Haderslev amt, Haderslev, Hoptrup, 1962-1983 D opslag 38 nr. 7

Startet af Ea Anild, 02 Nov 2018 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Ea Anild

Anna Bertha Ida Schultz født den 8 december 1898 i Halle am Saale Sachsen Anhalte Tyskland.

Jeg vil meget gerne bede om hjælp til at finde mere ud omkring hende.


Hendes forældre er Karl Friderich Herman Paul Schultz 20. nov. 1875 i Breslau i Schlesien Preusen, Polen og hustru Ida Geiling

Hun var gift med Lorenz Gøttig født den  3. marts. 1884  Hopstrup sogn,  han dør den 21.  august 1954 på sindsyghospitalet Augustenborg Sønderborg Als.    (Han var blevet taget til tysk soldat)


Hun dør

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=201737&side=38

Jeg kender ikke til hvor de er gift.

Men jeg kender deres børn.


Med venlig hilsen

Ea Anild

Inger Toudal

#1

Aabenraa personregister: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16520406#36905,5168373 - nr. 148

- desværre står der ikke noget om, hvor hendes forældre boede ved deres død.

Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Haderslev købstad, Nørregade 2, Forhus (2. familie), , FT-1921, C8378
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Lorenz Gøttig     3/3 1884     gift      Husfader      Ejendomshandler      Mastrup. Haderslev Amt  
Ida Gøttig     8/12 1898     gift      Husmoder            Halle a/Saale. Tyskland
Margretha Gøttig     22/4 1918     ugift      Barn            Haderslev  

Navneregister til Haderslev personregister: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18484478#237081,45115991

Viet 5. jan. 1918 i Haderslev: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16520804#37474,5252202

- hendes far boede i Halle, hendes mor var afdød på det tidspunkt.

Haderslev Vor Frue Kirke: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216425#201563,38194109 - nr. 2

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ea Anild

Hej Inger


Rigtig mange tak for de oplysninger.


Med venlig hilsen

Ea Anild

Inger Buchard

Stadtarchiv i Halle/S er meget velindrettet, så vidt jeg kan se, men du må ikke selv søge i Standesamt, hvor personregistreringen sikkert ligger
https://m.halle.de/de/Kultur/Stadtgeschichte/Stadtarchiv
Skriv til dem med oplysningen om fødselsdatoen og forældrenes navne og spørg, om de kan fremsøge forældrenes vielse.
Du får nok sværere ved at finde videre bagom fødslen i Breslau/Wroclaw 1875, så du må håbe på, at forældrene er viet i Halle/S.

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Ea Anild

Her Inger

Rigtig mange tak for den oplysning.


Med venlig hilsen
Ea Anild

Cay-Erik Geipel

Her har du fødselsattesten i Halle
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Og forældrenes vielse 1901 (Anna blev født uden for ægteskabet, men i vielsen vedkender faderen sig barnet). Du har vist en forkert fødselsdato på Karl Friedrich Hermann Paul Schulz. I veielsen nævnes den 10.3.1877 i Sorau (Zary i Polen efter 1945), Anna Ida Geiling er født den 18.9.1879 i Nietleben ( en bydel af Halle)
Læs om Sorau her:
https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%BBary
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

2.den vielse Schulz
Han dør den 5.2.1940, registreret i en by som jeg tyder til Krumpde ?? har dog ikke fundet den. Måske er der andre som kan tyde stedet (se stemplet foroven th)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Buchard

Lidt forvirrende: Standesamt Krumpa 4, Halle/S
Krumpa ligger
51.3038°N
11.85°E

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Cay-Erik Geipel

Ja nu kan jeg også se "Krumpa" - men var det Halle ? Wikipedia siger det var en selvstændig kommune frem til 2007 og derefter en bydel af Braunsbedra. Tilsvarende dødsattest fandt jeg ikke i Halle og Krumpa er ikke med hos Ancestry.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ea Anild

Hej Cay- Erik


Mange tak for alle de spændende oplysninger.

Jeg kan desværre ikke læse ret meget tysk.

Men jeg får dog lidt ud af det.
Og så kan jeg jo gemme de originale papirer.


Med venlig hilsen

Ea Anild

Cay-Erik Geipel

Jeg sender oversættelserne til dig direkte, men det tager lidt tid.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Jeg undlader at oversætte indholdet af formularet og nævner kun de vigtige data:

Vielse 190 Schulz/Geiling
Halle den 11.4.1901
1. Hustjener Karl Friedrich Hermann Paul Schulz evangelsk religion, født den 10.3.1877 i Sorau, boende i Halle, Saale, Bäckerstraße 7, søn af Johanne Emilie Auguste Schulz, nu gift Krause (han må være uægte født), boende i Sorau
2. arbejderinde Anna Ida Geiling, evangelsk religion, født den 18.9.1879 i Nietleben (Halle), boende i Halle, Saale, Hirtenstraße 8, datter af håndarbejder Albert Geiling og dennes hustru Henriette født Leopold boende i Halle, Saale
side 2 vidnerne tjenestemand Karl Rabe og tjenestemand Karl Diesing
,, Hustjener Schulz erklærer, at han vedkender sig det af hans hustru den 8.12.1898 i Halle, Saale føte barn Anna Bertha Ida som sit barn

Vielse 722 Schulz/Briest
Halle den 11.10.1910
1.  som foroven i vielse 190
2. fraskilte Ida Pauline Emilie Moritz født Briest, opvarterinde, evangelsk religion, født den 28.5.1875 i Magdeburg, boende i Halle (gaden kann jeg ikke tyde), datter af møbelpolerer Hermann Briest og hans hustru Dorothee født Hartmann, begge afdød, sidst boende i Magdeburg

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Dødsattest 230 Henriette Geiling
Det er lægen fra alderdoms- og plejehjemmet i Halle som den 23.1.1917 meddeler dødsfaldet
Enken Henriette Geiling født Leopold 75 år gammel, evangelsk religion, boende i Halle, Beesenerstraße 15
født i Langenbogen, Mansfelder Seekreis
datter af afdøde arbejder Albert Leopold, sidst boende i Halle og hans afdøde hustru Karoline født Schaaf, sidst boende i Teutschenthal,
er død den 23.1.1917 om formiddagen kl 7

Døsdsattest 828 Albert Geiling
Lægen af sygestiftelsen i Halle, Saale har den 3.5.1905 meddelt
at arbejder Albert Geiling 68 år gammel, evangelsk religion boende i Halle
født i Goseck, gift med Henriette født Leopold, boende i Halle
søn af afdøde arbejder Christian Geiling, sidst boende i Wehlitz med dennes ukendte hustru
er død den 3.5.1905 om formiddagen kl 11:45
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#22
Fødselsattest nr. 83
Nietleben den 21.9.1879
jordmoderen fru Marie Schopp boende i Nietleben
meddeler at Henriette Geiling født Leopold, evangelsk religion, hustru af arbejder Albert Geiling, evangelsk religion
boende hos ham i Nietleben
har født et barn af kvindeligt køn i hendes mands lejlighed den 18.9. 1879 om eftermiddagen kl 4 og at dette barn fik fornavnene Anna Ida

Dødsattest 850 Anna Ida Schulz født Geiling
Halle den 23.5.1910
Arbejder Karl Friedrich Hermann Paul Schulz anmelder at hans hustru Anna Ida Schult født Geiling i Nietleben, 30 år gammel, evagelsk religion, boende i Halle, Saaale, Hirtenstraße 17, datter af afdøde arbejder Albert Geiling sidst boende i Halle og hans hustru Henriette født Leopold, boende i Halle
er død den 23.5.1910 i anmelderens lejlighed om formiddagen kl 4:45
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Fødselsattest nr. 4035
Halle den 8.12.1898
På foranledning af direktionen af det kongelige fødselsinstitut er i dag registreret, at den ugifte  tjenestepige Ida Geiling i Halle, Saale, evangelsk religion, den 8.12. dette år har født et barn af kvindeligt køn som fik fornavnene Anna Bertha Ida
Underskrift personregisterføreren

Halle, Saale den 12.4.1901
Hustjener Karl Friedrich Hermann Paul Schulz, boende i Halle, Saale, Bäckerstraße 7, evangelsk religion har i den i vielsesregistret nr. 190 hos personregistret i Halle, Saale syd registrerede vielse med Ida Geiling, vedkendt sig førnævnte barn Anna Bertha Ida som sit eget

underskrift personregisterføreren
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ea Anild

Hej Cay-Erik

Endnu engang  rigtig mange tak for din store hjælp.


Jeg går til tyskundervisning i ældre sagen, men det tager tid, da jeg ikke har haft tysk i skolen.



Med venlig hilsen

Ea Anild


Cay-Erik Geipel

Begravelse Jonas Göttig 1841 i Adelby sogn (Mørvig)
dødsdato 3.12., begravelse 9.12.
Jonas Göttig på Mørvig, en ægte søn af afdøde
Hans Cord Göttig i Flensborg og afdøde Maria født
Jessen. Den afdøde har været gift med Maria Drude
født Göttig af dette ægteskab følgende børn lever:
1. Marie gift Hoe i Jylland, 2 børn i live af dette ægteskab
2. Lorenz, 3. Hans cort, 4 Theodor Cort, 5. Cath. ...
6) Ernst Gerhard Julius, 7. Ferdinand Christian ....
8. Heinrich
Alder 59 år, begravet om formiddagen
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Dåb Jonas Göttig Skt Nikolai Flensborg
født 19.7.1783 om aftenen kl 10, døbt den 22.7.
Jonas Göttig, ægte søn af købmand Hans Cort Göttig
og hustru Maria født Lorenz Jessen
Fadderne:
1. Jonas Göttig fra Skt. Johannis, 2. fru ....
Momsen født Johnsen fra Skt. Marien 3.
... Jes Petersen ..... 4. H.C. Göttig
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Vielsen Jonas Göttig 18.10.1810
Jonas Göttig en købmand, hospitalsforstanderen og købmand her af byen Hans Cord Göttig og Maria
født Jessen ægte søn
med
Maria Drudea Göttig, ægte datter af købmand her af byen Lorenz Göttig og Dorothea født Paulsen
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Toudal


Vender lige tilbage til FT-1921, Haderslev: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=86519#86519,13884149

- Ida, gift Gøttig, tog fast bopæl i Haderslev i 1917, hvor hun ankom fra Kiel.

Ifølge den kirkelige vielse 1918 blev hun konfirmeret 16. marts 1913 i Kiel, Gaarden: https://de.wikipedia.org/wiki/Gaarden

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Cay-Erik Geipel

Denne Ida Göttig er identisk med Ida Geilig født 8.12.1898 i Halle. Se tidligere vedhæftede attest.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de