Prokurist ved højesteret i Kbh. 1715, Hans Henrik Ermandinger ?

Startet af Lisbeth W. Johnson, 10 Apr 2013 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth W. Johnson

Er der mon nogen der ved noget om ham? hvor han stammer fra,fødsel,død hvor,hvornår etc.
Han bliver gift med min tip 4 oldemor i 1715 København. Med stor bøde  (1000 rigsdaler) som straf.
Jeg har længe undret mig over at deres datter (min tip3 oldemor Charlotte Amalie Ermandinger) tilsyneladende var den sidste på linien.
Nu har jeg så til min store fornøjelse fundet hendes forældre der er: Margrethe Andersdatter Trolle og Hans Henrik Ermandinger. De bor på Købmagergade da alle de tre børn bliver født.
Charlotte Amalie   1717
Cecilie Margrethe 1719
Anders 1721

mvh Lisbeth

Regelsen

Hej

Et par stikord:

Han er søn af kgl. Perlestikker & Drabant, Henning Ermandinger, fødsel & udd. ukendt,
gift under falsk navn (Petri), død 1742 (P). Hun var af den adelige slægt Trolle. (Oberst Andreas T.)
& Charlotte Amalie Holgersdatter Vind).
Venlig hilsen
regelsen

Lisbeth W. Johnson

tusind tak for tipset. Nu har jeg set ham død, i kirkebogen Petri, for 1742 opsl 116. FEDT!
Men vielsen i 1715 derinde har jeg ikke kunnet find, da vielser i Petri først starter i 1728?? Hvor ser du dem ,mon ?
Jeg ved at han skulle have kaldt sig: Hans Henrik Henningsen og hende, Margrethe Andersdatter,Disse oplysninger har jeg fra en retsudskrift, der idømte ham de 1000 rigsdaler for ulovlighederne ;o)
Den gamle Trolle var åbenbart godt sur !
Jeg har set perlestikker Henning Ermandinger og fru Cecilia von Rocho ?, men kun set at de fik 2 sønner Claus Eduard og Michael, (ikke nogen Hans Henrik ?)
Der er osse en provst i Kragelund der hedder Carl Ermandinger, desværre er Kirkebøgerne derfra, brændt.
Det er svært,men spændende,men svært ----

mvh Lisbeth

Regelsen

Hej Lisbeth

En flig mere:

Han havde i det tydske Cancelli tilsneget sig et Copulationsbrev, & fået den intetanende
Dr. Henrik Dyrkopp ved Sct. Petri kirke til at foretage Ægteforeningen.
[Hans Henrich Henningsen & Margrethe Andersdatter], blev for øvrigt idømt flere bøder!

Logerede på Slotsholmen i Gaarden nr. 112, han ejede Nabogaarden og holdt 2 karle, desuden
førte han hus på Hjortespring ved Herløv.


Venlig hilsen
regelsen

Lisbeth W. Johnson

hej  sikke en masse  fakta, whao!!
jeg skriver og skriver. :D
Jeg kan se at perlestikker/drabant Henning Ermandinger bliver gift 2 gange.Ved ikke hvad den første hustru hedder? og hvorhenne de får børn? men spekulerer på om "min" Hans Henrik E. kan være barn af dette ægteskab ?  Han er født i 1682.(udfra hans opgivne alder ved sin død)

Jeg har fundet en Nygård seddel der oplyser om skiftet efter Henning Ermandinger.,død 1692,at der var en søn Frederik Kristoffer,der var rejst med vestindien-skibet 1682 fra Danmark,og ikke  siden havde vist sig. Der står at der var mytteri og flere omkom ved den lejlighed.  så,,,,,?

Perlestikkerens 2.ægteskab er med Cecilie von Rocho og de får 2 sønner,dog ikke "min" Hans Henrik!

det bliver spændende ;o)    mvh Lisbeth


Regelsen

Hej

Kancelliraad Claus Edvard Ermandinger (1690-1755), er det din?

En Christopher nævnes 1745, handelsmand.
Venlig hilsen
regelsen

Lisbeth W. Johnson

nej "min" er muligvis en bror til denne. Fra et tidligere ægteskab . (altså ældre, født i 1682?)
mvh lisbeth

Lisbeth W. Johnson

gisp :en Christoffer ?    kunne det mon være den forsvundne søn/broder,der rejste med skibet til vestindien i 1682, han hed der jo Frederik Kristoffer ?    hilsen lisbeth

Regelsen

#8
Hej

En - Margrethe Helene Ermandinger, blev viet 21.04.1705 i Fredericia (Trin).
[Lindberg/Lund]

Hendes datter: Anna Johanne Lund, se Brejl!

1150 Søren Vest Lindberg, rådmand i Fredericia. 26.8.1775, fol.90.
E: (Navn angives ikke). B:
1) Henrik Severin Lindberg 30
2) Hans Ottesen Lindberg 27
3) Anne Cathrine Lindberg g.m. Dau, kancelliråd
4) Sofie Magdalene Lindberg 20.
Afdøde har arv efter Søren Mortensen Haderup på Store Købeskov [i Veflinge sogn] i Rugård amt på Fyn, skifte slut 5.8.1777.
Desuden nævnes afdødes bror løjtnant Lindbergs enke Anne Johanne Lund og afdødes svoger Richter, kammerråd.
Afdøde ejede [1721-1747] Vognserup [i Kundby sogn i Holbæk amt].
Venlig hilsen
regelsen

Kirsten Printzlau

Hej Lisbeth

Der en bog:

Louis Bobe      Die Deutsche ST. PETRI GEMEINDE 

Heri er slægt tavle over    Hennig Ermandinger og hans børn

Der ligger meget fra ST. Petri Kirke  ud over Kirkebørgerne som brændte 1728

Vær opmærksom på den første Kirkebog er skrevet efter branden, med oplysninger om dåb af nogle af menighedens børn.

Men der er bevaret begravelse og stolestade regnskaber fra før 1728

med venlig hilsen
Kirsten Printzlau

Lisbeth W. Johnson

Sikke mange spændende tips og oplysninger, tusind tak til jer begge  ;) ejendomme og boliger ect etc !!

Nu er det lykkedes for mig at blive sikker på slægtsskabet mellem Hans Henrik,Claus Edvard,Michael og Henning Ermandinger.   (NS)    Også den finurlige detalje at der er et søskende kuld fra det 1.ægteskab.hvor jeg finde Birgitte Henningsen,Carl Henningsen og Frederik Kristoffer Ermandinger, (der er nok flere!) bl a Margrethe  Helene E. ?

Det undrer mig dog lidt, at de 2 hustruer begge to hedder Cecilie Hansdatter XXX?( tilfældigt eller fejl?)
 
Jeg er nu næsten helt sikke på at familien Ermandinger stammer fra Tyskland.  ;)

Har straks bestilt bogen: "Die Deutsche st.Petri Gemeinde" og venter spændt på at bladre  i den  ::)
Kirsten Printzlau .! tusind tak.

REGELSEN, du skriver at de får "flere" bøder, det lyder vildt spændende ?

i NS fandt jeg en seddel som rørte mig meget:
ordlyd- Ermandinger Frederik Kristoffer søn af hofperlestikker Henning Ermandinger
1682 gik han som dreng hos guvernør Jørgen Iversen(Dyppel) til vestindien med det skib,hvorpå der blev "revolution" (mytteri) hvorved han senere formenes at være omkommet.
rigsarkivet 12 feb 1698


Per Kühlwein

#11
Hej Lisbeth

Jeg har vedhæftet de 3 sider i omtalte bog, hvor slægten omtales.

mvh, Per

[vedhæfting slettet af admin]

Regelsen

Hej Lisbeth

Læs mere om E. i:

Prokuratorerne i det 17. og 18. aarhundrede, af Palle Rosenkrantz, 1927, Bind 1 af 2.
Venlig hilsen
regelsen

Per Kühlwein

Hej Lisbeth

Det ser ud til, at der er masser af oplysninger at hente i Danmark. Men som du antyder, at der skulle være en forbindelse til Tyskland er der desværre ikke meget der tyder på - medmindre forbindelsen er under et andet navn.

Jeg har forsket rigtig meget i Tyskland og benyttet mange af de umiddelbart tilgængelige kilder og ingen af dem kender navnet som det er skrevet her i tråden. Jeg har prøvet at sætte et "h" ind. Det kunne jo være Ehrmandinger - men nej.

Du har jo haft så meget medvind i ovenstående, at du måske godt kan tåle lidt modvind.  ;)

Jeg følger spændt med, om der dukker nye muligheder op.

mvh, Per

Lisbeth W. Johnson

Så skal jeg da lige lov for at jeg fik styr på alle de børn, børnebørn både til højre og venstre ;) fantastisk!  Noget vidste jeg, og blev bekræftet, men det meste var nyt ;D    stor tak til jer alle 3 ,  jeg vil finde Palle Rosenkrantz s bog og nærlæse bind 1 ;)  om hr.E    har stadigvæk svært ved at få armene ned  :D     - og jagten fortsætter på Ermandingers aner, hvad enten de er fra DK , D, S eller N .

Per Kühlwein

Hej Lisbeth

Da der er en perlestikker blandt dine personer, kunne det jo tænkes at han har lavet et tryk af familievåbnet. Hvis du falder over et sådant kunne du jo sammenligne med det jeg har fundet. Det er ikke på navnet Ermandinger, men det nærmeste jeg mener det oprindelige slægtsnavn: Erdinger. Jeg vedhæfter en pdf-fil, hvor du kan se denne slægts våben.

Kopierne er fra den ældste udgave af Siebmachers Wappenbücher. Nyere udgaver med familieoplysninger findes på læsesalene: Statsbiblioteket, Århus og Det Kongelige Bibliotek.

mvh, Per

[vedhæfting slettet af admin]

Lisbeth W. Johnson

Det lyder som en vanskelig og meget, meget spændende mulighed? For mig lyder det meget underligt, at Henning Ermandinger  bliver antaget som kgl.drabant  d 16 april 1657 uden at der oplyses om hvor han måtte stamme fra??
Jeg vil også lede efter forbindelser i skåne, da hans første hustru var datter af en sognepræst Hans Hansen Juul (1622-1677)   i Skåne, og hustru Johanne  Ankersdtt.Siim
Mvh Lisbeth

Per Kühlwein

Hej Lisbeth

Ja, det lyder underligt, at de mange uddannede soldater man hyrede i Tyskland overhovedet ikke blev registreret med navn og herkomst - men man havde brug for dem. Jeg har også i mange år ledt forgæves efter en tilfældig registrering af min forfaders fødested og forældre. I et dokument i forbindelse med et skifte supplerer han sin underskrift med et segl, som entydigt fortæller fra hvilken del af familien han kommer, men ikke præcist hvem hans forældre er og desværre er det endnu ikke lykkedes mig at finde et bevis på hans herkomst.

Det  Kongelige Bibliotek har et håndskrevet værk. Hirsch: Fortegnelse over danske og norske Officerer m.fl. 1648-1814.

Deri findes 2 personer optaget med navnet Ermandinger:

"Hans Henrik. Nat. Ryt. regiment 11/9 1719. (Endnu i Etat 1717 til 1720)
Regimentskvartermester i 3. Jyske.
Højesteretsprokurator.
Margrete Trolle"

Og så ham du nok er mest interesseret i:

"Henning. af 23/6 1666 (Indk. Sag Marts 1666) med afregning fra 16/4 1657, da han blev antaget som Drabant. (Afregningsbog for forskellige Betjentes Besolning 1655 til 1663. Side 63.
........ Var senere Perlestikker
........ Zidsel ---------- som Enke beder hun 7/10 1712 om Pension. (Postkassens Supplikationsprotokol Side 6)"

Det er alt hvad der står, men der er da et par kilder der var værd at se nærmere på. Jeg tænker på hvis du kan finde et dokument eller brev, hvor han har brugt en forsegling, så har du dermed også udseendet på hans våben og kan dermed spore hans herkomst. Sådan et segl / våben kan være benyttet i forbindelse med at overbevise Hr. Trolle om at han var et udmærket parti.

Han er jo en mand med en uddannelse og formentlig også en god portion penge. Sønnen Carl Henning der bliver Præst i Kragelund går på Københavns Universitet 1684 og 1688 i Rostock, hvilket peger i retning af en fortid i det tyske. (Kilde: Friis-Petersen: Danske Norske Studenter ved udenlandske Universiteter).

Mvh.
Per

Lisbeth W. Johnson

#18
leder stadigvæk efter Henning Ermandingers forfædre. Jeg vil gætte på at han er født ca 1630-40 (et sted i Tyskland?) Når han bliver ansat som drabant i Kbh. 1657 lige før en af svenskekrigene (vidst nok) ,og senere ses afregnet i løn marts 1666, tyder det  på at han på dette tidspunkt slutter som drabant(livgarde) og starter som perlestikker.
Så må han have fået(flerårig?) uddannelse til dette  ,før han kommer til Danmark. Det er jo bestemt ikke noget man bare kan lave uden at have stået i lære.

Jeg har set foto af den flotte kroningsdragt han bl.a lavede og blev betalt 6500 rdl. for.
I bogen" Dragt og Magt" (Katja Johansen) er der flotte detaljerede beskrivelser af værket.
At så endda Christian VII genbruger den ved sin kroning (flere år senere) og bliver foreviget af Jens Juel er jo herligt.

Har nu fået godt styr på børnene af de 2 ægteskaber,
og også fundet hans første hustru Sidsel Hansdatter Juel , Kells Nöbbelöf,Malmøhus,og bliver gift med 1667 (de får det første barn, Carl Henningsen E.  1668)Ham der bliver præst og provst i Kragelund.
Hendes forældre er  sognepræst i Kells Nöbbelöf,Hans Hansen Juel og
hustru Johanne Andersdatter Siim fra Århus. Dette par bliver totalt ruineret da den svenske hær rykker frem og hærger, snaphanerene kommer for sent til at hjælpe, og de  flygter til Danmark  1677,hvor han dør kort efter,mens han forståeligt nok kalder "svenskerne for fjender " ;o)
Palle Rosenkrantz`s bog  (det rigtige bind 1)er nu bestilt ;o)
Der er Nogen "Ermandingere" i Tyskland,der er bare ikke nogen linie til min perlestikker,endnu!
Ehrmandinger?Ermandinger? Armandinger? Hermandinger?Ehrmann?  osv osv    ?? ;o)

Har forresten bestilt F,J Meier "nogle få efterretninger om Danske Perlestikkere"  Tænk nu hvis ???
vender forhåbentlig tilbage med lidt flere oplysninger.
mvh Lisbeth

Lisbeth W. Johnson

Har netop læst (Wikipedia) at man skulle stå op til 8 år i lære hos en mester, for at blive perlestikker! Hmmmm! :D

Regelsen

Hej Lisbeth

Der er skifte efter byskriver Johan Ermandinger 1779 [Viborg].
Anm.: Protokollen mangler, dog findes et hæfte indeholdende registring og vurdering.

1 pakke - B 3B.56
Venlig hilsen
regelsen

Per Kühlwein

#21
Hej Lisbeth

Jeg var lige inde omkring Kurt Kermit's hjemmeside: Jyske Registre, Ægteskaber 1660-1799.
Jeg havde kort forinden benyttet søgefeltet til evt. lokalisering af "Ermandinger" på en tysk hjemmeside. Jeg blev lidt overrasket over at der her var et hit på navnet. Resultatet får du lige her til din samling:

"64
Jess Poulsen Dytschou af Ålborg stift, bevilling at vies hiemme i huset af uvedkommende præst.
Bevilger og tillader, at Jess Poulsen Dytschou og Sidsel Kirstine Ermandinger, i Ålborg stift, må uden foregående trolovelse og lysning af prædikestolen, hiemme i huset sammenvies, af hvilken præst de det begierer, og dertil godvilligen kand formå etc. Christiansborg den 9 april 1757."

Bemærk lige den formulering i sætningen: ... og dertil godvilligen kand formå ...  :D

Venlig hilsen
Per

Lisbeth W. Johnson

Har endelig fået Palle Rosenkrantz`s bog om prokuratorerne  hjem. Det er fantastisk sjovt at læse  hans gennemgang af Ermandingers person. Særlig nyder jeg hans ide om at Holberg har brugt ham og Margrethe, som model til sin Leander og Leonora roller i "Maskerade"  ;D  Jeg har altid elsket den historie,(især i Carl Nielsens udgave)
   I bogen Sct,Petri  Gemeide har jeg fundet en gennemgang af de forskellige håndværk, bl a" die Perlensticker". oversigten vedr. familien havde jeg jo i forvejen (takket være  Kühlwein  :))
Om at perlestikker faget der i 1700 tallet , kom til Danmark med indvandrede tyske håndværkere.

Henning Ermandinger  lavede de første  de første Dannebrogs og Elefants ordensstjerner i samarbejde med  Claus Harder og Heinrich Willumsen, der lissom Ermandinger, er begravet her i kirken.
side 22 i bogen.

På FS har jeg fundet et par der KUNNE være forældre til ham. i 1634, Detmold, Lieppe,Germany, blev d28 okt   en Arnd Ermandinger og Margret Fincken gift. I samme hug fandt jeg også at netop dette par fik et barn af hankøn samme dato og sted  ::)

det er så sjovt og spændende  !
mvh Lisbeth

Per Kühlwein


Du bruger en forkortelse: FS - hvad står det for?
----------------------------
Når man tager søgeresultatet fra de store tyske samlingsbaser i betragtning, så er Ermandinger ikke et almindeligt forekommende tysk navn.

Efter at have forsøgt forskellige konstruktioner af selve navnet uden heldige resultater kom jeg på at det kunne være konstrueret af 2 navne. Hermann og Dinger. En søgning gav det interessante resultat: Hermann Dinger weg, Obersasbach, Sasbach, Tyskland. Endnu mere interessant blev det da jeg kunne placere denne lille by tæt ved den franske grænse og storbyen Strassbourg.
Følgende link er til den lille stump vej med navnet Herman Dinger Weg:
http://www.openstreetmap.org/?way=107152054

og på Google Maps ved søgning på: Hornenbergstrasse 45, 77886 Lauf, Tyskland
er det nemmere at se hvad området består af - vinmarker og små landsbyer.

En søgning på navnet "Dinger" i
http://www.gedbas.de/search/simple?lastname=Dinger&firstname=&placename=&timelimit=none&offset=0&max=50
gav et ganske pænt resultat og hvor stednavnene naturligt nok kunne placeres i det samme område i Bundesland: Württemberg.

Mit gæt er herefter at en del af familien Dinger har været fransk-orienteret set i relation til de uoverensstemmelser/stridigheder der har været mellem Tyskland og Frankrig omkring Alsace-Lorraine. De har taget konsekvensen og ændret navn til Erman(n)dinger. Et herligt signal til eftertiden ved brug af lydskriften for den franske udtale af Hermann. Jeg har det samme eksempel fra min egen forskning i navnet Kühlwein, hvor den franskorienterede del af familien dropper "umlaut", hvorved det på fransk udtales på samme måde som på tysk.

OK - Det er da en mulighed du bør have i tankerne ;)

I øvrigt gav google-søgningen et andet interessant link med masser af "Dinger":
http://genforum.genealogy.com/dinger/

God fornøjelse!

Venlig hilsen
Per

Lisbeth W. Johnson

D et lyder som en god idé.Jeg har selv tænkt på andre muligheder med navnet, Men ikke lige opdelingen. Godt tænkt !
Jeg vil kaste mig over idéen   :)       Forresten er FS   mormonernes database , Family Searc   :-\   mvh Lisbeth

Lisbeth W. Johnson

Det er noget svært når det hele er på tysk :-[   jeg har fundet en by? Stadtkreis? der hedder  Emmendingen i Baden Wuttemberg          www.emmendingen.de                   jeg kan se på billederne på siden at byen må være gammel, og så bliver det  spændende.   Mon min Henning perlestikker Kommer fra Emmendingen, og bliver derfor kaldt Emmendinger (Ermandinger)??? Soldater bliver jo ofte opkaldt efter deres hjemby ?
Hvis det er tilfældet kan min Henning jo hedde hvad som helst til efternavn!  :-\
Mvh Lisbeth

Inger Buchard

Efternavnet Ermandinger findes i Tyskland: hvis man søger på www.genealogienetz.de => Metasuche og vælger Ermendinger som søgeord

Oplysningerne på Genealogienetz stammer fra
Beringuier: Die Stammbäume der Mitglieder der Französischen Colonie in Berlin, Berlin 1887

Den kan du låne via bibliotek.dk [eller evt. kun læse på Det Kgl. Bibliotek i København, når den er så gammel som den er]

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Per Kühlwein

#27
Hej Lisbeth

Umiddelbart synes jeg, at der i hvert tilfælde er 3 oplagte muligheder, når vi betragter det udfra ovenstående.

1. Skriv til indsenderen af den gedbase der indeholder de mange "Dinger"-personer ahnen(snabel-a)huschka.org og forklar teorien om den "delte" slægt Dinger fra Elsass-Lorraine og blot det enkle spørgsmål om vedkommende kender til en familiedel med navnet Ermandinger.

2. Skriv et indlæg i medlemmernes mulighed for at trække på "Opslag internationalt". I denne Forumgruppe  har vores medlemskollega Kirsten Thomas tilbudt hjælp i Frankrig. Jeg synes det kunne være interessant at vide om Henning Ermandinger har lært Perlestikkerkunsten i Frankrig og i det hele taget om navnet findes i Frankrig.

3. For at stedfæste Henning Ermandinger både familie- og stedmæssigt så hurtigt som muligt, og dermed undgå de fleste sproglige udfordringer, så mener jeg det vil være en oplagt genvej hvis du kunne finde et dokument med hans våben.

Jeg har i "gedbas" bladret frem til de relevante sider i den bog Inger har fundet frem til og vedhæfter en pdf-fil, så du kan se indholdet her og nu.

mvh,
Per


[vedhæfting slettet af admin]

Per Kühlwein


Et tip til evt. at finde et dokument med segl/våben kunne være Det Kongelige bibiloteks Håndskriftsamling. Der findes en god indgang til denne samling, nemlig:

E. Gigas: Katalog over det store kongelige Biblioteks Haandskrifter vedrørende Norden, særlig Danmark. 4 Bind (1-3,2)

Når man går ind på bibliotek.dk og søger værket, trykker på "+" og nederst i beskrivelsen er der et link "Adgang via internettet". Trykker man der kommer der en oversigt over værket. Her er det interessante for os slægtsforskere "Register over manuskripterne"

Desværre kan jeg ikke aktivere de forskellige links - hvorfor ved jeg ikke?

Men hvorom dette er, så kan du få adgang til værket på Det Kongelige Bibliotek og jeg mener der er gode chancer for, at der findes noget om Henning Ermandinger.

Til Inger Buchard:
Var det ikke en ide at få dette link i funktionsdygtig tilstand tilknyttet DIS-Wiki eller andetsteds på vores side?

Venlig hilsen og go' søndag
Per

Lisbeth W. Johnson

#29
Desværre er det ikke lykkedes for mig at finde noget der kunne være en tråd til Henning Ermandingers aner.   Jeg har prøvet alle alle i dygtige hjælpere`s links og tips flere gange  :-\  men altså uden held.
Selv Det Kgl.Bibl `s side nægter tilsyneladende  at samarbejde med mig .Kan godt se Emil Gigas`s værk,men heller ikke mere!
æv!   dog, på trods af mine begrænsede evner og erfaring har jeg,ved at bruge de gode råd,  fundet frem til at

Hugenotterne i Berlin?  består af
Andreas Ermatinger (glasmaler)  død ml. 1576 og 80, Schaffhausen (Sweitz)~ Magaretha Butterin
sønnen Hans Jacob E. (bøssemager) i Mühlhausen.f 27 juli 1565,og
søn Jacob E.f 4 dec.1643.                                 Her kunne der have været en Henning, ?? ???

På Familysearch har jeg fundet en mulig, anden del af familien? i Schaffhausen
Josua Ermatinger ~Anna Buggin der vies 25 /2 1622  i Burg Lei Sie, og dette par får børn  i perioden fra 1624 - 1644
navne ne er:
Hans Jacob 1622,          Daniel 1624,              Maria 1626,                          Barbara1628,
Daniel 1630,                Josoeba 1632,              Anna 1634,                         Dorothea1635,
Hans Jacob1637,               Abel1640,               Hans Jacob1644.

Desværre ingen Henning her, heller.  ???     Der er jo godt nok nogle gengangere(fejl?) i navnene, men da jeg ikke kan se om nogen af dem dør(og derfor bliver genopkaldt) er det ikke tydeligt om der er smuttet en registrerings smutter!

en sidste er:
Bernhardt Ermantinger der er født ca 1635 og gift i Sweitz ca 1656 med Barbara Schenkel, ham kan jeg ikke få placeret. han kunne nemlig jo osse have en bror Henning!
Henning må være født indenfor perioden 1620-1645 (da jeg ikke tror man ville ansætte en drabant på under 12 år i 1657 )
mvh Lisbeth ???