Christian Rudolph Verner - Thyregod

Startet af Tina Ottesen, 16 Mar 2013 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Tina Ottesen

Hej alle

Er der nogle der kan hjælpe mig med oplysninger omkring  Christian Rudolph Verner død 17 juli 1729 i Thyregod Vejle amt -  hvor kom han fra og hvem var han gift med ?

Jeg vil blive meget glad for alle oplysninger.

Mange hilsner Tina

Mette Lund


Tina Ottesen

Hej Mette

Tak for tip :)

Hilsen Tina

Hans Vesterholm

Hej Tina
jeg tror ikke at Anne Meyer Barbara Melciorsdatter er hans kone
som jeg læser det står der ,min hustru (præstens) Anne Meyer Barbara Melciorsdatter
ved Frederika Christinas dåb opslag  7 i 1715.
Frederika er min ane
jeg leder også efter hans kone
mvh
Hans Vesterholm

Tina Ottesen

Jeg har nu set på de to links, men desværre er det to forskellige kvinder, Anne Meyer og Barbara Melchiorsdatter der bliver sat sammen til en, der skulle være Christian Rudolph Verners hustru. Det må være sket en misforståelse, da der bliver kigget i kirkebogen. :)

Begge kvinder er faddere til Frederica Christiana Christiansdatter, Rudolph Verner's datter i følge Einar Bjerres udskrift :

Nr. 2018 27.03.1715 Frederica Christiana Christiansdatter, Hastrup, Far: Christian Rudolph Verner
No. 18. d. 27 Martii blef fremstillet i Tyrregod Kirche Christian Rudolph Verners liden Daatter nafnl. Frederica Christiana frembaaren af Velbr. Frue Majorinde Geddes Helvig Lindenou Unger. Fadderne: Velb. Freulein Lene Cathrine Krabbe, Nobiles Pueri, Mademoiselle Lene Margrete Grønbech, min Hustrue Anne Meyer, Barbara Melchiorsdatter, Mons. Michael Vinterberg, Informator paa Hastrup, Christen Pedersen, Handskrifver, Pofvel Lauridsen Kudsk

Jeg har så googlet lidt og fundet frem til Anne Meyer/Meier bliver viet til Søren Christensen Borch nr. 7904 i kirkebogen 
http://www.nørvang-herred.dk/thyregod/kirkebog/t-vietHTML.htm

Barbara Melchiorsdatter *c1648 †1726 Thyregod, gift med degn i Thyregod Laurits Jensøn Holstebroe *cc1675 †1759 Thyregod
http://www.pappelsoft.de/jensp/lj-holstebroe.htm

Så det er meget usandsynligt det er nogle af de kvinder der er gift med Christian Rudolph Verner.

Der skulle være en  tråd på det gamle DIS-forum 20 maj 2004 af  Aage Møller-Nielsen, om Christian Rudolph Verner men jeg kan desværre ikke komme ind og se hvad der står.

Jeg håber stadig på hjælp da jeg ikke kommet et skridt videre med hensyn til hvem Christian Rudolph Verner hustru er og hvor de kommer fra.

Mange hilsner
Tina

Tina Ottesen

Hej Hans

Vi har vist skrevet samtidig og heldigvis enig :) ved du hvor Christian kommer fra ??

Hilsen
Tina

Hans Vesterholm

Hej Tina
jeg kan desværre ikke hjælpe med hvor Christian Rudolph kommer fra men han har nok tilknytning til Hastrup
men ser man Fredericias børn  så er de født i Kokborg  og hedder Christen(413)Christian Rudolph(456 Maren(492 og Anne Kirstine opslag 58 alle i Thyregod kirkebog, så kunde det tyde på at hendes moder hedder Maren?
mvh
Hans Vesterholm

Tina Ottesen

Hej Hans

Jeg ved ikke om du er bekendt med Frederica Christiana havde en søster Anne Christiansdatter Verner født ca. 1709 jeg ved desværre ikke hvor hun er født, død juli 1790 i kokborg - Anne Christiansdatter er min direkte ane.

Hendes søn Michel Christian Rudolph første pige hed Mette Cathrine, Birthe Kristine, Maria Kristine, Birte Kristine og så en Maren og til allersidst Anne så det er langt ned af pige rækken før der er en der hedder Maren, ved ikke om det hjæper på opklaringen af hvem Christian Rudolph Verner's kone er ;)

Mange hilsner
Tina

Tina Ottesen

Hej Hans

Jeg kom vist til at hoppe en genration for langt ned - Anne Christiansdatter Verner fik en pige der fik navnet Mette-Kristine. ;) Så ingen Maren ???

Mange hilsner
Tina

Hans Vesterholm

Hej Tina
tak for dine oplysninger,vi kommer nok ikke videre med navnet,det er Fredericia der er min ane jeg tror de var meget fattige,hendes mand faldt om og døde i Sindbjerg skolehus og blev begravet på Sindbjerg Kirkegård opslag 249.
mvh.
Hans vesterholm

Christian Tirsgaard

Her er lidt om familien

Kokborghuse.

Lokaliteten går under flere navne, Hønskovhuse, Husene, Østerdam og Kokborghuse, men det sidste er nok det mest brugte. Der var i tidens løb 3 til 5 huse, men de optræder ikke i matriklerne, da de lå på Hastrups egen mark. De fleste af beboerne var håndværkere, men et par soldater boede der også. Ved uskiftningen i 1796 opstod der 2 gårde og et bol.
Første gang man får noget at vide om, hvem der boede i husene, var i 1697, da Hans Kaas solgte Hastrup til svogeren Knud Gedde. I den vedhæftede jordebog nævnes Østerdam med 2 bolsmænd som beboere. De var ikke sat i hartkorn, men har selvfølgelig haft lidt af Hastrups jord at dyrke i. Den ene fæster hed Anders Ibsen, og han var op på alderen, for så langt tilbage som i 1662 var han fæster af et bol i Kokborg by. Han svarede 5 slettedaler og 2 mark af sit hus årligt. Den anden fæster kaldes Poul Mouridtsøn, det er et spørgsmål, om ikke der menes Jens Mouridtsøn, der var glarmester. Han betalte det samme som Anders Ibsen. Jordebogen er dateret d. 15. marts 1697.
I kop-og kvægskattelisten for 1687 er beboerne ikke nævnt, men i skattelisten for 1704 til 05 er der nævnt 3, der alle var håndværkere. Anders Ibsen var der ikke mere. Den første kaldes Christian Smed, og det må være Christian Rudolph Wörner med kone og søn. Werner, som han siden kaldte sig, var født i 1672 og døde i 1729. Det ser ud til, at han havde en god uddannelse, han havde en god håndskrift, og han var forlover for fruen på Hastrup, Helvig Lindenou Unger, da hun blev gift efter hendes første mands død. Sønnen må være Knud Christiansen Werner, der nævnes på Hastrup i 1731.
En datter Anna Werner blev født i 1709, hun blev i 1729 gift med korporal Ole Michelsen Svane, der gjorde tjeneste i fæstningen Friderichsort ved Kielerfjorden, og det var Anna Werner, der måtte passe stedet, da de senere overtog faderens hus med jord. En anden datter Frederica Christiana blev født i 1715, hun blev gift med Jens Christensen Møller fra Hornstrup i 1744. De var fæstere i Kokborg by, men Jens arbejdede i Hastrup mølle. Da Jens Christensen døde, blev hun gift med Søren Christensen, der også var møllersvend. Hun døde i Vester hos en datter og svigersøn, Anne Kirstine Jensdatter og smed Morten Andersen i Vesterlund.
Christian Rudolph Werner havde en gift svend Rasmus Mortensen i sine sidste år. Han blev gift med Else Pedersdatter fra Vonge i 1724, og da var Niels Andersen Wong med som forlover. Det var hans søn Anders Nielsen, der blev herremand på Hastrup. Da Werner døde i 1729, beholdt hans enke fæstet i en halv snes år, og Rasmus drev smedien til sin død i 1737. Derefter overtog Anna Werner og hendes mand stedet. Moderens navn nævnes ingen steder, men det tyder på, at det var Kiersten Rasmusdatter, der var født i 1677 og døde i 1742.
Ole Michelsen Svane må være død i 1748 eller 49, men han blev ikke begravet i Thyregod. I 1749 blev Anna Werner gift med ladefogden på Hastrup, Michel Knudsen. Han var født i 1694, og han døde i 1766. De fortsatte som fæstere på stedet. Alle fæstere i Kokborghuse svarede nu 5 slettedaler i huspenge årligt. Anna og Ole Michelsen havde sønnen Michel Christian Rudolph Olesen, der altid omtaltes som Michel Christian, også i jordebogen. Han overtog fæstet i 1762. Da havde alle 4 huse i Kokborghuse fået tillagt 3 tdr. sædeland. De avlede 1 læs hø og havde græsning til 2 køer. Til gengæld var landgilden sat op til 3 rigsdaler 2 mark, 1 lam og 1 harbopund smør.
Michel Christian var gift med Anne Pedersdatter Quist fra Tørring. Hun fik sin arv efter forældrene udbetalt med 18 rd. 2 mk. 4 sk. i 1762 af assessor Schmidt på Stougård-Alsted. Anne Pedersdatter døde i 1776, 35 år gl. I 1779 blev Michel Christian gift med Mette Jensdatter fra Brande. Udover at passe sin jordlod var Michel Christian også beskæftiget som tømrer. Han døde i 1797, 65 år gl. Det var på den tid, udskiftningen fandt sted, og alle husene fik tillagt mere jord, så beboerne kunne leve af landbruget. Mette Jensdatter blev i 1797 gift med enkemand Christian Pedersen fra Enkelund, han købte kort efter stedet til selveje, og det blev kaldt Østerdam. Huset, som det hele begyndte med, var altså det, der lå nordligst i Kokborghuse. Fortsættelsen følger under matr. nr. 7 Kokborg, som stedet fik ved matrikuleringen.
*******
Venlig hilsen
Christian Tirsgaard

Christian Tirsgaard

Undskyld jeg glemte at oplyse kilden.
Thyregod gårdhistorier af Ejner Bjerre Jørgensen.
Christian

Hans Vesterholm

Hej Christian
tak for de mange oplysninger jeg vil se om jeg kan bruge den
mvh
Hans Vesterholm

Tina Ottesen

Hej Christian

Tusind tak for alle informationerne omkring mine aner fra Thyregod - det er fantastisk læsning!! det er mere end jeg havde drømt om.

Jeg har nogle spørgsmål som du måske kan besvare !

CitatDa Werner døde i 1729, beholdt hans enke fæstet i en halv snes år, og Rasmus drev smedien til sin død i 1737. Derefter overtog Anna Werner og hendes mand stedet. Moderens navn nævnes ingen steder, men det tyder på, at det var Kiersten Rasmusdatter, der var født i 1677 og døde i 1742

Når enken beholder fæstet i en halv snes år, vil det så kun være Rasmus der bliver nævnt feks. på skattelisterne eller andre dokumenter der vedrører smedjen?? vil enken ikke være nævnt ved navn?


CitatOle Michelsen Svane må være død i 1748 eller 49, men han blev ikke begravet i Thyregod.

Korporal Ole Michel/Mikkelsen Svane , kan han være død i tjeneste siden han ikke er begravet i Thyregod ? Jeg kan se ud fra kirkebøgerne at der var flere mænd fra militæret i Thyregod.


CitatMichel Christian var gift med Anne Pedersdatter Quist fra Tørring. Hun fik sin arv efter forældrene udbetalt med 18 rd. 2 mk. 4 sk. i 1762 af assessor Schmidt på Stougård-Alsted. Anne Pedersdatter døde i 1776, 35 år gl. I 1779 blev Michel Christian gift med Mette Jensdatter fra Brande.

Jeg kan ikke finde Michel Christian og Anne Pedersdatter's Vielse, jeg har nu også prøvet Tørring, da jeg ikke før nu, har vidst hvor Anne kom fra, men heller ikke i Tørring kan jeg finde deres vielse, er der noget bud på hvor de kan være viet?  ???

Jeg har fundet Michel Christian og Mette Jensdatter's vielse i Brande - de er begge mine direkte aner.

Her kom så forklaringen på navnet Quist !! Jeg kunne ikke forstå hvorfor nogle af Michel Christian og Anne Pedersdatter Quist / Mette Jensdatter's børn lige pludselig også havde Qvist i deres efternavne og her er forklaringen. :) :)

På forhånd tak

Mange påske hilsner

Tina

Villy M. Sorensen

Hej Tina,

maaske kender du allerede Mette Pedersdatters forældre i Borup, Brande,
ellers er de her:

www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#borup-1744c

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Tina Ottesen

Hej Villy

Ja, mange tak jeg har set Mette Jensdatte's forældre, jeg har brugt din side en hel del, en masse god oplysninger som jeg nok ikke selv havde fundet ;)

Jeg har også lige set din flotte beskrivelse af Kokborghuuse/Østerdam - men der er en lille smugle navne forvirring omkring Mette Jensdatter du har skrevet Pedersdatter, det er nu Jensdatter hun hedder ;) :)

Du skriver på https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,54721.180.html

[quoteJeg vil lige nævne, at jeg formoder Christian Rudolf Werner er kommet fra Holsten
eller Tyskland på grund navnet og at han efter tysk skik opkalder begge sønner
efter sig selv Christian Rudolf. Den første søn har et Michel foran. Denne skik har
jeg sjældent set i Danmark.
][/quote]

Ved du om Christian Rudolph Werner kan sporers på nogen måde i Holsten eller Tyskland?? har prøvet Family Search uden held.

Med hensyn til Michel Christian Rudolph, er du vist kommet til at hoppe en genration, Michel er Ole Michelsen/Mikkelsen Svanes søn, så Michel må være fars eller måske farfars navn og Christian Rudolph må så være morfars navn for at ære ham :) alle de navne de kan godt nok drille nogle gang ;D

Rigtig god weekend

Tina

Villy M. Sorensen

Hej Tina,

mange tak for korrekturerne, jeg har rettet Pedersdatter til Jensdatter.
Og med opkaldelsen har du ret, jeg sprang over en generation der,
så min konklusion holder ikke.
   Men jeg formoder stadigvæk, at han er kommet fra Slesvig, Holsten
eller Tyskland. Der var ingen skole i Thyregod dengang, så han er
med sikkerhed kommet udefra, og skrives jo heller ikke med et patronym
som Pedersen eller lignende.
   Jeg har ikke brugt Family Search endnu, jeg ved ikke hvad de har i
Tyskland, som er et vanskeligt land at søge i. Danmark (og Norden) har en
statsreligion og kirkebøgerne er statsejendom og dermed i offentlige
arkiver.
   I Tyskland er de to religioner protestantiske og den katolste halvstatlige
i at kirkeskatten opkræves af staten, men kirkebøgerne tilhører kirkerne
og hver har deres arkiver med til dels ret indskrænket adgang. Desuden
er Tyskland jo et føderalt land med forskellige lande (Slesvig-Holsten,
Nordrhein-Westphalen, etc.) som Danmark var det før 1660 (Nørre Jylland,
Fyn, Sjælland, Skåne). Sådan noget som Arkivalier Online i Danmark
kan man foreløbig ikke engang tænke på. Delvis må man betale for
at en kirkeansat laver udskrifter her i Tyskland. Men jeg er ikke nogen
ekspert i det.
   Werner, både som for- og efternavn, er altfor almindeligt i Tyskland,
ligesom Hansen i Danmark, til at man kunne udlede noget af det fx sted.
   Det er meget mere sandsynligt, at der findes noget i danske arkiver.
Jeg har set lidt på Nygaards Sedler med Werner/Verner, der er næsten
ingen nævnelser før 1700. Det vil formodentlig sige, at der ikke findes
noget i Jyske Registre.
   I Arvad Mølle, Brande ses Peter Wilhelm Høvenhoff 1721-35, han var
født i formodentlig Voerde i hvert fald i Westphalen, kom til Danmark med
fire brødre. Ole Bech Knudsen, som færdes på hammerum-herred.dk,
havde udskrifter fra ansøgninger til kongen i Københavns Stadsarkiv.
Politi- og kommercekollegiet. Memorialprotokol 1720-23. Det ville være
en (svag) mulighed.
   Da Christian Rudolph Werner lever i et hus uden matrikel er det meget
usandsynligt, at han er nævnt i Skøde- og Panteprotokoller. Men Ejnar Bjerre
har set hans håndskrift et sted i Viborg Landsarkiv, vel, men han skriver
ikke hvor.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Tina Ottesen

Hej Villy

Tusind tak for din udredning, jeg kan godt se det kan blive svært at find Christian Rudolph Werner uden for Danmark.

Ja det er rigtig ærgerligt at  Ejner Bjerre Jørgensen ikke skriver hvor han har set Christian Rudolph Werners håndskrift, det kunne måske give spor til hvor han kommer fra, og lidt spændende at se, da han er min direkte ane ;)

Ved du hvor Knud Christian Werner blev af, jeg har set KB i gennem, men har ikke kunne finde ham ???

Solskin hilsen
Tina

Villy M. Sorensen

Hej Tina,

ja, det er ærgerligt, når man ved at et dokument findes i håndskrift
af en ane for længe siden og man ikke ved hvad eller hvor det kunne være.
Ejnar Bjerre ville gerne spørges, så han kunne fortælle og udrede - jeg
kendte ham personligt.
   Hvis Knud Christian Werner var blevet begravet i Jylland med det fulde
navn i en eksisterende kirkebog, ville han stå i Nygaards Sedler, men
der er han ikke. Han kan være død i et sogn, hvor kirkebogen først begynder
1814.
   I Thyregod kirkebog findes han ikke mere, det ville Ejnar Bjerre have
noteret, så han har forladt sognet.
   En mulighed er, at han fulgte en af de Gedder eller Krabber fra Hastrup
til en anden landsdel.
   Dansk Biografisk Leksions Werner-familie er en del senere og en hel
anden familie. Jeg checkede TRAPs register, men der var ikke noget at
hente.

Ja, foråret er også kommet til München.
Vi har en solsorterede, hvor spærenden rager ud af huset, tre meter
fra et vindue.
Venlig Hilsen
Villy

   
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk