Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

#360
Hej Christian

hvis jeg kan nå det kigger jeg efter Dünnweber og Weiss på mandag. Jeg lover dog intet, fordi der vist ikke findes noget alfabetisk register fra den tid og kirkebogsskriveren var meget sløset med skriften. Men jeg prøver.
Borgerbogen kender som nr. 5170  Christian Raphael Weis - hvidbager
han blev borger den 6.2.1755 og betalte i "Intrede" = borgerskabsgebyr 15 mark. Han aflagde borgereden den 17.2.1755 i Marien-sognet. Han fik koncession som frimester den 13.9.1754 og boede 1755 i Kompagniestrasse hus nr. 348 derefter indtil 1761 i Norderstrasse nr. 235. Efter 1761 i Steinberg ved Tollsted. Der skrives intet om hvor han stammer fra.
En søn (borgerbogen nr. 6549):
Claus Lannghaar Weiss, født i Flensborg - sadelmager
Garant bødker Johann Peter Jensen, borgered den 27.2.1792 i Nikolai-sogn
* i Flensborg 18.6.1760, gift den  28.9.1791 som sadelmager ved livregimentes rytteri, faderen nr. 5170
+ 21.7.1806 (46 år) som sadelmager ved Escadron
Det ser ud til at der findes en slægtstavle - jeg prøver at finde den.

Kilde "Historisches Kataster Flensburg" hus nr. 235:
Christian 'Raphael Weis nænes på adressen, et 8 fags hus og baghus som takseres til 1200 mark. Ejeren er Hans Frellesen og 1755 køber Christian Raphael Weis huset. 1761 sælger han det igen til Christian Simonsen.
1755 køber han samtidig huset nr. 348 i Kompagniestrasse (det er nr. 15 idag) og der nævnes, at han den 13.6.1755 vies i Skt. marien sogn med Catharina Margaretha Dünnweber, datter af knogledrejer Michael Dünnweber. Sønnen sadler Claus Langhaar Weis vies 28.9.1791 med Anna Maria Timm, datter af Johann Berend Timm i Sønderborg.
Om Michael Dünnweber skrives her:
Død 3.4.1760 søn af kunstdrejer i Slesvig (by) Johann Dünnweber - Michael er nok født i Slesvig -, svigersøn Christian Raphael Weiß siden 1747 ejer og beboer af huset nr. 121

Jeg håber det hjælper dig videre.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tak for de nye oplysninger; - jeg har Catharina Margarethe Dünnweber som født i Flensborg 6. januar 1732 (gift i 1755 med Christian Raphael Clausen Weiss), og hun skulle så være datter af Michael Dünnweber, som så skulle være død i 1760, gift med Margaretha Nissen.

Michael Dünnweber er vel født omkring 1700 - og han skulle så være søn af Johann Dünnweber, kunstdrejer i Slesvig.

Jeg er lidt spændt på, om der findes flere med navnet Johann Dünnweber født i perioden 1700 - 1725/30. Og det giver så den mulighed, at kunstdrejer Johann Dünnweber i Slesvig (by), nok født omkring 1650, har flere sønner, både en Johann Dünnweber, født i Slesvig omkring 1725 og en Michael Dünnweber født omkring 1700/10.

Jeg har Claus Johann Dünnweber, født januar 1758 i Slesvig by. Han bliver gift 16. januar 1778 i Tønder, opslag 461, med Anna Barbara Hahalt. Og hans forældre skulle være Johann Dünnweber og Ane Mette Clausdatter Weiss.

Og det kunne næsten tyde på, at Dünnweber kunne være af ældre tid end Johann Dünnweber i Slesvig by født omkring 1650 - eller der er en bror til denne, som så bor i Flensborg. Men ....

Lidt tricky

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lene Søgaard Pedersen

Hej Cay-Erik
Jeg leder efter dåb og forældre/bedsteforældre til Olga Busch født 6-3 1905 i Flensborg.
Oplysningerne om hende har jeg fra hendes vielse d. 29-7 1924 i Sorø amt, Sigersted sogn opsl. 34. (Pige husass. Olga Busch af Sigersted født i Flensborg d. 6-3 1905, datter af blikkenslager Poul Busch og hustru Dora Marie Emilie Jørgensen.)

Kan du hjælpe mig, så jeg kan komme lidt længere bagud, findes der folketællinger i Tyskland ?

Venlig hilsen Lene

Cay-Erik Geipel

Fødselsattester ( og tilsvarende kirkebøger) er databeskyttede i 110 år. I løbet af dette år får arkivet nok udleveret årgangen 1905, men den er ikke på arkivet endnu. Du kan henvende dig til "Standesamt Flensburg" - som direkte efterkommer får du attester mod et gebyr på ca. 11 Euro
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lene Søgaard Pedersen

Hej Cay-Erik
Tusind tak, jeg må væbne mig med tålmodighed.
Venlig hilsen Lene

Jørn Meyer

Hej Cay-Erik.

Det vil glæde mig om du kan hjælpe med oplysning om denne person eller hans forældre:

Claus Hansen Clausen
Født:   1789 i Flensborg, Sct. Marie sogn - Død:   10 dec 1855 i Vejle, Sankt Nicolaj sogn - Begravet:   15 dec 1855

Jfr. FT 1803: udpluk.
Flensburg, , Flensburg Købstad, Marien-Kirchspiel im 3ten Districht, Grosse Strasse Wester Seite, Waysenshaus, 245 F 294, FT-1803, C5714:  ca. 30 børn i listen
Claus Hansen Clausen             14   Waysenknaben.

Han rejser til Vejle og findes der i folketællingen 1834.

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jørn Meyer



Cay-Erik Geipel

Claus Hansen Clausen er ikke med i borgerbogen, nok fordi han forlod Flensburg inden han nåede det.
Du kan se de sydslesvigske kirkebøger på landsarkiverne i Danmark.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Jørn Meyer


Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik

Reimer slægten

Jeg har skrevet en mail til dig i Forum: aneefterlysninger, men mailer til dig her også

Jeg har fundet Nis Jacobsen født 17 mars 1895, men vil da meget gerne om du vil undersøge de 2-3 informationer du har om en Andreas Jacobsen i Flensburg.

Han må være født efter 1899. De bliver gift Jørgen Jacobsen og Friederike Marie geb. Reimer i okt. 94 , får Nis i mar 95, Wilhelm Georg i okt 97 og Jørgen Chr. i sep 1899, Derfor tror jeg han må være født mellem 1900 og måske 1906-selvfølgelig er der en lille mulighed for midt i 1898-men så skal det være Flensborg------------

På forhånd tak.

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Cay-Erik Geipel

Hej Grethe

jeg undersøger Andreas J. i kommende uge. Ham jeg har fundet er født 1902 og det ville jo passe fint med dine efterforskninger. Jeg vender tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Rokur Tummasarson

Kære Cay-Erik,

Ved ikke om du kan hjælpe mig med dette, men jeg gør et forsøg. Min tipoldefar, Thomas Friedrich Thomsen blev født i Bov den 12. mars 1814. Han blev købmand på Island og Færøerne, men boede største delen af sit liv på Christianshavn, hvor han døde i 1871. Jeg har sporet mig frem til en hel del om hans voksen liv, fra ca 1836 til 1871, men jeg savner oplysninger om hans barn- og ungdom. Bortset fra registreringen af hans dåb og konfirmation i kirkebogen, har jeg intet om hans unge år.

Jeg har læst at han opholdt sig i Flensburg i vinteren 40/41, og kan se i en folketælling fra 45 at han boede i Flensburg og virkede som kommisær.

Jeg ved ikke hvor oldefar gik i skole, hvilken uddannelse han fik ella hvorvidt han var i militæret. Men jeg har en stærk formodning om, at han har været i købmands- eller handelslære i Flensburg.

Er det noget du kan hjælpe med?

MVH

Rókur Tummasarson/Færøerne

Cay-Erik Geipel

Hej Rokur

jeg tilbyder opslag i borgerbogen og i den er din oldefar ikke med. Svar på dine andre spørgsmål, som jeg er sikker på ikke kan findes på arkivet i Flensborg, kræver en omfattende efterforskning i et hav af arkivalier og det kan jeg ikke yde. Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Grethe

omtalte Andreas Jacobsen død i Flensborg den 30.1.1973 er den rigtige vi har fat i. Han blev født i Tøstrup, Kværs sogn (Aabenraa) den 5.7.1902 og i hans civile fødselsattest står der at forældrene er Jørgen Jacobsen og Friederika Maria Reimer.
Fødselsattesten kan du se her: http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=37178&side=48&kb=Personregister:%20%C3%85benr%C3%A5,%20Lundtoft,%20Kv%C3%A6rs%201900%20-%201906%20F%C3%B8dte&height=909
Han bliver den 19.4.1924 viet med Dorothea Henriette Krümmel (attest nr. 142/1924) født 26.9.1896 og død den 21.9.1970. Desværre overså jeg i farten at lave en kopi af vielsen - muligvis giver den oplysninger om børn. Det kan jeg nå i morgen.
Andreas har været "Stadtinspektor" dvs. en af de højere embedsmænd ansat ved byen.
Jeg håber dette hjælper dig videre.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik

Blot for at sige tak her også. Har sendt dig en privat mail

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ebbe Thygesen

Hej Cay-Erik

Tyge Friederichsen, Emmerlev sogn, Højer Herred får i 1802 en søn Christian Carl Tygesen.

Han er øjensynlig bagersvend i Flensborg, idet han, som bagersvend, via Emmerlev rejser til Tønder 8/4-1828.

Ved skiftet efter faderen 5/3-1844 bor han igen som bager i Flensborg.

Mon der skulle være noget på ham i borgerbogen?

På forhånd tak.

Mvh, Ebbe

Cay-Erik Geipel

#375
Hej Ebbe

han er her som nr. 9384 i borgerbogen:
Christian Carl Tychsen født i Kjærsgård, Emmerlev sogn, hvidbager og brødhandler
borgered den 21.2.1831
gift den 30.4.1828 som bagersvend fra Skt. Johannis sogn, faderen er "Spitzenfabrikant" (Spitzen er vist nok  kniplinger)  Kirkgaard Tyge Friedrichsen ( kilde kirkebog Skt. Marien). I ft 1845 bor han Norderstrasse hus nr. 320 (44 år og født i amtet Tønder). Adressen 1868/69  Neustadt hus nr. 255. Sønner borgerbog nr. 11527 og 12333, sammenlign borgerbog Tønder 90 (borger i Tønder 1828 fra Emmerlev, ed 16.6.1828 men strøget igen 26.4.1830 p.g. af flytning til Flensborg)

1. søn borgerbog 11527:
Tycho (tysk Tücho) Carl Tychsen født i Tønder (Flensborg ?), bager
borger den 13.5.1853 i en alder af 24 år, medlem af borgerforeningen 1856 (en dansk forening som stadig eksisterer), ft. 1845 Norder Strasse hus nr. 320 (17 år) (født i Tønder, søn af Christian C. T.), ft 1855 Norder Strasse nr. 188/89 (26 år ), adresse 1868/69 Norderstrasse hus nr. 362 (det er nr. 104 i dag)

2. søn borgerbog nr. 12333:
Hans Thaysen Tychsen, født i Flensborg, snedkersvend (stolemager)
borger den 29.3.1859 i en alder af 29 år. betalte 3 rigsdaler og 26 skillinge for borgerskabet, eden aflagdes den 25.7.1861
Født den 9.12.1830, faderen hvidbager Christian Carl Tychsen (kilde kb Skt. Marien), ft 1845 Norderstrasse hus nr. 320, ft 1855 Norderfischerstrasse hus nr. 307 (24 år og soldat ved ingeniør-kompagniet i København) , adresse 1868/69 Norderstrasse hus nr. 185 (det er nr. 99 i dag)

Hans Thaysen Tychsen døde i Flensborg den 8.11.1883 i en alder af  52 år og så er han snedker, så det er nok den rigtige vi har fat i. Det er attest nr. 632/1883
En Tycho Tychsen født 1829 er død i Flensborg den 29.1.1889, attest nr. 54/1889

Borgerbog Tønder se her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=38991#38991,5579544
og her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=38991#38991,5579557

Jeg håber dette hjælper dig videre.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ebbe Thygesen

Hej Cay-Erik

Mange tak for det, og de mange detaljer.

Det er helt klart den rigtige. Faderen Tyge Friederichsen sejlede i sine uge dage for en reder i Flensborg. Da han gik i land kørte han vognmandskørsel mellem Flensborg og vestkysten kombineret med opkøb og videresalg af kniplinger.

Mvh, Ebbe

Ebbe Thygesen

Hej igen

Ved du evt. hvilke numre disse to adresser har i dag:

I ft 1845 bor han Norderstrasse hus nr. 320 (44 år og født i amtet Tønder). Adressen 1868/69  Neustadt hus nr. 255.

Mvh, Ebbe

Cay-Erik Geipel

nr. 320 er Norderstrasse 96 i dag og Neustadt 255 er nr. 55
Numrene skiftede 1766, 1840, 1860 og sidste gang 1881
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ebbe Thygesen

Hej Cay-Erik

Nok en gang tak for indsatsen.

Mvh, Ebbe

Ebbe Thygesen

Cay-Erik

Kan du mon se hvem Christian Carl Tychsen blev gift med 30.4.1828?

Mvh, Ebbe

Cay-Erik Geipel

Nej desværre ikke. Kvinder er slet ikke med i borgerbogen - de kunne jo heller ikke blive borgere. Og det civile personregister starter først 1874.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ebbe Thygesen

Tak for forklaringen. Jeg kan måske finde hende i FT 1845.

Mvh, Ebbe

Svenn Chr. Trønning

Hej Car-Erik.

Du har før hjulpet mig men nu er det et opslag i Kirchspiel Sippenbuch Glücksburg.

Det drejer sig om Hans Heinrich Fahrenkrug født 17 jul 1839 og som er gift med Henriette Maria Wittrock.
Han er Gartner og da hans svigerfar død i november 1871 står der at denne familie (Hans Heinrich Fahrenkrug & Henriette Maria Wittrock) er flyttet til Glücksburg.

Om de er i bogen ved jeg ikke.

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Hverken Fahrenkrug eller Wittrock er med i Sippenbuch Glücksburg - beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel

Du skal have mange tak for at du så efter.

Med venlig hilsen.

Svenn
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Svenn Chr. Trønning

Hej Car-Erik.

Du har før hjulpet mig men nu er det et opslag i Borgerbog Aabenraa på en Asmus Friderich Wittrock der skulle være Tømmermester i Aabenrå.

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Hej Svenn

ham kan jeg desværre ikke hjælpe med. Den eneste Wittrock i bogen er den tidligere omtalte klejnsmed Johann Friedrich Wittrock.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel

Du skal have mange tak for din hjælp selv om det ikke førte til et for mig godt resultat.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

#389
Hej Cay-Erik,

Jeg vil høre, om du kan hjælpe med at finde frem til købmand Hans Pedersen Schrøder og dåben af hans søn Laurs/Laurits Hansen Schrøder, sognepræst til Kettrup og Gøttrup, Vester Han Herred, Thisted Amt.

Laurits Hansen Schrøder dør d. 3. april 1705 i Kettrup, og i kirkebogen står, at han er født i Flensborg 8. september 1642, 62 år, 6 måneder og nogle dage gammel. Hans begravelse er her:

http://dfsimage.danishfamilysearch.com/data/kirkeboeger/c097/a/001/k04-14-a.jpg

Men Wiberg oplyser, at Laurits Hansen Schrøder er født 8. oktober 1646 i Nakskov:

8. 31/1 1682, o. 9/4, Laurits Hansen Schrøder, f. Nakskov 8/10 46; F. H. Pedersen S., Kbmd.; M. Anna Lauritsdtr.; St. Fdbg. 68; C. 71, mediocr.; ~ •/10 83 Kirsten Andersdtr. Trane af Torslev, f. c. 55, † •/6 28; 3 D.; 2 ~ c. 06 Joh. Friedenreich, Maaler og Veier i Aalbg.; [† 3/4 1705. Anføres ogsaa som født i Flensborg 8/9 42. Var ikke uerfaren i Medicin].

Jeg har nu kigget i kirkebogen for Nakskov, men kan ikke se, han er døbt her, hverken i 1642 eller 1646. Så måske er han alligevel døbt i Flensborg. Moderen hedder Anna Lauritsdatter.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus