obduktion år 1672

Startet af Andreas Karlsson, 10 Jun 2013 - 09:13

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej Danmark!
Jag läser ett rättegångsprotokoll från Tönnersjö härad i Halland år 1672. En man har i dryckenskap fallit av sin vagn på hemväg från Halmstad. En vecka senare avled han. Efter fallet hade han kraftigt nedsatt talförmåga och var allmänt orkeslös.
Efter att han avlidit uppstod frågan om han hade fallit av vagnen, eller om hans ressällskap hade knuffat och slagit honom, så att han fallit mot den steniga och frusna marken. Som brukligt fick några betrodda bönder inspektera kroppen, och de hittade ett sår vid höger öra, något som stämde med fallet. Några andra skador syntes dock inte.
Då olyckan skedde mitt i vintern kunde kroppen inte begravas utan stod i kyrkans vapenhus i 18 veckor. Under tiden beslutade man sig för att tillkalla en tysk bardskär från Halmstad. Han gjorde en obduktion! Så här lyder hans rapport:

"Jag öppnade hans huvudskalle på den vänstra sidan. Där fanns emellan huvudskallen och hjärnan levrat blod, så stort som en halv hand. Detta var friskt blod. Därefter öppnade jag huvudskallen på den högra sidan, där såret var. Emellan huvudskallen och hjärnan fanns inget blod, utan allenast skadan på den högra sidan som han hade bekommit i sitt levande liv. Huvudskallen, där såret var, befanns vara hel och intet bräck fanns.
    Jag kan icke egentligen veta om det levrade blodet kan förklaras utav ett fall eller ett slag. Däremot var skadan i sig stor."


Bardskären fick därefter en mycket relevant fråga. Kunde det levrade blodet som fanns skallbenet vid det vänstra örat, ha uppkommit genom den stöt/slag som han hade fått vid det högra örat? Fältskären svarade "På den sida som man bekommer slaget, där bliver gärna blodet stående". Detta tolkades då som att bonden både blivit slagen av vagnen och sedan fått en skada när han föll mot marken.
Jag hade några frågor kring detta:

1. Det måste väl vara tämligen unikt att man år 1672 gör en så här avancerad medicinsk utredning på en bonde som fallit av en vagn? Har själv läst 1000-tals sidor domboksmaterial från 1600-talet, men aldrig stött på något liknande. Finns här någon som har stött på något liknande rättsfall där man obducerar? Jag har bara sett att man gjort visuella besiktningar av sår och svullnader etc.
2. Slutligen, känner ni till var man kan hitta bilder eller illustrationer som föreställer ålderdomliga obduktioner, operationer eller liknande?

Med de bästa hälsningar,
Andreas Karlsson

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Andreas

Spændende!

Så vidt jeg kan læse mig til var den første obduktion i Tjekkiet i år 1600, og det samme for andre lande, så obduktioner har stadig været i sin ganske ungdom i 1672.

Se her for billeder, måske kan det hjælpe:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Paintings_of_autopsies
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Autopsies_in_art

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Andreas Karlsson

Hej Mikkel,
Tack för kommentar och länkar.
Jag har även skrivit till Uppsala Universitet, som har en avdelning för medicinhistoria, så får vi se om de har några ytterligare uppgifter om äldre obduktioner.
många hälsningar,
Andreas

Jacob Hejmdal Gren

Hej Andreas,

Det var da et spændende fund, du har gjort! Jeg er ikke selv stødt på noget lignende, så jeg kan ikke kommentere på den del.

Men jeg vil gerne nævne, at det ikke er sikkert, at bartskæreren havde ret.
Ved hovedtraumer findes det man kalder coup og contrecoup læsioner, se dette link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coup_contrecoup_injury
Ovennævnte begreb benyttes mest om egentlige blødninger i selve hjernen. Blødningen i 1672 var en blødning mellem knoglen og hjernen, som jeg forstår det - enten et subduralt eller et epiduralt hæmatom. Disse behøver tilsvarende heller ikke opstå på samme side som slaget.

At bonden mistede talens brug stemmer godt overens med, at de fleste mennerskers sprogcentre sidder i venstre side af hjernen.

VH Jacob