Mesterurmager Anders Christensen Heede

Startet af Grethe Langesøe Wich, 22 Mar 2013 - 23:37

Forrige emne - Næste emne

Grethe Langesøe Wich

Mesterurmager Anders Christensen Heede, f. i Skarhede Vang sogn, gift 29.6.1753 i Vang med Anne Jensdatteer, d. 9.12.1784.
Anne Jensdr. f. 7.1.1723 i Øster Vandets Annexgaard, d. 9.12.1784.
Findes der et skifte, der siger noget om ders efterladte børn?

Niels Bjøreng

Mig bekendt findes der ikke skifte efter dem.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Hans Poulsen



Hej Grethe

- Boede ægteparret livet igennem i Vang sogn, Hundborg herred, Thisted amt, og døde de begge dér?

- Det er sandsynligt, at eventuelle børn blev født i perioden 1753-1770

- Er der ved ft. 1787 i Vang sogn *forældreløse* børn med patronymet Andersen/Andersdatter, som aldersmæssigt kunne være børn af Anders og Anne? Slå dem efter i kirkebogen og se, om der er sammenhæng.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Grethe Langesøe Wich

Tak til Niels Bjøreng og Hans Poulsen.
Der burde vel være en skiftejurisdiktion. Godsarkiv eller andet?
Ja Hans Poulsen, jeg må se kirkebøgerne efter. Lige nu er det som at lede efter en nål i en høstak.
Venlig hilsen,
Grethe lLangesøe Wich

Gitte Lund

Hej

Urmageren boede i Øster Vandet Sogn og lavede uret, der blev indviet i 1754 i Vester Vandet Kirke.

Han står anført i kirkebogen for Øster Vandet som død  9.12.1784

Ifølge bogen om Øster og Vester Vandet fik han 12 børn med to forskellige koner.

Jeg vil også gerne i kontakt med en eller flere, der kan fortælle om efterslægten, da jeg gerne vil have bekræftet, om han er forfader til mig eller ej.

Min søgning i kirkebøgerne siger, at han er min forfader, og mine slægtninge på egnen siger, at vi ikke har tilknytning til urmageren. Så har nogen forsket i urmagerens efterslægt, så man så at sige kan be-eller afkræfte slægtsskabet?

Venlig hilsen Gitte Lund

Grethe Langesøe Wich

Hej Gitte Lund.
Trods ihærdig søgen finder jeg ikke Niels Andersen Hede født ca 1755-1758 som søn af Anders Christensen Hede.
Kunne der være en anden Anders Hede - måske Anders Nielsen Hede, der var far til Niels Andersen Hede?
Findes der mon slægtsbøger over slægten Hede et eller andet sted-privat eller på et arkiv?
Vi har vist kun at håbe på held.
Venlig hilsen
Grethe Langesøe wich

Hans Poulsen



Hej Grethe

"Vi har vist kun at håbe på held".

Held skal der til, og held ønsker jeg dig af hele mit hjerte.

Knofedt og et svimlede stort antal opslag er nu heller ikke at foragte.

Hvis det holder vand med 12 børn med urmageren som far, må der være en hoben faddere, som minutiøst bør genemmegås for at se, om de kan føre til opklaring af urmagerens dåbssogn og hans forældre.

Også urmageren søskende, deres børn og navnlig disse børns faddere, kan meget vel pege over mod urmagerens egne 12 børn, så ringen kan sluttes.

Du er her inde ved kernen i slægtsforskning, og det ville være ondskabsfuld af os andre at gøre dette stykke arbejde for dig. Det er din egen glæde.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Lund

Hej Hans og Grethe

Vi kan jo håbe på, at der er andre, der vil hjælpe os, vi regnede ikke med, at man vil gøre arbejde for os, men hvis oplysningerne ligger på en computer derude i landet, vil det jo være bare lidt ondskabsfuldt ikke at ville give dem fra sig,

Jeg hjælper gerne andre, fordi jeg selv har fået megen hjælp herfra, og sådan skal det jo være.

Men da tak til Hans, fordi du holder gang i tråden, så den kommer op i forreste linie igen.

Især Grethe har arbejdet meget med vores fælles problem.

Venlig hilsen Gitte

Hans Poulsen



Hej Gitte

"Især Grethe har arbejdet meget med vores fælles problem".

Det er der næppe tvivl om, men *arbejdet meget* kan unægteligt dække fra 3 timer til 30 år.

Hvis du og Grethe måtte få det indtryk, at jeg optræder særlig hårdt og brutalt over for jer, kan jeg forsikre jer for, at det er samme medicin, jeg ordinerer over for mig selv.

Nu spørger jeg konkret, og det må der kunne svares konkret på:

- Er de påståede 12 børn fundet i kirkebøgerne? Er deres faddere kortlagt?

- Der er muligvis tale om 2 kvinder, som urmageren var gift med. Er begge vielser fundet?

- Har Grethe bedt om hjælp i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp tiltydning* ved skrift, som hun ikke selv har kunnet tyde?

- Har Grethe gjort forsøg på at etablere dels urmagerens, dels ægtefællens/-fællernes søskendeflokke for at se, om der skulle gemme sig en løsning dér?

- Hvad er der kommet ud af at gå *baglæns* i en eller flere folketællinger fra 1787,  hvor patronymet Andersen/Andersdatter optræder, og som teoretisk skulle kunne være efterkommere efter urmageren?

Det er 5 yderst konkrete spørgsmål, og skal jeg kunne vurdere Grethes indsats, må jeg kunne kende hendes svar på dem. Det er den måde, jeg arbejder med min egenforskning på, og jeg ser ingen grund til, at Grethe og hendes forskning ikke skal nyde godt af samme grundige standard.

Hvis der hos en ukendt slægtsforsker skulle ligge data, der kan hjælpe Grethe og dig, ville sandsynligheden være, at I gennem søgning på nettet havde fundet frem til vedkommende. At denne slægtsforsker lige skulle dukke op i de få dage, hvor Grethes spørgsmål er fremme på side 1 i AneEfterlysning, er efter min mening lidet sandsynligt.

Venlig hilsen til jer begge
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis B. Jensen

Hej Grethe og Gitte

Ja - det er ikke så ligetil at finde dem. Jeg har forsøgt at hjælpe Grethe med dette . og selv om jeg anser Grethe for en garvet forsker igennem mange år - er det ikke lykkedes for os.

jeg fandt dog dette:

Ellinggaard Skifteprotokolg.m. Jens Simonsen, Kvissel by Arvinger: 1. Manden Afd des hels skende: 2. Niels Nielsen, Neder Skoven, H gholts gods 3. Anders Nielsen, Hede s 4. - www.jens-ejgild.dk

Jeg ved ikke om det er den rigtige og jeg ved ikke om den hjemmeside eksisterer mere.

God jagt
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Niels Bjøreng

Ægteparret bliver viet i Ø Vandet og ikke i Vang.

Ved sin død 4/2-1785 i Ø Vandet kaldes Anne for Christensdatter.

Anders Christensen Heedes dåb er nok den, der findes i Vang 1688-1796 opslag 22.


Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Niels Bjøreng

#11
Anders Christensen Heedes første kone Anne Jensdatter dør i Ø Vandet 1757 (opslag 48), hvorefter han hurtigt bliver gift med Anne Christensdatter (ikke Ø Vandet, V Vandet eller Vang).

Jeg har optalt 13 børn mellem 1754 og 1773, men der er et dødfødt barn imellem.

Venlig hilsen
Niels

Regelsen

Hej

2. hustru A.C. født  Dollerup ca. 1732, død 04.02.1785.

Han havde 4 sønner der blev urmager:

Christen - i Nykøbing Mors

Conrad - Øster Vandet, død i Norge 10.03.1844

Anders - & Jacob - begge i Skjoldborg; Anders død i Norge 09.06.1812, Jacob svend hos Conrad i Norge.
Venlig hilsen
regelsen

Mikael Arp Frandsen

Mand: Anders Christensen Heede
Født: 8 jun 1724 i Skårhede, Vang, Hundborg, Thisted - Døbt: 16 jun 1724 i Vang kirke, Hundborg, Thisted - Død: 9 dec 1784 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Begravet: 17 dec 1784 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Stilling: Gårdmand i Ø. Vandet by og sogn - Hans Bjørn Galbo-Jørgensens ane nr: 330
Hans far: Christen Pedersen - Hans mor: Maren Andersdatter
Andre familier: Anna Christensdatter
Gift 29 jun 1753 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted

Hustru: Anne Jensdatter
Født: 7 jan 1723 i Øster Vandets anneksgård - Døbt: 10 jan 1723 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 8 mar 1757 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Begravet: 12 mar 1757 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Hans Bjørn Galbo-Jørgensens ane nr: 331
Hendes far: Jens Nielsen - Hendes mor: Else Lauritsdatter
Børn:
Else Marie Andersdatter
Født: 19 apr 1754 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 19 apr 1754 i Hjemmedøbt pga. svaghed - Død: 1805 i Gullerup, Bjergby, Morsø Nørre, Thisted - Begravet: 21 apr 1805 i Bjergby kirkegård, Morsø Nørre, Thisted - Hans Bjørn Galbo-Jørgensens ane nr: 165
Familier: Bertel Jensen Langgaard | Christoffer Peitersen
Anne Cathrine Andersdatter
Født: 7 dec 1755 i Anneksgården, Øster Vandet, Mors - Døbt: 7 dec 1755 i Anneksgården, Øster Vandet, Mors
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Mikael Arp Frandsen

Mand: Anders Christensen Heede
Født: 8 jun 1724 i Skårhede, Vang, Hundborg, Thisted - Døbt: 16 jun 1724 i Vang kirke, Hundborg, Thisted - Død: 9 dec 1784 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Begravet: 17 dec 1784 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Stilling: Gårdmand i Ø. Vandet by og sogn - Hans Bjørn Galbo-Jørgensens ane nr: 330
Hans far: Christen Pedersen - Hans mor: Maren Andersdatter
Andre familier: Anne Jensdatter
Gift 30 aug 1757 i Sjørring, Hundborg, Thisted

Hustru: Anna Christensdatter
Født: Ca. apr 1732 i Dollerup, Sjørring sogn - Død: 4 feb 1785 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted
Hendes far: Christen Pedersen - Hendes mor: Anne Mortensdatter
Børn:
Anne Andersdatter
Født: 22 maj 1758 i Anneksgården, Øster Vandet, Mors - Døbt: 28 maj 1758 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted
Christen Andersen Heede
Født: 9 jan 1760 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 13 jan 1760 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: Ca. jan 1812 i Nykøbing Mors - Stilling: Gårdbeboer og urmager (1887)
Familier: Friderica Juliane Frejstrup
Niels Christian Andersen Heede
Født: 17 jan 1761 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 25 jan 1761 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Stilling: Urmager
Ole Povelsøn Christensen Heede
Født: 1 jul 1762 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 4 jul 1762 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted
Oluf Povelsøn Christensen Heede
Født: 14 aug 1763 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Død: 14 okt 1763 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted
Jens Andersen Heede
Født: 7 sep 1764 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 16 sep 1764 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 26 jan 1787 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Begravet: 29 jan 1787
Conrad Andersen Heede
Født: 12 apr 1767 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 20 apr 1787 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 10 mar 1844 i Barbu, Tromøy, Arendal, Norge - Stilling: Urmager i Øster Vandet
Familier: Ellen Torjusdatter | Sara Juell
NN
Født: 22 sep 1768 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Død: 22 sep 1768 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted
Anders Andersen Heede
Født: 21 mar 1770 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 27 maj 1770 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 9 jun 1812 i Kristiansand, Norge - Stilling: Urmagerdreng (1787)
Familier: Ane Dorthea Sommer
Jacob Christian Andersen
Født: 16 jun 1771 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 23 jun 1771 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Død: 9 okt 1771 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Begravet: 15 okt 1771 i Øster Vandet kirkegård, Hillerslev, Thisted
Jacob Christian Andersen Heede
Født: 22 okt 1773 i Øster Vandet, Hillerslev, Thisted - Døbt: 31 okt 1773 i Øster Vandet kirke, Hillerslev, Thisted - Stilling: Urmager
Med venlig hilsen.
Mikael Arp Frandsen
En ung historie entusiast

Lise Østerberg Bahr

God dag.

Måske kan der findes mere oplysning på websiden:

Dollerup, Dohlmann, Correll og Friismose - jeg selv er havnet på nogle gange.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej Grethe og i andre.

Prøv lige at gå ind og læse Regelsens svar d.d. =

Opsummering(2) af SOMMER-folk der står efternavnet også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr