Jens Thygesen - født i Hornslet 1848 og Doris Rosenfeldt f. ca. 1840-1841 i ???

Startet af Alita Tind, 15 Dec 2011 - 23:21

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om Jens Thygesen – eller Tygesen – født 8. aug. 1848 i Hornslet Øster Lisbjerg Randers, søn af Thyge Hansen og Ellen Marie Jensdatter?

Iflg. afgangsliste fra Grundfør Vester Lisbjerg Århus rejser Jens sammen med sin bror Hans til Nakskov i november 1872 – herefter "forsvinder" Jens fuldstændig. Broderen Hans bliver 6. april 1874 gift i Holeby Fuglse Maribo med Maren Pedersdatter, enke efter Marqvardt Johnsen.

Jens Thygesen er udlagt barnefader til min oldefar Christian Henrik Rosenfeldt Jensen født 30.10.1868 i Selde, Viborg - af Doris Rosenfeldt. De tjente begge på Kjeldgaard

Ved Christian Henrik Rosenfeldt Jensens vielse i 12.5.1895 i Frue sogn i Århus er forloverne Niels Thygesen og Hans Thygesen, begge bosiddende i Århus. Hans Thygesen er tilsyneladende flyttet til Århus eftr at han er blevet enkemand i 1891.

Ved Christian Henriks vielse i 1895 er Doris Rosenfeldt gift i Kiel - er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om hende?

Alita Tind
Med venlig hilsen
Alita Tind

Ellen Marie Kaae

#1
Disse 2 FT-er viser de 3 brødre, Niels, Hans og Jens

Randers, Øster Lisbjerg, Hornslet, Rodskou Bye, Huus, 93 F2, FT-1850, D2800
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Thygge Hansen   30    Gift      Arbeidsmand. Indsidder   Her i Sognet
Elle Marie Jensen   30    Gift      hans Kone   Ladding Sogn, Aarhuus Amt
Hans Thyggesen   5    Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Jens Thyggesen   2    Ugift      deres Børn   Her i Sognet

Randers, Øster Lisbjerg, Hornslet, Eskerod, Et Huus, 58, FT-1860, C6088
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Thyge Hansen   40    gift   Dagleier, Huusfader      her i Sognet
Ane Marie Jensdatter   40    gift   hans Kone      Lading Sogn, Aarhuus Amt
Niels Thygesen   2    ugift   deres Søn      her i Sognet

Her er Jens i pleje hos fars forældre:

Randers, Øster Lisbjerg, Hornslet, Hornslet Bye, Et Huus, 34, FT-1860, C6088
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Thygesen 72  gift Arbeidsmand, Huusf.  [Heri Sog.]
Mette Marie f. Nielsdatter 65  gift hans Kone  [Heri Sog.]
Jens Thygesen 12  ugift deres Pleiebarn  [Heri Sog.]
Rasmus Pedersen 35  gift Arbeidsmand, Huusfader  Bede S., Aaarhus A.
Ane f. Poulsdatter 31  gift hans Kone  Heri Sogn.
Inger f. Jensdatter 70  Enke Aftægtskone  Morslet S., Aarhuus A.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Alita Tind

Hej Ellen Marie Sørensen

Tak for oplysningerne. Jeg har selv fundet disse FT - det er tiden efter 1872 der volder problemer. Jeg har imidlertid netop fundet ud af at han ikke kom til Nakskov, men til Saunsø i Vestenskov sogn, sammen med broderen Hans (tilgangsliste). Sidstnævnte er opført på afgangslisten i 1874 for Vestenskov sogn  - han flytter til Holeby og bliver gift der. Afgangslisten er kun ført til og med 1875 og jeg kan ikke se Jens forlade Vestenskov sogn)

Jeg har set efter om han skulle være viet i Vestenskov, fået (uægte?) børn eller død, men har ikke fundet noget på ham indtil videre. Jeg har også googlet ham, det har givet nogle data på forfædre, men ikke hvor Jens er blevet af.

(Det pudsige i denne historie er, at jeg i 1972 flyttede fra Århus til... Vestenskov! og har boet et par kilometer fra Saunsøgård, uden at ane, at min tipoldefar har tjent der. Kører stadig næsten dagligt for gården. Verden er lille!!!)

Tak igen for din ulejlighed.

Vh

Alita Tind
Med venlig hilsen
Alita Tind

Ellen Marie Kaae

Ja, jeg tænkte nok, du havde fundet oplysningerne - det var mere for at starte et spor at følge, jeg  viste dem - så sidder der ikke andre og leder efter de samme.

Har du fundet sønnen Christian Henrik op gennem FT  1870, 1880 og 1890 samt han konfirmation?

Der kunne stå nogen oplysninger om forældrene
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Alita Tind

Hej igen

Nej,  jeg kan slet ikke finde Christian Henrik i barndommen - det første spor af ham  (bortset fra fødslen i Selde d.- 30.10.1868) er ved vielsen d. 12. maj 1895 i Fru Kirke i Århus. Her står blot: søn af ugifte Doris Rosenfeldt (nu gift i Kiel). Herefter har jeg styr på ham indtil hans død i 1934.

Der er ikke rigtig nogen nulevende personer der kan give oplysninger om Christian Henriks barndom, men det forlyder at han har været i pleje på Sjælland - omkring Sorø/Slagelse. Hans hustru er fra Bringsted,  så det kunne jo godt være sandsynligt at han er vokset op der omkring. Jeg har søgt  hans konfirmation i  snart alle sogne der omkring.

Der er ingen der ved om Doris Rosenfeldt er født i Tyskland eller Danmark - hun blev blot omtalt som "tysker", men det kan godt være fordi hun er "imigreret" til Tyskland efter giftermålet.

Hun tjente på Kjeldgård - men jeg har ikke kunnet finde hende i FT eller afgangslister.

Vh

Alita Tind
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jens-Christian Emborg

Vil blot tilføje at Christian Henrik i FT-1901 bor i Falstergade 57 i Århus, opslag 68. her bor han med sin kone og deres 4 børn, der alle er født i Århus. Det er oplyst at de har haft et 5. barn.
Der er også oplyst hvornår de er kommet til Århus og hvor fra, men det er ikke lige til at tyde.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Alita Tind

Jens Chr. Emborg

Tak for hjælpen - jeg har FT 1901, men kan heller ikke se hvor han kommer fra. Jeg var imidlertid ikke opmærksom på at der havde været et 5. barn - det vil jeg granske lidt mere i. Det er en familie der er flyttet meget rundt, så det er et større detektivarbejde. Min mor på 92 kan desværre ikke bidrage med så meget.

Christian Henrik og hans hustru tager et plejebarn til sig, f. 1904 i Århus - legalt opholdsted i Nakskov, så jeg spekulerer på om der er en forbindelse mellem barnets moder og Christian Henriks far Jens Thygesen, eller om det er et tilfælde at der er relation til Nakskov?

Vh
Alita Tind
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Efter regelmæssige søgninger på Jens Thygesen har jeg endelig fundet nyt om ham i lægdsrullen, som jeg haft haft til tydning:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,70853.0.html


Jeg har fået bekræftet at han er død (ikke den store overraskelse) men jeg er i tvivl om han er død i 1874? og hvis han er det, er det så i Lægd 238 som er Maribo Kjøbstad? Eller er han død på et helt andet tidspunkt og et helt andet sted. (Jeg kan ikke finde lægdsrullen for Maribo indeholdende år 1874 på AO for evt. yderligere oplsyninger)

Jeg ledt efter Jens i KB 1874 for Maribo sogn, Garnison sogn og Trinitatis sogn, hvor Garnisons Sygehus beliggende Rigensgade hører - uden resultat.

Det er mit første bekendtskab med lægdsrullerne, så jeg er lidt usikker og vil gerne have lidt kvalificeret hjælp til tolkning (ikke tydning) af vedtegningen. 

Venlig hilsen

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jens-Christian Emborg

Maribo sogns kirkebog 1851-1874, opslag 380:
død den 14-04-1873, Jens Thygesen, arbejdsmand fra ????? og Krønge, 24 år, født i Hornslet, Randers Amt den 08-08-1848

Det må være din Jens Thygesen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Alita Tind

Hej Jens-Christian

fantastisk  :)  :)  :)

Du har løst mysteriet! Jeg stolede blindt på at han var død i 1874. Jeg har søgt i mange sogne på Lolland i tidens løb -troede at han var fulgt med broderen til Holeby.

Tak - tak, og god aften,  nu vil jeg gå i KB og så vil jeg prøve om jeg kan finde ud af hvad han døde af.

Hilsen

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind