Hvad er almene Hospitals kirkebog - København og hvor findes den?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 03 Maj 2013 - 22:10

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej

I KB: 1927 - 1929 Hobro sogn, Onsild Herred, Randers Amt opslag 46 nr. 38 finder man min nu afdøde svigerfar Orla.

Sidste rubrik i kiekebogen står der:
Moderen opholdt sig timånedrsdagen før fødslen hos Kaptajn Bruun, Enghavevej 71 II tv København. Notering tilføjet almen Hospitals kirkebog - København

Jeg er interesseret i at finde denne note, da vi ikke kender hans far. Og vil derfor høre, om nogen ved, hvordan finder man denne Hospitals kirkebog?

vh.
Annette Damgaard Hansen

Eva Morfiadakis

Den finns på AO under Alm. Hospital/De Gamles By.

Eva M
Eva M

Annette Damgaard Hansen

OK tak - tænkte mig ikke om, jeg troede, det var noget med et plejehjem  ;D
vh Annette

Annette Damgaard Hansen

Så fandt jeg Hospitalskirkebogen.

KB 1926 - 1929 Almen Hospital/De Gamles By/Sokkelund, København opslag 133 nr. 244
i sidste spalte står der:

Do af 8 . 10 . 29
A47 150/20
Ti Mdrsdagen Enghavevej 71 II

mon nogen ved hvad (Do af 8 . 10 . 29A47 150/20) står for???

Vh Annette


Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Annette.

Do af 8.10.29 betyder:

Noteret i Henhold til Magistratens Resolution af 8. oktober 1929
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Annette Damgaard Hansen

#5
Mange tak Jens  :) - Hvad mon så A47 150/20 henviser til ???


Lis Holm

Hej Annette,

Se dette link fra Københavns stadsarkiv:

http://www.stadsarkiv.dk/wiki/Forkortelser_i_Fattigv%C3%A6senets_hovedregistrant

A 47 150/20 betyder så: Referatprotokol A (nr.) 57 - journalsag nr 150/lb.nr.20

Så vidt jeg kan læse mig frem til..


vh
Lis Holm 2730 :)

Annette Damgaard Hansen

Hej Lis.

Ok, så blev jeg så klog, og stadigvæk undrer jeg mig, for spørgsmålet er, om det kan fører videre til nye oplysninger eller om det blot er noten i almen hospitals kirkebog, der har fået det nummer.

Det undre mig også hvorfor Orlas mor Elly er ført ind i denne kirkebog, når hun fødte ham i Hobro ???
Der står dog at hun opholdt sig timånedersdagen før fødslen i København, så måske derfor ???

Så vidt jeg kan se er Almindelig hospital - De Gamles By et sted, hvor fattiglemmer blev tilknyttet. Men hun har jo i hvert fald født som ugift og uden lyst til at opgive faderens navn.

Hilsen fra Annette

Lis Holm

 Hej Annette,

Jeg har ikke selv prøvet disse referatprotokoller endnu,  men det var da værd at prøve at se., om  det kunne føre flere oplysninger med sig.

Forsørgelsespligten tilhørte den kommune, hvor moderen opholdt sig på 10 mdrs. dagen for barnets
fødsel - altså her Københavns Kommune (Enghavevej).

På et tidspunkt blev mange børn, født udenfor ægteskab opført i Alm. hospitals kirkebog iflg. en eller anden bestemmelse hos Københavns Magistrat.- Prøv at se den omtalte og siderne før og efter- 
der står det samme notat : , at indførslerne er foretaget iflg. Københavns Magistrat.

vh
Lis Holm 2730 :)

Inger Toudal


Fra http://www.marvede.dk/naf/boern-udenfor-aegteskab.pdf:

Børn, der var forsørgelsesberettigede i København, kan efter 1891
findes i kirkebogen for sogn 74 - De Gamles By (tidligere Almindelig Hospital).


Det var vel nemmere for kommunen at holde styr på, end hvis barnet blev indført i kirkebogen for et af de mange sogne i København, alt efter hvor moderen havde haft fast bopæl på 10-månedersdagen.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Hej Lis og Inger.

Tak for jeres hjælp, det bekræfter, den tanke jeg havde om det.

Vh Annette