Efterlysning af fødsel af Johannes Statius Fehrenz

Startet af Kurt Arne Empacher, 12 Maj 2019 - 17:33

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Har nu søgt en del sogne der kunne forbindes med fødsel af Johannes Statius Fehrenz i 1796 men hvor? hans forældre er Frantz Peter Fehrenz og Anne Maria Sorensen og de holder til i Snarens Kvarter andet har jeg ikke
PÅ forhånd tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Niels Just Rasmussen

#1
Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 12 Maj 2019 - 17:33
Hej Forum
Har nu søgt en del sogne der kunne forbindes med fødsel af Johannes Statius Fehrenz i 1796 men hvor? hans forældre er Frantz Peter Fehrenz og Anne Maria Sorensen og de holder til i Snarens Kvarter andet har jeg ikke
PÅ forhånd tak
Mvh
Kurt A

Folketællingen 1801:
København, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens Kvarter, Matr. 55, 250, FT-1801, A5027
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Franz Peter Ferentz     33     Gift     Huusbond     Kopist       
Ane Marie Steen     33     Gift     hans Kone            
Candide Marie Cath.Stasine [Ferentz]     10     Ugift     deres Datter            
Johanne Petrine Buonine [Ferentz]     7     Ugift     deres Datter            
Johannes Statius [Ferentz]     4     Ugift     deres Søn           
Nicoline Christine [Ferentz]     2     Ugift     deres Datter            
Ane Marie Ferentz     65     Enke     mandens Moder     Søn Franz P.F.       
Kilde: Dansk Demografisk Database.

Snarens Kvarter matrikel 55 (efter 1756 matriklerne) = Kompagnistræde 55 [idag Kompagnistræde 5]
Det skulle være Helligånds Sogn!

Som tyskere er der altid mulighed for at det er.
Sankt Petri [Tysk luthersk menighed i København, Christianshavn undtaget].
Frederiks Tyske Kirke [Tysk luthersk menighed på Christianhavn].
Garnisons Sogn havde også tyske kirkebøger for de tysk lutherske tilhørende militæret.

Som tyskere kunne de dog også være reformerte, katolikker eller jøder.
Katolsk: Sankt Ansgar [men IKKE Ansgarkirken].
Tyske reformerte menighed i København.
Mosaisk trossamfund.

Så her er måske nogle du ikke har undersøgt endnu.....

Kurt Arne Empacher

Hej Niels
Tak for dit indlæg det var den FT fra 1801 jeg havde set og jeg har en del andre links hvor hans fødested heller ikke står jeg må se om nogen af dem du nævne der kan bruges Helligånd og sct Petri var det ikke men jeg prøver Garnisons  m fl
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

hej forum
løfter lige denne tråd i håb om at der er en der kan fortælle mig om fødsel Johannes Stasius Ferentz det skulle ifølge en folketælling være i 1796 men hvor??
På forhånd tak for hjælpen
Mvh
kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Inger Toudal

#4

B: Johannes Statius                                               Født: 24.12.1796
F: Frantz Peter Ferentz - kancellist                              Døbt: 03.02.1797
M: Anne Marie Sørensen                                            Sogn: Skt Nikolaj              
Anm: ST.KONGENSG.                                                 KBog: 1-86-6

B: Nicoline Christine                                             Født: 02.06.1799
F: Frantz Peter Ferentz - kancellist i rentekamm.                 Døbt: 07.08.1799
M: Anne Marie Sørensen                                            Sogn: Helligånd                
Anm: Bor KOMPAGNISTR., Far som FERELITZ                           KBog: 1-6-10

B: Lauritz Benoni                                                 Født: 30.10.1801
F: Frantz Peter Ferentz - fhv.kancellist                          Døbt: 13.12.1802
M: Anne Marie Sørensen                                            Sogn: Skt Nikolaj              
Anm: Der står født 30.10.1801                                     KBog: 1-86-6

- kilde: Arne Julins Registre til Københavns kirkebøger på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Fra_gade_til_sogn_Koebenhavn_1787.pdf

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Fra_gade_til_sogn_Koebenhavn_1801.pdf

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kurt Arne Empacher

Hej Inger
Du er super god til dette her Tusinde tak så er det vist på plads med ham og hans nære
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Inger
Han dør måske senere ? Og det var den forkerte Anna Maria  som jeg skrev var død i 1840!!
Mvh
Kurt a
Hilsen
Kurt A Empacher