Holbech Toft og G. Stoch, murere på Dahlerups Pakhus København 1897

Startet af Anders M. Petersen, 23 Apr 2019 - 21:42

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har af og til møder i Dahlerups Pakhus i den gamle Frihavn i København.
Dahlerups Pakhus blev restaureret og ombygget til kontorerer 1998-1999 og i receptionen er der en montre med en lille opstilling (se vedhæftede foto).
Teksten i montren lyder:

Flaskepost fundet under restaureringen af Dahlerups Pakhus

Flaskeposten blev fundet i murværket i forbindelse med restaureringen af Dahlerups Pakhus.

Foruden brevet i flasken, blev der fundet en mursten med inskription, der desværre ikke er mulig at tyde.

Teksten i brevet, der er skrevet med blyant, er så vidt det kan tydes følgende:

"Denne flaske lagdes ned udi Herrens Aar 1897
Holbech Toft - G. Stoch, murere.
"


Jeg kaster den op her - det kunne jo være sjovt, hvis nogle har en af de to murere i deres stamtavle!

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Nærbillede af selve sedlen - jeg kan ikke selv finde en kandidat til de to personer i folketællingerne, så måske er navnene tydet forkert?
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anders!

Faldt lige over denne tråd. Politiets registerblade må være en mulighed!

Jeg blev iøvrigt for en 5-10 år siden forevist en mursten der var fundet under en ombygning i Nyhavn, med påskriften:

CitatDu lille Fugl hvil
i Fred fra 2 Venner
N. Larsen P. Rosenberg
Murer
26/6 1922

Jeg tog et billede som jeg ikke lige har ved hånden, men lægger det op når jeg får mulighed :)

Fuglens rester var vist for længst svundet hen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Hej Mikkel!

Tak for tippet - og den søde historie!

Jeg har nu søgt i Politiets Registerblade på alle varianter af de to herrers navne - uden skyggen af et match!
Jeg mener nu også at jeg havde forsøgt dette inden mit første opslag...

Mærkeligt at der slet intet spor findes - så enten er de to personer fiktive, eller også så er sedlen bare for ulæselig?

Hilsen Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen :)

Jeg finder heller ikke umiddelbart nogen i begravelsesprotokollerne. Måske var de udenbys?

Og ja, sedlen er desværre meget svær at læse. Jeg vil næsten tro at navnene må være andre — en google-søgning på "Holbech Toft" giver kun 2 resultater: denne tråd og en falsk positiv i en forfatterliste til en CBS-rapport.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Så fandt jeg billedet, det er fra august 2013 :)



mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986