Abele Olesdatter - hendes far Ole Rasmussen fra Brenderup eller hva'

Startet af Jane Valkær, 21 Feb 2013 - 21:30

Forrige emne - Næste emne

Jane Valkær

Hej
Ja, så har brug for hjælp igen.
Det drejer sig om Abele (Abelone?) Olesdatter (f. 1753 d. 1843).


Samtlige personer i husstanden:
Odense, Vends, Brenderup, Aahøjrup, , 13, FT-1787, A1712
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Eschild Ipsen 36  gift mand bonde, huusmand og dyrker humle 
Abel Olesdatter 34  gift hans kone   
Jeppe Eschildsen 10  ugift ders børn   
Anna Eschildsdatter 8  ugift ders børn   
Christen Eschildsen 6  ugift ders børn   
Niels Eschildsen 3  ugift ders børn   
Abelone Maria Eschildsdatter 1  ugift ders børn

Samtlige personer i husstanden:
Odense, Vends, Brenderup, Aahøjrup, , 12, FT-1801, A0516
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Eskild Ipsen 54  gift mand huusmand med jord og humleavl,konen væver 
Abelone Olsdatter 48  gift hans kone   
Anne Eskildsdatter 23  ugift deres børn   
Abelone Marie Eskildsdatter 14  ugift deres børn   
Hans Eskildsen 9  ugift deres børn   
Peder Eskildsen 4  ugift deres børn

Her hendes begravelse:
KB Odense, Vends, Brenderup 1837-1855 opslag 286

Her er indskrevet (som jeg tyder det) at hun var aftægtskone hos sin yngste søn Peder Eskildsen - og  ....
hmd Ole Rasmussen ibd.
Det har jeg forstået sådan, at Ole Rasmussen var hendes far og også fra Åhøjrup.

Her er Ole Rasmussens begravelse:
KB Odense, Vends, Brenderup 1705-1801 opslag 198

Her hans kone:
KB Odense, Vends, Brenderup 1705-1801 opslag 202

Problemet er, at jeg ikke kan finde Abeles dåb pga. mangelfuld indskrivning i årene 1752-1760.
Derfor har jeg prøvet at finde nogle søskende til Abele, men det viser sig, at Ole Rasmussen "kun" optræder med sin begravelse. Abeles vielse med Eskil Ipsen er heller ikke i Brenderup kirkebog.
Jeg har derfor på fornemmelsen, at Abele slet ikke er født i Brenderup sogn. Og at hendes far var på aftægt hos hende inden sin død.

Men hvor er hun så født?
Hvor blev hun viet til Eskild.

På forhånd tak
Jane



Vibeke Poulsen

Hej Jane.

Du må have overset det:

De bliver viet Brenderup, 1705-1801 opslag 256 i 1777.

Venlig hilsen,

Vibeke

Jane Valkær

Hej
Mange, mange tak - jeg har ellers kigget nogle gange, men nok stirret mig blind.
Godt du skrev 1777, så jeg kunne finde hende på opslag 257.

Men er hun mon enebarn eller fra et andet sogn - jeg kan ikke finde Ole Rasmussens navn andre steder i kirkebogen end ved de to begravelser.

Der står, at hun er fra Højrup og ikke Aahøjrup, som der ellers er skrevet ved det næste brudepar. Præsten virker til at havde styr på lokale stednavnene. I Historisk Atlas kan jeg kun finde Aahøjrup i Brenderups område - og jeg kan ikke lige komme på Krabsens (noget galt med hjemmesiden), men mener at huske, at der er Højrup nær Ringe.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej derude
Så har i stedet været på Google og fundet disse:

Højrup kan henvise til flere stednavne i Danmark:
Højrup (Herslev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Herslev Sogn, Fredericia Kommune
Højrup (Hillerslev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Hillerslev Sogn, Faaborg-Midtfyn Kommune
Højrup (Horne Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Horne Sogn, Hjørring Kommune
Højrup (Højrup Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Højrup Sogn, Haderslev Kommune
Højrup (Køng Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Køng Sogn, Assens Kommune
Højrup (Lejrskov Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Lejrskov Sogn, Kolding Kommune
Højrup (Stepping Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Stepping Sogn, Kolding Kommune

Der jo så kun to steder at lede - Hillerselv og Køng - dem har jeg nu været igennem uden resultat.
Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Jeg gik lige tilbage til Brenderup sogns kirkebog, for at kigge igen på Eskilds og Abels børn dåb. Her optræder Ole Rasmussen ikke, men fik så øje på en Ole Rasmussen som fadder ved andre dåb - vist alle fra Fyllested (tæt) ved Brenderup, hvor denne Ole Rasmussen også kom fra.

Har derfor fundet dette:
Odense, Vends, Brenderup, Fyllested bye, , 1, FT-1787, A1712
Ole Rasmussen 44  gift husbonde bonde og gaardbebeoer 
Anna Gorritzdatter 44  gift hans kone   
Gorritz Jørgensen 22  ugift konens søstersøn, tjenestekarl   
Rasmus Sørensen 17  ugift mandens søstersøn, tjenestedreng   
Maren Nielsdatter 29  ugift tjenestepige   
Mette Larsdatter 16  ugift anden pige   
Sophia Gorritzdatter 47  enke konens søster inderste, spinder og binder

Det udelukker denne Ole Rasmussen.

Har forresten ledt efter skifte af denne Ole Rasmussen uden resultat.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej til Vibeke
Du skal have mange tak for din hjælp.
Nu har jeg været igennem Brenderup kb med en tættekam (belært af min fejl mht. at finde vielse) og må erkendelse, at jeg åbenbart har været for træt og sjusket, da jeg ledte efter Abels far Ole Rasmussen i Brenderup.
Jeg har fundet ham som fadder et par gange, og sågar som far til en datter Mette Marie.
Højrup ser også ud til at være enten lig med Åhøjrup eller med de huse, der lå mellem Åhøjrup og Skovs Højrup.
Mvh
Jane

Jane Valkær

Hejsa
Så er det fastlagt, at Ole Rasmussen er fra Brenderup sogn.

Sue Thomsen

Hej Jane,

Jeg håber du stadig følger med selvom jeg kan se det er længe siden du skrev dette opslag.
Jeg ville bare fortælle at jeg har lagt mærke til at en anden bruger efterforsker samme familie som dig:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,68717.0.html

Må jeg tillade mig at spørge om du er efterkommer af Eskild og Abelone?
I så fald kunne jeg nok tilbyde lidt ekstra spændende krydderi til din historie, da jeg også selv har forsket en smule i deres efterslægt og bla. ved præcis hvor de boede  :)

Mange hilsener fra Sue

Jane Valkær

Hej Sue

Det er - som du skriver - snart et år siden, at jeg havde næsen i den del af min mands slægt. Og lige nu ligge slægtsmappen/-papirerne i et andet hus end, hvor jeg er nu.

Men du må meget gerne sende mig lidt ekstra spændende krydderi til min historie - det vil jeg være meget, meget glad for.  :D
Du kan evt. sende dem på min mail-adresse ved at trykke på konvolutten til venstre.
Måske kan jeg bidrage med nogle andre oplysninger om slægten - men jeg tvivler.

Og mange tak for henvisningen til den anden tråd - den vil jeg grave i, når jeg får fingrene i min slægtsmappe.  :)

Og velkommen til forrummet ;D

Mvh
Jane

Sue Thomsen

Hej Jane,

Jamen jeg har ikke rigtigt noget som jeg bare lige kan sende dig på mail, men jeg har en masse i hovedet og spredt rundt omkring...
Jeg er ikke selv i deres slægt som sådan, ikke i det her liv i hvert fald, men jeg har alligevel et lidt underligt nært forhold til din mands aner Eskild og Abelone, som de hedder i daglig tale her i huset... Jeg bor nemlig i deres hus  ;)

Huset er bygget i 1677 og har selvfølgelig forandret sig en del hen ad vejen, men nogle få vægge her indvendigt i huset er helt originale og én er faktisk bag glas og ramme fordi de er så fantastiske (lerklinet fletværk). Eskild og Abelone er de tidligste beboere som jeg "kender" (fundet i matrikelbogen på lokalarkivet hvor jeg arbejder). Eskild er ikke født her i huset, men måske Abelone, og efter dem følger faktisk mange generationer af den samme familie her på stedet, helt indtil 1962 hvor deres tipoldesøn dør uden af efterlade sig efterkommere og huset bliver solgt.

Men jeg vil gerne vide hvilken gren af familien din mands stammer fra, måske kan vi bytte efterslægtsfiler? Jeg vil så gerne finde nogle efterkommere af de sidste generationer Eskild'er her i huset, da jeg drømmer om billeder af huset eller nogle af dets beboere.

Huset er altid gået i arv til den søn som bar navnet Eskild, og er faktisk blevet kaldt "Eskild's Hus" men den tidligere ejer mente dog bare at det var pga. af den lidt sjove eneboer som var den sidste i slægten hér. Det har dog været "Eskild's Hus" siden noget der ligner 1777 :)

Mange hilsener fra Sue

ps. tak for velkomsten, men jeg har nu været med i rigtig mange år, bare holdt pause og nu virker mit gamle log-in ikke mere ;)

Jane Valkær

Hej
Mange tak for din beretning og mail. Jeg havde faktisk set beretningen for et par dage siden, men har desværre været optaget af diverse familiebegivenheder.  Vender snart tilbage, men skal lagt MyHeritage ind på ny og derefter have kigget i min slægtsmappe. Min mand har allerede snakket om at se huset, når vi kommet på de kanter.
Vender tilbage   :)
Mvh Jane