Prokurist ved højesteret i Kbh. 1715, Hans Henrik Ermandinger ?

(1/8) > >>

Lisbeth W. Johnson [3132]:
Er der mon nogen der ved noget om ham? hvor han stammer fra,fødsel,død hvor,hvornår etc.
Han bliver gift med min tip 4 oldemor i 1715 København. Med stor bøde  (1000 rigsdaler) som straf.
 Jeg har længe undret mig over at deres datter (min tip3 oldemor Charlotte Amalie Ermandinger) tilsyneladende var den sidste på linien.
Nu har jeg så til min store fornøjelse fundet hendes forældre der er: Margrethe Andersdatter Trolle og Hans Henrik Ermandinger. De bor på Købmagergade da alle de tre børn bliver født.
Charlotte Amalie   1717
Cecilie Margrethe 1719
Anders 1721

mvh Lisbeth

Regelsen [391]:
Hej

Et par stikord:

Han er søn af kgl. Perlestikker & Drabant, Henning Ermandinger, fødsel & udd. ukendt,
gift under falsk navn (Petri), død 1742 (P). Hun var af den adelige slægt Trolle. (Oberst Andreas T.)
& Charlotte Amalie Holgersdatter Vind).

tusind tak for tipset. Nu har jeg set ham død, i kirkebogen Petri, for 1742 opsl 116. FEDT!
 Men vielsen i 1715 derinde har jeg ikke kunnet find, da vielser i Petri først starter i 1728?? Hvor ser du dem ,mon ?
Jeg ved at han skulle have kaldt sig: Hans Henrik Henningsen og hende, Margrethe Andersdatter,Disse oplysninger har jeg fra en retsudskrift, der idømte ham de 1000 rigsdaler for ulovlighederne ;o)
Den gamle Trolle var åbenbart godt sur !
Jeg har set perlestikker Henning Ermandinger og fru Cecilia von Rocho ?, men kun set at de fik 2 sønner Claus Eduard og Michael, (ikke nogen Hans Henrik ?)
Der er osse en provst i Kragelund der hedder Carl Ermandinger, desværre er Kirkebøgerne derfra, brændt.
 Det er svært,men spændende,men svært ----

mvh Lisbeth

Regelsen [391]:
Hej Lisbeth

En flig mere:

Han havde i det tydske Cancelli tilsneget sig et Copulationsbrev, & fået den intetanende
Dr. Henrik Dyrkopp ved Sct. Petri kirke til at foretage Ægteforeningen.
[Hans Henrich Henningsen & Margrethe Andersdatter], blev for øvrigt idømt flere bøder!

Logerede på Slotsholmen i Gaarden nr. 112, han ejede Nabogaarden og holdt 2 karle, desuden
førte han hus på Hjortespring ved Herløv.

hej  sikke en masse  fakta, whao!!
 jeg skriver og skriver. :D
Jeg kan se at perlestikker/drabant Henning Ermandinger bliver gift 2 gange.Ved ikke hvad den første hustru hedder? og hvorhenne de får børn? men spekulerer på om "min" Hans Henrik E. kan være barn af dette ægteskab ?  Han er født i 1682.(udfra hans opgivne alder ved sin død)

Jeg har fundet en Nygård seddel der oplyser om skiftet efter Henning Ermandinger.,død 1692,at der var en søn Frederik Kristoffer,der var rejst med vestindien-skibet 1682 fra Danmark,og ikke  siden havde vist sig. Der står at der var mytteri og flere omkom ved den lejlighed.  så,,,,,?

Perlestikkerens 2.ægteskab er med Cecilie von Rocho og de får 2 sønner,dog ikke "min" Hans Henrik!

det bliver spændende ;o)    mvh Lisbeth

Navigering

[0] Besked Indeks

[#] Næste side