Christiane Trautner Korsør 1700 tallet

Startet af Birthe Hollingbery, 24 Jun 2013 - 13:00

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hollingbery

Kære slægtsforskere.

Min ane Christiane Trautner har hverken fødselsdag eller dødsdag.

Hun bliver trolovet med Hendrich Erichsen d. 1. december 1762. KB Skt Povl, Korsør 1753 - 1833 opslag 215.

De får et par børn, der begge dør som små. Hendrich Erichsen dør 1768, og der optages skifte d. 15. juni 1768. Korsør byfoged skifteregistrering 1768 - 1772 opslag 3-4. Da er Christiane højgravid og føder 3 uger senere en datter.

Hendes mor Ellen Marie Trautner, enke efter afgange soldat Christoffer Trautner dør dec 1769, og der optages skifte, Korsør byfoged skifteregistrering 1768 - 1772 opslag 94.

Christiane er aktør i begge skifter.

I Oeders Efterretninger 1771 findes hun som enke efter Henrich Erichsen. Hendes alder angives som 30 år.

Derefter forsvinder hun for mig.

Hendes far Christoffer Trautner er død feb 1755.

Jeg har fundet forældrenes mulige vielse i8. aug 1734 i Slagelse Skt Mikkel KB 1640 - 1815 opsl 128.

Men jeg har ikke kunnet finde Christianes  dåb eller begravelse hverken i Slagelse, Korsør, Vordingborg eller Næstved. Disse byer er valgt pga faderens erhverv som soldat, og selvfølgelig kan han være flyttet rundt alle mulige andre steder. Men hvor?

Jeg håber en eller anden derude har en ide til at løse gåden.

Venlig hilsen

Birthe


Anna N Rasmussen

Hej Birthe,

Et bud på Christiane ved FT-1787:  Hun er i så fald fortsat i Korsør:

Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer, Kirkestrædet 120, , FT-1787, C6788
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Jørg.Rante   44    Gift   leieboende   Færgeløbs Matros   
Giertrud Olsdatter   42    Gift   hans Kone      
Jacob Pedersen   18    Ugift   hendes Søn af 1.Ægteskab   Confardi Matros   
Peder Hansen   11    Ugift   deres Søn      
Jens   9    Ugift   deres Søn      
Terkild   5    Ugift   deres Søn      
Carl   3    Ugift   deres Søn      
Christiane Henr:   48    Enke   logerende      
Kirsten Munches   61    Enke   logerende   


Med venlig hilsen
Anna   
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Birthe Hollingbery

Hej Anna

Tak for dit svar.

Jeg har selv haft fat i denne folketælling, men jeg har været lidt i tvivl, om Henrichs ikke betyder Henrichsdatter.

Jeg fandt en begravelse i Korsør, jeg i lang tid troede var hendes, men så så jeg, at der stod Henrichsdatter, og det kunne så ikke være hende.

Nu kigger jeg en gang mere.

Venlig hilsen
Birthe

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Hmm, hun er meget vanskelig!

Men et bud på Christiane ved FT-1801 – stadig i Korsør:

Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer Kiøbstæd, Mølleberggaden 184, 215, FT-1801, b6470
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christiane Christophersdatter   62    Enke   Huusmoder   Fattiglem   

Jeg tror ikke du skal hænge dig så meget i efternavnet. Efternavne var ret "løse" dengang, og fungerede mest som tilnavne, for at kunne skelne folk. Især kvinder kunne derfor hedde snart det ene og snart det andet, fordi de blev omtalt efter de mænd som de "tilhørte", dvs. fædre og ægtemænd. Din Christiane vil dermed fint både kunne kaldes Trautner og Christophersdatter efter sin far, og Henrichs og Henrichsdatter efter sin mand – hun var jo Henrichs' (hustru), og det blev ind imellem til "datter", selvom det jo ikke er logik.

Hvor i kirkebogen findes den afdøde Christiane Henrichsdatter, som du har fundet?

FT-1787 har i Korsør en skrædder Joh.Heinr. Troutner, født ca. 1738. Han må vel næsten være hendes bror? Jeg kan ikke lokalisere hans dåb, men måske kan han bruges til at arbejde sig ind på Christiane. Det må så være hans sønner, dvs Christianes nevøer, de to skræddere ved FT-1801 som fejlagtigt er indtastet Froutner: Christopher (født ca 1760) og Peter (født ca 1769). Skrædderen Christopher Trautner dør 1809 i Korsør (skifte på opslag 330).

Hmm, jeg synes det er en svær opgave, denne her. 

Forældrenes vielse 1734 i Slagelse Skt.Mikkels ser OK ud. Så at Christiane er født 1734-40 kan vi nok godt gå ud fra.

Der er en Johanne Maria døbt i maj 1736 i Slagelse Skt.Peders, med fader Christopher Troutner (KB 1718-1772, opslag 35, ø.tv.).  Hun må helt sikkert være en søster. To år senere, marts 1738, får en anden rytter Christopher døbt datteren Dorthe Kirstine (opslag 38, ca midt), men jeg er usikker på hans efternavn; FS får det til Bakke.

Jeg har ledt efter Christianes konfirmation i både Slagelse og Korsør, men forgæves. Den må ellers ligge nogenlunde samtidig med at faderen Christopher Trautner dør 1755, og vi ved helt sikkert at han boede i Korsør ved sin død (opslag 131 (nb, og samtidig er en datter død)).

Så vi står med et hul i familiens færden mellem søsterens fødsel i Slagelse 1736 og faderens død i Korsør 1755.

Nu har vi begge ledt efter dåben i Slagelse og Korsør, og du har endvidere kigget i Vordingborg og Næstved.

Nyborg kan også være en mulighed. Og desuden Skælskør, som vist endda ikke er indtastet i FS – og det er vel især de byer som ikke findes på FS, som er værd at undersøge.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Regelsen

Hej

Johanne Marie Trautner

Karen Marie Trautner

Skrædder Mogens Johansen Trautner (Korsør)

Relevante navne?

Venlig hilsen
regelsen

Birthe Hollingbery

Hej Anna

Som du siger, den er svær! Den formodede søster født i Slagelse havde jeg; men jeg ville ikke forvirre fokus ved at bringe hende ind. Du har helt ret i, at skrædder Johan Henrich Trautner er hendes bror - det fremgår tydeligt af de to skifter, jeg refererede til i mit første indlæg. De nævnte Troutner fra FT 1801 må være hans børn; dem har jeg endnu ikke studeret nærmere, men en Peder Trautner /eller Troutner var fadder ved Christianes barnebarns dåb.

Du har ret i, at efternavne er en usikker størrelse på det tidspunkt. Jeg må se nærmere på den Christiane Christophersdatter i FT 1801, du henviser til.

Hej Regelsen,

De nævnte personer er helt sikkert familiemedlemmer; hvor har du fundet dem? Navnene Johanne Marie går igen i slægten, og det er jo navnet på den ældste søster ( som jeg formoder, er den datter der døde samtidig med Christopher Tr).

Mange tak for jeres indsats. Jeg vender tilbage.

Venlig hilsen

Birthe

Regelsen

#6
Hej Birthe

En Johanne Marie Trautner er gift med sognepræst Hans Peter Thjellesen, som får en datter
Caroline Marie Thjellesen, * 17.04.1798 i Ærøskøbing, ~ 07.12.1839 i Kbh (Garn) med en GREVE!, dog opløst 1855. Han gift 2. med Auguste Henriette Pauline Daue, * 02.04.1818 i Rendsborg.

Skrædder Mogens Johansen Trautner (1804-91)


Karen Marie Trautner er gift med skrædermester Ole Bonnesen, de har en søn: Isaac Jacobi Bonnesen, der dør 1835 i Island.

NB. OB & Karen har også en datter - Karen Kirstine Bonnesen, * 01.02.1789 i Kbh. (Nic), død 1875
(Hellig), gift Schmidt, søn S.C.S.

PS.  Mogens Johansen Trautner, søn = Nikolaj, * 09.08.1843 i Sorø, garvermester - endte som R.
26.05.1892, gift med Ane Marie Cathrine Fobian (Adler) [Slægt i USA].

2 x PS, Mogens, søn - Theodor Martinus Trautner, * 27.07.1838 iSorø; læge.

Trautner er jo også en Præste/læge-fam.
Venlig hilsen
regelsen

Birthe Hollingbery

Hej Anna.

Jeg lovede at komme tilbage med begravelsen på den Christiane, som jeg har afvist, selv om alderen passer. Det er KB 1753 - 1833 Korsør Skt Povl opslag 156, højre spalte år 1792 - ingen dato angivet.

Jeg synes, det er påfaldende, at hendes slægtsskab ikke er angivet, som det ellers sker i den KB, og så synes jeg, der står Henriksdr.

Det er ikke den mest læselige KB, slet ikke, når det gælder begravelserne.

Regelsen. Det er fine oplysninger, du kommer med, som jeg vil gemme til senere. Jeg har set, at familien flytter til Sorø på et tidspunkt, og hvad der videre sker, ved jeg ikke. Men der er vist ikke tvivl om, at de stammer fra Tyskland og kom hertil som soldater.

Venlig hilsen
Birthe


Anna N Rasmussen

Hej igen,

Hun er da som sunket i jorden! Nu har jeg støttet mig lidt til broderen Johan Heinrich, men hans dåb kan jeg heller ikke finde.

Til gengæld har jeg fundet to døde Trautner-børn ved navn Christiana og Johan, i Slagelse (Skt.Peders 1718-72, opslag 88). Begge døde i 1734, henholdsvis 8 og 3 år gamle, og desuden Christopher Trautners første hustru Maria. Har du dem?  Så det passer jo fint med, at han bliver gift igen, med Ellen Marie, senere dette år.

Begravelsesopslaget fra Korsør er jeg lige så usikker på som du selv er.  Jo, jeg kender alt til, fra min egen Korsør-forskning, hvor irriterende det er, at den kirkebog er aldeles skrækkelig at tyde.

Måske kan Christopher Trautner som rytter findes i nogle militære arkiver, og familiens færden spores ad den vej?

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Birthe Hollingbery

Hej Anna.

Selvom du ikke har fundet Christianes fødsel og død, skal jeg love for, at du har fundet guldkorn!

Jeg havde slet ikke tænkt på, at Christopher Trautner kunne have været gift før og derfor haft ældre børn.

Derimod har jeg set efter, om min Christiane giftede sig igen efter Henrich Erichsens død, hun var jo ganske ung; men jeg har ikke fundet hende gift i Korsør. Jeg har også ledt efter fødsler i Nyborg og Skælskør, som du foreslog; og selvom der er mange ryttere, der får døbt børn i Skælskør, kan jeg ikke finde nogen reference til Christopher Trautner.

Så jeg må lede videre - som du selv har bemærket, er FS ikke til megen hjælp her.

Venlig hilsen

Birthe