På leting etter min olderfar

Startet af Heidi Rosander Lund, 10 Mar 2013 - 09:45

Forrige emne - Næste emne

Heidi Rosander Lund

Jeg er en norsk kvinne som prøver å finne min olderfar i Danmark.
Det er få som vet noe om olderfar av de som lever i dag, så det hadde vært veldig spesielt for oss om noen kanskje kunne hjelpe familien min å finne ut om olderfar ble i Danmark når han dro dit som ung mann.

Min olderfar het Skjold Haakon Gulbrandsen. Han ble født i Kristiansand, Norge i mars 1883.
Det vi vet er at han dro til Danmark, og vi har alltid hørt at han dro til København som lærling i sang. Enten at han skulle jobbe med sang som lærling, eller at han skulle studere sang. I folketelling herifra vår by i 1910, så står det nettopp det at han var dratt til København som lærling i sang.
Vi hørte alltid at han var ved den kongelige danske opera, men der har jeg sjekket, og det stemmer ikke. Vi antar at olderfar dro til Danmark og København mellom 1905- 1910.

Dette er alt vi vet om olderfar, eller alt jeg har av opplysninger. VI prøver å finne ut om olderfar ble i Danmark, hvor bodde han, stiftet han familie - alle disse tingene undrer vi på, og håper at vi en dag kan finne et svar.

Er det noen som kan hjelpe meg?  Hvor kan jeg lete? Jeg har sendt en henvendelse til Riksarkivet som jeg håper å få svar på? Er det registre over feks nordmenn som kom til Danmark? Er der skoler i København eller andre byer som på den tiden utdannet elever innen sang? Var der steder i feks København hvor han kan ha jobbet med sang? Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne ha hjulpet meg på vei til kanskje å finne ut mer om min olderfar. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete .....


Stina Kirkegaard Hansen

#2
Ved FT i 1906 bor han på adressen Skt. Hans Gade 1 (opslag 3). Jeg vedhæfter.
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Ved FT 1911 burde han være på Fælledvej. Der finder jeg ham dog ikke umiddelbart?
Ved FT 1916 er han på Blegdamsvej 2 (opslag 335, nederst).
Venlig hilsen
Stina

Inge-Lise Trampedach

Så er alle adresser læsbare.  ;)
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Anette Eriksen

#5
Hej,

Du finder ham i folketællingen for 1921 - på Skt. Hansgade 32 - opslag 109 (sidste opslag). Han er tilsyneladende stadig ugift.

Du finder ham på samme adresse i 1925 - opslag 540. Stadig enlig og logerende.

Hvad er navnet på din farfar/farmor - morfar/mormor? Måske ad den vej kan vi finde ham.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Stina Kirkegaard Hansen

Han bor der også i 1925, opslag 540 (sidste opslag).
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Og i 1930 (opslag 469)
Venlig hilsen
Stina

Heidi Rosander Lund

Kjære Stina, Inge-Lise og Anette :)

Tusen, tusen hjertlig takk for fantastisk hjelp! Dere aner ikke hvor glad jeg ble når jeg så at dere hadde funnet han!!! Det betyr så mye for oss!!

Er det sånn at han da bodde i København? Han var musikkstuderende, kan man finne ut hvor? Det står også lagerist, hva er det?

Ser at han i en alder av 47 år fortsatt er enslig og losjerende. Det er vel da tvilsomt at han giftet seg og stiftet familie. Er der noen steder jeg kan finne noe mer, etter 1930? Kan jeg finne noen dødsår på han, eller om han noen gang flyttet tilbake til Norge?
Tro om det finnes noen bilder av han noen steder?

Jeg er ganske ny på slekstforskning, men har funnet hans familie lengre tilbake, men ikke olderfar.
Min morfar hette : Sverre Arthur Skjold Gulbrandsen og ble født i Kristiansand 06.mars 1906. Min morfar ble født utenfor ekteskap, og hadde aldri kontakt med sin far. Ser at olderfar dro til Danmark før morfar ble født.
Min olderfars foreldre het : Lars Oliver og Ingeborg Johanne Gulbrandsen ( født Grønholdt)
Også olderfars mor kom fra Danmark, men jeg vet ikke hvor i Danmark hun kom fra, og jeg har heller ikke hennes foreldres navn. Har nok et fødselsår på henne som jeg skal finne dersom dere kanskje har tips til meg om hvordan jeg kan finne hennes slekt også :-)

Jeg er så takknemlig!


Anette Eriksen

Hej Heidi,

Alle de nævnte adresser er i København. Som jeg læser hans registerblad, så er han registreret i København 1. gang den 26. januar 1905. Så enten har han været en tur i Norge, eller også har oldemor været i Danmark, for deres barn er jo først født i marts 1906.

Hvad hed moderen - altså din oldemor?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Stina Kirkegaard Hansen

Ingeborg skulle være født i Randers jf. dette:
Tellingsår: 1875
Kommune: Kristiansand
Kommunenummer: 1001
Gatenavn: Tollbodgt. 42
Gatenr: 100
Bydel:
Gårdeier:
Antall leiligheter: 3
Antall personer registrert på bostedet: 9

--------------------------------------------------------------------------------

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Lars Oliver Gulbrandsen hf g Dampskibsfører 1843 Christianssand  
Ingeborg Johanne Gulbrandsen Kone g  1842 Randers Danmark  
Lars Christian Gulbrandsen s ug  1869 Christianssand  
Charles Oliver Grønholdt Gulbrandsen s ug  1871 Christianssand  
Agnes Oliva Gulbrandsen d ug  1873 Christianssand  
Mathilde Magrethe Mønnich Logerende ug Syerske 1823 Christianssand  
Nils Paulsen hf, Logerende g Skibstømmermand arbeider paa Skibsværft 1847 Berg Fjere Sogn  
Inga Christine Paulsen Kone g  1845 Christianssand  
Inga Marie Paulsen d   1875 Christianssand

Venlig hilsen
Stina


Stina Kirkegaard Hansen

Et bud kunne være:
Randers, Støvring, Randers Købstad, Østergade, , 185, FT-1845, B6436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Grønholdt 35  Gift  Wagtmester Hobro
Else Jensen 36  Gift  Hans kone Randers
Petrea Andrea 7  Ugift  Deres børn Randers
Martin Christian 6  Ugift  Deres børn Randers
Hanne Ingeborg 3  Ugift  Deres børn Randers
Ane Jensen 36  Enke  Syer hansker Leisten sogn Viborg amt
Niels Christian 9  Ugift  Hendes børn Randers
Christian Lind 13  Ugift  Hendes børn Randers
Hans Albech 43  Enke  ??Gadekjører Albek Randers amt
Jensine Albech 12  Ugift  Hans børn Randers
Ane Kirstine 10  Ugift  Hans børn Randers
Karen Marie 43  Enke  Hans huusholderske Simmested Wiborg amt
Søren Kondrup 38  Gift  Dagleier Randers
Karen Marie 37  Gift  Hans kone Kristiansand Norge
Ane Sophie 11  Ugift  Deres datter Randers
Ane Georgine 9  Ugift  Huusmoders broderdatter Christiania Norge

Venlig hilsen
Stina

Kim Gade

Jeg tror, at din oldefars mor er her. Her kaldes hun bare Hanne Ingeborg.

Randers, Støvring, Randers Købstad, Østergade, , 185, FT-1845, B6436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Grønholdt 35  Gift  Wagtmester Hobro
Else Jensen 36  Gift  Hans kone Randers
Petrea Andrea 7  Ugift  Deres børn Randers
Martin Christian 6  Ugift  Deres børn Randers
Hanne Ingeborg 3  Ugift  Deres børn Randers
Ane Jensen 36  Enke  Syer hansker Leisten sogn Viborg amt
Niels Christian 9  Ugift  Hendes børn Randers
Christian Lind 13  Ugift  Hendes børn Randers
Hans Albech 43  Enke  ??Gadekjører Albek Randers amt
Jensine Albech 12  Ugift  Hans børn Randers
Ane Kirstine 10  Ugift  Hans børn Randers
Karen Marie 43  Enke  Hans huusholderske Simmested Wiborg amt
Søren Kondrup 38  Gift  Dagleier Randers
Karen Marie 37  Gift  Hans kone Kristiansand Norge
Ane Sophie 11  Ugift  Deres datter Randers
Ane Georgine 9  Ugift  Huusmoders broderdatter Christiania Norge
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Hende ovenover fødes 19. December 1842. Navn Ingeborg Johanne Grønholt. Det er givetvis hende.

Sankt Mortens Sogn Randers 1838-44 opslag 143.

Forældre: Vagtmester Anders Christian Grønholt og Else Jensen. Kun 3 faddere. Hendes forældre og Madam Sabro.
Mvh.
Kim Gade

Stina Kirkegaard Hansen

Der er også en såkaldt alimentationssag.
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn#
Journaltype: AJ
1907-1907
Journalnummer 440
opslag 477

Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Heidi Rosander Lund

Jeg er så takknemlig overfor dere alle sammen som har tatt dere tid til å hjelpe meg både med tanke på min olderfar og hans mor :) Jeg er såå utrolig glad!!

Det er garantert min tippoldermor dere har funnet i Randers :-)
Er der noen arkiver jeg kan komme inn i hvor jeg kan finne mer om hennes familie? Hennes foreldre står jo der, men kan jeg komme lengre bak herifra Norge?

Når det gjelder min oldermor som da hadde barn sammen  med Skjold Haakon Gulbrandsen, så hette hun Anne Gundersen Homdrom. Olderfar har nok vært på ferie i Kristiansand og truffet Anne . Olderfar hadde som nevnt ingen kontakt med sin far.

Er det mulig å finne ut noe mer om hvor han jobbet, eller studerte? Står jo operasanger, musikkstuderende, lagerist. Hva er en lagerist? Noen som vet?
Kan man finne spor etter han etter år 1930? Er jo også nyskjerrig på om han døde  København, og eventuelt når?

Tusen takk igjen skjønne mennesker for fantastisk hjelp!!

Heidi Rosander Lund

Hei Stina  :)

Denne alimenationssagen du sendte kopi av, er det et dokument hvor Skjold Haakon  erkjenner at han er far til min bestefar?

Kim Gade

En lagerist er en, der arbejder på et lager (ved desværre ikke, om det hedder lager på norsk).

Du kan lede i kirkebøgerne her http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger#

Folketællinger efter 1930 vil du ikke kunne se foreløbigt på nettet. De er spærret i 70 år.
Mvh.
Kim Gade

Stina Kirkegaard Hansen

Hm, han vedkender det ikke umiddelbart i dette, men moderen anmoder om, at han skal betale børnepenge til sin sønm.
Venlig hilsen
Sitna

Jens Chr. Bay

Hej

Skt. Johannes, Sokkelund, 1946-1959, opslag 275:

Død 03 MAR 1955 Kommunehospitalet: Skjold Håkon Guldbrandsen, 72 år, agent, ugift, født 16 MAR 1883 i Norge. - Sct. Hansgade 32, 2.

Mvh.
Jens Chr. Bay

Mette R Francke

#20
Hei

Dette kan vel være far til Johanne Ingeborg

Navn: Anders Grønholdt   Køn: M   Alder: 24   Civilstand: Ugift
Erhverv: Corporal ved Jydske Regiments lette Dragoner  
: FT-1834  Amt: Randers   Herred: Støvring   Sogn: Randers Købstad   Stednavn: Kierkegade
Matr.nr/adresse: No. 425, 3. Familie   Indtastningsnr: C7120   Løbenr.: 4735

Men her med en annen kone , men navn på de 2 eldste barna er lik de i 1845
Randers, Støvring, Randers Købstad, Vestre Grave, No. 405, Familie 5, , FT-1840, C7121
Anders Grønholt   30    Gift      Korporal ved Jydske Dragoner   
Katrine Værum   31    Gift      hans Kone   
Petrea Grønholt   2    Ugift      deres Datter   
Martin Grønholt   1    Ugift      deres Søn

I ft for 1845 er Anders Grønholdt fødesogn Hobro-
Han skal være født ca 1810.

Dette kan være konfirmasjonen til Anders Christian Grønholdt : Randers Hobro 1812-1843 , oppslag 110.
Far : **** ANders Grønholdt ****
Mor Ingeborg Cahtrine Ny******

Men så i 1850 (hvis dette er din familie )
Randers, Støvring, Randers Købstad, Adelgade, 3. Rode, 610, 357, F. 3, FT-1850, C5638
Grønholdt, And. Chr. !!   40    Gift      Spisevært   Mariager
Else !!   41    Gift      hans Kone   Randers
Petrea !!   12    Ugift      deres Børn   Do [ Randers]
Martin !!   11    Ugift      deres Børn   Do [ Randers]
Hanne !!   7    Ugift      deres Børn   Do [ Randers]
Caroline !!   5    Ugift      deres Børn   Do [ Randers]


Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

#21
Hei

Johanne Ingeborg sin lillesøster , Caroline Amalie Grønholt , sin dåp : Randers Skt Morten 1844-1850 , oppslag 103.

Andreas Christian Grønholdt
http://www.myheritage.no/person-2002726_62198301_62198301/anders-christian-reassen-gronholt


Mette
Mette R Francke

Heidi Rosander Lund

Takk igjen for fantastisk hjelp!

Takk, Jens Chr. for at du fant dødsdagen til min olderfar. Nå føler vi at vi vet så mye mer om han enn vi gjorde. NÅ vet vi at han ble boende i København, at han ikke stiftet ny familie og at han også døde i København. Vi er så takknemlige for hjelpen dere har vist oss!

Takk også til Mette som har funnet ut enda mer om min tippoldermor, Hanne Ingeborg ( Johanne Ingeborg) Grønholt fra Randers. Dersom det er andre som vet noe mer om henne, eller hennes forledre Anders Grønholt og Else Grønholt ( født Jensen ), så er jeg takknemlig for all hjelp :-)

Mette R Francke

Hei

Her er  far til Anders Christian * ca 1810
Randers, Onsild, Mariager Købstad, Kierkestræde, , 5, FT-1801, C1084
Zidsel Marie Grønhalt   58    Enke   huusmoder   ernærer sig ved spinderi   
Andreas Sørrensen Grønhalt   26    Ugift   hendes søn   snedker

Randers, Onsild, Mariager Købstad, Østergade, No. 36, 44, FT-1787, A4660
Søren Grønhaldt   67    Gift      glarmester   
Sidsel Marie Pedersdaatter   45    Gift         
Ane Cathrine   17    Ugift         
Andreas Sørensen   12    Ugift         
Severin Sørensen   8    Ugift         
Peder Sørensen   6    Ugift

Jeg tror ,pga opplysinger i linken til treet , at Else Cathrine Jensen og Kathrine Wæver er en og samme person.

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Else Cathrine og Anders Grønholdt blir viet i Randers sct Morten 1834-1838 , oppslag 200.

Petrea Amalie sin dåp i samme kb , oppslag 130

Randers SKt Morten 1838-1844
Martin Christian , oppslag 14


Mette
Mette R Francke

Heidi Rosander Lund

Jeg har fått så utrolig masse hjelp til å finne min olderfar her inne  :) Ikke bare har jeg funnet min olderfar, men jeg har også fått masse informasjon om hans danske mor og hennes familie i Randers. Tusen hjertelig takk!!

Jeg har funnet ut at min olderfar studerte ved det kongelig danske musikk konservatorium. Kan jeg noen sted finne ut når og hvor lenge han studerte? Er det mulig å finne ut noe om hvor han har jobbet? Jobbet han noen gang med sang? Vet han var lagerist, og da han døde i 1955 står det oppført agent. Er det mulig å finne ut hva slags jobber han har hatt, og hvor han har jobbet gjennom årene?

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Heidi Rosander Lund

Er det mulig å finne ut hvor olderfar jobbet de årene han bodde i København?
Har funnet ut at han studerte sang ved musikk konservatoriet i København, men er veldig nyskjerrig på om han noen gang jobbet med sang. Det står også oppført at han jobbet som lagerist, og da han døde i 1955 står han oppført som agent. Kan man finne ut hvor han har jobbet?

Olderfar har bodd svært mange steder i København, og vært losjerende. Reagerer på at han flyttet så mye, og kun bodde på plasser en kort stund. Kan man si noe om det var " vanlig " å flytte så mye som han gjorde?

Heidi Rosander Lund

Jeg har fått masse hjelp her inne til å finne informasjon om min olderfar, Skjold Haakon Gulbrandsen, og også masse om min tippoldermor som var fra Randers.

Jeg har fått informasjon om at olderfar studerte ved musikk konservatoriet i København, men etter en henvendelse til dem, så kan de ikke finne olderfars navn i sine elevkartoteker :-(
Derfor lurer jeg på om noen vet om andre skoler han kunne ha studert sang ved tilbake i 1905 og noen år fremover?

Har jeg noen muligheter til å finne ut hvor han jobbet i disse årene frem til han døde i 1955? Ser det står oppført lagerist, og det står agent da han døde, men har jeg mulighet til å finne ut hva han drev med disse årene i København?

Olderfar flyttet masse i disse årene... han kunne bo både 2 og 3 steder på ett og samme år. Er det noen som vet om det var " vanlig " å flytte så masse?

Bettina Bendix Andresen

Hej Heidi,

jeg kan kun besvare dit sidste spørgsmål. Og ja, det var helt normalt at flytte flere gange om året. Nogle af mine familiemedlemmer havde 28 adresser!

Venlig hilsen
Bettina Andresen