Andreas Jensen Bach -Gjern herred? 17xx

Startet af Ellen Secher, 07 Jun 2011 - 11:50

Forrige emne - Næste emne

Ellen Secher

Hej.


Jeg mangler oplysninger om Andreas Jensen Bach.
Formentlig født i  Truust, Tvilum sogn, Gjern herred, Skanderborg amt.

Han var far til
Rasmus 1758
Jens Christen 1760
Jens 1763
Navnløs 1765
Christen 1766
Jens 1769
Jeg kender ikke moderens navn.
De nævnte børn er alle født i Tvilum sogn.

Andreas J.B. er ikke fundet døbt, men i et skifte fra 1775 efter Mette Jensdatter, hvor han var FM for hendes børn og omtales sammen med anden bror, Søren som morbror.
Mette var gift med Peder Sørensen

Mette og Sørens, og dermed også Andreas forældre var:
Inger Nielsen Krog kom fra Grølsted i Skorup sogn, døde i Tvilum sogn -1693-1773 –
Jens Pedersen Bach kom fra Asmildgaarde i Grønbæk sogn, døde i Gjern sogn -1693-1778 –
begge fra Gjern herred, Skanderborg amt.

Jens Bachs og Inger Krogs børn er alle født i Tvilum sogn,
undtaget 1. barn født før ægteskabet (Skorup sogn)

I skifte fra 1775                              Andreas var degn i Røgen, (Gjern herred)
Ved sønnen Jenses dåb i 1769     Andreas var skoleholder i Truust, (Tvilum sogn, Gjern herred)

Jeg mangler:
hans fødsel,
hans død,
hans kones navn
hans vielse

Håber der er en der kan hjælpe mig lidt videre.


mvh Ellen

Thorkild Møller Nielsen

Jeg har fundet en oplysning der muligvis kan hjælpe lidt - I flg. Nygårds sedler blev Andreas Søebye kaldet til degn i Røgen den 24/10 1774 og den 1/5 1778 blev Morten Lund kaldet til Degn.

Andreas Søebye kunne være identisk med Andreas Jensen Bach.

Venlig hilsen
Thorkild

Ellen Secher

Hej Thorkild.

Du har sikkert ret, det er samme mand, Røgen Sporup sogn har næppe plads til 2 degne og Andreas er ikke det almindeligste navn. Jeg har søgt efter Andreas Søby i Røgen Sporup sogn (ikke den mest overskuelige kirkebog) og i Tvilum, Sall, Gjern, Vejerslev og Skorup sogne men uden held, Søby sogns kirkebog begynder for sent.

Jeg gad vide, om Andreas kone har forbindelse til Søren Smed i Vejerslev, på fadderlisten er to af hans døtre og måske kunne Peder Sørensen være hans søn, Peder var gift med Andreas søster Mette, de to er med som faddere ved HVER dåb.

Mange tak for hjælpen

mvh Ellen

Ellen Secher

Hej.

Jeg har fundet lidt nyt, 

Andreas Jensen Bachs ældste søn Rasmus blev i 1791 gift med Kirsten Lausdatter fra Mølhauge, han var  indtil 1798 degn ved Skannerup Kirke og skoleholder ved Holmstol pogeskole, - hvor de boede.

Parret fik den sædvanlige børneflok, hvor navnene Andreas og Else Marie blev brugt til flere børn.
Anders Jensen og hustru var ofte blandt fadderne i deres tid i Holmstol, men ikke set efter flyttet til Støvring i 1798 og derefter Gimming i 1809.

Min tanke er, at Andreas Jensen Bach blev kaldt Anders Jensen og altså har opholdt sig i Holmstol efter Truust og Røgen, hvor Andreas har været degn, i Truust indtil 1774 og derefter i Røgen, formentlig til 1778.


Håber der er hjælp til mig, så jeg kan komme videre.

mvh Ellen

Inge Johansen

Hej Ellen!
Jeg har ikke fundet et skifte efter Andreas Jensen Bach.
Ved du noget om hvor Rasmus opholdt sig til han dukker op i Holmstol?, jeg har ham som omgangslærer i 1783-85 i Thorning sogn
1785-90 tilknyttet skolevæsnet i Houlbjerg/Granslev
1790-98 skoleholder og sogne degn i Holmstol pogeskole og degn ved Skannerup kirke
1798-1809 embede som degn og skoleholder i Støvring
1809-29 embede som degn og skoleholder i Gimming.
1829 Gimming kirkebog.
Død d. 20.7.1829 Rasmus Andreasen Bach, 66 3/4 år skolelærer og kirkesanger i Gimming.
Alderen ved død og i folketællingerne passer med den Rasmus der er født i Thorning sogn 1762.
Meeen jeg hælder lige som dig til, at han kan være søn af Andreas Jensen Bach, vi mangler et skifte eller lægdsrulle for at være sikre.
Hilsen Inge


Ellen Secher

Hej Inge.

Rasmus er ikke min ane, derimod hans formodede bror Jens, men jeg har arbejdet en del med Rasmus i håb om at han kunne føre til oplysninger om forældrene.

Jens giver heller ikke mange oplysninger fra sig, han har 2 drenge, Niels og Andreas og 5 piger, der alle er kaldt op efter hans 3 koner.

Desværre nej, jeg har ikke fundet noget nyt.

- I folketællingen 1787 har jeg også Rasmus i Granslev,
- og i Viborg Amts Degne- og Skolehistorie står, Rasmus Andersen Bach, der i nogle år forestod skoletjenesten i Houlbjerg, blev 27/4 1791 degn i Gjern-Skanderup. g.m. Kirsten Lamsdatter (Lausdatter) af Mølhauge, Gjern
- hans tid i Thorning har jeg vist fra dig eller Thorbjørn.

I fadderlisten – Rasmus' tid i Holmstol - har vi flere gange Peder Møller og hans kone, ham har jeg fundet andre steder i kirkebogen for Skannerup sogn, som møller Peder Bach, og et af Andreas' børn er noteret i kirkebogen uden navn, det kunne være Peder, men det er et tyndt grundlag.

Nygaard har flere sedler med Rasmus A. Bach.

V. Hostrup Schultz – Århus stifts degne, jeg har et register til 2. udgave og heri står Rasmus A. Bach 3 gange,
- i Gjern (Holmstol, Skanderup) 1791.
- i Støvring 1797.
- i Gimming (Lem) 1829- her hedder han Andreasen.
Men det er kun et register, håber at finde noget mere i Viborg.

Har du set navnet Søby i forbindelse med Andreas Jensen Bach, 2 degne og så med navnet Andreas i så lille et sogn som Røgen, det kan vist ikke være rigtigt.
Afstanden fra Truust til Søby er ikke så stor.

Jeg tror jeg har fundet hans børn,


mvh Ellen

Inge Johansen

Hej Ellen!
Hvor døde Andreas?
Søbye har jeg ikke set før, men i kaldsbrevet som må befinde sig i Bispearkivet på Landsarkivet i Viborg, kan du få det bekræftet.
Andreas er ikke født i Truust, men hvor opholdt forældrene sig imellem første barns fødsel, giftemålet og til de får deres første barn i Truust. Indtil vi har fundet et skifte efter forældrene ved vi ikke hvor mange børn de har.
Hvor opholdt Andreas søskende sig efter de blev gift?, måske var de på aftægt hos et af børnene.
Peder Poulsen Møller var født i Gjern 1769 som søn af Poul Laursen og Karen Pedersdatter. Karen Pedersdatter var fra Holmstol faderen Peder Nielsen.
Hilsen Inge


Ellen Secher

Hej Inge.
                              
Mener du, møller Peder Bach hedder Poulsen  . . .   
    

Jeg har ikke Andreas' død, ikke hans fødsel, men et skifte, som før omtalt:

   Mette Jensdatter i Truust. 3.1.1775      fol 37
   E. Peder Sørensen. B.: Niels 14, Jens 12, Søren 10.
   FM: morbrødre Andreas Jensen, degn i Røgen, Søren Jensen i Fårvang


Jeg kan ikke finde ham i folketællingerne i 1787 og der burde han vist være-
jeg har søgt på Bak/Back/Bach og Andreas i Århus, Viborg, Skanderborg,Vejle, Ringkøbing, Thisted,Randers og Ålborg amter

Mette og Sørens forældre er Inger Nielsdatter Krog født 1693 i Grølsted
og
Jens Pedersen Bach født 1693 i Asmildgaarde Grønbæk sogn,

1721, Grølsted Dom. 12. p. Tr. Jens Pedersen af Truust og Inger Nielsdatter af  Grølsted. trolovet.
Skorup kb. ao221
1721, Grølsted Dom. 21. p. Tr. 2. november, Jens Pedersen af Truust og Inger Nielsdatter af Grølsted. cop.
Skorup kb. ao223

1. barn er født før ægteskabet:
Niels Jensen Bak, døbt Dom 5. p. tr, 1717 Inger Nielsdatter Krogs uægte Niels af Grølsted. fadd, Peder Krog Senior, Peder Krog Junior, Hans Jensen Smed og Mette Nielsdatter af Grølsted   
Skorup kb. ao4
1717, Publ. absolv. Jens Pedersen af Truust og Inger Nielsdatter af Grølsted
Skorup kb. ao240
Niels Bach/Bak og hans familie er vel dem, der er fadder til Andreas' børn -  Rasmus, Jens Christen og det uden navn.

Anne 1721
Peder 1723
(Karen) eller Peder i 1724 
Søren i 1725
Søren i 1726
Mette i 1729
Christen i 1734   alle født i Tvilum sogn
jeg er ikke helt sikker på børneflokken, for Jens Pedersen Bachs forældre, Peder Andersen og Else Sørensdatter havde 2 sønner der hed Jens Pedersen og begge ser ud til at være bosat i Truust


mvh Ellen

Inge Johansen

Hej Ellen
Ja han hed vist Poulsen.
Det eneste der kan klarlægge Andreas's ophav er et skifte, men hvor var forældrene mellem 1717 og 1721?, det er ikke alle kirkebøger der går så langt tilbage, så det er ikke sikkert vi finder hans fødsel.
Det er noget forvirrende de bruger Bach som efternavn i kirkebøgerne og ikke altid i folketællingerne, har også ledt, det kan godt være ham der "læser for børnene i Houlberg/Granslev 1787.
Man skulle tro Rasmus Andreasen Bach har en tilknytning til Gjern Herred, han bliver kort tid efter han kommer til Holmstol gift med Kirsten Laursdatter.
Rasmus Andersen Bach fik kaldsbrev som degn til Gern og Skannerup sogne d. 27.4.1791. De blev gift 12 august 1791. Rasmus kan jo have arbejdet der før som substitut, 8 oktober 1790 er der et brev til stiftamtmanden fra biskoppen, hvor biskoppen beder om at Gjern og Skannerup får hver deres skole.
Vi mangler Thorbjørn til at se på det, han var god til at få det sat i perspektiv, "han sidder nok deroppe på en lille sky og griner".
Hilsen Inge

Ellen Secher

Hej Inge.

Jeg tror vi er kørt godt og grundigt fast, hvis jeg finder noget nyt, hører du fra mig, - så vi kan få det vendt.

Ja-vist savner vi Thorbjørn, der gik man sjældent forgæves.

Venlig hilsen Ellen