Wibergs præstehistorie - rettelser og tilføjelser samt manglende præstefruer

Startet af Kirsten Sanders, 13 Sep 2011 - 17:49

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Sanders

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg ajourfører Erhard Qvistgaards bog "Præstehustruer, der helt eller delvis mangler i Wibergs præstehistorie" fra 1934, med tillæg fra 1936.

Foreløbig har jeg lagt alt over i Word og har sorteret i "Wiberg-orden". Nu er jeg så i gang med at tilføje nyt og kvalitetssikre data i det omfang, det er muligt.

Primært vil jeg gå ud fra, at Qvistaards data er korrekte (han har afleveret sin dokumentation til det kongelige bibliotek), men hvor det forekommer sandsynligt, at det ikke er korrekt, vil jeg forsøge at finde de korrekte oplysninger.

I denne forbindelse vil jeg bede alle, der har præsteaner, eller som har interesse i præstehistorie, om dels at kontrollere data, dels at supplere med egne oplysninger, som hidtil ikke er kommet frem.

Det er tanken, at det færdige produkt dels vil blive doneret til DIS-Danmark, således at det kan blive elektronisk tilgængeligt under "Kilder" på hjemmesiden, dels vil det blive udgivet som en rigtig bog.

Jeg håber, at mange vil benytte lejligheden til at kommentere, tilføje og rette i det vedhæftede dokument. Man er også meget velkommen til at sende mig mails direkte - til kirstensanders@gmail.com.


På forhånd tak
Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Egon Hansen

RA har pastor Aage Dahls eget eksemplar at hans præstehistorie, med hans egen håndskrevne rilføjelser. Ikke just let læselige, men alligevel!
Mvh  Egon Hansen

Kirsten Sanders

Hej Egon

Mener du, at det er en kopi af Wiberg, hvor Aage Dahl har indføjet tilføjelser?
Jeg har selv et eksemplar af Wiberg med mange (næsten ulæselige) håndskrevne kommentarer, som jeg er ved at arbejde mig igennem.
Derefter må komme RA.
Men under alle omstændigheder - tak for din henvisning. Den vil jeg bestemt også forfølge. Det skulle gerne ende med at blive et rigtig godt resultat.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Egon Hansen

Nej, Aage Dahl har augivet en præstehistorie, delvis på grundlag af Wibergs,supleret med hans egen forskning.Der vidst nok 26 bind ! men de er ikke så tykke som Wibergs og trykt med større typer.
Jeg er ikke klar overt hvornår Dahl udsendte sin præstrehistorie, men formentlig noget senere end Quistgaard.
Men som det går for aller som arbejder med et historisk emne, slipper ham heller ikke sit emne med udgivelsen af bøgerne, men fortsætter med notater i sit eget eksemplar, formentligt i den hensigt at udgive et suplement. Det nåede han desværre ikke, og nogle af notaterne er så svære at læse, at vejlederne ved skranken på RA har givet op! (bind 9, Nordby,Fanø, Claus Pedersen Riber. Dahl skriver så vidt jeg kunne læse "Marianne, måske Gertsen", medens lokale forskere i Nordby mener at Claus Pedersen var gift med forgængeren Søren Truelsens datter!)
I det sogn har Wiberg ogsa en alvorlig fejl : Claus Pedersen Riber underskriver præsteindberetningerne 1651 som sognepræst til Nordby Menighed. (Jeg har selv en kopi af denne, originalen findes på RA.

Mvh Egon

Ole Bech Knudsen

Hej Kirsten,

Flemming Aagaard Winther i Kiel har i rigtig mange år beskæftiget sig med opdatering af Qvistgaards manglende præstehustruer.

Han har en meget omfattende samling, så du burde måske kontakte ham, før I laver alt for meget dobbelt arbejde.

winther@phc.uni-kiel.de

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Ruby

#5
Jeg var slet ikke klar over, at der er udgivet litteratur om de manglende præstehustruer hos Wiberg. Må jeg stille et spørgsmål til en enkelt?

Mon I kan se, hvem der var hustru til Christen Knudsen, sognepræst i Eising i Skive, 1568-1584?

På forhånd tak for hjælpen (selvom jeg godt er klar over, at dette ikke er det helt rigtige forum at stille spørgsmålet i).

Venligst
Helle Ruby

Kirsten Sanders

Hej

Jeg har ikke nogen oplysninger om Christen Knudsen.
Du kan prøve at skrive direkte til Flemming Winther - måske har han relevante oplysninger.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Søren Agersnap

Kære Kirsten.

Tak for et godt initiativ. Jeg har foreløbig været første del igennem, hvor jeg har korrektioner til både Wiberg og Qvistgaard angående præstekoner fra 16-1700-tallets Midtjylland. Dem sender jeg pr. mail og går derefter videre til de andre dele.

Venlig hilsen.

Søren Agersnap

Kirsten Sanders

Hej Søren

Det lyder super - jeg ser frem til at høre fra dig.

VH
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Egon Hansen

Hej alle, og spåecielt Søren.

Nordby,Fanø', Ribe amt Claus Pedersen Ripensis, capelan fra 1604. sognepræst efter Søren Trugelsens død 1611. Wiberg nævner ny sognepræst 1627 og endnu et navn senere.
Dette er forkert. Claus Pedersen var sognepræst endnu i 1648. da holder han capelan, hans svigersøn, som dog ikke kommer til at afløse ham.
I 1651 underskriver Claus Pedersen Ripensis som sognepræst indberetningen om decimanter i sognet.
Wiberg  nævner ikke noget om Claus Pedersens hustru, men en søn bliver præst i Oksbøl eller i Aal.
Wiberg nævner heller ikke noget om at Claus havde 2 døtre, som var gift med henholdsvis degnen og Claus's sidste capelan.
Nævnt i en klage fra sognets beboere til biskoppen i Ribe!
Aage Dahls præstehistorie: Aage Dahl skriver i sit private eksemplar af sin præstehistorie, som befinder sig på RA. et navn på en præstekone, måske "Marianne Gregersen" medens andre mener at Claus skulle være gift med forgængerens datter.
Jeg ville være meget glad om nogen kender præstekonens rigtige navn. da præsteparet er blandt min kones aner.

Mvh Egon Hansen

Anne Elfengård

Jeg har også et spørgsmål, som brænder på læben.

Birgitte Birchedahl bliver gift med en præst ved navn Wulf. Kender nogen hans fornavn?

Mange hilsner
Anne Elfengård

Kirsten Sanders

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anne Elfengård

Lige i starten af 1800 tallet - Formentlig i Hammer. - Hun er enke i FT 1834 og opført som Birgitte Birchedahl - men i 1840 er hun præste enke og står opført som Birgitte Wulff.

i 1834 bor hun sammen med sin søster i Frydendahl - og i 1840 bor hun sammen med sin søster i Sorø.

Jeg har en formodning om, at det er Peter Lorentz Wulff, som var ægtemanden, men jeg har aldrig rigtig fået det bekræftet.

Kirsten Sanders

Kære Anne

Det var en af de nemme.
I Wibergs præstehistorie findes hun som 2. hustru til Peter Lorents Wulff, sognepræst i Haarlev og Himlingøie.
De blev gift den 18. januar 1805 (Wiberg skriver 14. januar 1805, men det er forkert), se Hammer kb., 1756-1815, opslag 181, højre side øverst.
"Den 18. Januar blev ........ Hr. Pastor Peter Wulff, Sognepræst til Haarlev og Himling-
Øie i B....strupgård og Jomfru Birgitte Birchedahl, en Datter af Degn Birchedahl
ægteviede i Hammer Kirke efter forevist Skifteattest af 4. Januar 1805.

Hans første hustru blev han gift med den 31. oktober 1787 (Skt. Nikolaj kb. opslag 11). Det var Mariane Saxtorph (eller Saxdorph) af København, Nic. Kirke. Hun var ifølge Wiberg født i Saaby (formentlig Kirke Saaby) 22/6 1764 (ubekræftet, da kb mangler for K. Saaby for denne periode) og ifølge Wiberg død i Roskilde 23. oktober 1801 (kan ikke genfindes i kirkebøgerne for Roskilde/Haarlev/K. Saaby).

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Søren Agersnap

Kære Kirsten.

Nu har jeg været Wiberg og din Qvistgaard-gengivelse igennem en første gang. Jeg har noteret de rettelser, jeg umiddelbart kunne finde i mine notater. Første del har jeg samtidig med min tidligere meddelelse sendt til den mailadresse, jeg fandt ved at klikke på dit navn. Jeg håber den er kommet frem. Nu sender jeg så resten.

Hvis ikke du modtager mail fra mig, vil du måske give besked her på tråden.

Venlig hilsen.
Søren

Kirsten Sanders

Hej Søren

Jeg har modtaget den første mail - det troede jeg, at jeg havde skrevet til dig - med tusind tak og at jeg glæder mig til at se frem til at modtage de to næste.
Din mail af i dag er netop også lige tikket ind. Jeg glæder mig til at se nærmere på den.

Mange venlige hilsener
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej

Stort arb. du er i gang med. Jeg var lige inde og kigge på et par af dine lister, men suk!

Den måde du skriver det på, kræver at man har en liste enten liggende ved siden af, eller at man skifter fra side til side.

Hvis du i stedet for nr. - eller også - havde skrevet hvem fruen var gift med, var det meget nemmere at løbe igennem. Jeg har en del præster i en gren jeg har forsket i, men min tid er ikke til at sidde og sammenligne. Det er jo oftest manden man husker, fordi der er historie til.

Mvh.
Sonja

Kirsten Sanders

Det har jeg noteret mig. Det er også min tanke, at disse oplysninger skal med.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Else Rafn

Jeg tilslutter mig Sonjas svar. Det er håbløst at se om mine præstefruer er med hos dig.

Vil jeg kunne sende dig Præstens navn og hvilken/hvilke  frue/fruer de har været gift med?

M.v.h. Else Rafn

Kirsten Sanders

Ja, det vil være fint med præstens navn og hustruer - så kan jeg arbejde videre med det.

Venlig hilsen og på forhånd tak
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Else Rafn

Hej Kirsten.

Conrad Albret Rafn
   Døbt      1. Marts Harridslev, Børglum, Hjørring
   Død      15.4.1877 Gram
   Gift 1.      16.11.1825 Hillerød m. Ragnild Hendriette Augusta Gjede
         Født    1.7.1801 Hillerød, Lynge-Frederiksborg, Fr.borg
         Død   3.10.1871 Herning, Hammerum, Ringkøbing
   Fraskilt   1854 (ingen dokumentation)
   Gift 2.      19.6.1857 Gørding, m. Marie Severinsen
         Født og hj.døbt   26.8.1871 Gørding, Gørding, Ribe
         Bekræftet i Kirken   22.9.1822 Gørding
   Præst      1825 Gjøl
         1830 Nordrup-Farenløse, Ringsted, Sorø
         1845 Gram, Frøs, Haderslev


Fader Otto Rafn   
   Døbt      12.2.1769 Volstrup-Hørby, Dr.lund, Hjørring
   Død      20.10.1836 Nordrup Præstegaard
   Begravet   25.10.1836 Bogø, Mønbo, Præstø
   Gift 1.      1.11.1796 Hørsholm m. Albertine Abel
         Født    11.8.1802 Fr.borg Slot, Slotsmenigheden, Fr.borg
         Død   15.9.1802 Harridslev, Børglum, Hjørring
   Gift 2.      24.6.1803 Hjørring Skt. Olai Kirke m. Cicilia Holm Aagaard
         Født 17.8.1782 (har ikke kunnet bekræfte det – fra Wiberg)
         Død 12.1.1862 Stubbekøbing
   Kapellan   1794 Volstrup og Hørby sogne
   Præst      1796 efter FT. Harridslev, Vennebjerg, Hjørring (efter ~ Albertine)
         1821 efter FT. Bogø
   

Farfar Caspar Conrad Rafn   
   Født      20.09.1727 Volstrup, Dr.lund, Hjørring
   Begravet   18.12.1810 Volstrup
   Gift 1.      1752? m. Helle Dorthea AndersDt Gleerup (ej fundet)
         Døbt   5.3.1737 Jetsmark, Hvetbo, Hjørring
         Død   17.3.1802 Volstrup/Hørby, Dr.lund, Hjørring
   Kapellan   1754 Volstrup  -        Nygaards sedler
   Præst      1758 Understed  -       do
   Provst      1765 Provst over Børglum Herred  -  do
   Jubellærer   1798          do

Oldefar Christian Hansen Rafn
   Født      19.4.1683  -  ej fundet
   Begravet   5.6.1757 Volstrup-Hørby, Dr.lund, Hjørring
   Gift 1.      1711 m. Bodil SørensDt Lunge   -   ej fundet   
         Døbt   12.4.1683 Aalborg Budolfi
         Død    27.5.1762 Sæby, Dr.lund Hjørring
   Kapellan   1714    Volstrup
   Præst      1725   Volstrup

M.v.h.  Else Rafn

Kirsten Sanders

Tusind tak for dine oplysninger.
Dem glæder jeg mig til at bruge videre.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Kirsten Sanders

Hejsa

Jeg har kigget dine oplysninger igennem, og jeg har prøvet at indsætte de oplysninger, jeg kan finde frem (markeret med gult).
Det kan godt være, at du har dem i forvejen, men du får dem alligevel.

Venlig hilsen
Kirsten





[vedhæfting slettet af admin]
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Else Rafn

Hej Kirsten.

Nu har jeg endelig fundet det med gult!

Jeg vidste ikke at man kunne skrive i Word og send det sådan.

TAK for det.

M.v.h.   Else Rafn

Jette Nielsen

#24
Hej Kirsten

Jeg har et spørgsmål ang. disse 2 præsters hustruer.

Vesti Knudsen Hvass f.1696 Ribe Købstad, +3/5 1757 Skørpinge
Præst i Skørpinge/Fårdrup sogn,V.Flakkebjerg hrd.Sorø amt
G.1) ca.1724 Marie Cathrine Westermann. +29/1 1740 Skørpinge
G.2) Ingeborg?  (det er hende jeg mangler oplysn.om)
------------------

Jens Pedersen Hvid f.ca.1680, +1760 i Gimlinge,V.Flakkebj.Sorø amt
Præst i Gimlinge, (ingen kirkebog før 1814)
Gift med Margrethe Smidt?? +16/7 1770 Skørpinge
"Begr.1770: Madame Margareta Hvid, født Smid, i Skørpinge 80 år."
(Skørpinge kbg.opsl.108)
------------------

Noget tyder på at Ingeborg (nævnt ovenfor) var datter af Jens Pedersen Hvid i Gimlinge,
men da der ingen kirkebog er i Gimlinge,er det svært at bevise.
----------
Tilføjet:

"1746 13 p.Trin. bar Ingeborg Hr.Weste Hvassis et barn til dåben."
(Skørpinge/Fårdrup kbg. Fårdrup sogn opslag 115.)

Sjællands Degnehist. oplyser at præsten Veste Hvass i Skørpinge,var gift
2.gang med Ingeborg Margrethe Hvid og at hun var død i Gimlinge 20/4 1760.
--------------------

Med venlig hilsen
Jette Nielsen

Birgit Boserup Lundsmark

Hej Kirsten
Jeg har sendt mail til dig
Hilsen Birgit Boserup

Kirsten Sanders

@Jette Nielsen

Prøv at se Fårdrup kirkebog 1739-1780, opslag 61.
Her er der en Marie Sophie Hvass, der bliver gift. Forlover er bl.a. Knud Eberhard Westesen Hvass, Capellan til Gimlinge menighed (søn af Veste Hvass).

Mere interessant: Opslag 62:
Hr. Veste Hvass i Skiørpinge og Faardrup Sogne trolovet 37/57 (???) paa ....

Desværre står der ikke mere.

Men det er fra 1756/57, og det passer jo ikke så godt med, at han er død i 1757 (opslag 104). Jeg kan ikke umiddelbart finde hendes død i Fårdrup kb. Har du selv ledt efter det? Hvad med børnene. Har du fundet dem?

Der er en datter, Jensine, begravet 4. november 1743. Hun er født den 17. oktober 1743 - se opslag 45, spalte 2 nederst. Så det er jo givet, at han har været gift 2. gang.

Desværre kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig med navnet på kone nr. 2. Men der kunne da godt være noget, der tyder på, at det eventuelt kunne være Margaretha Hvid. Har du tjekket børnenes navne? Er der opkald efter hendes mor? Første datter burde være opkaldt efter den døde 1. kone, 2. datter efter farmoderen og 3. datter efter mormoderen (medmindre hun opkaldes efter den døde søster).

Næste datter er Marie Cathrine, født 8. november 1744 (opkaldt efter den døde 1. hustru). Se opslag 47, spalte 2. Her er Jens Hvid i Gimlinge fadder. Det tyder jo godt for din formodning om, at 2. hustru er Jens Hvids datter, Ingeborg.

Og i spalte 3 finder du Maren Hvass, en af præstens døtre .... Hun bærer barnet.

Stadig i spalte 3: Petrine Hvass, døbt 27. marts 1748, igen med Jens Hvid som fadder.

Opslag 48, spalte 3: jomfru Marie Sophie Westesdatter Hvass er fadder. Det er hun i øvrigt gentagne gange efterfølgende.


Venlig hilsen og fortsat god jagt.
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Jette Nielsen

Hej Kirsten

Mange tak fordi du kiggede på mit "problem". Jeg havde håbet der stod noget
om de 2 præstehustruer i Wibergs. Jeg kan ikke komme ind på dine sider,
jeg skal ha' en nyere udgave af word først.

Jeg tror det forholder sig som jeg skrev tidl. Vesti Hvass 2.kone hed Ingeborg,
og meget tyder på at hun kunne være datter af Jens Hvid i Gimlinge. Der var en
tydelig forbindelse mellem de to præster.
Jens Hvids kone hed Margrethe Smidt og det er sikkert hende der blev begr.1770
i Skørpinge,80 år gl. Hendes søn nævnes her:
---------------

Jacob Hvid (1713 i Gimlinge ved Slagelse – 1. september 1782) var en dansk præst.

Faren, jubellæreren (lærer eller især præst, som har rundet 50-års-jubilæum - ODS) Jens Hvid (død 1760), var præst; moren hed Margrethe født Smidt. ........... Han kom 1766  til København som sognepræst ved Vor Frelsers Kirke, hvorfra han atter 1773 forflyttedes til Vor Frue Kirke, og han virkede her som stiftsprovst til sin død, 1. september 1782. ............(afkortet)
Han var gift med Maren født Wulff (død 1784), som var 20 år yngre end manden.
[Kilde: Wikipedia]
---------------------

Om det så er Vesti Hvass enke Ingeborg, der døde 1760 i Gimlinge (Sjæll.Degnehist.)
må stå hen i det uvisse.
Det er Vesti Hvass' datter Petrine der fører slægten videre.

Med venlig hilsen
Jette

Jette Nielsen

Hej igen

Jeg har tidl. været Skørpinge/Fårdrup kbg. igennem og fundet Vesti Hvass' børn
af 1.og 2. ægteskab, og har så vidt muligt fulgt op på dem.

Vesti Hvass døde 1757, og så vidt jeg kan se,blev hans enke ikke gift med eftermanden.
Jeg har ikke fundet hendes død i Skørpinge/Fårdrup.
Forøvrigt passer navnene Jensine og Petrine til at morfaderen (måske) var Jens Pedersen Hvid.

Mvh.
Jette

Kirsten Sanders

Hej Jette

Tak for din tilbagemelding.
Desværre tror jeg ikke, at man normalt opkaldte pigerne efter farfar/morfar, men kun drengene.
Prøv at se denne side om "navneregler" http://www.hbjweb.dk/leksikon/tekster/navneregler.php.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.