Søger Forældre til Ane Andersen Tirsdag d 10-7 Edel Fruergaard

Startet af Edel Fruergaard, 10 Jul 2012 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

Edel Fruergaard

Hej jeg søger oplysninger om min oldemor Ane Andersen,s forældre hun er født i Them By Skanderborg Amt- Vrads Herred.år 1881 d 24-3 Døbt i Them Kirke d29-7 samme år navne på forældrene er Husmand Anders Jensen og hustru Ane Katrine Jensen af Them hun var 24 år da Ane blev født,Fadder ved dåben var Enke Ane Marie Kirstine Pedersen Them Mark.Væver Poul Matinus, hustru-Them.Husmand Kristen Melgaard-Them.Husmand Laus Nielsen af Flintbjerg.Har søgt i ft 1890 -1901 under Them 2 Århus Amt.er der nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak Edel Fruergaard.

Egon Sørensen

God dag Edel!


Ser at det er dit første indlæg!

Velkommen på DIS forum!


Jeg har ikke et svar til dig, men måske med lidt held findes der en løsning.

Jeg går ud fra at det er fødesteder og vielse på Ane Andersens forældre du efterlyser.

Skriv lidt om Ane Andersen. Hvor er hun konfirmeret, hvis du ved det, fik hun søskende, kom med

de oplysninger du har, så vi kan prøve ad den vej.


Mvh.

Egon Sørensen

Edel Fruergaard

Tak for dit svar Egon, det jeg har på Ane,s forældre er ikke meget,har fundetd  dem i Kirkebogen for Them ,Vrads, Skanderborg Amt årg. 1878-1892 da Ane blev født .Them Kirkebog 1881 24- 03  Dåb d 29-07 .datter af Husmand Anders Jensen og Hustru Ane Katrine Jensen af Them 24 år.Og igen i Kirkebog for Hjerk i Viborg Amt.Ane blev gift med Gaardmand Anders Sørensen i Hjerk Kirke d 18-12 -1903 Søn af Gaardmand Søren Sørensen i Hjerk Anes forældre står som om de bor i Them ,det år .Venlig hilsen Edel.

Egon Sørensen

God aften Edel!


Det bliver en hård nød at knække!

Jeg kan ikke finde den vielse på Anders Jensen og Ane Katrine, jeg har fundet Ane Andersens børn i

Otting sogn i håb om at Anders Jensen og hustru havde været faddere, men nej, det havde de ikke.

Jeg lægger den til side og ser om der viser sig noget senere.

Der er slet ingen pejlemærker.


Mvh.

Egon Sørensen

Edel Fruergaard

Nej det er ikke nemt,har prøvet i Brandforsikring for Skanderborg ,der fandt jeg en Anders Jensen i Løndal (skov)en hus ,men det var år1872 så jeg er ikke sikker på om det er ham.Der var også en i FT 1890 i opslag 6 ,i Tykskov på 4 personer i et hus er også usikker på om det er den rigtige.hvis de er døde skulle de jo stå en sted,tak for du prøvede .hilsen Edel.


Edel Fruergaard

Jeg har ikke fundet hvor Ane Andersen er konfimeret ,har søgt i samtlige sogne omkring Them .Fra 1892 til 1895 ,hun er sporløs forsvundet.Samt Århus og Silkeborg ,både i FT og Kirkebøger.Håbede der var nogle i Dis der vidste noget om familien. ??? venlig hilsen Edel.

Edel Fruergaard

         FT1890Feldingbjerg sogn Fjends Viborg
   opsl 9 no 22  et Hus
Peder Kristensen 57 år Husfader og Husmand FeldingbjergFødt i Rydbjerg Harre Sogn Viborg Amt
Ane Kirstine Kristensen Husmoder 60 år          do              do  i Smollerup Fjends do     do
Ane Marie Kirstine Jensen 11 år Plejebarn      do           do i Bording Sogn Rinkøbing Amt
   Ane Andersen 9 år Plejebarn Født i Them     Skanderborg Amt

kB 1865-1878 opsl.129 no 2
  Bording Sogn Hammerum Rinkøbing
  Ungkarl Anders Jensen søn af Gaardbestyrer Jens Christian Sørensen
og Hustru Mette Marie Andersdatter af Hestlund Mark
født i Grønbæk Sogn 31 år og
Pigen Marie Katrine Jensen datter af Husmand Jens Christian Jensen ( Klok) og
Hustru Marie Kirstine Pedersdatter af Hestlund
født i M?lund 10-5 1856 20 år
Gift i Kirken d 26-07 1877.

Konfirmation data KB Feldingbjerg Fjends Viborg Amt opsl.no1-år 1892d 9-4
   Ane Marie Kirstine Jensen af Feldingbjerg datter af
Indsidder Anders Jensen født i Bording Sogn d 5-11 1878
og Hustru Marie Katrine Jensen af Hestlund Hede
plejeforældre Peder Kristensen og Ane Kirstine Kristensen af Feldingbjerg

opsl.3 Konfirmation år 1895 også i Feldingbjerg Sogn d 21-04
Ane Andersen af Feldingbjerg datter af Arbejdsmand Anders Jensen og
Hustru Ane Katrine Jensen af Hestlund Hede
Plejefar Pedre Kristensen af Feldingbjerg.

KB 1892-1905 Feldingbjerg Fjends Viborg
Ungkarl Jens Morten Mortensen Skorstensfejer søn af
Karetmager Hans Peder Mortensen  og Hustru Karen Marie Kristensen af Skive.
Pigen Ane Marie Kirstine Jensen Pigen født i Bording Sogn 05.11 1878
opholder sig i hjemmet i Feldingbjerg  Datter af Husmand Anders Jensen og
Hustru Ane Katrine Jensen af Bording Sogn

  KB      Bording Sogn Hammerum Herred Rinkøbing Amt år 1878-1891
              Døde Mænd   opsl. 204 no.9  Død d 24-05 Beg.d30-05 år 1881
   Husmand Anders Jensen 48 år af Hestlund.

  KB samme sted år 1885 Døde Kvinder.
   Død    d    30-04 år    Beg. d 06-05 år 1885
   Ane Katrine Jensen 28 år Datter af Aftægtsmand Jens Jensen
Vrads ? Engesvang Krat .



       Det er hvad jeg fandt på min Bedstemoder Ane Andersener der nogle der vil
      tjække om det er de rigtigr Personer årstal datoer og navne passer håber jeg.
       Venlig hilsen Edel

Edel Fruergaard

      lige en tilføjelse til mim søgen efter mine. OldeForældreAnders Jensen og Ane Marie Katrine Jensen.
      Har fundet Fødsel af Anders J. i K.B Gammelstrup S .Fjends H. viborg A.1813-1857  opsl.66 no.3
                    Fødte drenge
     
        d 20-01 -1847 Anders Jensen døbt i Kirken 24-01   Forældrene er Ugift Pige Mette Marie Andersdatter.  Udlagt Barnefader Jens Christian Sørensen. Tjenestekarl i Højslev Præstegaard.
      Mette Marie fik også en Dreng år 1851 med en Niels Thomsen ,men blev gift med Jens Christian Sørensen i 1851 . De flyttede til Borris Sogn år 1852 I 1855 er de at finde i afgangs liste opsl.211 no 134 d 05-10 til Sparkjær Sogn.   Igen i Tilgangs listesten1846-1870 Tårup Fjends Viborg ,KB,opsl.110 no  169  d 2 Mai Husmand Jens Chtistian Sø rensen 33år Tjenestekarl og Mette Marie Andersdatter35 år Domsramtes Hustru . Viborg Skudsmaals  paatagning fra Viborg Politikammer af 29-arpril .så kan jeg ikke se hvad der står ? ankommer fra ? -? 216-6-38 almindelig ? 06- 06 1838.Hvad blev han mon dømt for,og hvor kan jeg finde det . De er at finde i Tilgang  samme  Kb opsl.139 no 13 flyttet til Dollerup d 29.10 1867 det var hvad jeg har på Anders Jensen" s Forældre indtil han bliver Gift med Ane Katrine i Hestlund Kirke år 1878.

   1855-1865 Kb Bording S Hammerum H .Ringkøbing A.  opsl 65 no 3

                                Fødte Pigebørn
   d 10-Mai 1856 Marie Katrine Jensen døbt i Kirken d13-06 datter af Jens Christian Jensen Klok ,og Hustru Marie Kirstine Pedersdatter af Moselund .Moderen 31år .

    Fandt Anders Jensen og Ane katrine Jensen  i Ft 1880 opsl.61 no 5 fra Bording Sogn Hammerum H Ringkøbing A    hos Ane Marie Kirstine Pedersen 54 år E. Født i Finnerup Sogn
Jesper Peder Jensen 25 hindes Søn tjener hos Moderen .
Jens Chr Andersen  2 år
Ane Marie Kirstine Andersen 1 år ,Plejebørn ,
  Søren Rasmusen 56 år E Mand    Arbejdsmand
   Anders Jensen 33år fra Gammelstrup   
  Ane Marie Katrine Jensen 22år.    Håber jeg har nået målet . Venlig hilsen Edel
     

Edel Fruergaard


      Mangler flere oplysninger  på Anders Jensens forældre ,hvornår døde de og hvor er de begravet.
      De sidste oplysninger jeg har kunne finde er at de skulle være bosat i Hestlund Bording Sogn år 1878
      da Anders Jensen og Ane Katrine Jensen blev gift. Kan heller ikke finde døds dag og år på ,
       Ane Katrines Mor .Ane Marie Kirstine Pedersdatter ,da hun står opført til at bo på Them Mark
      Skanderborg Amt i KB for Them ved min Bedstemors Døb år 1880 hvor hun stod Fadder, har ledt i
      Kirke bogen der. Har søgt i KB. Bording S.Ringkøbing A. Der har jeg fundet Jens Chr.Jensen Kolk,
      Begravet på Hestlund Kirkegård i 1880.

       Lige et spørgsmål med hns. til Anders Jensens døds dag og år som jeg fandt tidligere er kommet i
       tvivl om det er den rigtige dato samt år han er født år 1847 så han skulle kun være ca 34år .
      og ikke 48 år .Er der nogen som kan hjælpe mig med det problem,

       Og hvorfor kom Anders og Ane Katrines to Piger i pleje i Feldingbjerg.

       Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe på forhånd tak .
             Hilsen Edel Fruergaard.
 
 


         

Else Skovbo Jensen

Hej

Det er lettere at finde folketællingerne på www.ddd.dda.dk i stedet for AO. Hvis du er i tvivl om der nu også er skrevet rigtigt af, kan du jo altid tjekke i de originale på Arkivalier Online.
Den folketælling du opgiver fra 1880 i Bording er den nedenfor angivne. Der står jo, at Marie Kristine Pedersen er f. i Finderup sogn,Viborg amt

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Hestlund, Hestlund By, En Hus, 2, FT-1880, C7063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Kristine Pedersen 54  Enke Husmands Enke Jordbruger  Finnerup Sogn Viborg Amt [Finderup]
Jesper Peder Jensen 25  Ugift Tjener Moderen  Her i Sognet [Bording]
Jens Chr. Andersen 2  Ugift Pleiebørn  Her i Sognet [Bording]
Ane Marie Kristine Andersen 1  Ugift Pleiebørn  Her i Sognet [Bording]
Søren Rasmussen 56  Enke Arbeidsmand  Her i Sognet [Bording]
Anders Jensen 33  Gift -  Gammelstrup Sogn Viborg Amt
Marie Katrine Jensen 22  Gift -  Her i Sognet [Bording]

Du spørger 
Og hvorfor kom Anders og Ane Katrines to Piger i pleje i Feldingbjerg.

Undersøg om der er familiemæssige relationer mellem plejeforældrene.
Jeg synes du skal gå alle dine oplysninger kritisk igennem, så du føler dig sikker på, at det alt sammen er rigtigt.

--------------------------------------------------------------------------------
med venlig hilsen
Else

Edel Fruergaard

     
   Tak for din svar Else jeg har set alle de oplysninger jeg har fundet grundig igennem ,men ku ikke
   finde flere svar på www.da.dk .det gav ingen resultat .Om der er en familie relation fra Peder
   Christensen i Feldingbjerg og Anders Jensen har jeg ikke kunne finde.Tro? Pigerne kom i pleje der
   måske fordi Forældrene døde i en ung alder.Der var også en Broder Jens Christian jensen der er
   født før Ane Katrine og Anders blev gift han er født d 015-02 1877 .Har fundet ham i KB.1865-1878
   Bording S. Hammerum H. Ringkøbing A.ops.33 no6. ? Hvor blev han af ,det er en indviklet Familie
   men jeg leder videre.
         vhn . Edel Fruergaard
     

Else Skovbo Jensen

Hej
Når du skriver
men ku ikke
   finde flere svar på www.da.dk .det gav ingen resultat .
så har du nok skrevet www-adressen forkert. Jeg gav dig siden www.ddd.dda.dk, der først og fremmest indeholder indtastede folketællinger.
god jagt fremover.

mvh
Else

Edel Fruergaard


    Søger efter en broder til Ane Andersen og Ane Marie Kirstine Jensen,han er født før Anders Jensen og
    Ane Katrine blev gift.
        1865-1878   Bording Sogn Hammerum herred Ringkøbing amt,KB /c6511
                                        Fødte drenge børn
     opsl.33 no6    15-02 Jens Kristian Jensen i Kirken d 02-04 1877
       
      Ugift Marie katrine jensen af Hestlund med udlagt barnefader Ungkarl Anders Jensen af Hestlund
     Moderen 20 år
     Fadder Huskone Ane Kirstine Jensen  og Huskone Marie Pedersen Husmand Jens Jensen Klok af
     Hestlund  Ungkarl Peder Jensen af Hestlund og Husmand Peder Rasmusen af Skovby Gjellerup.
     
     det er hvad jeg har fundet ,han er sporløs forsvundet .Hvor kom han i pleje da de to søstre kom til
     Feldingbjerg  som pleje børn .Har søgt i FT fra 1880 men der står han som Jens Kristian Andersen.
     plejebarn .er han mon død?   Hjælp søges til at finde noget om ham .


     på fh tak Edel Fruergaard.

Egon Hansen

Har du noget at gøre med "Fruergaard" i sdr Felding sogn?
Der kom en ny familie på denne gård omkring 1800. Manden hed Jens Christensen, og kom fra Rabæk i Oddum.tidligere hed familien Pedersen og Svendsen, men dem ved jeg ikke meget om
Mvh Egon

Jan B. Hansson

Hej Edel

Eller har du relation til min Fruergaard-gren fra Sønder Ørum sogn i Fjends Herred og derefter Viborg ?

mvh

Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Edel Fruergaard


    Hej Jan navnet Fruergaard har jeg giftet mig til ,min mands Oldefar hed Niels Nielsen Fruergaard

     han er født i Sdr Ørum d 27- 08  1852 .hans far hed også Niels Nielsen Fruergaard født i Skringstrup
     d 18-02  1826  Han var Gårdmand i Sdr Ørum Fjends Herred Viborg amt.de kom fra Himmerland ,
     hans far købte Ørum Præstegård. Han hed Niels Jensen Fruergaard ,han var ejer af en Gård nær
     Møldrup ,det menes han tog navnet Fruergaard efter Gården.
      Det er hvad jeg ved om dem.

       mvh Edel Fruergaard

Edel Fruergaard

   
     Hej Egon
   
    Min farmilies   navn  stammer fra Himmerland ,fra en Gård nær Møldrup i Viborg Amt.
    kender ikke den anden Gård i Sdr Felding.
 
           mvh  Edel Fruergaard

Jan B. Hansson

Hej Edel

Her er mine data for Nielsine Jørgensen Fruergaard, der ved ægteskab blev knyttet til min slægtsgren:

Nielsine Jørgensen Fruergaard [289], blev født den 8. februar 1894 i Sønder Ørum, Ørum Sogn,
og hun døde den 5. juni 1978 i Viborg Domsogn. Hun var datter af gårdmand Jørgen Nielsen
Fruergaard og hustru Inger Kristine Jensen, Lund ved Viborg. Den 23. april 1920 blev hun gift i Ørslevkloster med Niels Peder Pedersen [221], født den 23. april 1892 i Cecilielund, Viborg. Han døde den 22. august 1937 i Viborg Domsogn.

Nielsine Jørgensen Fruergaard har en fødselsdato der er en generation yngre end den yngste Niels Nielsen Fruergaard du nævner. Det kan være at det er hendes fader Jørgen Nielsen Fruergaard og din mands tipoldefar Niels Niels Fruergaard, der optræder i denne FT-1880, hvor din mands oldefar antageligt var flyttet hjemmefra, da han var 28 år i 1880.

Viborg, Fjends, Ørum, Sønder Ørum, 1 Gaard, 8, FT-1880, D3660
--------------------------------------------------------------------------------
Niels Nielsen Fruergaard 53  Gift Husfader Gaardeier  Skals
Karen Pedersdatter 53  Gift Husmoder  Thorup
Jørgen Nielsen Fruergaard 22  Ugift Søn  Ørum
Anton Cellius Nielsen Fruergaard 19  Ugift Søn  Ørum
Bente Kerstine Nielsen Fruergaard 14  Ugift Datter  Ørum
Ane Cecilie Nielsen Fruergaard 16  Ugift Datter  Ørum
Niels Fruergaard Jensen 9  Ugift Pleiebarn  Ørum

Hvad siger du - passer det ind i din mands slægt ?

mvh

Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Irene Merete Hansen

Til Edel og Jan.
Jeg har en Fruergaard, der var bror til Nielsine Jørgensen Fruergaard: Jens Skov Jørgensen Fruergaard, f. 4/10 1883 i Ørslevkloster S., Viborg Amt. Hans far hed Jørgen Nielsen Fruergaard, f. 28/6 1857 i Ørum S., Viborg Amt. Niels Nielsen Fruergaard f. 27/8 1852 var bror til Jørgen N. F. Deres far var Niels Nielsen Fruergaard f. 18/2 1826 i Skals S.
Irene Hansen

Jan B. Hansson

Til Edel og Irene

Så passer brikkerne sammen - jeg forsøger at sende et diagram til jeres email, der viser et udsnit af min Fruergaard gren med jeres data tilføjet.

mvh

Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Edel Fruergaard



      Hej Irene du har også den rigtige gren af Fruergaard Farmilien ,min Mand s Tip Oldefar var
     en Bror til Jørgen Nielsen Fruergaard hvis Far var Niels Nielsen Fruergaard ,hvis Far var Niels Jensen
    Fruergaard som kom fra Himmerland til Sdr. Ørum .Din Fruergaard må være en gren af Jørgen N.
    Fruergaard Slægten .
         
          tak for dit svar  mvh Edel

Edel Fruergaard


   Tak til dig Jan for din mail ,den var vi glad for .Det er jo en Slægt der forgrener sig langt ud i andre
    led ,men det er den rigtige gren af farmilien du sendte ,min Mand s Tip Oldefar er en bror til dine
    Aner da han jo er Søn af Niels N. Fruergaard .ps. glemte at skrive hvad jeg vidste om den Niels Jensen
   Fruergaard der kom fra Himmerland til Ørum .Hans Forældre var Jens Pedersen (Højgaard ) født 1711
   Smed i Sdr. Onsild død 1789  78 år gammel ,gift med Anne Nielsdatter født 1711 død 1795.
   Håber du kan bruge det til noget

       mvh Edel

K. Thidemann

#23
Hej Edel

Citat
kB 1865-1878 opsl.129 no 2
Bording Sogn Hammerum Rinkøbing
Ungkarl Anders Jensen søn af Gaardbestyrer Jens Christian Sørensen
og Hustru Mette Marie Andersdatter af Hestlund Mark
født i Grønbæk Sogn 31 år og
Pigen Marie Katrine Jensen datter af Husmand Jens Christian Jensen ( Klok) og
Hustru Marie Kirstine Pedersdatter af Hestlund
født i Moeslund 10-5 1856 20 år
Gift i Kirken d 26-07 1877.
============================
Som jeg ser det må det være Marie Catrines mor familien bor ved i FT-1880.

Folketællingerne er fejlbehæftede fra Bording sogn.

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Moeslund, Et huus, 7, FT-1855, D3210
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jensen  35  Gift Lever af sin jordlod  Kragelund Sogn, Vib. Amt
Christine Pedersdatter  31  Gift Hans kone Finderup Sogn, Vib. Amt
Jens Peder Jensen 2  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Jens Christian Klak 80  Enkemand Deres børn  Holstebro, Ringk. Amt

Der er ikke et Frederiks  sogn i Viborg.
Ringkøbing, Hammerum, Bording, Stubkjær, Et huus, 23, FT-1860, D3213
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jensen  39  Gift Huusmd., lever af sin jordlod  Kragel. S., Vib. A.
Christine Hermansen  30  Gift Hans kone  Frederiks S., Vib. A.
Frands Peder Jensen 7  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Marie Katrine Jensen  3  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Jens Chr. Klock 60  Enkemand Lever af aftægt  Holstebro
Magdalene Jensen 20  Ugift Hans datter  Her i Sognet

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Hestlund, Hestlund By, En Hus, 2, FT-1880, C7063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Kristine Pedersen  54 Enke Husmands Enke Jordbruger Finnerup Sogn Viborg Amt [Finderup]
Jesper Peder Jensen 25 Ugift Tjener Moderen Her i Sognet [Bording] født 6-8-1853 opslag 39
Jens Chr. Andersen 2 Ugift Pleiebørn Her i Sognet [Bording]
Ane Marie Kristine Andersen 1 Ugift Pleiebørn Her i Sognet [Bording]
Søren Rasmussen 56 Enke Arbeidsmand Her i Sognet [Bording]
Anders Jensen 33 Gift - Gammelstrup Sogn Viborg Amt
Marie Katrine Jensen 22 Gift - Her i Sognet [Bording]

Viborg, Nørlyng, Finderup, Vedhoved, en Gaard, 46, FT-1834, C8212
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jacobsen Hermann 55  Gift  Gaardmand  
Ane Cathrine Phillipsdatter 46  Gift  hans Kone  
Barbra Pedersdatter 24  Ugift  deres Børn  
Phillip Pedersen 19  Ugift  deres Børn  
Cathrine Elisabet Pedersdatter 17  Ugift  deres Børn  
Frederik Pedersen 13  Ugift  deres Børn  
Marie Christine Pedersdatter  10  Ugift  deres Børn  
Magrethe Pedersdatter 7  Ugift  deres Børn
-----------------

Dette par står faddere til Marie Catrines bror Jesper Peter - 1853 - Bording opslag 39
Det må være moderens søster.

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebro Kiøbstad, Nørregade No 23, 32, FT-1850, C4061
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jesper Frandsen 39  Gift  Skomager, Huusfader Svendborg
Sophie Hermann 38  Gift  hans Kone Finnerup, Wiborg Amt
Christian Yde 27  Ugift  Skomagersvend Holstebro
Jens Christian Ibsen 18  Ugift  Lærlinge Holstebro
Lars Jespersen 16  Ugift  Lærlinge Hjerm, Ringkjøbing Amt
Jørgen Christian Plith 10  Ugift  Skoleelev Lemvig
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#24
Kan du være ud af kartoffeltyskerne. - moderens navn er Bitch der er ud af "Kartoffeltyskere"

Viborg, Hids, Kragelund, Neder Julianehede, 12, en Gaard, 61, FT-1834, B5358
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Klok 43  gift  Coloniefæster  
Marie Bitsch 33  gift  hans Kone  
Jens Jensen Klok  13  ugift  deres søn  
Mathias Christian Jensen Klok 7  ugift  deres søn  
Phillip Frederik Jensen Klok 4  ugift  deres søn  
Peder Christian Jensen Klok 1  ugift  deres søn  
Marie Cathrine Jensdatter 9  ugift  deres datter
--------

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Stubkjær, Et huus, 23, FT-1860, D3213
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jensen  39  Gift Huusmd., lever af sin jordlod  Kragel. S., Vib. A.
Christine Hermansen 30  Gift Hans kone  Frederiks S., Vib. A.
Frands Peder Jensen 7  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Marie Katrine Jensen  3  Ugift Deres børn  Her i Sognet
Jens Chr. Klock 60  Enkemand Lever af aftægt  Holstebro
Magdalene Jensen 20  Ugift Hans datter  Her i Sognet


Algangslisten 1871

Marie Catrine Jensen til Finnerup sogn. (Moderens fødesogn)
Bording kirkebog 1853 - 1875 opslag 64
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#25
Hej Edel

Med hensyn til Aners Jensen er jeg ikke enig med dig - jeg har dog ikke en løsning endnu.

Anders må være født omkring 1833.

Bording sogn, Ringkøbing amt 1865-1878 opslag 129
No 2 1877 Copulerede
Ungkarl Anders Jensen, søn af Gaardbestyrer paa Dronning?gaard Jens Christian Sørensen
og Hustru Mette Marie Andersdatter af Hestlund.  (Hestlund er i Bording sogn.)
Tidligere tjenende i Grønbæk Sogn 31 år og
Pigen Marie Katrine Jensen  datter af Husmand Jens Christian Jensen ( Klok) og
Hustru Marie Kirstine Pedersdatter af Hestlund
født i Moeslund 10-5 1856 20 år
Gift i Kirken d 26-07 1877.
-----------------

Er han ikke for gammel, ham du foreslår ? og familien bor Them sogn 1881 ?

KB Bording Sogn Hammerum Herred Rinkøbing Amt år 1878-1891 opslag 204
Døde Mænd 1881
No. 9 Død d. 24-05 Beg. d 30-05 år 1881
Husmand Anders Jensen 48 år  af Hestlund.

================

Det må være en forkert pige/kone - skal være Marie Katrine Jensen, og hun er gift 1881.
Faderens navn stemmer heller ikke - skal være Jens Jensen Klok.


KB Bording Sogn Hammerum Herred Rinkøbing Amt år 1878-1891 opslag 204
Døde kvinder
1885 Døde Kvinder.
Død d 30-04 år Beg. d 06-05 år 1885
Ane?? Katrine Jensen  28 år Datter af Aftægtsmand Jens Jensen
Vrads ? Engesvang Krat

====================

Jeg synes jo ikke det kan være din Anders Jensen ?

Viborg, Hammerum, Bording, Hestlund Bye, En Gaard, 27, FT-1845, b8116
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Andersen 59  Gift  Gaardmand Bording
Mette Marie Olesdatter 40  Gift  Kone, Væverske Ikast, Ringkobing Amt
Anders Jensen 8  Ugift  Barn Bording
Ole Jensen 5  Ugift  Barn Bording
Johan Jensen 3  Ugift  Barn Bording
Dorthe Sorensdatter 81  Enke  Almisselem Nr. Snede,Skanderborg Amt
Niels Peder Mathiasen 30    Almisselem Bording
Jens Nielsen 74  Gift  Inderste, Daglejer Herning, Ringkobing Amt
Karen Pedersdatter 66  Gift  Kone, Uldbinderske Ikast, Ringkobing Amt

===========
Han er forlover for Anders Jensen ?

Ringkøbing, Hammerum, Gjellerup, Skovby Gjellerup, et Hus, 26, FT-1880, C5481
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder August Rasmussen 44  Gift Husfader, Slagter  Rødby, Laalland
Marie Katrine Rasmussen født Jensen 29  Gift Hans Hustru  Bording, Ringkjøb. Amt
Jens Peder Jesper Jensen 4  Ugift Børn  Bording, Ringkjøb. Amt
Mads Kristian Sofus Rasmussen 2  Ugift Børn  Her i Sognet [Gjellerup]
Ane Kirstine Kristiane Rasmussen under 1 Aar  Ugift Børn  Her i Sognet [Gjellerup]
Sofie Barbera Jensaen født Hermansen 69  Gift Husfaderens Kones Moster  Finderup, Viborg
Mads Jensen 55  Gift Husfader, No 113 Hustru [Sofie Barbera Jensen født Hermansen] Soldsætter  Skjød i Aarhuus Amt

mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#26
Anders er født 20.01.1848 i Gammelgård sogn
Gammelgård sogn, Viborg amt 1813 - 1857 opslag 66

Der er 2 piger i sognet med moderens navn - måske denne pige.

Viborg, Fjends, Gammelstrup, Gammelstrup, Et boelssted, 28, FT-1845, B7942
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen 33  Gift  Boelsmand Heri sognet
Mette Marie Sørensdatter 58  Gift  Hans kone Feldingberg sogn Viborg amt
Søren Andersen 18  Ugift  Deres børn Heri sognet
Mette Marie Andersdatter   23  Ugift  Deres børn Heri sognet
Christen Hansen 11  Ugift  Tjenestedreng Lem sogn Viborg amt
Johanne Christensdatter 60  Enke  Fattiglem Smollerup sogn Viborg amt
-----

Viborg, Fjends, Gammelstrup, Gammelstrup Bye, 19, en Gaard, 19, FT-1850, D2591
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen 57  Gift  Gaardmand og Huusfader Her i Sognet [Gammelstrup]
Mette Sørensdatter 64  Gift  hans Kone Feldingberg Sogn, Viborg Amt
Søren Andersen 23  Ugift  deres Børn Her i Sognet [Gammelstrup]
Mette Marie Andersdatter  28  Ugift  deres Børn Her i Sognet [Gammelstrup]
Anders Jensen  3  Ugift  Pleiesøn Her i Sognet [Gammelstrup]
Ane Jensdatter 85  Ugift  Almisselem Feldingberg Sogn, Viborg Amt
-----

Bording sogn, Ringkøbing amt 1865-1878 opslag 129
No 2 1877 Copulerede
Ungkarl Anders Jensen, søn af Gaardbestyrer paa Dronning?gaard Jens Christian Sørensen
og Hustru Mette Marie Andersdatter  af Hestlund. (Hestlund er i Bording sogn.)
Tidligere tjenende i Grønbæk Sogn 31 år og
Pigen Marie Katrine Jensen datter af Husmand Jens Christian Jensen ( Klok) og
Hustru Marie Kirstine Pedersdatter af Hestlund
født i Moeslund 10-5 1856 20 år
Gift i Kirken d 26-07 1877.

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Hestlund, Hestlund By, En Hus, 2, FT-1880, C7063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Kristine Pedersen 54  Enke Husmands Enke Jordbruger  Finnerup Sogn Viborg Amt [Finderup]
Jesper Peder Jensen 25  Ugift Tjener Moderen  Her i Sognet [Bording]
Jens Chr. Andersen 2  Ugift Pleiebørn  Her i Sognet [Bording]
Ane Marie Kristine Andersen 1  Ugift Pleiebørn  Her i Sognet [Bording]
Søren Rasmussen 56  Enke Arbeidsmand  Her i Sognet [Bording]
Anders Jensen   33  Gift -  Gammelstrup Sogn Viborg Amt
Marie Katrine Jensen 22  Gift -  Her i Sognet [Bording]
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#27
Hej Edel

Det ser ud til du har meget spændende slægtsforskning til gode  ;)

Viborg, Nørlyng, Finderup, Vedhoved, en Gaard, 1, FT-1840, C8216
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Jacobsen Hermann  61  Gift  Gaardmand  
Ane Chathrine Phillipsen 52  Gift  hans Kone  
Jacob Pedersen  Ugift  deres Børn  
Frederik Pedersen 19  Ugift  deres Børn  
Marie Kierstine Pedersdatter 16  Ugift  deres Børn  
Margarethe Pedersdatter 13  Ugift  deres Børn
-------------------------

Viborg, Nørlyng, Finderup, Vedhoved, En gaard, 2, FT-1845, B7521
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Herrmann 65   Gift  Gaardmand Frederiks sogn Viborg amt
Ane Bitsch 56  Gift  Hans kone Frederiks sogn Viborg amt
Frederik Petersen 24  Ugift  Deres børn Heri sognet
Marie Petersen 21  Ugift  Deres børn Heri sognet
Peter Kloch 12  Ugift  Deres tjenestedreng Kragelund sogn Viborg amt
 
------------------------


Viborg, Nørlyng, Finderup, Wedhoved, Gaard, 32, FT-1850, D2501
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Fredrik Petersen 29  Gift  jordbruger, huusfader Frederiks Sogn
Met. Marie Mogensen 28  Gift  hans kone Resen Sogn, Viborg Amt
Peter Hermann  70  Gift  huusfaders forældre, aftægtsfolk Frederiks Sogn
Ane Cathrine Bitzch  62  Gift  do ? Aarhus Amt

--------------------------
Peder Jacobsen Hermanssen bliver 85 år gl. = dør først i 1865.
Ane Catrine Philipsdatter (Bitzch) dør år 1867
mvh K.Thidemann 9000

Edel Fruergaard

             
     Hej K Tidemand

     Tak for dit svar til mig .Først det citat fra K.B 1865-1878 opsl.no 2.
                         
                      Copulerede
       Ungkarl Andera Jensen søn af Gårdbestyre Jens Chr.Sørensen og Mette Marie Andersdatter
      og Pigen Marien Katrine Jensen datter af Husmand Jens Chr.Jensen Klok og Marie Kirstine
     Pedersdatter af Hestlund .
      Har jeg styr på .


      Så Ft Ringkøbing:s Hammerum:H Bording: Moselund en  Hus 7 FT 1855 D3210
       Må være Jens Jensen Kolk og Marie Kirstine Pedersdatter .Forældre til min Marie Katrine og
        hendes Broder,samt Jens Jdnsen Klok 80 år.

       Så bliver jeg forviret for i FT 1860.D3213 ringkøbing:S Hammerum:H.Bording.Stubkær en Hus 23
       er Jens Jensen s Klok Far pludselig kun 60 år ,Jesper Peder Jensen hedder nu Frands? Kirstine
       Hermandsen ,er det ikke Marie Kirstine Pedersdatter i stedet for.Magdalene må være en Søster
       til Jens Jensen Klok .


      FT 1880 Ringkøbing:S Hammerum:H Bording.Hestlund et Hus 2.
      Passer bort set fra Jens Chr,Jensen og Ane Marie Kirstine Jensen hederAndersen her . mvh Edel
 

Edel Fruergaard


  Hej K Tidemand

   Med hensyn til Kartoffel Tyskerne må Jens Jensen Klok s mor måske høre til dem,da hun jo er en
   Bitsch .
   
   FT 1834 .c8212 en Gård 46 Nr.Lyng,Finderup,Vedhoved.
    Er Marie Kirstine Pedersdatter s   forældre .

    Den Sophie Hermand 38 år i FT.1850C4061.Ringkøbing.Hjerm.Holsterbro,Købstad Nørregade 2
    No23-32  født i Finderup må være en søster til Marie Kirstine Pedersdatter,



     Afgangslisten 1871 Bording K.B 1853-1875   opsl. 64

     Marie Katrine Jensen til Finderup Sogn d.19-1  1871
    Tjente ved Chr.Thuesen.

   Med hensyn til K.B Bording,hammerum,Ringkøbing Amt.år 1878-1891 døde Mænd er det ikke
  den rigtige Anders Jensen han er ikke gammel nok .
  både opsl.204 og faderens Navn passer ikke .