Store bogstaver ?

Startet af Anne Mortensen , 03 Jun 2013 - 11:44

Forrige emne - Næste emne

Anne Mortensen

Der er flere der nu skriver med store bogstaver i emnelinien.

Dette burde være unødvendigt og er tidligere blevet kommenteret - det betyder at man råber og det skulle vel ikke være nødvendigt.

Hvordan andre har det ?
Jeg undlader at læse lindlæg hvor der bliver råbt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Arne Feldborg

Jeg er enig med Anne.

Det er ikke pænt og, hvad værre er, det er ikke så letlæseligt.

PS. Skulle måske have været i gruppen "Om brug af DIS-Forum"
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Marie Holck

Fuldstændig enig, Anne og Arne - jeg læser heller ikke indlæg, hvor der råbes. Det er en uskik!

Birthe Nielsen

Helt enig med Anne og Arne.

Det er utroligt, at man ikke sætter sig ind i "Om brug af Forum" inden man skriver sit første indlæg.

Christian Konstmann Autzen

Helt enig - i de tidligste edb-tider blev alt printet ud med store bogstaver, og var ikke til at læse.

Vi er i det daglige trænet i at læse tekst, hvor den almindelige retskrivning er benyttet - med store og små bogstaver samt tegnsætning; vel nærmest at sammenligne vore øjne med en computer, som registrerer ting på en helt bestemt måde, og følges dette ikke, så har vi umiddelbart problemet med at læse teksten.

Problemet er, at der er mange slægtsforskere, som har det lidt svært med det skriftlige - og derfor helt sikkert utilsigtet kommer til at skrive alt med små bogstaver.

Her kunne disse jo hjælpe sig selv helt utroligt ved at købe dansk retskrivningsordbog og læse grammatikken "en gang mere"; her så specielt afsnittet om store og små bogstaver, men selvfølgelig også afsnittet om komma sætning.

Noget helt andet er så dem, som udmærket kender grammatikken, men som mener at deres indlæg bliver bedre set, hvis de skriver alt med stort - og det er absolut en uskik af de grove  :(

Hvad gør man så - ja, man kan jo undlade at læse disse indlæg med blot store bogstaver i emnefeltet ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mogens Pagh

Jeg er ligeledes helt enig med Anne og Arne.

Endvidere er jeg enig med Arne i, at indlægget nok
skulle have stået i gruppen "Om brug af DIS-Forum",
men jeg har valgt at lade det blive stående her, hvor
der er større chance for, at de "formastelige" ser det.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Moderator

Bo Juhl Pedersen

En meget enkelt løsning på problemet, som jeg selv benytter:

  $titel = ucwords(strtolower($_POST['titel']));

Jeres php-programmører vil sikkert forstå det.

I øvrigt helt enig.

Arne Feldborg

#7
Citat fra: Bo Juhl Pedersen Dato 03 Jun 2013 - 13:04
$titel = ucwords(strtolower($_POST['titel']));
Jeg forstår udmærket hvad du mener. Men helt så enkelt er det nu ikke, det vil jo give alle ord stort begyndelsesbogstav. Og det vil heller ikke altid virke korrekt hvis første bogstav er en umlaut.

En anden lignede metode ville være "ucfirst(strtolower()) " men det vil jo feks. fjerne det store begyndelsesbogstav i alle person og stednavne.

Der findes ikke nogen nem måde til at gøre det maskinelt.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Store bogstaver - ikke at jeg bruger dem i emne titler - men det hænder at jeg bruger nogle enkelte ord i det jeg skriver med store bogstaver

I mit tilfælde betyder det ikke at jeg råber - men at jeg sætter tryk på disse enkelte ord. 

Er det med de store bogstaver som råben universalt - eller er det udelukkende dansk ?

Jeg er helt uvidende om den slags computer konventioner

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

Arne Feldborg

#9
Ja, jeg mener det er helt generelt, at overdreven brug af store bogstaver opfattes som råben. Sådan har det ihvertfald været på usenet i 35 år og sådan var det også på gode gamle  Fidonet.
Se også.
http://www.usenet.dk/?side=netikette
http://www.usenet.dk/?side=larm

Men min pointe er nu egentlig mere, at det forringer læsbarheden. Og det er vel ikke det folk ønsker, når de skriver en overskrift.

I bund og grund handler det vel bare om at følge de helt almindelige regler for brug af store og små bogstaver. Der er jo en grund til at de er som de er.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Thestrup-Bjørn

I det gamle DIS-Forum var engang nogle regler om, hvordan man skriver i emne-linien.

Så vidt jeg husker, var det anført, at efternavne skulle stå først og skulle skrives med store bogstaver.

Eks.

SØRENSEN, Hans, født  18xx i X-købing


Ville gerne have henvist til denne gamle regel, men kunne ikke finde den.

-----------------

I øvrigt synes jeg heller ikke om store bogstaver i emne-linien.
Ikke fordi jeg synes, at folk ligefrem råber, men fordi det ikke er særlig læsbart.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



- enig med alle i denne tråd og med den sidebemærkning, at jeg finder det fjantet og aparte konsekvent at skive folks navne med små bogstaver. Det ses ikke så sjældent.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karen Thyssen

Hej

Jeg kan ikke vide,hvorfor andre skriver overskriften med store bogstaver... jeg gør det  ikke for at støde nogen,eller sætte mig selv i første række ......jeg skriver  nemlig altid overskrifter med  store bogstaver!.......man kan hurtigt komme galt af sted........og farver elsker jeg også...håber det er o.k.

Venlig hilsen

Karen Thyssen

Anne Marie Holck

Citat fra: Karen Thyssen Dato 03 Jun 2013 - 17:14
Hej

Jeg kan ikke vide,hvorfor andre skriver overskriften med store bogstaver... jeg gør det  ikke for at støde nogen,eller sætte mig selv i første række ......jeg skriver  nemlig altid overskrifter med  store bogstaver!.......man kan hurtigt komme galt af sted........og farver elsker jeg også...håber det er o.k.

Venlig hilsen

Karen Thyssen

Nej, det er det ikke! Det er frygteligt irriterende og en uskik, som nævnt!

Karen Thyssen

Hej

Er det både en uskik med store bogstaver i overskrifter ..og farver i alm tekst

Jeg kan godt se der er en menig med at skrive overskriften med alm.bogstaver.....den er på plads!!!

Men farver?

V.H.

Karen Thyssen




Mogens Pagh

Hej Karen.

Der er i skrivesystemet mulighed for at fremhæve dele af
meddelelsen ved at bruge fed skrift, kursiv skrift,
understregninger eller kombination af to eller alle tre
muligheder.

Dette burde være nok til at synliggøre et eller flere ord.

Visse af de anvendte farver kan være svære at se og er derfor
uhensigtsmæssige og unødvendige.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Karen Thyssen

Hej Mogens

Tak for dit indslag,som belyser det på en meget fin måde.

Jeg må indrømme ,at jeg blev lidt "paf",da jeg læste hele tråden.
Mine overskrifter vil nu (selvfølgelig) blive med normal bogstavstørrelse!

Venlig hilsen

Karen Thyssen

Verner Bentsen

Hej. Jeg er også enig.

Her er en lille vejledning i brugen af store og små bogstaver.

http://www.bedredansk.dk/rettenoeglen/stavefejl/store-eller-smaa-bogstaver

Endvidere er overdreven brug af smileys heller ikke særlig kønt at se på.

mvh Verner

Karen Thyssen

Hej

Jeg interesserer mig meget for slægtsforskning,og synes ,at Slægt & Data er et fremragende medie,som har hjulpet mig flere gange i den korte tid ,jeg har været medlem...søde tilkendegivelser,hvor man får en feel-good fornemmelse.

Der skal være regler for, at alt kan glide let og elegant.

Når man har et problem er man tændt og ivrig for at få det løst,og så tænker man (måske) mindre på om grammatikken ,store bogstaver ol skulle være tip top i orden.Jeg føler, jeg kender grammatikken ret godt,så den vil jeg lade ligge !.Men det er da klart ,at næste gang,jeg skriver et indlæg,vil jeg sandelig tænke meget over, om det nu er tilfredstillende og ikke stødende for nogen.

Jeg bryder mig heller ikke om små glade ikon-ansigter,og de gange jeg har fået dem i mit indlæg,har jeg trykket på noget,der har udløst et sådan ansigt,uden jeg (stadig) ved hvordan.

Farverne har jeg brugt (som hovedregel) ,når det skulle være lettere for andre hurtigt at finde frem til det væsentlige!

Egentlig forstår jeg slet ikke dette indslag!...det handler jo blot om hjælpe og få hjælp..

Venlig hilsen

Karen Thyssen


Henry Madsen

 :'( SORRY - Tanketorsk fra min side; men skal vi ikke bare koncentrere os om slægtsforskning og ikke dansk grammatik og pc-programmering.

Henry

Karen Thyssen

Jo,det er derfor jeg blev meldte mig ind i Slægt & Data.....!så den er jeg helt med på!

V.H.

Karen Thyssen

Kristensen

Herregud da...

Der er godt nok mange STORE problemer i verden.. ::) ::) ::)
jhk

Arne Feldborg

#22
Citat fra: Karen Thyssen Dato 03 Jun 2013 - 20:05
godt,så den vil jeg lade ligge !.Men det er da klart ,at næste gang,jeg skriver et indlæg,vil jeg sandelig tænke meget over, om det nu er tilfredstillende og ikke stødende for nogen.
Jeg tror du har misforstået det lidt.

Det handler ikke om at støde eller ikke støde nogen. Det handler om at skrive sine indlæg på en måde så andre får lyst til at læse dem og får lyst til at svare.

PS.
Dine utilsigtede smileys kan feks. skyldes at du har sat 3 ? efter hinanden (og det er der jo faktisk heller ingen grund til). Iøvrigt kan du under "Øvrige funktioner" helt fravælge smileys for et indlæg.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bettina Bendix Andresen

Jeg kender godt til web-etiketten med, at hvis man skriver med store bogstaver anses det for (uhøfligt) råberi.
Men jeg synes det virker betydeligt mere overskueligt, når der i emnelinien skrives personnavnet eller byen, eller gården eller hvad folk nu efterlyser med store bogstaver. Jeg kan meget nemmere se præcist, hvad der søges.

Venlig hilsen
Bettina B. Andresen

Tine Susanne Olsen

hej Karen.
du skriver at du er medlem af Slægt ogData, du står som bruger ikke  som medlem.
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Birgit jakobsen

Jeg  troede  det her var en forening der hjalp folk og en et forum hvor man nedgør dem der ikke er nogen ørn til grammatik og stavning vi er jo ikke studenter alle men har en stor interesse i slægten og ja jeg ved godt der  mangler komma og punktum v.h. birgit jakobsen

Ingelise Jegbjerg

#26
Hej alle mere eller mindre irriterede brugere og medlemmer af Slægt & Data!
Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at deltage i denne debat - og ej heller i den foregående om overskriftens indhold, men gør det så alligevel.

Kunne vi ikke være lidt mere tolerante overfor hinanden? Jeg er sikker på, at de allerfleste forsøger at gøre tingene så godt som muligt, og når jeg ser på de forskellige indlæg, får de fleste hjælp af de mange dygtige og flinke mennesker, der sidder rundt omkring, uanset overskriften kun består af store bogstaver eller måske kun er en eftersøgning på "min bedstefar".

Jeg må erklære mig enig med Jørgen Hedegaard Kristensen - lad os ikke gøre en myg til en elefant.
Med venlig hilsen og en god sommer til alle
Ingelise

Jette Nielsen


Jeg er helt enig med Ingelise Jegbjerg.
Selvom det handler om STORE bogstaver,synes jeg,det her hører hjemme i småtingsafdelingen.

Hvis der er regler der ikke bliver overholdt,må det være en opgave for moderator.

Med Venlig Hilsen
Jette Nielsen

Anne Mortensen

Hvis der er regler der ikke bliver overholdt,må det være en opgave for moderator.

Ja enig og

Mogens Pagh
Global Moderator

har svaret 2 gange i dette indlæg.

Takker for alle svar - især de der har forstået mit indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770