Franz Peter Ferentz' vielse Holmens kirke 1789?

Startet af Rune Stjernholm, 05 Dec 2011 - 00:23

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

Jeg ved, oplysninger fra FamilySearch skal tages med et gran salt, men skulle det mon ikke kunne lykkes at finde nedenstående vielse i Holmens kirke? Jeg bilder mig ind, jeg har været kirkebøgerne igennem både forfra og bagfra... forgæves. Er der noget, jeg overser?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results  | Download | Print 
   
FRANTZ PETER FERENTZ Pedigree
Male   Family

Event(s):
Marriages:
Spouse:  ANNE MARIA SORENSEN  Family
Marriage:  13 NOV 1789   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged   chronologically by the marriage date.     

Source Information:
Batch No.:  Dates:          Source Call No.:  Type:  Printout Call No.:  Type: 
M218529    1786 - 1813  0044451             Film    NONE

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Endvidere familien Ferentz i FT1801: 

København, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens Kvarter, Matr. 55, 250, FT-1801, A5027
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Franz Peter Ferentz 33  Gift Huusbond Kopist 
Ane Marie Steen 33  Gift hans Kone
   
Candide Marie Cath.Stasine [Ferentz] 10  Ugift deres Datter   
Johanne Petrine Buonine [Ferentz] 7  Ugift deres Datter   
Johannes Statius [Ferentz] 4  Ugift deres Søn   
Nicoline Christine [Ferentz] 2  Ugift deres Datter   
Ane Marie Ferentz 65  Enke mandens Moder Søn Franz P.F.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Franz Peter Ferentz dør i 1821:
AO, Trinitatis/Sokkelund/København 1813-1833, opslag 181, no. 23

og hans enke Ane Marie i 1840:
AO, Årby/Ars/Holbæk 1832-1850, opslag 236, no. 12

Tak for enhver hjælp!




Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Mogens Pagh

Hej Rune.

Det du overser er, at i de "store" kirkebøger mangler kronologien ofte, hvorfor man må gennemse mange sider.

Vielsen finder du i København-Sokkelund-Holmen, 1787-97, opslag 86, venstre side øverst.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Hans Poulsen


Hej Rune

"..vielse i Holmens kirke.."

Prøv at slå op her

AO
Københavns amt
Sokkelund herred
Holmen sogn
1787-1797
Opslag 86 øverst

- så skal du se løjer.

[Øv, Mogens kom først, ser jeg nu]

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

Det er simpelthen utrolig: Jeg har siddet og ledt i timevis uden at finde vielsen, og så finder I den på et kvarter! Jeg skylder vist et par kvajeklejner...  :P

Tusind tak til jer begge!

Jeg mangler stadig en del oplysninger med relation til slægten Ferentz/Fehrenz, så skulle der sidde nogen i dette forum med interesse for netop dén familie, så hører jeg meget gerne fra jer...
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hans Poulsen



Hej Rune

Her er alt, hvad jeg har kunnet presse ud af pc'en, men du har sikkert disse oplysninger allerede:


Historical Records
Search all collections

1-4 of 4 results for >Name: FEHRENZ, Batch Number: C218366

Anna Maria Wilhelmine Francisca Fehrenz
Denmark Baptisms, 1618-1923
christening: 16 Jan 1825 SANKT PETRI,​ KOBENHAVN,​ KOBENHAVN,​ DENMARK
residence:  København,​ Denmark
parents: Johannes Fehrenz,​ Wilhelmine Regine Gastmeyer
 
 
Johannes Fehrenz
Denmark Baptisms, 1618-1923
  spouse: Wilhelmine Regine Gastmeyer
child: Anna Maria Wilhelmine Francisca Fehrenz
 
 
Johannes Peter Christian Ferenz
Denmark Baptisms, 1618-1923
christening:        1823 SANKT PETRI,​ KOBENHAVN,​ KOBENHAVN,​ DENMARK
residence:  København,​ Denmark
parents: Johannes Ferenz,​ Wilhelmine Regine Gastmeyer
 
 
Johannes Ferenz
Denmark Baptisms, 1618-1923
  spouse: Wilhelmine Regine Gastmeyer
child: Johannes Peter Christian Ferenz
 
 
Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Pedersen

Hej

Du efterlyser oplysninger om Ferentz' er. Du kender måske allerede Johan Frantzen Ferentz? Jeg er i sin tid stødt på ham i forbindelse med andet arbejde, og nu kan du jo se, om du kan bruge oplysningerne.

Jeg kender ikke hans alder, men i 1767 sejlede han ud som andenstyrmand på slaveskibet Fredensborg, og da han et par år senere kom hjem var han kaptajn – dog uden skibet, der var forlist ved Norge. Han må formodes at være forholdsvis ung i 1767.

Som kaptajn gjorde han senere adskillige slaverejser for Det Bargumske Handelssocietet, og i en periode var han, så vidt jeg husker, udstationeret på Guineakysten. Han var bla. kaptajn på slaveskibet Christiansborg under et stort slaveoprør i 1776. Handelssocietet gik konkurs, men Ferentz fortsatte i slavehandelen, og endnu i 1781 ses han som kaptajn på Fredensborg – et nyt skib, opkaldt efter det forliste eller efter fortet på Guineakysten. 

Der er meget materiale om Johan Frantzen Ferentz. Mange af hans skibsprotokoller er bevarede i Rigsarkivet, og han har en letlæst håndskrift, når man tænker på det, man i dag ville kalde skrivesituationen. Protokollerne – og dem er der flere af for hver rejse – kan findes i Vejledende Arkivregistraturer XIV, Asiatiske, Vestindiske og Guinesiske handelskompagier ved J. O. Bro-Jørgensen og Aa. Rasch. Kbh. 1969. De kan sikkert også findes på nettet, men mine undersøgelser er før-nettidige, så det må du selv se på.

Hans rejse med Fredensborg i 1767 er beskrevet i Hartwig W. Dannevig: Slaveskibet Fredensborg. Gyldendal Norsk Forlag 1978, eller senere udgaver. Slaveoprøret i 1776 er beskrevet i Thorkild Hansen: Slavernes Skibe. Gyldendal 1974 s. 97 ff. . Ferentz selv har beskrevet oprøret i sin protokol, og det samme har førstestyrmanden i sin protokol – i øvrigt med fuld verbaloverensstemmelse. Også dengang forstod man at dække sig ind.

Ferentz' rejser efter Handelssocietets konkurs nævnes kort i Jens Vibæk: Vore gamle Tropekolonier. Dansk Vestindien 1755-1848. Forlaget Fremad 1966 s. 172. Vibæk kalder ham fejlagtigt Terentz. 

Jeg har ikke yderligere information om ham, men jeg vil tro, at han er den dansker, der har foretaget flest slaverejser.  Der er materiale til en biografi om Johan Frantzen Ferentz, så hvis du er i familie, så han du fundet dig en meget markant og interessant forfader.

med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Jane Stiller

Hej Rune

Franziska Fehrend er min tip-tip-oldemor. Jeg har derfor fået lidt oplysninger skrabet sammen. Du er velkommen til at kontakte mig pr. mail.

Mvh
Jane

Rune Stjernholm

@Hans og Jørgen: Tusind tak for jeres supplerende oplysninger!

Desværre kan jeg ikke prale af selv at være beslægtet med Ferentz'erne. Min interesse for familien består i, at omtalte Ane Marie og Franz Peter Ferentz (vist ovenfor i FT1801) i 1806 får en søn, som i dåben gives navnet Niels Stiernholm Ferentz:

AO, Vor Frue/Sokkelund/København 1805-1813, opslag 57, nederst på venstre side.

Jeg havde håbet måske at få opklaret, hvordan mellemnavnet har fundet vej til familien. Ingen af Niels' søskende bar navnet, ej heller hans egne børn, og vielsen giver ingen indikationer af, at navnet skulle have været båret af andre i Ferentz-slægten. Også er jeg interesseret i at få opklaret, hvor og hvornår Niels Stiernholm Ferentz endte sine dage...

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Distrikt 16, Gl. Klostergade [Intet nummer oplyst], , FT-1840, C2647
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Ferentz 37  Gift  Snedkersvend 
Christiane Hellesen 40  Gift  Kone 
Marie Frantzine Ferentz 10  Ugift  Datter 
Helle Frantz Ferentz 7  Ugift  Søn 
Julie Ferentz 4  Ugift  Datter 
J . . ?? Nielsen 73  Enke  Fattigunderstøttelse

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Nr. 393 Skyttenstræde, 1021 F5, FT-1845, B2596
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Ferentz 39  Gift  Snedkermester. København.
Christiane !! 45  Gift  - Skotterup, Tikøb sogn.
Maria Franzine Ferentz 15  Ugift  Barn. [Niels Ferentz] København.
Helle Frantz Peter Ferentz 12  Ugift  Barn. [Niels Ferentz] København.
Julie Christiane Ferentz 10  Ugift  Barn. [Niels Ferentz] København.
Jens Hansen 40  Ugift  Snedkersvend. København.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sidste livstegn er fra folketællingen 1850:

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager kvarter, Didrik Badskærgsgang 204, kjælderen, 705, FT-1850, B6922
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nels Færenst ?? 49  Gift  snekkersvend Kjøbenhavn
Christiane Hellsen 52  Gift  hans kone Helsingør
Helle Færenst 16  Ugift  --- do.
Julie Kandide Færenst 14  Ugift  --- do.
Marie Suur ?? 42  Enke  haandarbeide Helsingør

@Jane: Tak for dit tilbud -jeg kontakter dig direkte. Jeg håber, du har læst med ovenfor... Jøgens beretning om Johan Frantzen Ferentz må have særlig interesse for dig, da jeg formoder, du er direkte efterkommer af ham!
 

Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hans Poulsen



Hej Rune

"Ane Marie og Franz Peter Ferentz..i 1806 får en søn, som i dåben gives navnet Niels Stiernholm Ferentz".

I de dage var det ikke usædvanligt, at jævne folk gav deres børn et *flot* navn, og i mange tilfælde var det et adelsnavn eller navnet på en person, der for alvor havde gjort sig gældende på betydelige poster i samfundet.

=====

Min tipoldemor blev født i 1777 i usædvanlig små kår i Jetsmark sogn i Hjørring amt.

Mine 2xtipoldeforældre kompenserede lidt på de beskedne forhold ved at give deres datter to fornavne - det første af dem et adeligt efternavn!

Om det har styrket kreditten hos den lokale købmand, tør jeg ikke sige.

Måske har det samme gjort sig gældende i Niels Stiernholm Ferentz' tilfælde.

=====

Stjernholm var navnet på et amt:

http://www.brejl.dk/havrebal.htm

=====

http://www.falkenbergs.dk/

Stjernholm navnet figurerer mange steder i min slægt. En af dem er Herlov Stjernholm der i 1747 blev ophøjet i adelsstanden. Herlov blev født i 1679 på den kongelige gård Stjernholm i Horsens.


=====

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rune Stjernholm

..i så fald kan jeg konstatere, at du og jeg er beslægtet: Herlov Jensen Stiernholm var min 6xtipoldefar  :D
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Niels Bjøreng

Hans, har din Herlov Stjernholm forbindelse med Selde sogn, Viborg amt?

Venlig hilsen
Niels

Hans Poulsen



Hej Rune og Niels


I mit indlæg lidt tidligere på aftenen er jeg kommet til at formulere mig særdeles uheldigt, og det indser jeg først efter at have læst jeres bemærkninger. Jeg serverede et link, der rummer blandt andet denne sætning:

"Stjernholm navnet figurerer mange steder i min slægt. En af dem er Herlov Stjernholm der i 1747 blev ophøjet i adelsstanden. Herlov blev født i 1679 på den kongelige gård Stjernholm i Horsens".

Min slægt og jeg har ikke gnist af forbindelse til Herlov Stjernholm, hvilket I med rette ellers godt kunne tro, jævnfør ordene *min slægt*.

Herlov greb jeg for at fortælle, at navnet findes i adelige kredse.

Jeg er glad for, at denne misforståelse bliver ryddet af vejen inden borgerlig sengetid - og jeg beklager, at jeg gav anledning til at tro noget andet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

Så går du for denne gang fri, Hans. Stjernholmerne har fra Kjeldgaard i Selde sogn igennem generationer som herremænd svunget pisken over adskillige af mine aner.


Men Stjernholmerne var af den mildere slags tyranner. Således "gad" de ikke opkræve lejermålsbøder.

Venlig hilsen
Niels



Rune Stjernholm

Det var da ærgerligt, Hans! Her sad jeg ellers lige og øjnede chancen for i fremtiden at kunne søge oplysninger om slægten hos dig...  ;)

Til gengæld kan jeg nok ikke sige mig fri, Niels, idet min familie nedstammer i lige linje fra de tidligste generationer på Kjeldgaard i Salling. Siden skiltes dog -som du sikkert ved- pøbel fra adel, og bortset lige fra Herlov Jensen Stiernholm og Rasmus Herlovsen Stiernholm tæller mine forfædre i stedet en skøn blanding af præster og bønder, trælasthandlere og andet godtfolk, alle dog med navnet Stjernholm.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Kurt Arne Empacher

Hej Rune
Jeg så lige denne gamle tråd og vil spørge omkring Slægten Ferentz og især om Frantz Peter Ferentz er søn af omtalte Johan Frantzen Ferentz? Og om hvor Johan er født og hvor Frantz er født hvis det er nogle data du har eller andre har er de velkomne at skrive og vil blive modtaget med stor tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Rune Stjernholm

#15
Hej Kurt

Jeg har noteret, at Frantz Peter er søn af 'Stÿrmand Johann Frandsen Færends i Store Strandstræde og Anne Maria Larsdatter', og at han bliver døbt i København Skt. Nikolaj den 15. august 1767, se højre side nummer tre fra oven: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156082#156082,26129544

-derudover har jeg ingen oplysninger om forældrene.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Kurt Arne Empacher

Hej Rune
Det var også fint med dem så tusinde tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher