Hammer familien fra Næstved

Startet af Hans B. Hindborg Sørensen, 19 Okt 2012 - 13:37

Forrige emne - Næste emne

Hans B. Hindborg Sørensen

Hej

Der har været flere indlæg der har berørt Hammerfamilien fra Næstved, som jeg har kommenteret på.
For at samle disse etablerer jeg lige min egen tråd.

Min forbindelse er Hans Friderich Hammer født 09 mar 1777 Næstved Sct Mortens S, søn af Hestemøller Hammer. Hestemøllen lå på hjørnet af Østergade og Krumport i Næstved. Hestemøllen, der først blev nedlagt i 1841, havde i mange år eneret på at male malt for byens borgere.

Ved Hans Friderich dåb var (Værtshusholder og Kirkeværge) Hans Peter Hammer og Pedder Møller (møller i Langebæk ?) Faddere.

Jeg har tidligere spurgt om nogen kendte til Hestemøller Hammers liv, (forældre, søskende, øvrige børn) uden det store held. Jeg har derfor med hjælp AO, DDA, Bodil Madsen og diverse hjemmesider søgt at skabe et overblik hvor jeg håber at nogen evt. ved noget, kan supplere eller komme med gode råd.

Jeg har samlet følgende oplysninger om de seks søskende:  
   
Værtshusholder og Kirkeværge Hans Peter Hammer f.18 feb 1833 (sted ukendt), d. 14 aug 1783 i Næstved Skt Peder S. Han blev gift 30 dec 1760 i Næstved Skt Peder S. (Ved trolovelsen i 1760 var han "Studiosus" med skudsmål fra præsten Guldberg i Ringsted) med enken Anna Margrethe Nielsdatter f. 1726 (sted ukendt), d. 16 maj 1789 i Næstved Skt Peder S. Hun var tidligere gift med Nicolai Friderich Gylling f. ??, d. 28 maj 1760.
Familien findes i FT(OE) 1771 og hun findes i FT 1787 logerende (alderen 70 år må være fejl ?) hos sin svigerinde Birgitte Hammer.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hammer Mandens erhverv:  Vertshuusholder
Mandens alder:  34 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  44
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Næstved Købstad Herred:  Tybjerg
Amt:  Præstø
Indtastningsnr:  C0273 Løbenr.: 

FT-1787
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Helligtrefoldighedsgade, hus nr.157, 189, FT-1787, A1418
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Loberg 51  gift mand bager 
Birgitte Hansdatter 34  gift hans kone husmoder 
Frederik Christian 10  ugift deres søn   
Christopher Peder 9  ugift deres søn   
Magdalene Kirstine 5  ugift deres søn   
Ane Margrethe 70  ugift logerende ingen næringsvej                                      ********
Morten Hansen 24  ugift logerende corporal ved regimentet

Familien fik tre børn, hvoraf de to døde som små. Den sidste (Marthe Marie) nåede at få fem børn før hun døde i 1789, samtidig med sin mor. Børnene arvede derfor mormor Anna Margrethe. Skiftet efter Anna Margrethe er fundet.   

Skiftet efter hende den 16. maj 1789 under Næstved byfoged, folie 115a.
Arvinger var den næsten samtidigt afdøde datter Marthe Maries børn:
1) Anne Margrethe Kragh, 6 år
2) Hans Peter Kragh 5 år
3) Jens Nicolai Kragh 4 år
4) Bendix Andresen Kragh, 2 år
5) Wilhelmine Lovise Kragh 6 uger.
"De eneste i deres moders sted tage arv efter mad. Hammer".
Boet vurderedes til 2.153 rdl.  

Hestemøller Peter Hammer f. 1734-1744, d. før 1787 (Næstved ?) Han blev gift mel. 1774-1777 (sted ukendt) med Ingeborg Pedersdatter f. 1755 (sted ukendt), d. 08 mar 1777 i Næstved Skt Morten S. Hun døde i barselssengen, men barnet Hans Friderich Hammer overlevede, f. 08 mar 1777. Skiftet efter Ingeborg er fundet. Hans Friderich findes i FT 1787 således:   

FT-1787
Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kiøge Kiøbstad, Nørregaden No 162, , FT-1787, C1973
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Jørgensen 36  Gift Hosbonde Vertshuusholder 
Anna Jensdatter 46  Gift Hans Kone   
Hans Friderich Hammer 10  Ugift Konens Søn af 2det Ægteskab   
Bodel Jensdatter 18  Ugift Hendes Datter af 1ste Ægteskab   
Mette Olsdatter 27  Ugift Tieneste Pige  

Peter Hammer må således have giftet sig igen efter 1777 med enken Anna Jensdatter, og selv afgået ved døden før 1787. Samtidig må Anna have adopteret Hans Friderich som sin egen søn ??.
Hans Friderich flytter senere til København hvor han stifter familie. Via FT 1850 spores han tilbage til Næstved.

FT 1801
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 118, 688, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Friderich Hammer 25  Gift Huusbond Mursvend 
Kirstine Marie Ahrends 27  Gift Kone   
Amalie Lovise [Hammer] 2  Ugift Datter   
Anne Friderica [Hammer] 1  Ugift Datter   
Kirstine Birgitte Rosenborg 28  Ugift - Tjenestepige 
Mads Andersen Hilberschau 32  Gift Huusbond ....Vagt 
Malene Rasmusdatter 31  Gift Kone   

FT-1850
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade no. 127, forhuset tredie sal til höire, 860, FT-1850, C1886
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Friderik Hammer 74  Enkemand  förhen porcelainshandler Nestved
Hansine Christine Hammer 37  Ugift  hans datter Kjøbenhavn  
     
Arbejdsmand Andreas Hammer f. 1745 (sted ukendt) d. ?? København gift 14 jun 1776 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers Hus) med Marie Dorthe Bolmann f. 1757, d. ?? i København. (hun var 19 år ved vielsen) Familien er kun fundet ved folketællingen i 1787

FT-1787
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Springgade 37, 166, FT-1787, B5769
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Hamer 42  Gift Mand Arbejdsmand 
Marie Dorte 30  Gift Kone   
Hans Peter 1  Ugift Søn  

Ellen Kirstine Hammer f. omk 1747 (sted ukendt) d. ?? (sted ukendt) gift 04 jun 1773 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers Hus) med enkemanden kleinsmed Morten Holst f. 1732 i (sted ukendt), d. ?? (sted ukendt). Familien er ikke fundet i nogen folketælling og formodes derfor døde meget tidligt. Morten er funde i FT(OE) 1771 som enkemand to år forud for deres vielse.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Morten Holst Mandens erhverv:  Klejn-Smid
Mandens alder:  39 Mandens civilstand:  Enkemand
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Ja
Enkestand antal år:  2 Antal uforsørgede børn:  1
Sogn:  Næstved Købstad Herred:  Tybjerg
Amt:  Præstø
Indtastningsnr:  C0273 Løbenr.:  100  

Birgitte Hammer f. omk. 1751, (sted ukendt), d. mel. 1801-1834, Næstved gift 19 okt 1774 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers hus) med bager Christen Loberg/Løvberg f. 1736 i Næstved, d. 1787-1801 i Næstved Skt Peder.  

FT-1787
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Helligtrefoldighedsgade, hus nr.157, 189, FT-1787, A1418
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Loberg 51  gift mand bager 
Birgitte Hansdatter 34  gift hans kone husmoder 
Frederik Christian 10  ugift deres søn   
Christopher Peder 9  ugift deres søn   
Magdalene Kirstine 5  ugift deres søn   
Ane Margrethe 70  ugift logerende ingen næringsvej 
Morten Hansen 24  ugift logerende corporal ved regimentet  

FT-1801
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstæd, Krumsport 56, 71, FT-1801, B6472
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Birgitte Hammer 51  Enke - Enke efter afg. Bager Løvberg 
Andreas Løvberg 13  Ugift hendes Søn   
Karen Olsdatter 72  Enke - Lever af Almisse  

Magaretha Marie Hammer f. 1755, (sted ukendt) d. 06 aug 1830 København. Det antages at hun som den eneste af de seks søskende er konfirmeret (i 1770) i Næstved Skt Peder. Hun giftesig 07 aug 1772 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers hus) med skoleholder Jens Sandrue f. 1735 i Fuglebjerg, d. 01 sep 1788 Fuglebjerg. Margaretha Marie gifter sig senere med slagter Johannes Caspersen, i København. Hun findes i FT således:

FT-1787
Sorø, Øster Flakkebjerg, Fuglebjerg, Fuglebjerg, , 2, FT-1787, B6041
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Sondrue 52  Gift Hosbond Skoleholder 
Magrete Hammer 32  Gift Madmoder   
Fridericia Magrete [Sondrue] 14  Ugift [deres Børn]   
Ane Marie [Sondrue] 12  Ugift [deres Børn]   
Jochum Lorentz [Sondrue] 9  Ugift [deres Børn]   
Hans Frederich [Sondrue] 5  Ugift [deres Børn]   
Regina [Sondrue] 2  Ugift [deres Børn]  

FT-1801
København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Udenbys Vester Kvarter, Matr. 28, 79, FT 1801, A5023
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Caspersen 46  Gift Huusbonde Slagter 
Margrethe Hammer 46  Gift hans Kone   
Christiane Marie [Caspersen] 10  Ugift deres Børn   
Jens Peter Caspersen 8  Ugift deres Børn   
Jochum Lorentz Sandrue 20  Ugift hendes Børn Slagtersvende 
Hans Frederik Sandrue 17  Ugift hendes Børn Slagtersvende 
Regine Sandrue 15  Ugift hendes Børn   
Kirstine Olsdatter 24  Ugift Tieneste folk   
Diderich Hei 22  Ugift Tieneste folk Svende 
Diderich Maksen 28  Ugift Tieneste folk Svende 
Niels Simonsen 19  Ugift Tieneste folk Drenge 
Rasmus Dihl 15  Ugift Tieneste folk Drenge  

Min antagelse er at storebroderen Hans Peter Hammer har ageret familiens ældste, for sine søskende og været en form for samlingspunkt. Desværre er det fortsat en gåde, hvor de 6 søskende er født, og hvor de 5 ældste er konfirmeret. Har deres forældre mon også været logerende hos Hans Peter ?   

Og specielt for min ane Peter Hammer, hvornår og hvor giftede han sig igen efter 1777 med enken Anna Jensdatter, og hvornår døde han selv (før 1787). Og var det naturligt at Anna adopterede Hans Friderich som sin egen søn ??.

Desværre har jeg fortsat ikke fundet helt ud af hvordan det helt hænger sammen.


mvh
Hans Sørensen
[3140]
m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Thestrup-Bjørn

Både en hestemøller og en værtshusholder skulle løse borgerskab.

Prøv Borgerskabsprotokollen for Næstved købstad (på Rigsarkivet) og søg i første omgang omkring de år, de bliver gift.
Som hovedregel er det anført, hvor ansøgerne er født.

Der findes navneregister (så vidt jeg husker på microkort).

-------

Og du har selvfølgelig rettet forespørgsel til arkivet i Næstved allerede  ;)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Skovvang Larsen

På min hjemmeside kan værtshusholder Hans Peter Hammer findes her: http://aneopslag.dk/alle/per01014.htm#0

Margaretha Marie Hammer gift med skoleholder Sandrue findes her: http://aneopslag.dk/alle/per00727.htm#3

Spændende om de alle kan kædes sammen.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Hans, du skriver at de 6 nævnte Hammere er søskende.
Hvorfra ved du det?
Er det en antagelse?

Birgitte Hammer, der var gift med bager Christen Loberg/Løvberg er i folketællingen 1787 opført som Birgitte Hansdatter, så i hvert fald hendes far har været en Hans Hammer.

I hvilket sogn i København er Margaretha Marie Hammer død i København i 1930?

Jeg tror, at din ane Hans Friderich Hammer er "gået i arv" til stedmoderen og hendes nye mand. Det ses ofte at børn fortsætter i flere led af stedforældre - hvem skulle ellers tage sig af dem?

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Jeg er af Vagn Boberg Nielsen blevet gjort opmærksom på en fejl vedrørende Hans Peter Hammers enke Ane Margrethe.
I folketællingen 1787 er hun ikke den enke, der logerede hos bager Loberg.
Hun drev derimod stadig værthuset i Helligtrefoldighedsgade:

Næstved Købstad, Helligtrefoldighedsgade, hus nr.163, 195, FT-1787
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Margrethe 62  enke enkekone værtshusholderske 
Svend Svendsen 40  ugift tjenestekarl tjenestekarl 
Sara Ibsdatter 26  ugift tjenestepige tjenestepige 
Kirsten Ibsdatter 30  ugift tjenestepige tjenestepige 
Ane Jensdatter 23  ugift tjenestepige tjenestepige 
Andrea Thomesen 11  ugift hendes broderdatter

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#5
Jeg har lige tjekket folketællingen 1787 for Næstved købstad på Arkivalieronline.

Der er fejltransskrebering i Ane Margrethes husholdning i Helligtrefoldighedsgade.
Hun har en brordattersøn Andreas Tomesen på 11 år boende - ikke en brordatter Andrea Thomesen.

Det er også fejl i bagerfamilien. Husbond er tydeligt skrevet Christen Løberg (Löberg) - ikke Loberg.

Jeg vedhæfter de 2 familier i én sammensat billedfil.

Mvh
Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Hans B. Hindborg Sørensen

Hej

Bodil Madsen er ikke på nettet pt og har derfor sendt et par mails direkte til mig, dem sætter jeg lige ind her til info:

-----------------------------------------------------
Re: Re: Mølleren Hammer fra Næstved

Hej Hans!

Jeg har da et par oplysninger til dig.

Efter kongebrev af 19.10.1776 blev møllersven Peder Hansen og Ingeborg Hinrichsdatter viet den 25.10. 1776.

Forlovere Peder Hinrichsen Møller            Andreas Hammer

Det er opslag 73 i kirkebog 1731 - 1805. ( desværre har jeg glemt at notere hvilken kirke det var).

Bogen "Næstved Købstads Historie fjerde del" af Rasmus Nielsen siger side 248, at Peder Henriksen ejede møllen fra 10. maj 1775 til sin død 1787.

Peder Henrichsen blev begravet 12. april 1787, 82 år.  S. M. Kgaard.    St. Mortens opslag 55

Min hukommelse siger mig noget om, at Peder Hammer flytter og derefter bruger Sankt Peders sogn. Måske er det helt galt, men du kan da efterprøve det.

Jvf. ovenstående kan Peder og Hans Peder Hammers far heddet Hans Hammer. Søsteren, Birgitte, kaldes Hansdatter ved folketællingen i 1787.  Når du ser at navnet Hammer staves Hamer, er der da ikke en streg over m.
Denne streg betyder at der skal være 2 m-er.

Jeg ved ikke om der har været en latinskole i Ringsted, men måske Hans Peder Hammer har gået på latinskole dér.

Iøvrigt forekommer det mig meget besynderligt at en studiosus kommer i ægteskab med en værthusholderenke.
Man skulle tro at der var et slægtsskab på en eller anden måde.

Jeg kigger nærmere på det senere.

Med venlig hilsen

Bodil Madsen
m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Hans B. Hindborg Sørensen

#7
Hej

Bodil Madsen er ikke på nettet pt og har derfor sendt et par mails direkte til mig, dem sætter jeg lige ind her til info:
------------------------------
Re: Hammer

Hej Hans!

Så er der lidt mere, hvis du da ikke imellemtiden selv har fundet det.

Vi skal nu til Køge.

Skt. Nikolaj kirkebog 1749 - 1795 opslag 17: den 15. augu. 1778 vielse mellem Peder Hammer og enken Anne Marie Olsdatter.

Peder Hammer døde i Køge iflg. skiftet den 17. sep. 1785 ( jeg har ikke kontrolleret datoen).

Skifte efter ham den 27.4.1786 i Køge Byfoged 1766 - 1790 side 370 b, opslag 376.

Peder Hammers enke viet den 2. maj 1787 til ungkarl Mads Jørgensen opslag 81 i kirkebog for Skt. Nikolaj 1749 - 1836.

20. febr. 1784 Skt. Nikolaj, Køge, 1749 - 1795 opslag 75, var Peder Hammer forlover for ungkarl og mesterskomager Christopher Hammer.

Jeg har også set en Andreas Hammer nævnt i kirkebogen, jeg tror at det var en vielse.

Med venlig hilsen

Bodil Madsen


----- Original Message -----
From: Hans B. Hindborg Sørensen
To: 
Sent: Saturday, October 20, 2012 10:06 AM
Subject: Sv: Hammer


Hej Bodil

Så lige at du også havde sendt denne mail.
Det ser spændende ud - jeg prøver at følge lidt op på dit forslag
Se evt tidligere mail..

mvh
Hans Sørensen
[3140]

<----- Oprindelig email ----->
Fra: Bodil Madsen
Sendt: 20/10/2012 00:31
Til: hans B. Hindborg Sørensen
Emne: Hammer


Hej Hans!

Desværre har jeg ikke fundet mere i Næstved.

Jeg har fundet et spor, men jeg er ikke overbevist om muligheden.

I Wibergs præstehistorie har jeg fundet en Hans Hansen Hammer. 1729 - 1740 conrektor ved Aarhus Domkirke og sognepræst i Aaby. Fra 1740 sognepræst i Helsinge, Frederiksborg amt.

Den 26. marts 1737 får han døbt en søn, Hans, i Aarhus Domkirke. Navnet Peter er ikke med i kirkebogen, opslag 306. Iflg. bogen Danmarks Kirker, Præstø amt, bind 2, er Hans Peder født 1737 og ikke 1733, som nogle skriver.

Hans Hammer, som han kaldes i kirkebogen, får også en datter døbt i Aarhus Domkirke. Hun blev døbt Sara den 22. januar 1739. Opslag 312.

Jeg har ikke kigget efter andre børn.

Desværre findes der ingen kirkebog for Helsinge så langt tilbage og heller ikke nogen gejstlig skifteprotokol for Holbo herred så langt tilbage.

De næste par dage får jeg ikke tid til at kigge efter mere.

Med venlig hilsen

Bodil
m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Hans B. Hindborg Sørensen

Tak for informationerne til alle til bodil, lars mv.

Gåden med Hans Friderich Hammers tilknytning til Anna i Køge synes nu løst efter fundet af Vielsen mellem Peder Hammer og Anne Marie i Køge i 1778. Sønnen Hans Friderich blev hos sin stedmoder ved faderens Peder Hammer død 17 sep 1785 i Køge. Vielsen mellem Enken Anne Marie og Mads Jørgensen i 1787 er ligeledes fundet - tak til Bodil.  :)

Det fremgår af begravelsen for Peder Hammer at han var 40 år gammel. Detter betyder at Peder Hammer og Andreas Hammer er nogenlunde lige gamle. De de hver især er forlovere ved hinandens vielser må det antages at de er brødre - der ledes fortsat efter hvor de er født ??? 

Vedr. efternavnet omtales Peder Hammer også som Peder Hansen, det må derfor formodes at faderen hedder Hans Hammer.

Vedr. Margaretha Marie Hammers dødsdag oplyste min kilde kun København. Jeg foretog derfor et hurtigt kontrolcheck. Deres sidste kendte opholdssted jf. FT 1801 var Udenbys Vester Kvarter, altså  Frederiksberg S. Her fandt jeg hendes mand # 2 Johannes Caspersen begravet 31 maj 1822. Margaretha var derimod ikke begravet der, så via Familysearch fandt jer hurtigt ud af at deres første to børn var døbt i Skt Petri (dem tyske menighed). Og bingo - her fandt jeg Margaretha vielse 11 dec 1789 (1767-1795, opsl 193) samt hendes begravelse 06 aug 1830 (1813-1835, opsl. 333) 
Ovenstående peger vel på at en af de to må have haft tyske rødder, og siden at manden bliver begravet i Frederiksberg og hun i Skt Petri peger vel på at hun har disse tyske rødder - det må jeg lige se nærmere på.

mvh
Hans Sørensen
[3140]
   

   

m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Hans B. Hindborg Sørensen

Der er nu fundet en række nye oplysninger som jeg har prøvet at indarbejde i oversigten.

Antagelsen om at de var søskende holder: Ved Andreas, Birgitte og Ellen Kirstine vielser fremgår det af kirkebogen at H. P. Hammer er deres bror. For Margarethe Marie er det ikke direkte anført men rammerne (H.P.Hammer hus) med Hans Peter som forlover er de samme som for de øvrige søskende. Peter Hansen Hammer skiller sig lidt ud da Andreas er hans forlover til hans bryllup i Skt Mortens, til gengæld er Hans Peter Hammer fadder til et af Peter Hansen Hammers børn.

Dertil kommer at der måske er endnu en bror i søskendeflokken Christopher Hammer (f. 1750), som Peter Hansen Hammer er forlover til i Køge S i 1784.   


Værtshusholder og Kirkeværge Hans Peter Hammer f. 18 feb 1733 (sted ukendt), d. 14 aug 1783 i Næstved Skt Peder S. Han blev gift 30 dec 1760 i Næstved Skt Peder S. (Ved trolovelsen i 1760 var han "Studiosus" med skudsmål fra præsten Guldberg i Ringsted) med enken Anna Margrethe Nielsdatter f. 1726 (sted ukendt), d. 16 maj 1789 i Næstved Skt Peder S. Hun var tidligere gift med Nicolai Friderich Gylling f. ??, d. 28 maj 1760.
Familien findes i FT(OE) 1771 og hun findes som enkefrue i FT 1787.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hammer Mandens erhverv:  Vertshuusholder
Mandens alder:  34 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  44
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Næstved Købstad Herred:  Tybjerg
Amt:  Præstø
Indtastningsnr:  C0273 Løbenr.:  

FT-1787
Næstved Købstad, Helligtrefoldighedsgade, hus nr.163, 195, FT-1787
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Margrethe 62  enke enkekone værtshusholderske 
Svend Svendsen 40  ugift tjenestekarl tjenestekarl 
Sara Ibsdatter 26  ugift tjenestepige tjenestepige 
Kirsten Ibsdatter 30  ugift tjenestepige tjenestepige 
Ane Jensdatter 23  ugift tjenestepige tjenestepige 
Andrea Thomesen 11  ugift hendes broderdatter  

Familien fik tre børn, hvoraf de to døde som små. Den sidste (Marthe Marie) nåede at få fem børn før hun døde i 1789, samtidig med sin mor. Børnene arvede derfor mormor Anna Margrethe. Skiftet efter Anna Margrethe er fundet. 

Skiftet efter hende den 16. maj 1789 under Næstved byfoged, folie 115a.
Arvinger var den næsten samtidigt afdøde datter Marthe Maries børn:
1) Anne Margrethe Kragh, 6 år
2) Hans Peter Kragh 5 år
3) Jens Nicolai Kragh 4 år
4) Bendix Andresen Kragh, 2 år
5) Wilhelmine Lovise Kragh 6 uger.
"De eneste i deres moders sted tage arv efter mad. Hammer".
Boet vurderedes til 2.153 rdl.   

Hestemøller Peter Hammer f. 1745 (sted ukendt), d. 17 sep 1785 (Køge S) Han blev gift mel. 25 okt 1776 (Næstved Skt Morten)  med Ingeborg Hinrichdatter f. 1755 (sted ukendt), d. 08 mar 1777 i Næstved Skt Morten S. Hun døde i barselssengen, men barnet Hans Friderich Hammer overlevede, f. 08 mar 1777. Skiftet efter Ingeborg er fundet. Hans Friderich findes i FT 1787 således: 

FT-1787
Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kiøge Kiøbstad, Nørregaden No 162, , FT-1787, C1973
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Jørgensen 36  Gift Hosbonde Vertshuusholder 
Anna Jensdatter 46  Gift Hans Kone   
Hans Friderich Hammer 10  Ugift Konens Søn af 2det Ægteskab   
Bodel Jensdatter 18  Ugift Hendes Datter af 1ste Ægteskab   
Mette Olsdatter 27  Ugift Tieneste Pige  

Peter Hansen Hammer giftede sig igen 15 aug 1777 (Køge S) med enken Anna Marie Olsdatter (f. 1741), Peder dør 17 sep 1785 (Køge S). Anna Gifter sig igen med Mads Jørgensen og adopterer Hans Friderich som sin egen søn.
Hans Friderich flytter senere til København hvor han stifter familie. Via FT 1850 spores han tilbage til Næstved.

FT 1801
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 118, 688, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Friderich Hammer 25  Gift Huusbond Mursvend 
Kirstine Marie Ahrends 27  Gift Kone   
Amalie Lovise [Hammer] 2  Ugift Datter   
Anne Friderica [Hammer] 1  Ugift Datter   
Kirstine Birgitte Rosenborg 28  Ugift - Tjenestepige 
Mads Andersen Hilberschau 32  Gift Huusbond ....Vagt 
Malene Rasmusdatter 31  Gift Kone   

FT-1850
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade no. 127, forhuset tredie sal til höire, 860, FT-1850, C1886
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Friderik Hammer 74  Enkemand  förhen porcelainshandler Nestved
Hansine Christine Hammer 37  Ugift  hans datter Kjøbenhavn  
     
Arbejdsmand Andreas Hammer f. 1745 (sted ukendt) d. mellem 1796-1801 i København gift 14 jun 1776 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers Hus) med Marie Dorthe Bolmann f. 1757, d. 1796-1801 i København. (hun var 19 år ved vielsen).
Andreas og Marie Dorthe får fem børn
1. Else Catharine Hammer, f. 1781, Hillerød
2. Marthe Marie Hammer, f. 1783 Skt Nikolaj, Kbh
3. Hans Peter Hammer, f. 1787, Trinitatis, Kbh
4. Hans Friderich Hammer, f. 1789, Trinitatis, Kbh
5. Karen Marie Hammer, f. 1796, Skt Nikolaj, Kbh

Ved folketællingen i 1787 er Else og Marthe døde. 

FT-1787
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Springgade 37, 166, FT-1787, B5769
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Hamer 42  Gift Mand Arbejdsmand 
Marie Dorte 30  Gift Kone   
Hans Peter 1  Ugift Søn   

Ved folketællingen i 1801 er Karen Marie i pleje på christianshavn og Hans Friderich er tjenestedreng i Tikøb. Begge forældre må derfor formodes døde mellem 1796-1801.

Ellen Kirstine Hammer f. omk 1747 (sted ukendt) d. ?? (sted ukendt) gift 04 jun 1773 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers Hus) med enkemanden kleinsmed Morten Holst f. 1732 i (sted ukendt), d. ?? (sted ukendt). Familien er ikke fundet i nogen folketælling og formodes derfor døde meget tidligt. Morten er fundet i FT(OE) 1771 som enkemand to år forud for deres vielse.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Morten Holst Mandens erhverv:  Klejn-Smid
Mandens alder:  39 Mandens civilstand:  Enkemand
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Ja
Enkestand antal år:  2 Antal uforsørgede børn:  1
Sogn:  Næstved Købstad Herred:  Tybjerg
Amt:  Præstø
Indtastningsnr:  C0273 Løbenr.:  100  

Birgitte Hammer f. omk. 1751, (sted ukendt), d. mel. 1801-1834, Næstved gift 19 okt 1774 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers hus) med bager Christen Loberg/Løvberg f. 1736 i Næstved, d. 1787-1801 i Næstved Skt Peder.

FT-1787
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Helligtrefoldighedsgade, hus nr.157, 189, FT-1787, A1418
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Loberg 51  gift mand bager 
Birgitte Hansdatter 34  gift hans kone husmoder 
Frederik Christian 10  ugift deres søn   
Christopher Peder 9  ugift deres søn   
Magdalene Kirstine 5  ugift deres søn   
Ane Margrethe 70  ugift logerende ingen næringsvej 
Morten Hansen 24  ugift logerende corporal ved regimentet  

FT-1801
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstæd, Krumsport 56, 71, FT-1801, B6472
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Birgitte Hammer 51  Enke - Enke efter afg. Bager Løvberg 
Andreas Løvberg 13  Ugift hendes Søn   
Karen Olsdatter 72  Enke - Lever af Almisse  

Magaretha Marie Hammer f. 1755, (sted ukendt) d. 06 aug 1830 Skt Petri, København. Det antages at hun som den eneste af de seks søskende er konfirmeret (i 1770) i Næstved Skt Peder. Hun giftede sig 07 aug 1772 i Næstved Skt Peder (trolovet i broderen Hans Peter Hammers hus) med skoleholder Jens Sandrue f. 1735 i Fuglebjerg, d. 01 sep 1788 Fuglebjerg. Margaretha Marie gifter sig igen 11 dec 1789 i Skt Petri, Kbh med slagter Johannes Caspersen, i København. Hun findes i FT således:

FT-1787
Sorø, Øster Flakkebjerg, Fuglebjerg, Fuglebjerg, , 2, FT-1787, B6041
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Sondrue 52  Gift Hosbond Skoleholder 
Magrete Hammer 32  Gift Madmoder   
Fridericia Magrete [Sondrue] 14  Ugift [deres Børn]   
Ane Marie [Sondrue] 12  Ugift [deres Børn]   
Jochum Lorentz [Sondrue] 9  Ugift [deres Børn]   
Hans Frederich [Sondrue] 5  Ugift [deres Børn]   
Regina [Sondrue] 2  Ugift [deres Børn]  

FT-1801
København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Udenbys Vester Kvarter, Matr. 28, 79, FT 1801, A5023
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Caspersen 46  Gift Huusbonde Slagter 
Margrethe Hammer 46  Gift hans Kone   
Christiane Marie [Caspersen] 10  Ugift deres Børn   
Jens Peter Caspersen 8  Ugift deres Børn   
Jochum Lorentz Sandrue 20  Ugift hendes Børn Slagtersvende 
Hans Frederik Sandrue 17  Ugift hendes Børn Slagtersvende 
Regine Sandrue 15  Ugift hendes Børn   
Kirstine Olsdatter 24  Ugift Tieneste folk   
Diderich Hei 22  Ugift Tieneste folk Svende 
Diderich Maksen 28  Ugift Tieneste folk Svende 
Niels Simonsen 19  Ugift Tieneste folk Drenge 
Rasmus Dihl 15  Ugift Tieneste folk Drenge  

Christopher Hammer, (Mulig bror - skal undersøges nærmere) f. 1750, (sted ukendt) d. ? Han giftede sig 20 feb 1784 i Køge S (forlover var Andreas Hammer) med Ellen Catharina Pedersdatter. De findes i FT 1787 med et barn boende i Roskilde.

Vedr. deres fars navn må det antages at være Hans Hammer, idet såvel Peder Hansen Hammer som Birgitte Hammer i KB og FT flere steder omtales som Hansen/Hansdatter.

.. Men hvor kommer de fra ?

Er der nogen der har et bud ?

mvh
Hans Sørensen
[3140]
m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Lars Skovvang Larsen

#10
Hej Hans m.fl.

Jeg kikker stadigt rundt i Hammerlabyrinten.

Jeg ville jo så gerne have, at der blev fundet et eller flere skifter, der entydigt peger på hvem der er søskende.
Jeg synes nemlig stadigvæk, at det kun entydigt er bevist at Hans Peter, Ellen Kirstine, Birgitte og Andreas er søskende - her gælder det fælles for de 3 sidstnævnte at førtnævnt var forlovere for dem - og hvor det udtrykkeligt er anført at han er deres bror.
Der er indikation på at Peder Hansen Hammer er endnu en søskende - men ikke noget bevis. Indikationen er, at han er en Hansen, som den mulige søster Birgitte er en Hansdatter.
Om Margaretha Marie Hammer - gift med Jens Sandrue og Johannes Caspersen - er en søster, synes jeg nærmer sig et gæt. Vi ved, at hun ved vielsen med Jens Sandrue i 1772 var i Sr. Hammers hus i Næstved og at Hans Peter Hammer var hendes forlover. Hun boede laaangt fra Næstved - helt i Fuglebjerg; men alligevel er det bemærkelsesværdigt at hun eller skoleholdermanden ikke ses som fadder hos de mulige søskende i Næstved. I et enkelt tilfælde - i 1775 - var Madam Hammer (altså Hans Peter Hammers kone) i Næstved fadder til et af hendes og Jens Sandrues børn.

Jeg havde håbet at se en Hammer eller Hammersvoger som formynder for Peder Hansens Hammers søn
Hans Friderich ved skiftet efter faderen i Køge i 1786; men her er det den syge morbroder Peder Henrichsen og sønnen Henrich Pedersen i Næstved der nævnes.

Den mulige søskende nr. 7 - Christopher Hammer:
Resume: Gift 20. febr. 1784 Skt. Nikolaj, Køge, 1749 - 1836 opslag 75, ungkarl og mesterskomager Christopher Hammer og Ellen Catharine Pedersdatter med Peder Hammer som den ene forlover.
Ved folketællingen 1787 var denne Christopher Hammer bommand og skomager i Bomhuset i Kildebrønde sogn, Roskilde amt (AO, ops. 8); 37 år; gift med Ellen Handatter, 42 år; begges 1. ægteskab; ingen børn opført.
Ved folketællingen 1801 (AO, ops. 19) boede han og konen samme sted; nu i et værelse hos bomforpagter Christen Povelsen. Han var da skomager og udenfor bondestanden; 52 år; konen opført som Helene Pedersdatter, 64 år; begges 1. ægteskab.
Christopher Hammer døde den 28. august 1816 i Kildbrønde i et hus han selv havde opbygget ved siden af Kildebrønde Bom; 67 år gammel (AO, ops. 158).
Det ser altså ud til at Christopher Hammer ingen livsarvinger har haft. Hvis der findes et skifte efter ham bør eventuelle søskende eller måske søskendebørn være nævnt. Kildebrønde hørte under Gjeddesdal gods, så måske er der skiftet derunder - ikke på AO.

Jeg ser lige, at der findes en fin bog omhandlende skifterne under Gjeddesdal:
Alfabetisk Fortegnelse Over de Enkelte Skifters Navne, Samt de i Skifterne Nævnte Arveberettigede Familiemedlemmer i Skifteprotokol for Gjeddesdal Gods - 1778-1820.
Udgivet af Greve Lokalhistoriske Arkiv i 1982.
http://books.google.dk/books/about/Alfabetisk_Fortegnelse_Over_de_Enkelte_S.html?id=0se9MQEACAAJ&redir_esc=y

NB: Andreas Hammer blev ikke gift i broderen Hans Peters hus. Han blev gift i svigerfaderen slagter Bolmans hus.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Den dumme smiley i det foregående genereres åbenbart automatisk når man taster et 8-tal efterfulgt af Parrentes slut!
Opslaget på AO er nr. 8 i folketællingen for Kildebrønde sogn i 1787.

Vigtigere er, at jeg lige har funde Hans Peter Hammer som forlover i Herlufsholm sogn i 1762. Han var da forlover for Alhed Jørgensdatter ved hendes trolovelse med klejnsmed i Næstved Morten Michelsen Holst, der i sit næste ægteskab med Ellen Kirstine Hammer blev hans svoger.
Hvad er mon H P Hammers relation til Alhed? Han havde i 1762 kun været i Næstved i ca. 1½ år.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Og så en Hammer mere i Næstved:

Catharine Hammer
Sct. Peder sogn, døbte 1765, AO, ops. 248:
"15) Onsdagen D: 31 Jul: havde Dragon ved Hr: Greve Holcks jun? Esqvadon Ludwig Bluhm og Hustrue Catharine Hammer deres lille Datter til Daaben kaldt: Ane Margrethe, baaret af Jomfue von der Lippe og Jomfrue Tyrrhire hs hr. Horsenius. Testes Corporal Giørring, Jørgen Bager og Hans Peter Hammer. I stæden for Jomfru Luppe skulde bære Barnet, bar Madame Reutz fra Khavn det og bemældte Jomfrue stoed hos og istæden for Hammer var Studiosus Berg fra Khavn Fadd:"

Her måtte jfr. von der Lippe og Hans Peter Hammer vige pladserner ved døbefonten, da der kom finere folk fra københavn!
Hvordan Catharine Hammer måtte være i familie med Hans Peter Hammer, har jeg ingen idé om.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Endnu en søster til flokken af Hammersøskende?

I 1778 begravedes fra Sct. Peder kirke:
AO, ops. 315: November - "D: 21 - Sr. Hammers Søster-Daatter Judike 9 aar."
Altså uden tvivl en niece til Hans Peter Hammer. Men hvem er moderen - og faderen for den sags skyld?
Der er ingen af de kendte søstre der var gift omkring 1769. Er Judike datter af en ukendt søster eller uægte datter af en af de kendte?

- - -

Klejnsmeden Morten Holsts 1. kone Alhed blev der skiftet efter under byfogeden i november 1769, folie 590b.
Her kaldes Alhed nu for Pedersdatter - modsat ved trolovelsen og barnedåbe, hvor det var Jørgensdatter.
Der var kun 1 datter, der havde overlevet -  Maria Kirstine Mortensdatter på 3 år. For hende observerede Hans Peter Hammer (der var han igen) skiftet, der udviste et relativt stort underskud. Af boets aktiver udgjorde smedevæktøjet over halvdelen.
Det var altså ikke et økonomisk attraktivt parti Ellen Kirstine Hammer gik ind til 2½ år senere; hvis Morten Holst da ikke i mellemtiden havde vundet i Lotto - eller på anden måde haft fremgang.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Her er foklaringen på at Ellen Kirstine Hammer og hendes mand Morten Holst ikke var til at finde i folketællingen 1787 - alle var da døde:

Begravede, Sct. Peder sogn 1779, Næstved. AO, ops. 315:
"27 Aug: Morten Smids Hustrue Ellen - 28 Aar."
"4 Octob: Morten Smids lille Daatter ¾ Aar"

Skifteprotokollen, Næstved byfoged, folie 394b - AO, ops. 400. Ekstrakt:
Registrerings- og vurderingsforretning den 25. september 1779 / Skiftet sluttet den 25. januar 1780 efter klejnsmed Morten Holsts afgangne hustru Ellen Hansdatter i Ramsherred. Hun var død den 25. august 1779.
Arving, deres fælles barn:
1) En datter Alhed Mortensdatter, 1 år gammel.
Ved et skifteretsmøde i december er datteren nævnt som død for 3-4 uger siden.
Da datteren var død efter moderen, arvede Morten Holst også datteren - han blev dermed eneste arving.
Vurderingsmænd: Christian Thomæsen og Peder Johansen.
Boet vurderet til 102-5-1 rdl.
Boets udgifter: 140-3-5 rdl.
Boets underskud 37-4-3 rdl.

Bemærk at Ellen Kirstine Hammer i skiftet er nævnt som Ellen Hansdatter. Det er vist eneste gang hun er skrevet med patronym.
Lidt ærgeligt for os at datteren Alhed ikke døde et par måneder tidligere, så ville hendes søskende have været arvinger.

3 år senere døde Morten Holst:
Begravede, Sct. Peder sogn, Næstved 1782. AO, ops. 317:
"D 1ste August Kleinsmed Morten Holst 57 Aar gammel."
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej Lars

Har dette mon sammehæng til Hans Jørgensen Hammer f. omtr. 1605. Foraeldre: Jørgen Lauritsen, Sognepr. for Hammer og Lundby, og Abel Thomasdatter; ?

Det er godt nok en del år før det du arbejder på - men interssant at følge med i.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Lars

Hvis ovenstående er af interesse, kan jeg tilføje følgende:


Modified Register for Laurits JØRGENSEN

First Generation
1. Laurits JØRGENSEN was born about 1565. He died in 1591 in Hammer Sogn.
Laurits married Eline PEDERSDATTER.
They had the following children.
+ 2 M i. Jørgen LAURITSEN died in 1633.

Second Generation
2. Jørgen LAURITSEN (Laurits) died in 1633.
Jørgen married Abel THOMASDATTER.
They had the following children.
+ 3 M i. Laurits Jørgensen HAMMER was born about 1609. He died on 28 May 1668.
4 F ii. Anna Jørgensdatter HAMMER died on 18 Jul 1652 in Kongsted Sogn.
5 M iii. Hans Jørgensen HAMMER was born about 1605. He died in 1677.

Third Generation
3. Laurits Jørgensen HAMMER (Jørgen LAURITSEN, Laurits) was born about 1609 in Hammer
Sogn. He died on 28 May 1668 in Lynge Broby.
Laurits married Elisabeth KNOPH.
They had the following children.
+ 6 M i. Hieronimus HAMMER was born about 1650. He died in 1711.

Fourth Generation
6. Hieronimus HAMMER (Laurits Jørgensen HAMMER, Jørgen LAURITSEN, Laurits) was born
about 1650. He died in 1711.
Hieronimus married Anna Cathrine LYDICKSDATTER. Anna was born about 1660. She died
on 22 Mar 1715.
They had the following children.
+ 7 M i. Paul Hieronymus HAMMER was born in 1690.

Fifth Generation
7. Paul Hieronymus HAMMER (Hieronimus HAMMER, Laurits Jørgensen HAMMER, Jørgen
27 Nov 2012 Modified Register for Laurits JØRGENSEN Page 2
LAURITSEN, Laurits) was born in 1690 in Køng, Hammer Herred, Præstø Amt.
Paul married Mette Cathrine KRUCKOW, daughter of Friedrich Samuelsen KRUCKOW and
Ukendt, in 1715 in Ulkebøl. Mette was born on 1 Sep 1684 in Ulkebøl, Aabenraa. She died on 1
Mar 1769 in Ulkebøl.
They had the following children.
+ 8 M i. Friedrich HAMMER was christened on 17 Aug 1727. He died on 18 Oct 1804.

Sixth Generation
8. Friedrich HAMMER (Paul Hieronymus HAMMER, Hieronimus HAMMER, Laurits Jørgensen
HAMMER, Jørgen LAURITSEN, Laurits) was christened on 17 Aug 1727 in Ulkebøl Kirke. He
died on 18 Oct 1804. He was buried on 23 Oct 1804.
Friedrich married Anna JØRGENSDATTER on 6 Oct 1762 in Ulkebøl. Anna was born in Jan
1738 in Vollerup, Ulkebøl Sogn. She was christened on 20 Jan 1738 in Ulkebøl Kirke.
They had the following children.
9 M i. Paul Hieronymus HAMMER was christened on 14 Aug 1763 in Ulkebøl
Kirke.
10 F ii. Catharina Dorthe HAMMER was christened on 9 Feb 1766 in Ulkebøl Kirke.
+ 11 M iii. Hans Jørgen HAMMER was christened on 31 Jan 1768.
12 M iv. Samuel HAMMER was christened on 22 Jun 1779 in Ulkebøl Kirke.
13 F v. Sophia Cathrine HAMMER was christened on 23 Nov 1773 in Ulkebøl Kirke.
14 M vi. Frederich Peter HAMMER was christened on 20 Aug 1776 in Ulkebøl Kirke.
15 F vii. An Marie HAMMER was christened on 2 Nov 1778 in Ulkebøl Kirke.

Seventh Generation
11. Hans Jørgen HAMMER (Friedrich HAMMER, Paul Hieronymus HAMMER, Hieronimus
HAMMER, Laurits Jørgensen HAMMER, Jørgen LAURITSEN, Laurits) was christened on 31
Jan 1768 in Ulkebøl Kirke.
Hans married Maria Dorthea Sørensdatter BERG on 16 Nov 1798 in Ulkebøl Kirke. Maria
was born on 13 Sep 1765 in Sønderborg.
They had the following children.
16 F i. Anne Helene HAMMER was born on 1 Jan 1800 in Ulkebøl.
17 F ii. Cæcilie Cathrine HAMMER was born on 30 Jul 1802 in Ulkebøl.


Der tages forbehold for fejl, materialet er ikke gennemchecket.

Med venlig hilsen

Karen Haugaard

Lars Skovvang Larsen

Hej Karen

Tak for oplysningerne. Jeg har tilføjet de yngre (alsiske) led til mit materiale.
Jeg kender godt de ældre led, hvor Hans Jørgensen Hammers f. o. 1605 datter Elisabeth Hansdatter Hammer (først gift med Simon Nielsen Spend i Nørre Alslev, Falster i sit 2. ægteskab med degnen Jørgen Hansen i Allerslev, Præstø amt får mange hundrede kendte efterkommere i Sydsjælland.
Her er en genvej til hende på min hjemmeside: http://aneopslag.dk/alle/per00511.htm#15

Om Hamrerne i Næstved har rødder i denne familie ved jeg endnu ikke.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bodil Madsen

Provsten

Fandt lige dette, for det tilfælde, at Hans Jørgensen Hammer skulle være en ane.

http://www.quislemark.dk/7735345

På Roskilde landemode i juni 1643 måtte pastor Hans Jørgensen Hammer, Lebæk - Førslev Sogn,  forsvare sig mod flere alvorlige anklager fremsat af provst Klyne.
    Den første anklage gik ud på, at han havde forsømt sine pligter som præst og husbond, fordi en af hans tjenestekarle ikke kunne læse og heller ikke havde været taget til alters.
   Biskop Resen havde netop ved sin indsættelse som biskop indskærpet,  at forældre havde pligt til at undervise deres børn og tyende i hjemmet. Husfaderen skulle læse højt fra Luthers katekismus og have ansvaret for at alle i familien, også tyende, fik del i denne undervisning som det nødvendige grundlag for den rette tro. I 1630 havde Christian IV udsendt et missive - kongebrev - med præcise anvisninger til ethvert hus om at samle samle husstanden til daglig andagt.
   Den arme karl blev fremstillet på landemodet og beordret til at oplæse "Alterens Scramentes Ord". Det kunne han ikke.
   Pastor Hammer forsvarede sig med, at karlen var svagt begavet. Men han læste dagligt for ham.
   Hverken biskop Brochmand eller de tilstedeværende provster støttede provst Klyne i anklagen for forsømmelse af katekismeundervisningen i præstensceget hus.
   Han havde yderligere et anklagepunkt mod pastor Hammer. Det gik ud på, at denne havde forset sig ved uddelingen af nadverens sakramente. Det så man meget tungt på dengang. Men biskop Brochmand lod også denne sag falde.
   Man kan så gøre sig sine tanker om, hvorvidt provst Klyne havde helt personlige grunde til sine anklager.
   To år senere giftede Klynes datter Margrethe Frederiksdatter sig med pastor Hammer. Han blev senere provst og jubellærer.

Bodil Madsen
       

Bodil Madsen

Her nævnes en søn Christian Hansen Hammer. http://www.geni.com/people/Christian-Hansen-Hammer/6000000001855184025  Så helt umuligt er det åbenbart ikke, at Hammer-familien i Næstved kan nedstamme fra Hans Jørgensen Hammer.

Hans Jørgensen Hammers bror, Lauritz Jørgensen Hammer fik kun en søn, nemlig Hieronymus Hammer, sognepræst i Køng, Hammer herred. På grund af den manglende kirkebog ( brændt) ved vi ikke, hvor mange børn Hieronymus Hammer fik.

Der kendes 2 sønner og en datter. Sønnen Poul Hieronymus Hammer fik ganske vist sønner, men den ældste søn, Hieronymus Hammer, der var gartner i København og født 1720, var således for ung til at være far til Hans Peter Hammer. Den anden søn, som er lidt usikker, fik kun døtre.

Poul Hieronymus Hammers kone hed formentlig kun Cathrine Crukow. På hendes gravflise i midtergangen i Ulkebøl kirke kaldes hun: Chatarina Hammer, død den 1.3.1769, 84½ år.

Bodil Madsen

Bodil Madsen

Til Karen!

Hammer-stamtavlen, som du har anført, ser ud til at være en direkte afskrift af et maskinskrevet manuskript. Dataerne fra dette manuskript har flere gange ligget på internettet med de åbenlyse fejl, som Wiberg har lavet i sit værk "Almindelig Dansk Præstehistorie". Nu ser det ud til at oplysningerne ligger på ancestrey.com samt  http://www.myheritage.dk/person-1000195_140301711_140301711/praest-hans-jorgensen-hammer-provst

Oplysningerne om Hans Jørgensen Hammer er mine, hvordan de så end er kommet der.

Jeg vil meget gerne vide, hvor du har fundet oplysningerne, da det jo er min slægt helt ned til Anne Helene Hammer, som var min tip-2-oldemor.

Med venlig hilsen

Bodil Madsen


Lars Skovvang Larsen

#22
Bodil m.fl.

For at begynde bagfra:
Linket fører til en tom visningsside hos mig; men det kan være et problem hos mig.
Hvad skal der stå?

Og så før jeg også hopper på en fejlbehæhæftet slægtstavle.
Hvad er korrekt og hvad er forkert i tavlen fra Karen, som hun pointerer ikke er verificeret?

Jeg vil endnu engang kikke på degnefamilien i Allerslev - Jørgen Hansen gift med Elisabeth Hansdatter Hammer.
Jeg har afskrevet fadderne ved deres børns dåbe, men med nogle ?-tegn.
Det måske mest interessante er, at de har en søn Hans Jørgensen, født i 1687. Han var gift med en Mette Sidse Jochumsdatter, med hvem han i Tjørnehoved, Allerslev sogn, i 1722 fik en datter Elisabeth, opkaldt efter hans mor.
Hvad der blev af denne Hans, har jeg ikke rigtigt styr på; men jeg mener, at han var i live i 1746, hvor jeg sidste gang har set ham som fadder i familien i Allerslev sogn. Han havde sandsynligvis en datter Anne Magrethe der i 1745 ses som fadder - hun, faderen eller begge var da i Præstø.
Han passer perfekt tidsmæssigt til at kunne være far til Hammerne i Næstved - evt. fordelt på flere ægteskaber.
For at denne Hans skal kunne passe ind som forbindelse til Næstvedfamilien kræver det jo så at han har brugt sin mors Hammer-navn.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bodil Madsen

Nye oplysninger om Hans Jørgensen Hammer

Hej Lars!
Godt mit link ikke duede.

Det fik mig til at kigge på det igen. Det var et udsnit af en bog af Charlotte Appel: Læsning og Bogmarked i 1600-tallets Danmark. Side 673.

Da jeg ikke kunne kopiere teksten, har jeg valgt at skrive den af, da den indeholdt væsentlige oplysninger, som fik mig videre.

Først teksten, som er nemmere at læse her:

I den gejstlige skifteprotokol fra Øster Flakkebjerg provsti, La Sj, kan man finde følgende bestemmelse i skiftet efter præsten i Førslev, Hans Jørgensen Hammer 22-10-1677 ( i overensstemmelse med den afdødes testamente):

Hver Søsterlaad skal were lige saa goed som Broderens, dog Broederen Frie Forud, at Niude sin Sal: Faders Bibliotech saa som det nu Paa Boeligen findes Registreret Och Wurderet" ( s. 81). Den nævnte registrering er ikke indført i selve skifteprotokollen.


Dette fortæller os, at der var både en søn og flere døtre.

Heldigvis ligger skifteprotokollen for Øster Flakkebjerg provsti på Arkivalieronline  og på opslag 96 finder vi Hans Jørgensen Hammers skifte. Et stort og interessant skifte fra side 73 - 94.

Dette bekræfter, at Hans Jørgensen Hammer døde i 1677 og ikke i 1691. Skiftet er fra den 22. oktober 1677. Han kan således heller ikke været blevet provst fra 1677.

Han efterlod sig sin hustru, Øllegaard, en søn Christian Hansen Hammer og 2 døtre, Anne Hansdatter, som på det tidspunkt var ugift og Elisabeth Hansdatter, på det tidspunkt gift med Simon Spend.

Ovenstående fortæller os, at sønnen, Christian Hansen Hammer, også må have været en studeret mand, siden har arver sin fars bibliotek.

Nu må vi så prøve om vi kan finde Christian Hammer.

Jeg tror stadig, at vi skal finde familien i området omkring Næstved. Så vidt jeg husker, var Poul Hieronymus Hammer også student fra Ringsted. Så jeg gætter på, at Hans Peter Hammer har været på latinskole dér, siden han ved sin vielse har erklæring fra præsten Guldberg i Ringsted.

mvh
Bodil Madsen




Lars Skovvang Larsen

Hej Bodil.

Det vil jeg kikke på - skiftet altså.

10 år efter faderens død var Christan Hammer i Førslev:
Han ses i 1787 som fadder i Allerslev hos søsteren.

Her er Jørgen Hansen degns og Elisabeth Hansdatter Hammers 6 børns dåbe i Allerslev sogn – fra mikrofichekort, derfor ingen AO-henvisninger:

1686
"D: 16 August: døbt Jørgen Degns Daatter i Allersløf kaldet Zidtzel Margrethe, Margrethe Jacobs D: i Egede bar det. Testes: Secreteres Tausøn i Ammedrup, Clemend Søfrensen i Rechen, Hans Erichsen af Førsløf, Cathrine Hr: Povels i Joenshovet, Pigen? Marie Jens? D: Spend af Herlufmagle."
Hvem er Margrethe Jacobsdatter i Egede - Øster eller Vester?
Hvem er Hans Erichsen i Førslev? Er han mostermand - gift med Anne Hansdatter - til barnet?
Marie Jensdatter Spend i Herlufmagle er datter af moderens første mand Simon Spends bror - og senere gift med præsten i Allerslev


1687
"Dend 17 August. døbt Jørgen Degns Barn i Allesløf, nom: Hans. Øllegaard Hr: Andrises i Førsløf bar Det. Testes. Christian Hammer i Førsløf. Vitus Degn i Snesere. Hans Everzsen af Karebech. Peder Degns Hustrue i Staurebye. Lisbet Axels Daatter af Harsle?"
Christian Hammer er morbror til barnet.
Lisbeth Axelsdatter - hvem er hun, og er det Haslev hun er i?


1690
"Dend 13 Januar: Døbt Jørgen Degns Søn i Allesløv, Kaldet Simon. Birgithe Marie Tausens i Amendrup bar Hannem til Daaben.
Testes. Hr: Hieronomus i Kiøng, Vitus Hanssen i Snesere. Hans Everzen af Karebech. Else Sophie Christians Daatt. af Vordingborg, Jacob Hollenders Daatter paa Oremandsg:"
Hieronimus i Køng er præsten Hieroimus Hammer - fætter til moderen.
Else Sophie Christiansdatter i Vordingborg. Er hun en datter af Christian Hammer fra Førslev - altså kusine til barnet?
Hvem er Jacob Hollænder (koholder) på Oremansgård? Bare en lokal lidt fin mand? Er han far til gudmoderen i 1686, Margrethe Jacobsdatter i Egede?


1691
"Die 21 August: Døbt Jørgen Degns Søn kaldet Jacob, Margrete Hr: Jenses bar hannem, Cathrine Hr. Povels gich hos hende. Testes. Hr: Andris i Førsløv, Niels Madtzen paa Joenshofvet, Vitus Degn af Snesere, Hr: Jenses Stifd i Rechen Stine Mortens Daatt: Sophia Alberts Daatter i Amendrup:"

1695
"Die 4 Mart: blef Jørgen Degns Søn Christnet. Kaldet Peiter Frederich, Mag: Hansis Kieriste i Baarse bar hannem.
Testes: Vitus Degn i Snesere. Vitus Claussen i Rech: Presteg, Thomas Jenssen i Prestøe. Hr: Jørgens Kieriste ibd. Kirstine Mortensd: i Rech: Presteg."

1696
"Die 24 August blef Jørgen Degns Daatter hiemme-døbt kaldet Margrete Lisbeth.
Dom: 12? post Trinit blef er det her unge Verch ydermere confimeret udi Guds Huus. Cathrine Hr: Povels bar hende.
Testes. Vitus Clausøn i Rech: Præstegd. Niels Steffesen i Ug[ledige], Hans Olsen ibd. Niels Pedersens Hustrue i Allesløf. ? Jens Peitersens Daatter paa Oremandsgaard."
Ordet blef er gennemstreget – altså rettet til er.

mvh
Lars



Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Så er skiftet efter Hans Jørgensen Hammer skimmet:

Skifteprotokollen, Øster Flakkebjerg herred provsti, folie 73a-93b, AO ops. 96
Skifte den 22. oktober 1677 efter magister Hans Jørgensen Hammer, forrige sognepræst til Førslev. Han var død i september (datoen er ikke indført).
Enke: Ølegaard Jacobsdatter - med lavværge hendes morbror, vellærde Hr. Jørgen Toksværd (Tooksverd), sognepræst til Ejby i Ramsø herred.
Arvinger – hans børn med den første salig hustru Margaretha Friderichsdatter:
1) Christian Hansen Hammer, studiosus, 27 år gammel.
2) Anna Hansdatter Hammer, 28 år gammel.
3) Elisabeth Hansdatter, 24 år gammel, gift med hæderlige og vellærde hr. Simon Spend, sognepræst til Nørre Alslev på Falster.
Formynder for datteren Anne: Hendes morbror, hæderlige og vellærde mand hr. Anders Friderichsen Klyne, sognepræst til Kvislemark og Fyrendal.
Vurderingsmænd: Rasmus Nielsen i Sneslev, Morten Nielsen samme sted, Niels Rasmussen i Arløse og Hans Jost? samme sted.
Boet vurderet til 2.478 rdl rdl.
Blandt udgiftsposterne var indestående børnegods:
Abigael Lauridsdatter i Lynge (Liunge), 169 rdl.
Christian Hansen Hammers mødrende arv, 250 rdl.
Anne Hansdatter Hammers mødrende arv, 250 rdl.
Hilleborg salig hr. Hanses børn (navnene ikke nævnt) i Glumsø, 25 rdl.
Samlede udgifter: 1.383 rdl.
Boets overskud: 1.095 rdl.

Altså ikke et ord om at avdøde var provst.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Hej Bodil

Christian Hansen Hammer levede til mindst 1696, hvor han er nævnt som kreditor i boet efter stedmoderen Øllegaard Jacobsdatters mand:

Skifteprotokollen, Øster Flakkebjerg herred provsti, folie 244a-261a. AO, ops. 267.
Skifte den 25. februar 1696 efter Hr. Andreas Efversen, forrige sognepræst for Førslev menighed. Han var død den 10. juni 1695.
Enke: Øllegaard Jacobsdatter - med lavværge magister Didrich Grubbe i Kvislemark.
Arvinger – den afdødes søskende:
1) En helbror Hans Evertsen, birkefoged til Harrested og Førslev birk.
2) En helsøster Maren Efversdatter, gift med Christen Thomasen Bisgaard borger i Stubbekøbing på Falster.
3) En halvbror Vincenz Evertsen, rektor (Rector Scolæ) i Skælskør.
4) En halvsøster Margrete Evertsdatter.
5) En halvsøster Kirsten Evertsdatter
Margrete Evertsdatters formynder: Hans Efvertsen.
Kirsten Evertsdatters formynder: Johan Jensen sognepræst til Rønnebæk og Olstrup menigheder.
Vurderingsmænd: Laurs Madzen i Sneslev, Valentin Hansen i Førslev, Søren Andersen i Arløse og Laurs Pedersen samme sted.
Boet vurderet til 1.595 rdl.
Blandt kreditorerne:
Folkeløn: Mnud Rasmussen, Niels Biere, Hans Tærsker, 2 piger og en dreng, Christen Jenseni Hyllinge.
Hans Hornemand i Næstved, efter obligation og regnskab 392 rdl.
Hr. Christian Hammer, efter bevis 51 rdl.
Hans Nielsen Ollgoed, efter obligation 22 rdl.
Mag. Didrich Grubbe, 12 rdl.
Povel Snabel i Korsør, efter regnskab 6 rdl.
Hr. etatsråd Bøfke, efter obligation 60 rdl.
Hans Axelsen, efter bevis 50 rdl.
Anders Degn i Førslev, for 17 års degnerente foruden flæst, brød, korn – protest.
Byfoged Niels Krabbe i Næstved, 44 rdl.
Boets samlede udgifter: 1.198 rdl.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bodil Madsen

Christian Hammer

Sandsynligvis den Christian Hammer, der først bliver medhjælper og i 1694 sognepræst på Agersø og Omø i Vester Flakkebjerg herred.

Ved en barnedåb den 3. august 1690 bemærkes i marginen: N.B. Dette var af d første barn Her Christian Hammer cristnede.

Den 13. november 1693 blev Her Matthiis Hansen Lund, sognepræst begravet i Agersø kirke.

I 1694 ser det ud til at Christian Hammer har overtaget embedet og er blivet gift. Den 21. oktober 1694 bærer hans kone ( Her Christian Hammers kiereste) et barn til dåben.

Det gør hun igen den 30. 10. 1694, 2.6., 27.10. og 15.12. 1695.

De følgende datoer bærer hun også et barn til dåben, men nu kaldes hun for Maren, Her Christians:

6.12. 1696, 19.9. og 24.10. 1697, 15.1. og 19.3.1699, 7.3. og 16.5.1700, 19.3. og 2.10. 1701,
11.1., 26.3. og 4.9.1702.

Den 27. december 1702 kommer der en ny skrift i kirkebogen og en bemærkning om: Det første barn døbt af Hr. Christian Albin.

Christian Hammer og hans kone, Maren, ser ud til at have forladt øen, da jeg ikke har fundet dem døde indtil 1730.

Jeg har ikke fundet nogen børn født af Christian Hammer i perioden 1690 - 1702. Med mindre Christian Hammer har fundet en ny kone, så er det tvivlsomt, at han har nogen efterkommere. Jeg tvivler på, at et medhjælperembede på det sted også har kunnet brødføde en kone, så jeg antager, at han først har giftet sig, da han fik embedet som sognepræst.

Han nævnes i Wibergs Præstehistorie kun på Agersø og Omø, så det er ikke til at vide, hvor han og hustruen er flyttet hen. Med en alder af 52 år kan han muligvis have fået et bedre embede.

mvh

Bodil Madsen

Lars Skovvang Larsen

Der er ikke langt fra Omø og Agersø til Skælskør, hvor hans stedmor Øllegaard Jacobsdatters mand Andreas Efversens halvbror Vincenz Efversen var rektor (på latinskolen).

Vincenz Efversen/Eversen var kun rektor på Skælskør Latinskole i perioden 1695-97 iflg. http://www.slagelseleksikon.dk/mod_inc/?p=itemmodule&kind=9&id=199&ipsmOffsetId=&tit=Sk%E6lsk%F8r%20latinskole

Mon Christian Hammer har været i Skælskør?
- eller er brugt som fadder til rektorens børn, hvis han fik nogle der?
Jeg har ikke kikket efter spor efter Hammer og Efversen i Skælskør kirkebog, der begynder i 1686 - og det bliver ikke i dag.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Bodil

Oplysningerne om Hammer'erne er på et eller tidspunkt dukket op i forbindelse med forskning af min egen slægt Kruckow,
men da det ikke lige var nær familie, har jeg bare haft det liggende.
Hvis du har rettelser, ville det være fint, da jeg godt kan li' at ha' de rigtige oplysninger.

M.v.h.

Karen Haugaard