Omvraa, Sønder Omme Sogn, Vejle Amt

Startet af Henny Holt, 11 Maj 2012 - 03:54

Forrige emne - Næste emne

Henny Holt

Heisann!

Er det noen som kjenner til anene til krigsenken (Ane) Johanne Pedersdatter, gift to ganger, mor til 4+8 barn, hvorav min mormor, Dusine Johanne Marie (Duedahl) Jensen (f. 01.05.1873 - d.10.05.1936), var nr. 2 i det andre kullet?

Ønsker også, hvis mulig, en full oversikt over alle barna hennes.
________________________________________________________________________
Johanne Pedersdatter
Født: 19.06.1833 i Sønder Omme Sogn
Krigsenke med 4 barn
Gift: 27.02.1857 i Sønder Omme kirke med Jørgen Jensen (Duedahl) (f.28.09.1836) fra Blåhøj
8 barn, hvorav 2 levde opp
Bosatt i Omvraa, Sønder Omme Sogn, Vejle Amt
Død: 02.06.1876 i Omvraa Mark
Gravlagt: 08.06.1876 fra Sønder Omme kirke
_________________________________________________________________________

Mvh  :)

Hans Poulsen



Heisann!

"Ønsker..en full oversikt over alle barna hennes"

Det vil være en særdeles god idé, hvis du selv udførligt og indgående vil fortælle, hvilke anstrengelser du selv har gjort dig for at finde de mange, mange data, du står og mangler.

Fortæl præcist om amt, herred, sogn, kirkebog, opslagsnummer, om faddere og forlovere, om diverse folketællinger, så andre ikke skal bruge time efter time for at lede efter oplysninger, som  du allerede har.

Kan du indkredse din forespørgsel til enkle personer eller begivenheder, behøver du naturligvis ikke at genfortælle hele din slægtshistorie, men fortæl, hvor det er, at du er gået uhjælpeligt i stå i din forskning.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henny Holt

Hallo, Hans!
*
Det var absolutt ikke meningen å sette "hele folket i arbeid"!
*
Er helt grønn i slektsgransking, så ovenstående info har jeg fått av et annet medlem i DIS-DK.
*
Jeg kjenner dessverre ikke hennes granskingslogg, men hun ba meg starte en ny tråd utfra nevnte info.
*
Mitt håp er at noen vil kjenne igjen personene samt at de kanskje allerede har en oversikt over anene deres.
*
Neste gang noen etterspør de samme personene, er det kanskje min tur til å hjelpe?! ;)
*
Mvh Henny

Hans Poulsen


Hej Henny

"Mitt håp er at noen vil kjenne igjen personene samt at de kanskje allerede har en oversikt over anene deres".

Viser det sig ikke at være tilfældet, er du så heldig selv at skulle i gang med slægtsforskning og alle dens glæder.

Find hvert eneste af børnene i kirkebogen, fødsel, dåb, tjek forældrene, fadderne, gå videre med konfirmationerne og hold hele tiden et øje med de folketællinger, som er de relevante.

Fortsæt på lignende måde med børnenes vielser, deres ægtefæller og børn etc.

På din vej gennem denne forskning får du både resultater og ny inspiration.

Herlige timer ligger foran dig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Villy M. Sorensen

#4
Hej Henny,

Arkivalier Online har affotograferinger af "alle" danske kirkebøger
undtagen de nyeste.

Her er adressen:
http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Ved sogn indtastes Sønder Omme, så får du en oversigt over hvilke
kirkebøger der findes. Når du klikker på en kirkebog downloades
et Java program, som viser siderne. Som regel findes et indeks på
en af de første sider. Hvis man ikke kan tyde noget, kan man ofte få hjælp
i et andet forum her på Slægt & Data "Hjælp til tydning".

Samme sted finder du Brande kirkebog, som var vigtig i din anden tråd.

Folketællinger findes på:
http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp


For Sønder Ommes vedkommende også flere senere (efter 1850 ) på:
http://www.horsboel.dk/fkt/fkt.html

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mette R Francke

#5
Hei

Se i din andre tråd om du finner svar på noen der ?

;) Kanskje du finner noe bruktbar der.


Prøv også denne linken
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/SYVR-GNY

Der finner du en sønn av Jens D Jensen , nevø til Dusine.

child 11:    Aage /Duedahl/ Jensen
birth:    24 JAN 1903 ,Filskov mark
death:    3 JUN 2004  Plejehjemmet "Grønnegården", Give
burial:    9 JUN 2004 Langelund kirke
   

Mette
Mette R Francke

Henny Holt

Hans, Villy og Mette!

Tusen takk for tips, gode råd samt uselvisk dåd!

Mottok for et par dager siden en introduksjonspakke fra DIS-Dk. Skal studere den nøye, og håper så at jeg skal klare å navigere meg rundt i den danske andedammen, mens jeg uanstrengt sjonglerer med sogn, amter, marker, bjerge, bjerre og bierre.

Bring it on! I'll  make you proud!  ;D

Vh Henny 

Henny Holt

Mette:
Artig funn av Aage Duedahl Jensen (1903 - 2004)! Tenk, han ble hele 101 år gammel! (Håper jeg slekter på ham!)

Og - ja, du har rett. Han var Dusines nevø på morssiden. Etter mine notater var hans far, Jens Duedahl Jensen (1867 - ?), eldste barn av Jørgen Jensen Duedahl (1836 - ?) og krigsenke Ane Johanne Pedersdatter (1833-1876), og bror til Dusine. Dusine var nr. 2 i flokken.

Ergerlig at han nå er borte. Hadde vært så artig å kunne snakke med en som husker min mormor og morfar samt de gamle dager.

Mor må ha kjent Aage godt. Hun var bare 6 år yngre enn ham.

Mette R Francke

Hei

Ved å klikke på linken får du flere opplysninger om Dusine sine søsken , foreldre , besteforeldre etc.

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/SYVR-GNY

Her er vel den Jens du nevner i ditt siste svar
child 8:    Jens /Duedahl/ Jensen
gender:    Male
birth:    26 MAY 1868 Blåhøj
death:    29 APR 1912 Filskov sogn
burial:    3 MAY 1912  Filskov kirke

Vejle Filskov 1911-1926 oppslag 177.

Mette


   
Mette R Francke

Henny Holt

#9
Hei igjen, Mette!
*
Beklager sen reaksjon, men mai i Norge er supertravel. Vi skal rekke mye i vår korte sommer, og i år kom også våren supersent...!  c"_
*
Tusen takk for ny info og nye tips! Høytidlig å se hele ungeflokken, som min mormor vokste opp i!
Ifølge min mor var deres far, Jørgen Jensen Duedahl (1836-?), gårdbruker og teglverkseier. Han dyrket oppp heden og var kjent som en av sognets dyktigste bønder. Som 8-åring var han vokterdreng på heden, og han var med i krigen (hvilken?) i 1864. Han giftet seg så med en krigsenke med fire barn, og fikk selv 8 barn, hvorav 6 døde som små. Min mormor fikk navnet Dusine fordi hun var nr.12 i den totale ungeflokken.
*
Alt som mor fortalte, stemmer med de opplysningene jeg nå har fått, bortsett fra på to punkter:

1. Det er bare oppgitt TRE barn som krigsenken Ane Johanne Pedersdatter (1833-1876) hadde med seg inn i ekteskapet med Jørgen Jensen Duedahl. Hvor er det fjerde barnet?!
*              
2. Jeg har fått info fra forskjellige medlemmer i DIS-Dk, og jeg husker i farten ikke hvem som har funnet frem hva. Men jeg sitter nå igjen med to OVERTALLIGE barn, født ETTER Dusine (1873-1936):
Johan Valdemar Jensen  (f.1876)
Kjerstine Marie Jensen   (f.1877)
Spørsmålet blir da: Hvem er disse, og hører de egentlig til her? Heller til det siste da Johan Valdemar
ble født samme år som Ane Johanne døde, og Kjerstine Marie året etter.
*
Til sist: Jeg leste din siste mail straks jeg fikk den (selv om jeg ikke hadde tid til å svare på den akkurat da), og jeg må si at selv om jeg jo kjente til de hårde fakta på forhånd, så var det først når jeg skulle skrive ned det hele at omfanget av tragediene i livene til Ane Johanne og Jørgen gikk opp for meg i all sin gru. Så mye lidelse! Så mye smerte! Så mye sorg! Hvordan i himmelens navn orket de alt dette? Hvordan greidde de å stå oppreist i all denne elendigheten og aldri gi opp? Det vil vi aldri få noe fullgodt svar på. De levde i en annen verden, i en annen virkelighet. Livet var hardt for alle, og de visste antageligvis ikke om noe annet. To spørsmål  baner seg likevel frem: Ane Johanne døde tidlig, bare snautt 43 år gammel. Var hun utslitt av barnefødsler, sorg og et på alle måter strevsomt liv? Og: Jørgen var kjent som en dugandes gårdbruker. Bet han tennene sammen og, som mange menn gjør, begravde sin sorg i hardt arbeid?
*
En ting tror jeg i hvert fall: Ane Johanne og Jørgen var meget glade i de barna de fikk beholde, og barna ble tatt godt vare på. Mor fortalte nemlig at hennes mor, Dusine, var en meget dyktig kokke og husmor samt en ualminnelig snill og barnekjær mor, og et sted måtte hun jo ha det fra!
*
Henny

Egon Sørensen

Hej i Norge!


Johanne Pederdatter var gift tre gange, alle tre gange i Sønder Omme kirke, du får selv fornøjelsen

af at finde dem.

Sidste ægteskab var med Jørgen Jensen.


Dette må være Johanne Pedersdatters anden ægtemand Hans Sørensen der faldt i krigen 1864.


Hans Sørensen  Gadberg                     
Født 19 okt. 1835, døbt 8 nov. 1825 Gadbjerg kb 1835 ops. 22
Forældre: Søren Pedersen og hustru Maren Knudsdatter, Gadberg Mark
Faddere: Pigen Anne Kirstine Knudsdatter af Kokborg Thyregod Sogn,  Gaardm. Fritz Christen Andersen,  Simon
Poulsen,  Mads Thomsen af Gadberg,  Pigen Kirsten Knudsdatter af Thyregod.
Konfirmeret i Jelling kirke den 7 april 1850 med karakter meget god, for både kundskab og opførsel (ops. 23)
Sørensen, Hans, Gadberg, 9de Infanteri-Regiment, 7de Compagni, Menig nr. 229, død 18 April, bog
1864, side 127
Faldet den 18 april ved Dybbøl, begravet på Sønderborg kirkegård den 19 april 1864
I Hans Sørensens 9. regiment var der også en kun 18 årig sekondløjtnant Wilhelm Dinesen (Karen Blixsens far) han
har senere skrevet en del om deltagelsen i krigen, hans oplevelser indtil den 18 april må være de samme som
Hanss. 
Wilhelm Dinesen har beskrevet de sidste dage op til 18 april i sin bog. - Regiment der ligger i Fredericia får den 10
april ordre til at afgå til Dybbøl de marcherer ned over Fyn og sejler over til Als, om eftermiddagen den 14 , i høj
solskin går de syngende og forventningsfulde fra Tandslet til Sønderborg, efter overnatning ved brohovedet ved
Sundeved, kom de bag skanserne den 16. 
Den 18 om morgenen skulle de afløses på skansen, de skulle netop til at lave mad da fjendens kanoner tav, og et
øjeblik kunne man høre fuglene synge, for stormen brød løs kl. 10.
Kl. 10.30 var det hele egentlig overstået, og tabene kunne have været begrænset, alligevel beordredes hele 8
Brigade, herunder 9 regiment til modangreb, kun for ærens skyld, og med hundrede af sårede og dræbte som
resultat . Der var kun 2 officerer tilbage af 15 , og Dinesen fik ansvaret for tilbagetrækningen til Als, han slutter:
Samme dags aften sejlede regimentet til Fyn, som vi havde forladt 6 dage tidligere, efterladende halvdelen af
mandskabet på Dybbøl.
Vejle, Tørrild, Gadbjerg, Gadberg ??, , Et huus, 24, FT-1845 
Der vises flg. felter: 
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested 
Søren Pedersen, 47 , Gift, , Huusmand, Jellinge
Maren Knudsdatter, 45 , Gift, , Hans kone, Brande
Johanne Sørensdatter, 16 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Hans Sørensen, 10 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Jens Sørensen, 4 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Knud Sørensen, 7 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Vejle, Tørrild, Jelling, Hornstrup, , En Gaard, 70, FT-1850 
Der vises flg. felter: 
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested 
Abraham Jensen, 51 , Gift, , Selvejer, Give sogn Vejle amt
Maren Kirstine Pedersdatter, 46 , Gift, , Hans Kone, Her i Sognet
Jørgen Abrahamsen, 14 , Ugift, , Deres Børn, Do
Ellen Marie Abrahamsen, 11 , Ugift, , Deres Børn, Do
Johannes Abrahamsen, 5 , Ugift, , Deres Børn, Do
Hans Sørensen, 15 , Ugift, , konfirmand, Gadbjerg sogn Vejle amt


http://tirsgaard.dk/Faldne_1848-1864.pdf


Mvh.

Egon Sørensen

Mette R Francke

Hei

Jørgen Jensen Duedal

name:    Jørgen /Jensen/
gender:    Male
birth:    28 SEP 1836
Sønder Omme sogn
baptism:    6 NOV 1836
Sønder Omme kirke
death:    18 FEB 1914
Blåhøj sogn
burial:    24 FEB 1914
Blåhøj kirke
confirmation:    27 APR 1851
Sønder Omme kirke

Alt fra linken jeg sendte deg , her er det god oversikt over familiemedlemmer og da er det letter å søke i kb og ft.

Mette
Mette R Francke

Henny Holt

Egon og Mette!
*
Tusen takk for spennende og interessante fakta!
*
Jeg har nå fått sortert og skrevet det ned alt sammen, men det vil ta en stund å fordøye det. Det var jammen et ubarmhjertig og hardt liv de levde for hundre år siden og mer!
*
Mvh Henny
*
PS: Er det noen av dere som kjenner til skjebnen til Ane Johannes første ektemann, Niels Pedersen?

Egon Sørensen

#13
Hejsa!


Niels Pedersen døde på Omvrå mark Sønder Omme sogn 1859
KB 1857-1866 Sønder Omme opslag 75 nr.10


Mvh.

Egon Sørensen