Smeden Hans Christian Simonsen eller Christian Simonsen fra Flemløse dod 1818

Startet af Kim Melchior, 08 Mar 2019 - 01:04

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Hej,

Denne Hans Christian Simonsen der dor i Flemlose 30 Jan 1818 og hans familie er ved at drive mig vanvittig.

Jeg har fundet ham i 1787 folketaellingen for Flemløse hvor han staar som Christian Simonsen med familien. Her staar hans born med efternavnene Christensdatter/Christensen

Odense, Baag, Flemløse, Voltofteby, , 33, FT-1787, B3337
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Simonsen     36     Gift     Mand     Husmand og Smed      
Ane Madsdatter     32     Gift     hans Kone           
Karen Christensdatter     12     Ugift     deres Børn           
Maren Christensdatter     8     Ugift     deres Børn           
Dorthe Christensdatter     7     Ugift     deres Børn           
Niels Christensen     4     Ugift     deres Børn           
Magrethe Christensdatter     2     Ugift     deres Børn           
Mads Christensen     1     Ugift     deres Børn           
Else Hansdatter     80     Enke(mand)     Indsidder           
Maren Rasmusdatter     69     Enke(mand)     Indsidder     Væver      
Karen Larsdatter     30     Ugift     hendes datter 


Jeg finder ham ogsaa i 1801 folketaellingen hvor han nu staar som Hans Christian Simonsen og her staar hans born med efternavnet Hansen/Hansdatter

Odense, Baag, Flemløse, Voldtofte Bye, , 20, FT-1801, B3338
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Christian Simonsen     49     Gift     Mand     Jordboer,Husm:Smed      
Ane Margrete Madsdatter     46     Gift     hans Kone           
Maren Hansdatter     23     Ugift     deres Børn           
Rasmus Hansen     6     Ugift     deres Børn           
Maren Jørgensdatter     1     Ugift     deres Datterdatter uden æg:           
Mads Pedersen     37     Gift     Mand     Tienir og gaar i Dagleje      
Karen Hansdatter     26     Gift     hans Kone           
Giertrud Madsdatter     3     Ugift     deres Datter


Jeg har hverken vaeret i stand til at finde hans aegteskab eller nogen af hans borns aegteskaber og hvad der blev af dem.

Hans kone Ane Margrethe Madsdatter dor i Flemlose 1828    

Jeg spekulerer om der er nogn der kender noget til denne familie. I saa fald vil jeg meget gerne hoere fra dem.

Paa forhaand tak.

Mvh,

Kim Melchior (USA)
          


Gitte Johansen

Måske

Odense, Baag, Flemløse, Woldtofte, et huus, 9, FT-1845, B7303
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Hansen     52     Gift          dagleier     her i sognet [Flemløse] 
Margrethe Nielsdatter     54     Gift          hans kone     do [Flemløse] 
Anne Kirstine Rasmussen     12     Ugift          deres barn     do [Flemløse] 
Erich Johansen     13     Ugift          pleiebarn, almisselem     do [Flemløse] 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kim Melchior

#3
Mange tak for forslagene. Jeg ved ikke om det er den rigtige Rasmus der er fundet. Grunden til det er at det ser ud til at nogle af bornene bruger efternavnet Christensen/Christiansdatter/Christensen/Christiansen  idet datteren Maren faa en uaegte datter i 1800 hvor hun staar som Maren Christiansdatter. Det skulle vaere den rigtige familie idet 2 af Marens sostre, Dorthe og Karen som begge er naevnt i 1787 folketaellingen staar naevnt som faddere ved denne datters daab.

Men da jeg sogte i laegdsrullen fra 1791 som er den forste rulle, er den eneste dreng der ser ud til at han horer til familien en son Niels Hansen 5 aar gammel der er son af Christian Smed i Woltofte. Problemet med ham er at han  var 4 aar gammel ifolge 1787 folketaellingen og derfor skulle vaere omkring 8 aar gammel i 1791

Jeg kan folge 2 sonner gennem laegdsrullerne indtil 1805, nemlig Niels  37/32  der ifolge laegdsrullen i 1805 er 19 aar gammel og Mads  38/33  der er 16 aar gammel.

Der er bare et problem. Ifolge kirkebogen saa dor Smeden i Woltrup Christian's son Mads i oktober 1787 9 maaneder gammel

Jeg har paa fornemmelsen at de er kommet fra et andet sogn end Flemlose. Det forste barn jeg kan finde er Dorthe som blev fodt i 1780 (opslag 198, side 391)

Denne familie syntes at vaere naesten umulig at arbejde med.

Henrik Brandt

#4
Hans Christian Simonsen og Anna Margrete Madsdatter, begge af Ebberup, blev gift 27.11.1775 i Kærum: http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=179885&side=33

Der er ikke langt fra Ebberup til Flemløse, så det er nok samme personer.

Datteren Karen døbt 21.1.1776 i Kærum: http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=179887&side=45

Kim Melchior

#5
Mange tak for det fund.

Dom 7 p Trin 1755 (13 Juli) havde Mads Olsen Skomager i Ebberup en datter Ane Margrethe i kirke. Det ser lovende ud. Nu bliver det spaendende at se om de aeldste born, Karen og Maren, der er naevnt i Folketaellingen fra 1787 og som jeg ikke kan finde i Flemlose er fodt i Kaerum sogn.

Hans Christian Simonsen har en datter Karen der blev dobt 21 Jan 1776. saa det passer meget godt ind i billedet.

Jeg tror nok at jeg kan vaere sikker paa at have fundet den rigtige familie