København: Navneforvirring Keysen/Agerschow

Startet af Kirsten Kjellerup, 10 Okt 2012 - 11:24

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Kjellerup

I oktober 1741 gifter skrædder og enkemand Johan Gabriel sig med Elisabeth Keysen. Det foregår i hjemmet og er noteret i Holmens sogn.

I december 1742 får de en datter, Cathrine Elisabeth, døbt i Nicolaj Kirke. Moderens navn: Elisabeth Pedersdatter Agerschow.
I august 1744 får de en søn, Johan Peter, døbt i Nicolaj Kirke. Moderens navn: Elsebeth Keisers Datter

I august 1747 får de en datter, Helena Juliana, døbt i Trinitatis Kirke. Moderens navn: Elisabeth Keisen.

Ved de to første børns dåb er Christian Pedersen Agerschow blandt fadderne.

I maj 1748 dør Johan Gabriels hustru Elisabeth Keisen. I december gifter han sig igen med Birthe Cathrine Nielsdatter. De kalder deres første søn Key Petersen Aggerschow.

Birthe Cathrine Nielsdatter dør i maj 1753. Ved denne lejlighed og fremover står Johan Gabriel med sit fulde navn: Johan Gabriel Collenberg (senere Kollenberg).

I november samme år gifter han sig med Anne Marie Mortensdatter. I september 1754 får de en datter, Marie Kierstine. Moderens navn: Marie Lisbeth Mortensdatter. I FT 1787 er de stadig gift og bor hos deres fælles datter, Marie Christine Kollenberg og hendes mand.

Jeg har godt styr på Johan Gabriel og to af hans børn, Johan Peter og Marie Kierstine. Men nu har jeg brug for hjælp til at finde ud af navneforvirringen omkring hans 'første' (anden?) kone Elissabeth Keysen/Agerschow. Hvem er hendes forældre og hvorfor hedder hun snart det ene, snart det andet??  Er der nogen, som kender til denne familie?

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup

Thestrup-Bjørn

#1
Man skulle da mene, at din Elisabet Keysen, som hun kaldes ved vielsen (Holmen 1737-57, opslag 64) er i meget nær familie med

KEY PETERSEN AGERSCHOW (født ca. 1705, død 1783), købmand Island-København (og måske født i Agerskov)
viet i hjemmet 19. dec 1742 København (Helligånd 1728-62, opslag 54) med
jomfr. BIRGITTA-MARIA GRAAHE (født ca. 1724, død 1776)
- begge i 1. ægteskab.

----
Hun kunne faktisk være en søster til ovennævnte Key og dermed til "din" fadder i 1740'erne, Christian Pedersen Agerschow (som måske er identisk med embedsmanden, conferensraaden,  født 1714 i København, død 1789).


Bemærk, at der ved "finere" borgere ofte går kuk i den uskrevne regel om brugen af patronymer
- så om hun er datter er en Key, en Peder eller en Pedersen fra Agerskov, kan måske opklares ved et skifte efter ovennævnte embedsmand (død 1789), som var ugift.

Her bor han sammen med nogle af broderen, Keys børn

København, København (Staden), Vester Kvarter, , Nye Kongens Gade 326, 1407, FT-1787, C2170
Chrestian Agerskou 72  Ugift Hosbonde Conferensraad og Debuteerte i Rente Cammeret  
Hellena Agerskou 31  Ugift hans Broder Barn  
Crestiane Agerskou 28  Ugift hans Broder Barn  
Chrestian Agerskou 34  Ugift hans Broder Barn Seckreteer i General Told Cammeret  
Ellisabeth Linstorff født Agerskou 43  Enke    
Ekkert Linstorff 14  Ugift hendes Barn Søe Cadet  
Methe Linstorff 13  Ugift hendes Barn  
Scharlotte Linstorff 11  Ugift hendes Barn  
Niecolai Rudbeck 29  Ugift Tienestefolk Tiener  
Rasmus Andersen 24  Ugift Tienestefolk Kusk  
Lars Carstensen 49  Ugift Tienestefolk Gaars Karl  
Anne Bierring 36  Ugift Tienestefolk Huusholderske  
Carolina Bøye 24  Ugift Tienestefolk Kammer Jumfru  
Crestina Bech 29  Ugift Tienestefolk Stue Piige  
Kiersten Pedersen 39  Ugift Tienestefolk Kokke Piige

---------------------------

Faktisk kunne Elisabet jo også være en uægte datter af købmanden, Key Petersen Agerschow - det ville forklare hendes anvendte navne.


Har du et cirka-fødeår på hende?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anna N Rasmussen

Hej Kirsten,

Jeg henviser lige til denne gamle tråd, som sikkert omhandler samme slægt, og som jeg kan se at du har fundet, og i denne uge tilføjet et indlæg:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=12833.0

Jeg tænker også, at Elisabeth kan være søster til den Key Pedersen Agerschou som omtales i tråden, og som vies til Birgitte Marie Graae i Helliggejst kirken i december 1742.

Jeg kan dog endnu ikke give en fornuftig forklaring på Agerschow-navnet. Måske stammer det fra en stedfader?

Men dette kunne være Elisabeth Keysens dåb og hendes forældres vielse:

name:   Elisabeth Pedersen
baptism/christening date:   24 Mar 1711  (opslag 225)
baptism/christening place:   TRINITATIS,KOBENHAVN,
father's name:   Peder Kejesen
mother's name:   Elisabeth Muller

groom's name:   Peder Keyson
bride's name:   Elisabeth Mullers
marriage date:   21 Jul 1698  (opslag 63)
marriage place:   Holmens Sogn, Kobenhavn

Så vidt jeg kan tyde, er ovennævnte Peder Keysen garver.

[Og en, i første omgang især for mig, interessant lille detalje og sidebemærkning, som dog måske kan bruges til noget, og som jeg derfor nævner, er at den Jens Ollufsen, som er blandt fadderne, meget vel kan være min ane, idet faderen til min skrædder-ane Niels Jensen (Møller) sandsynligvis hed Jens Ollufsen (og mor Else Ibsdatter – hans dåb 1713 findes i så fald i samme Trinitatis-bog, opsl 286)].

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Har du et opslagsnr på Elisabeths begravelse? Jeg tænker, om der mon står anført hendes alder, så vi kan regne et ca-fødselsår ud?

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Thestrup-Bjørn

#4
Hej Anna!

Det ser spændende ud med Peder Keysen gift med Elisabeth Müller.

Ved vielsen 1741 Gabriel/Kaysen (Holmens kirkebog 1737-57, ao-opslag 64). er forloverne: Haagen Stier(?) og Daniel Wittrock i Compagnistræde.

På FamilySearch har jeg fundet en Daniel Wittrock gift 14.10.1718 (Holmens) med en Helena Juliana Møller
- og læg mærke til hendes fornavne i forhold til Gabriel/Kaysens ene datter født 1747

-----------

Må så lige lige rette dig

KEY PETERSEN AGERSCHOW (født ca. 1705, død 1783), købmand Island-København (og måske født i Agerskov)
viet i hjemmet 19. dec 1742 København (Helligånd 1728-62, opslag 54) med
jomfr. BIRGITTA-MARIA GRAAHE (født ca. 1724, død 1776)
- begge i 1. ægteskab.

Altså er parret IKKE gift i Helligåndskirken, men i hjemmet - ægteparrets navne er anført nøjagtig, som jeg her har skrevet.

Deres førstefødte døbes ELISABETH CATHARINE 3 okt 1743 (Helligånd) senere gift von Linstow
- hun kan være opkaldt efter Peder Kaysens kone, Elisabeth Müller, hvis altså Kay Petersen Agerskov er en søn af dem.


-----------

Forøvrigt har jeg på nettet fundet, at der i Agerskov var mange ved navn Key/Kay - kan desværre ikke lige finde skriftet igen.
- og så kan der jo også være nogle med patronymet Kaysen/Keysen samme sted.


Også jeg kunne tænke mig en ca.alder på Elisabet Agerskov
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Peder Keysen, garvermester, dør 1726, og hustruen Elisabeth Møller dør 1730 - altså mens børnene er små:

Kilde:
Encyklopædi-opslag om kammerraad mm. Christian Pedersen Agerskov:

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Myndigheder_og_politisk_styre/Deputeret/Christian_Petersen_Agerskov


MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Thestrup-Bjørn

#6
Ja - nu er vi da vist super tætpå.

Fandt lige embedsmandens dåb i FamilySearch

Christian Pedersen

døbt 20 Mar 1714
TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK

og
Key Pedersen
døbt 07 Jun 1703
TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK


Forældre
Peder Kejesen og Elisabeth Møller

Nu er i hvert fald brødrene Key og Christian Petersen Agerskov helt på plads - og Elisabeth Pedersdatter Keysen/Agerskov vel også.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anna N Rasmussen

Ja  :D pludselig går det jo hurtigt,


Tilføjer lige opslagsnumre:

Key, døbt juni 1703 i Trinitatis (1702-1713 opslag 23)

Christian, døbt marts 1714 i Trinitatis (1713-1719, opslag 17)

*

Så mangler vi bare Agerskov-forklaringen ?



/Anna


Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Thestrup-Bjørn

#8
Når Peter Kejesen/Kaysen/Keysen er garvermester, må der findes et borgerbrev på Rigsarkivet og eller på Københavns Stadsarkiv (måske en borgerskabeprotokol).

Det skulle ikke undre mig, hvis garveren er født i Agerskov.

-----------

På FamilySearch ses 8 børn af Peter Kejesen og Elisabeth Møller/Müller i årene 1699 til 1714:

Den førstefødte er Mathis - så er moderen Elisabeth Møller mon en Mathisdatter?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kirsten Kjellerup

Tusind tak for alle svar. Jeg har ikke været hjemme hele eftermiddagen og ser dem først nu.

Det ser meget spændende ud, og jeg vender tilbage i morgen, når jeg har kigget nærmere på det hele.

Tak igen.

Venlig Hilsen
Kirsten

Kirsten Kjellerup

#10
Hej Anna og Thestrup-Bjørn

Takket været alle jeres oplysninger er jeg nu også sikker på, at slægtskabet er klart. Jeg har kigget på de forskellige barnedåb igen med nye øjne og kan klargøre nogle punkter yderligere:

(Men først: Der var ikke i mit materiale nogen ledetråd til Elisabeth Keysens alder. Men Johan Gabriel er født ca. 1715, så det passer fint, at Elisabeth er født i 1711).

Ved den første dåb i 1742 står der om Christian Pedersen Agerschow, at han er 'skriverkarl' og logerer ved Holmens Kirke.

Ved den anden dåb i 1744 er der en fadder 'Christian Agerschow' Islandsfarer i Compagniestræde, og en anden af fadderne er Birgithe Agerschow, hustru til bemeldte 'Christian Agerschow'. Disse to faddere må uden tvivl være de af jer omtalte Key og Birgitta Maria Agerschow. (Eller også har præsten forvekslet de to brødre og troet, at Christian Agerschow var Islandsfareren).

Ved dåben i 1750 bæres barnet af Madame Birghite Marie, Islands Kiøbmand Agerschows 'kiereste' i Admiralgaden, og en anden af fadderne er Christian Pedersen, fuldmægtig på Rente Cammeret.

Elisabeth Keysen må givetvis være den Elisabeth, som er døbt i 1711 som datter af garver Peder Keysen og Elisabeth Møller, og som dermed er søster til Islandskøbmanden og den senere etatsråd. (Christian Agerschow er for øvrigt også fadder, da Elisabeths søn Johan Peter får sit første barn døbt i 1764. Han er da '1ste Cammerraad').

Mht. Helena Juliana havde jeg undret mig over, at præsten havde efterladt en tom plads der, hvor navnet på bæreren af barnet skulle stå. ("... en datter kaldet Henela Juliana.               bar barnet") Nu tænker jeg, at han måske bare ikke har gidet skrive Helena Juliana to gange efter hinanden? (Haagenstier var for øvrigt den skræddermester, som Johan Gabriel tilbragte sit 'mesterår' hos, før han selv blev mester. Wittrock er jeg ikke stødt på, men han må jo så være Elisabeths forlover - hvilket passer med, at hendes forældre er døde, da hun gifter sig).


De øvrige detaljer vil jeg kigge på næste gang, jeg kommer til København.


Det var jo fantastisk at få det hele afklaret så hurtigt. Det har glædet mig virkelig meget.

Mange hilsner
Kirsten


Kirsten Kjellerup

Garversvend Peder Keysen får borgerskab i København 27. august 1694. Hans fødested er desværre ikke angivet.


Thestrup-Bjørn

Hej Kirsten!

Når der intet fødested anføres, kunne det tyde på, at han er født i København.


Men hvis laugsbøgerne (for garvere) eksisterer så langt tilbage (på Københavns Stadsarkiv), var det måske muligt at finde, hos hvem Peder Keysen var lærling og, hvor/hvornår han er uddannet til svend

- netop deri kunne være anført hans far og/eller fødested.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kirsten Kjellerup

Hej Thestrup-Bjørn

Desværre mangler lige præcis garverlaugets notater for 1690'erne. Der er nogle fra 1680'erne og derefter fra 1700-tallet.

Men den 21. december 1691 fik en Peder Keysen borgerskab som 'Isl. Købmand'. Heller ikke her er der fødested nævnt. Jeg har funderet på, om det er faderen eller en slægtning. Jeg kan dårligt tro, at det er samme mand.

Jeg kommer nok ikke til Kbh. igen forløbig, og jeg var der lige før lukketid, så der var ikke tid til at undersøge videre om denne islandskøbmand. Det må nok vente indtil videre.

Venlig hilsen
Kirsten

Kirsten Kjellerup

Jeg har forresten også opdaget, at Peder Keysen blev gift i Trinitatis i 1694 med Kirsten Nielsdatter. De får datteren Anne Malene i 1696. Kirsten Nielsdatter dør i januar 1698, så ægteskabet med Elisabeth Møller er Peder Keysens andet.

Thestrup-Bjørn

#15
Hej igen!

Vil du være rar lige at skrive et opslagsnummer på Kirsten Nielsdatters død


Men er du helt sikker på, at det er din garver denne her:

Peder Keyesen gift 13.11.1694 Kbh., Trin med Kirsten Nielsdatter (ao-opslag 36) - hans titel IKKE nævnt.
Disse får en datter Anne Mallene døbt 3.6.1696 Trin (ao-opslag 66) - hans titel IKKE nævnt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kirsten Kjellerup

Jo gerne.

Ægteskab: København, Sokkelund, Trininatis 1692-1702, opslag 36, højre side, 13. november

Barnedåb: Samme, opslag 66, højre side nederst. Jeg har tydet adressen til 'Rosenborggaden' - samme adresse som han bor på efter ægteskabet med Elisabeth Møller.

Død: København, Sokkelund, Trinitatis 1679-1740, opslag 62, højre side, venstre spalte: Peder Keysens hustru i Rosenborggaden.


Jeg havde forinden fundet oplysningerne om dåben på familysearch, så jeg havde en ledetråd til de andre oplysninger. Peder Keysen blev jo viet 'i huset' ved sit andet bryllup, hvilket kunne indikere, at en af parterne var enke/enkemand.

Venlig hilsen
Kirsten

Thestrup-Bjørn

Ja, du har vist ret.

Ved hans vielse nr. 2 den 24 jul 1698 (Holmen ao-opslag 63) står der jo, at han er enkemand = Emd


Men hvem søren er så islandskøbmanden af samme navn?

Egentlig kunne han godt være købmand OG garvermester
- lidt smart f.eks. at handle med huder fra Island og bearbejde dem selv.

Det kunne også tænkes, at han skal føre et garveri videre efter (eller sammen med) sin (første) svigerfar, Niels NN., men ikke opsiger sit borgerskab som islandskøbmand.


Sønnen KEY PEDERSEN AGERSKOV (f. 1703) var jo rent faktisk islandskøbmand!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kirsten Kjellerup

Ja, du har nok ret i, at det godt kunne være den samme mand. I hvert fald er jeg også gået ud fra, at det må være samme familie, netop med tanke på Key Pedersen Agerskov.

Jeg havde ikke bemærket, at Peder Keysen faktisk står som enkemand ved sit andet bryllup. Emd. har ikke umiddelbart sagt mig noget. Jeg havde mere tænkt ud fra den observation, at enker m/k ofte ser ud til at holde senere bryllupper hjemme - især når de gifter sig så hurtigt efter den tidligere ægtefælles død.

Venlig hilsen
Kirsten