Stammer Grundlægg.af TIVOLI -CARSTENSEN,fra STORKØBMAND+BORGM.i FLENSBURG?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 03 Dec 2011 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej alle.

Jeg har Carstensen slægt på sidelinierne med div. mange andre "grænse"-slægter på sidelinierne.

Carstensen (jeg fandt ham på min slægtstavle) - Storkøbmand af stort format, (stoffer - silkestoffer ?) KVÆG fra Nordjylland til Tyskland, Kornhandel, KLÆDEHANDEL - og senere Kæmner og Borgmester i Flensburg.

Jeg kan se at i slægten var en bror fra slægten Carstensen - Guvernør på st. Croix - Vestindien, hvem har danske anetavler at se I -

Jeg mangler mellem /dansk / slægt - hvem er også i slægt med MØLLESLÆGT m.m. slægten CARSTENSEN fra Flensburg egnen ? Imellem slægten Detlefsen, Hinrichsen, Thomsen, Hansen, Asmussen, Nissen, (BRUHN/JENSEN) Rickertsen med mange  fl. er der bl.a. SKIBBERE - hvis skib/  på ? læster el. hvad det nu hed, blev brugt til at transportere MURSTEN til byggerier i København, byggeri af bl.a. CHRISTIANSBORG, Børsen  m.fl. (FLENSBURG-STEN).

KOM FRIT FREM !

På forhånd TAK

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :)

Hans Poulsen



Hej Lise

"KOM FRIT FREM !".

Hvor har du selv forsket og med hvilket resultat? Kilder? Opslagsnumre?

Du skuffes, hvis andre slægtsforskere efter halve timers slid og slæb blot serverer nogle data, som du selv allerede havde fundet frem.

DU kunne spare tid, og ANDRE kunne spare tid.

Fortæl derfor, hvor det er, du er gået så uhjælpeligt i stå, at du har behov for at spørge andre slægtsforskere.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Dansk/Tyske slægter er ikke nemme at arbejde VIDERE med - som andre vel også har bemærket.

Joo, man (alle) kan spare tid ved at dele, - ikke blot de - der i forvejen er "oplyste" !

GOD JUL

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hans Peter Christiansen

#3
Hej Lise.

Ved at Google lidt kan man finde følgende:

Tivolis grundlægger Johan Bernhard Georg Carstensen blev født 31. august 1812. Hans far var i diplomatiet.

Hans far, Hieronymus Carstensen var diplomat.

I 1839 blev Carstensen igen fastboende i København, og her udgav han bladene Portefeuillen og Figaro.

Georg Carstensen blev født i Algier i 1812 .

Georg's sister, Annette Adelaide Christine Carstensen.

-----------------------------------------------


Mon ikke dette er ham og hans familie (alderen halter lidt mellem 1840-45)

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, Kongens Nytorv, Huset No. 270, Anden Sal, 1540, FT-1840, C9482
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jeannette Tang   62    Enke      [Enke] efter Grosserer Tang   
Rikke Tang   34    Ugift      hendes Datter   
Juliane Hansen   20    Ugift      Tjenestepige   
Georg Carstensen   30    Ugift      Redacteur af Portefeullien, Logerende


kbhv, København (Staden), Strand Kvarter, Gl. Strand Nr. 10, 1.ste Sal, 2, FT-1845, C2818
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Georg Carstensen   31    Ugift      agent og Entrepreneur   Algier
Hans Christian Petersen   27    Gift      Tjenestekarl   G??, Sorøe Amt


kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Kronprinsessegade 399,Stuen, 2, FT-1845, C4015
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Annette Magdelene Carstensen   50    Gift      Geheimelegationsraadinde   Reval
Adolph Henry Carstensen   24    Ugift      Søn,Stud.med & chir.   Tripolis
Reichard Peter Carstensen   22    Ugift      Søn,Cand.philos og philol,Elev af den kgl.mil.Høiskole   Tripolis
Gaitai !! Hugh Carstensen   20    Ugift      Søn,Cand.philol & philos,Landcadet   Algier
Annette Adelaide Christine Carstensen   19    Ugift      Datter   Algier
William August Carstensen   17    Ugift      Søn,kgl.Søcadet   Algier
Caroline Ernestine Sophie Carstensen   10    Ugift      Datter   Tanger
Catherine Carstensen   57    Ugift      Svigerinde   Als
Ane Catherine ??   42    Ugift      Tjenestepige   Erdsauer
Lise Christensen   24    Ugift      Tjenestepige   Kjøbenhavn
Sørine Madsine Gaarmand   22    Ugift      Tjenestepige   Veile
Ole Pedersen   27    Ugift      Tjener   Hjortespring


Mvh HP

Hans Peter Christiansen

#4
Hej igen.

Måske kan du bruge noget her fra det gamle forum: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,595989,page=1

Tilføjet: Jeg kan nu se at du har været på ovenstående tråd.
Mvh HP

Regelsen

Hej

I hvilken periode skulle Carstensen være borgmester i Flensburg?
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej alle.

Tusind tak til jer der allerede har været inde og svaret.

Skal have gæster, vender derfor tilbage senere.

God lørdag.

MVH
Lise Ø Bahr

Lis Klarskov Jensen

Hej Lise

Du nævner en "bror fra slægten Carstensen - Guvernør på st. Croix - Vestindien", som må være Edward Carstensen, der var bror til Georg Carstensen, Tivoli-stifteren.

Kort sagt:

Edward Carstensen var f. 7. sept. 1815, jurist og guvernør i guinea i Afrika, og hans oldefar var Hieronimus Carstensen, apoteker i Ribe. Far var Johan Arnold Hieronimus Carstensen,mor var Anna Magdalene Ulrich.

Edward Carstensen skrev indberetninger fra Guinea 1842-1850, som er udgivet på GAD 1964. Du kan finde ham i FT 1860:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Ringsted, Ringsted Landsogn, Ringsted Landsogn, , 1, FT-1860, C9997
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Edvard Carstensen   45    Gift   Amtsforvalter, Huusfader   Ulæselig (Lis: algier?)
Emmy Carstensen F. Bruun    37    Gift   Hans Kone   Asminderød Sogn, Frederiksborg Amt
Emmy Grenkop Castenskjold 18    Ugift   Hans Kones Datter af første ægteskab - Hørbye Sogn, Holbæk Amt
Arnold Carstensen   10    Ugift   Hans Søn      Kjøbenhavn
Trude Anette Carstensen   8    Ugift   Hans Datter   Kjøbenhavn
Charlotte Ida Augusta   5    Ugift   Hans Datter   Ringsted
Sophie Scholten                45    Ugift   Guvernante   Kjøbenhavn
Ane Marie Hermansen   26    Ugift   Huusjomfru   Ringsted
Jens Peter Jacobsen   30    Ugift   Gartner      Kindertofte Sogn, Sorø Amt
Niels Frederiksen                31    Gift   Tjenestefolk   Vigersted Sogn, Sorø Amt
Johan Petersen                21    Ugift   Tjenestefolk   Haraldsted Sogn, Sorø Amt
Else Larsen                21    Ugift   Tjenestefolk   Alsted Sogn, Sorø Amt
Maren Sophie Petersen   24    Ugift   Tjenestefolk   Taastrup Sogn, Holbæk Amt
Ane Marie Petersen   18    Ugift   Tjenestefolk   Taastrup Sogn, Sorø Amt
Karen Clausen F. Møller   74    Enke   Lever af sine Midler, Huusmoder - Nysted
Ane Marie Christensdatter   29    Ugift   Tjenestepige   Ringsted Sct. Knuds Sogn
Carl Emil Tolderlund   47    Gift   Praktiserende Læge  Kjøbenhavn
Henriette Amalie Hingel   9    Ugift   Pleidatter   Norge
Karen Elisabet Tolderlund   34    Gift   Hans Kone   Tranekjær, Svendborg Amt
Hanne Adusinde Petersen   23    Ugift   Husjomfru   Kjøbenhavn
Maren Jensen                29    Ugift   Tjenestepige   Her i Sognet

Thorkild Hansen har skrevet om hans arbejde som guvernør i en af sine bøger om slaverne, "Slavernes kyst", 1967.

Edward Carstensens svendestykke var at få fat i og arrestere 2 særdeles magtfulde og stærkt aktive slavehandlere, høvdingerne Adum og Sabah - Azim som blev sendt til Danmark og indlogeret på KBHs Kastel, hvor de var fægtningslærere (!) i 1850 indtil løsladelsen pga. Danmarks salg af den afrikanske koloni, deres hjemland.

København, København (Staden), Citadellet, Citadellet, Citadellet, ( Frederikshavn.),, 70, FT-1850, C1882
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hartvig David Dunian   76    Gift      Fægtningslærer   Kjøbenhavn
Johan Christian Liebenberg   69    Gift      do. do   Do.
Johan Frederik Wilhelm Jessen 72    Gift                do. do   Haderslev
Jørgen Christian Sommer   50    Gift      do. do   Middelfart
Adum   ??    ??                                 do. do.   Aura ved kysten Guinea
Sabah - Azim   ??    ??                    do. do   Aura ved kysten Guinea

Men tilbage til din søgning: Læs mere om hans familie i bogen "Guvernør Edward Carstensens Indberetninger fra Guinea 1842-1850." Som du ser blev han senere gift og fik børn.

God eftersøgning!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hans Peter Christiansen

Hej.

Edvard var ifølge FS født på Malta:


Eduard James Arnold Carstensen
    Male         
         
Event(s):
   Birth:     
07 SEP 1815      , , Malta
   Christening:
   Death:
   Burial:
         
Parents:
    Father:     Johan Arnold Hieronymus Carstensen    Family
    Mother:     Annette Magdelene Ulrich
Mvh HP

Regelsen

Hej Lise

Venter på 9 dag svar fra dig!!!!!!!!!!

I hvilken periode skulle Carstensen være borgmester i Flensburg?
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#10
Hej Regelsen.

Hvad er dog det for et sprog  ??? Vi har haft sygdom i fam. !! Det skal også passes TAK !!

Som lige nævnt, nærlæser jeg tværfagligt materiale til vores egne anetavler -   men jeg tror såmænd stadig man kan hitte borgmester Christian CARSTENSEN Flensburg - men se også 1490-1546 - se også.

AD.:  ADELSBY/ Engelsby / Blomme / CARSTEN RICKERTSEN, Mayer of Flensburg 1490-1546, Magdalena Rickerts (Carstens) daughter.

NachtfBaum Jens Finke
NachtfBaum Nis Hinrichsen
Familiengeschichte i øvrigt
TSV Jarplund-Weding - Wikipedia Bürgermeister Christian Carstensen osvl osv.


JEG læser selv videre på masser af privat indkommet infos.

Med venlig JULEhilsen
Lise Østerberg Bahr ;)

Lise Østerberg Bahr

#11
....
Måske kunne man finde noget splndende på familien Tardinis hjemmeside - bl.a. om Georg Carstensens Sommertivoli.....eller andet for at blive klog på dette emne i øvrigt - slægter, navne . også vedr.: Monaco / Sverige/Balonopstigninger  Christiansborg - og hvorfor udtrykket "DEN GÅR IKKE GRANDBERG" opstod  o.l. / Mægler Funck. : BRINT-maskineriet m.m./Toldboden. o.l.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr ;)

Lise Østerberg Bahr


Lidt forklaring fra mig også:

Castenschiold (Carstens) Johan Lorentz, plantagenbesitzer in St. Thomas/Karibik, Plantageejer, Storköbmand,
18.5.1705 in St. Thomas, død 19.6.1747 in Knabstrup.

18,12,1728 gift på Sankt Thomas med JACOBA VON HOLTEN.

NEVØ: Jürgen Carstensen.
Skibsreder i Denmark og Sct. Thomas.
Far: Dethlefsen (Ditlevsen, Jepsen) Carsten.
Mor: Mette Lorentzdatter.

Jürgen Carstensen, gifter sig 1702 med Margaretha VOKKERS i Curacao. Dør 1728.

endvidere se: Commersassessor  Ebbe Carstensen, født på Adelsgården i Kielseng/Flensburg 3.9.1658, gift med Anna Hormemann.
hans Far: Carstensen (Dethlefsen) Jep (Jacob)
hans Mor. Ellen Valentin, hvis far er Købmand og Ratsher Henrik Hornemann i Trondhjem

Flere CARSTENSEN sønner/forældre/nevøer i slægten:

Hans Carstensen. Hufner i Weseby ved Hürup 1655.
Far: Carsten Nissen.
Mor: Margarethe Hansen.
Barn. Carsten Hansen - Hufner i Weseby.



Der er meget meget mere at læse på Adelby.com Bewohner des Kirchspiel Adelby og i Westindische Verbindungen af: Jørgen H Jensen. (må kunne googles).

(slut for nu -det står på tysk her/det er sent nu  - (eller tidligt).

Med venlig hilsen
Lise Østerbeg Bahr

Regelsen

Hej Lise 

Hvis jeg tolker din udregning korrekt, så bliver det:

Borgmester i Flensborg, Carsten Richersten & h. Maria Frese, havde en del børn, b.a.:

Peter Richersten, rådmand

Carsten Richersten (1533-1596), ~ Catharina Beyer (1531-1599), datter af borgmesteren i  Gera i
Sachsen – Georg Beyer & Catharina Albrechts.

Søsteren, Magdalena Richersten blev også indgift i Beyer-slægten, med Jürgen Beyer (152x-1587), også søn af Gera-BM.
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej Regelsen.

Joo, delvis. Med tilføjelse, idet jeg var en tur omkring broderens CASTENSKJOLD familie og ULRICH m.fl., (Ulrich - nåede jeg til, - dem har jeg ikke haft lejlighed til at se på endnu pga. vi har juletravlt/+syge p.t.)

Venlig hilsen og god jul til dig også ;)
Lise Ø Bahr

Regelsen

Hej Lise

Er det denne familie?

48-49 Jørgen Carstensen (s. af Carsten Detlefsen på Kielseng, Adelby & Mette Lorentz

24-25 Johan Lorentz Carstens, dbt. 04.06.1705 – Sct. Thomas - & Jacobe v. Holten

12-13 Carl Adolph Castenschiold & Dorthea Augusta Brøer & 2. Dorothea Lyngbye

06-07 Jacob August Castenschiold & Charlotte Amalie Treeld & 2. Frederica L. C. v. Westen
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#16
Hej Regelsen.


Jo, det ser rigtigt nok ud.

Det ser ud til at være vores slægtslinier. Har du selv aner på disse - (mellemliggende - som jeg mangler ?)

Hvor - fandt du disse - der passer ind i billedet i Adelby.com - hvor mange af mine aner befinder sig - men de er også spredt til bl.a. Tastrup, Hodderup, Alt Duvenstedt, Sct. Nicolai/Flensburg, Jürgensby/Flensburg, Stubbaek ved Apenrade, Harrislee, Wallsbüll, Bilschau b. Sankelmark, Munkwolstrup, Wanderup, Handewitt, Mittelschnatebüll, Westerschnatebüllerkoog ved Stedesandt - her er vi virkelig ovre i det Hollandske udtryk), Oeversee, Tarp, Jarplund, m.m., og hvad disse sogne nu hedder ....Grossen Wiehe, Dänischenhagen, (Dänisch Wold, Schleswig) jo lidt længere nede - ikke mange kilometer dog) end Flensburg området - Gettorf - men se lige på land- og bykortene  i det nuværende Nordtyskland - Kaltenhoff Gods skulle jeg faktisk udrede nogle aner også. Modtager gerne hjælp, hvis nogen sidder inde med oplysninger der kan hjælp jer selv og /mig !

Det vil glæde mig at kunne lave en ordentlig stamtavle (hvis jeg kan :P) !

Det bliver vel nok godt når jeg kan få slået disse op SELV - der er jo KUN et par stykker, man på nuværende tidspunkt, selv kan taste og slå op.


I Oversee boede Carsten
Venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :)

Regelsen

Hej Lise

Kilden er: Personalhistorisk Tidsskrift, årgang 105 (1985, 1. halvbind)

Den anførte linie:


6-7 Jacob August Castenschiold, Charlotte Amalie Treeld & 2. Frederica Louise Caroline v. Westen

2-3 Jacob Erslev, Jacobine Castenschiold & 2. Dorothea Petrea Jensen & 3. med søsteren
Claudine Henriette Jensen.

1 = Kristian Sofus August Erslev, * 28.12.1852 på Frederiksberg.
Venlig hilsen
regelsen

Thestrup-Bjørn

Hej Lise!

Prøv at låne det hernævnte værk - det er næsten et must:

Knud Gether: Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge. Et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie. 1-2. (Dansk Historisk Håndbogsforlag, 1986-87). + 152 s. + stamtavler A-H med suppleringstavler.


-----

Forøvrigt har jeg
borgmester i Flensborg, Carsten Rickertsen (f. 1493, død 1546) og Maria Frese (også benævnt Marine Frese)(f. 1490, død 1570) - husker ikke kilden.

Ret typisk for velhavende (og betydningsfulde) borgerslægter, at børnene anvender faderens patronym som slægtsnavn


En datter Karen Rickertsen , født 29 Nov 1535 i Flensborg bliver 27 juli 1550 i Odense gift med borgmester i Odense, Knud Jørgensen Seeblad (se Danmarks Adels Aarbog 1914)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998


Christian Konstmann Autzen

Regelsen henviser til Beyer-slægten - og som også er beskrevet af Carl Langholz i bogen "Anetavle for Berømte Danskere"

Ifølge Carl Langholz er der også en af disse Beyer, Andreas Beyer født i Gera omkring 1530, gift Agathe, som bliver borgmester i Tønder.

Leger vi lidt med mulighederne for efterkommere af denne Andreas Beyer, så kunne denne have en søn Hans Andersen Beyer, som igen kunne have en søn Peder Hansen Beyer.

Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk har en Peder Hansen, som gifter sig ind på gården Bejerholm i Sønder Skast sogn, Tønder amt - med enken Anne Feddersdatter født 1610/15 på den vestre Astrupgård i Brøns sogn, som datter af Fedder Nielsen. Hun var således tipoldebarn af herredsfoged Troels Winther på Astrupgård.

Anne Feddersdatter og Peder Hansen (Beyer) giver deres børn efternavnet Beyer - og efterkommere heraf er den meget store Beyer/Beier-slægt som findes i det vestlige Sønderjylland.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej alle "hjælpere"

Håber i kom godt ind i det nye år i øvrigt !

Tak for henvisningerne. Jeg vil vende tilbage til dem ind imellem - (øjnene bliver vældig tørre, at al den læsning).... så jeg er meget glad for disse "små historier" - jo flere jo bedre - dejligt dejligt!

Tak igen.

Lise Østerberg Bahr

Susanne Petersen

Hej
Har lige fundet denne side, og håber du er kommet videre med din slægt. Jeg kan oplyse dig at jeg selv er efterkommer af Carstensen, min oldefar Johan Peter Carstensen f. 2. Maj 1848, Medelby, Flensborg skibs og bådebygger blev viet den 16 april 1872 til Laudine Marie Meyer f. 23 maj 1850 i Korsør, håber det kan hælpe dig lidt.

Lise Østerberg Bahr

Hej Susanne.

Tak for et svar, det er længe siden jeg har set denne tråd. Jo, jeg har da også set noget Meyer slægt hos www.Adelby.com på Helmut Martensens hjemmeside(r) hvor BAHR familien står i mange generationer, med indgifte.

Har du set om der er noget dér du kan rerlatere dig til ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr