Død 1916 på Sundholm, Kbh – Begravelsessted = Kirurgisk Akademi?

Startet af Anna N Rasmussen, 09 Feb 2013 - 12:16

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

En fætter til en af mine oldemødre døde 1916 på arbejdsanstalten Sundholm i København.

Ifølge Skt.Johannes stiftelsens kirkebog, hvor dødsfaldet er indført, var han ved sin død 65 år, gift og arbejdsmand.

Begravelsesstedet oplyses at være "Kirurgisk Akademi". Hvordan skal jeg tolke den oplysning?

Blev hans lig brugt til undervisning og forskning? Og var det i så fald noget som han selv har kunnet beslutte?, eller var det almen praksis for de der døde under fængsels-, forsorgs- og/eller fattigvæsenet? 

Flere af de døde i samme kirkebog er blevet "begravet" på samme måde.  Jeg ved godt, at tugthusfangers lig har været brugt til kirurgisk træning, længere tilbage i historien. Men her er vi i 1916.

/Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.


Anna N Rasmussen

Tak for din lynhurtige henvisning, Jens.

Men jeg ved skam godt, hvor akademiet lå, hvad de lavede derinde, og at bygningen i dag huser Med-Museion.

Spørgsmålet går mere på, hvorfra man omkring år 1916 skaffede "materialet" til de anatomiske studier. Frivilligt ved donationer eller tvang?

Sammenholdt med, at der jo netop her er tale om en person som er død på en arbejdsanstalt.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jakob Ramlau

Aarstallet 1916 er jo ret tæt paa. Og jeg undrer mig ogsaa noget. Op til Midten af 1800-Tallet var det vist ganske barske og haandfaste Procedurer. Men 1916 er da næsten civiliserede Tider.
I vore Dage konserveres Ligene med Indsprøjtning af Formalinsprit, hvorefter de kan holde sig ganske længe. Et saaledes konserveret Lig kan dissekeres som Led i Anatomiundervisnigen (ikke Kirurgi) og Stumperne kan samles til senere Begravelse/Kremering. Her maa jeg antage at Kirkebogen kan anføre Begravelse/Kremering.
Med den nuværende Testamenteringsblanket kan man ogsaa donere sit Lig til Instituttets Ejendom:
en Haand kan f.Eks. af særligt Sagkyndige dissekeres saa instruktivt, at alle Seneforløbene i Fingrenes Bøje- og Strækkesener fremtræder letoverskueligt. Et saadant Præparat kan saa henstaa i Sprit paa Studiesalen i næsten evige Tider og tjene Generationer af Medicinstuderende til Undervisning.
Men jeg aner ikke hvad man saa skriver i Kirkebogen? Vedkommende er selvfølgeligt død. Men begravet?
I vore Dage benyttes en helt explicit testamentarisk Donationsblanket. Jeg mener at den har været i brug siden 1960-70´erne. Op til dette Tidspunkt var der i Danmark en paafaldende Mangel paa Donationer. Visse radikale Intellektuelle førte an i Agitation for Donation, f. Eks. Poul Henningsen.
Men det springende Spørgsmaal: hvornaar fik Subsistensløse/Kriminelle almindelig Raaderet over deres døde Legeme? er ubesvaret.
Og yderligere kompliceret: hvis man dør uden umiddelbare Paarørende (nu var han jo gift!)og ikke selv har udtalt sig om Sagen i levendes Live: kan man saa antage, at den der tier, samtykker?
Jeg frygter, at der kan rejses Kritik mod mine daværende Kaldsbrødre...........men saadan ser Sagen altsaa ud nu.

   

Jørgen Green

Hej Anna

Jeg er i forbindelse med slægtsforskning stødt på flere eksempler vedrørende afdøde fra Sundholm, som er blevet overdraget til Anatomisk institut. Om de pågældende før deres død har givet tilladelse til det, ved jeg ikke, men der findes et arkiv på Rigsarkivet over de lig, som blev modtaget, hvoraf det på kortet fremgår, at en præst har foretaget jordpåkastelse, forinden ligets overdragelse. Jeg har også stødt på eksempler, hvor de pågældende - flere år efter deres død - er blevet begravet og indført i kirkebogen som begravet.

Arkivskaber: Københavns Universitet, Medicinsk-Anatomisk Institut, Københavns Universitet
Arkivserie: Sager vedrørende modtagne lig
Magasinenhed: 1915 - 1948.

Da arkivet går helt frem til 1948 er man nødt til at søge om dispensation for at få adgang til arkivet.

Med venlig hilsen

Jørgen Green



Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Jeg takker mange gange for de seneste svar,

Jakob – det beroliger mig at høre, at en kompetent medforsker også undrer sig! Tak for dine betragtninger – også selvom du ikke kan servere mig en eksakt forklaring.

Jørgen – tak for at oplyse mig om lignende tilfælde, samt for din meget præcise henvisning til, hvor jeg kan søge videre.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.