Johan Friederich Bruun og Jacobine Hansdatter Juul, Fredericia, Vejle Amt

Startet af Kirsten Pia Pedersen, 24 Jul 2011 - 22:34

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Pia Pedersen

Hej

Jeg har desværre endnu engang brug for hjælp.

Det drejer sig om Johan Friederich Bruun og Jacobine Hansdatter Juul.

Jeg ved, at de er viet i Fredericia Trinitatis, Elbo Herred, Vejle Amt i 1808 med forlovere angivet
som Hans J Aachman og Christen Pedersen (Vejle amt, Elbo herred, Fredericia Trinitatis,
1806-1815, opslag 65).

De fik 6 børn i perioden 1808-1817:
1) Johan Christian Bruun født 1808 (Vejle, Elbo, Fredericia Trinitatis, 1806-1815, opslag 17).
Faddere: Hans J. Aachman og Christen Pedersen (= forloverne ved brylluppet).
2) Christiane Bruun født 1809 (Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, 1764-1815, opslag 367).
Baaren til daaben af Hattemager Jacob Jensen Chors hustru. Faddere: Cathrine Bruun, Christian   
Bruun, Jacob Lundgaard og Christian Møller.
3) Hans Friderich Bruun født 1811 (Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, 1764-1815, opslag 380).
Baaren til daaben af Anders Mikkelsens hustru. Faddere: Karen Pedersdatter, Jacob Jensen Kohr
hattemagermester, Hans Juul og Jørgen Hansen.
4) Christian Bruun født 1813 (Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, 1764-1815, opslag 389).
Baaren til daaben af Louise Jørgensen. Faddere: Marie Höyrup, Enevald Horstrup, Christian Møller
og Andreas Kipper?
5) Johanne Elisabeth Bruun født 1815  (Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, 1814-1831, opslag 49).
Kan ikke læse fadderne.
6) Johan Johansen Bruun født 1817 (Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, 1814-1831, opslag 7).
Kan ikke læse fadderne.

* Ifølge tidligere opslag i dis-danmark er Johan Friderich Bruun født i Frederica og døde i 1817
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,382,382

* Et andet sted står der, at Jacobine Hansdatter Juul er født i 1783 Vilslev Sogn, og hende fandt jeg
også: Hun er datter af Hans Hansen og Johanne Christensdatter. Anna Pedersdatter af Wilslev bærer
barnet. Faddere: Mette Nisdatter, Niels Nielsen Hjort, Søren Nielsen og Knud Svendsen (Ribe,
Gørding, Vilslev, 1727-1801, opslag 116).
Om det er den rigtige ved jeg ikke. Hvis det er hende, burde hendes forældre så ikke dukke op ved
bryllup og/eller børnenes dåb?

* Jeg har fundet en Hans Jørgen Ackermann i Fredericia Købstad i FT 1801:
Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Norgesgade 569, 610, FT-1801, C0096
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Hans Jørgen Ackermann   34    Gift   Hosbonde   Skoemager      
Anna Poulsdatter   34    Gift   Hans kone         
Johanne Lovise   35    Separeret   Boer til leie   Og lever af hendes midler

* Og jeg har fundet Hans Hansen og Johanne Christensdatter i FT 1787 (Johannes alder passer med
Jacobines så det kan evt være skrevet forkert?):
Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Bierggaden (89), , FT-1787, C4465
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Hans Jørgen !!   36    
Gift   Huusbonde   Vævemester      
Johanne Christensdatter   45    Gift   Hans Koun         
Catrine Hansdatter   8    Ugift   en Datter         
Johanne Hansdatter   5    Ugift   en Datter         
Søren Sørensen   14    Ugift   Tiener som Læredreng         
Lauritz Møller   48    Gift   Inqvarterede   Sergeant ved Jydske Regiment      
Berthe Christensdatter   55    Gift   Hans Koun

Men jeg kan ikke finde Johan Friederich Bruun og/eller Jacobine Hansdatter Juul i folketællingerne.
Den eneste jeg har fundet som jeg først troede kunne passe var en corporal i 1801, men samme
person står som pensioneret og ugift i 1834.

Det blev noget af en lang smøre, men kortere sagt håber jeg på hjælp med at finde dem i
folketællingerne og dermed spore mig ind på, hvor jeg kan finde deres død. De er muligvis begravet
i den katolske kirke, da Johan er katolsk, men folketællingerne vil kunne hjælpe mig lidt med
hvornår de er døde. Udfra børnenes konfirmationer kan jeg se, at Johan er død i 1824 og at Jacobine
stadig er levende i 1831.

Mvh Kirsten   

Lis Petersen

Hej Kirsten!

Her har du Jacobine hos én af døtrene i 1850:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia, Prindsessegade No. 245 b, 273, FT-1850, C3833
Hans Lundgaard   35    Gift      Waabenmester i 13. L. Battel., fraværende i Krigstjeneste   Fredericia
Johanna Elisabet Bruun   36    Gift      hans Kone   Fredericia
Jacob Hanibal Lundgaard   13    Ugift      deres Børn   Fredericia
Ana Elisabet Lundgaard   11    Ugift      deres Børn   Fredericia
Jens Enevold Lundgaard   8    Ugift      deres Børn   Fredericia
Hans Frederik Lundgaard   6    Ugift      deres Børn   Fredericia
Johann Lundgaard   4    Ugift      deres Børn   Fredericia
Oline Hansine Lundgaard   1    Ugift      deres Børn   Fredericia
Jacobine Bruun   69    Enke   Opholder sig hos Familien, spiser og sover hos dem   Ribe

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Kirsten Pia Pedersen

Hej Lis

Mange tak :)

Så fik jeg også bekræftet, at hun er født i Ribe.

Mvh Kirsten

Lis Petersen

Hej Kirsten!

Her er et link til en hjemmeside om Kruse familien, hvor du finder Jacobine og hele hendes familie.

http://webspace.webring.com/people/ks/sjkelsey/kruse/pafg04.htm

Hendes far er nr. 37. Hans Hansen Kruse på Lydomgaard.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lis Petersen

Hej igen Kirsten!

Undskyld, jeg blev vist for ivrig og kom til at sende dig noget forkert, tror jeg.  :-\

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Kirsten Pia Pedersen

Hej Lis

De minder da også ret meget om hinanden med navn og alder. Desværre mangler Johan i billedet.

Inge Boalth Petersen

Hej.

Johan Frederich Bruun og Jacobine Hansdatter Juul er også mine aner. Jeg har før skrevet sammen med Christian Wirenfeldt (som du nævner) og en anden vedr, denne familie, Men er ikke kommet så meget længere, da jeg skal til Viborg for at finde mere, den katolske kirkebog ligger i Viborg, og de må også have hans borgerskab som sadelmager. (Jeg bor i Holbæk).
Men jeg har skiftet efter ham. Der står at Jacobine søger om udsættelse for skiftet, da hun er højst frugtsommelig med min ane Johan Johansen Bruun. Skiftet blev så i stedet 1. apr 1817, 30 dage efter dødsfaldets anmeldelse. De boede Kirkestræde 525, Fredericia, Samme gade som den Katolske kirke ligger. De er viet 20 maj 1808, Fredericia, Trinitatis.
Jacobine er døbt 6 april 1783, Jedsted, Vilslev, Ribe. Hun dør 31 Mar 1860 Harte, Vejle, begr. 5 Apr 1860, samme sted. Jeg har to søskende til hende: Hans Hansen Juul, dbt. 14 nov 1784, samme sted, og Anna Hansen, dbt. 18 mar 1787, samme sted.
Hans Hansen Juul er gift med Sidsel Christensdatter, børn: Christen Hansen Juul, dbt. 23 Mar 1811, Fredericia, Sct. Michaelis og Cathrine Hansen Juul, dbt. 22 maj 1813, samme sted.
Jeg har fundet en Johan Frederich Bruun, dbt. 1 jan 1765, Fredericia, Sct. Michaelis, søn af Johann Friderich Munck, f. omk 1725, og død 1820 som er gift med Anne Catrina Bruun, f. omk. 1733, viet 6 apr 1764, Fredericia, Trinitatis. Men om det kan være ham ved jeg ikke, han kan jo godt være blevet katolik senere.


MVH
Inge Boalth Petersen

Kirsten Pia Pedersen

Hej Inge

Rigtig mange tak for hjælpen!
Det hjalp mig også med at finde Jacobine i FT 1860, hvor hun boede hos Johan Johansen Bruun.
Jeg finder det meget sandsynligt, at det er den rigtige Johan Frederich Bruun, du har fundet, da 5 ud af 6 af deres børn er døbt i Sct. Michaelis Kirke :)

Mvh Kirsten

Peter Nielsen

Ved det er en gamle trån, men fandt lige noget!

Kan se i skrive af Johan Frederich Bruun død 1817, men hvem hule er så denne Johan Frederich Bruun jeg har fundet her - står som nr 10, død i 1837! Han må være født ca 1780!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122724#162042,27222814

2 med sådan et navn, er det bare et sammetraf, eller ..? Hvis ikke, ved I så hvor denne Johan Frederich passer ind i Bruun familien?

Har set navnet på ham jeg har fundet er stavet "Frederik"... men ok, de lavet jo nogen skrive fejl dengang...  ;)

På forhånd tak

Citat fra: Inge Boalth Petersen [1039] Dato 25 Jul 2011 - 08:44
Hej.

Johan Frederich Bruun og Jacobine Hansdatter Juul er også mine aner. Jeg har før skrevet sammen med Christian Wirenfeldt (som du nævner) og en anden vedr, denne familie, Men er ikke kommet så meget længere, da jeg skal til Viborg for at finde mere, den katolske kirkebog ligger i Viborg, og de må også have hans borgerskab som sadelmager. (Jeg bor i Holbæk).
Men jeg har skiftet efter ham. Der står at Jacobine søger om udsættelse for skiftet, da hun er højst frugtsommelig med min ane Johan Johansen Bruun. Skiftet blev så i stedet 1. apr 1817, 30 dage efter dødsfaldets anmeldelse. De boede Kirkestræde 525, Fredericia, Samme gade som den Katolske kirke ligger. De er viet 20 maj 1808, Fredericia, Trinitatis.
Jacobine er døbt 6 april 1783, Jedsted, Vilslev, Ribe. Hun dør 31 Mar 1860 Harte, Vejle, begr. 5 Apr 1860, samme sted. Jeg har to søskende til hende: Hans Hansen Juul, dbt. 14 nov 1784, samme sted, og Anna Hansen, dbt. 18 mar 1787, samme sted.
Hans Hansen Juul er gift med Sidsel Christensdatter, børn: Christen Hansen Juul, dbt. 23 Mar 1811, Fredericia, Sct. Michaelis og Cathrine Hansen Juul, dbt. 22 maj 1813, samme sted.
Jeg har fundet en Johan Frederich Bruun, dbt. 1 jan 1765, Fredericia, Sct. Michaelis, søn af Johann Friderich Munck, f. omk 1725, og død 1820 som er gift med Anne Catrina Bruun, f. omk. 1733, viet 6 apr 1764, Fredericia, Trinitatis. Men om det kan være ham ved jeg ikke, han kan jo godt være blevet katolik senere.


MVH
Inge Boalth Petersen