælpen alligevel, Cay-Erik.