Brug af kort

Startet af Sofie K. Hansen, 25 Jun 2013 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Sofie K. Hansen

Hej.

Kan nogen fortælle mig, hvilke oplysninger kort (nye/gamle) og matrikelkort kan give mig af oplysninger om mine aner? Jeg har tænkt mig at udforske de gamle kort nøjere, men jeg er nysgerrig efter jeres erfaringer og hvilke informationer jeg især skal lægge mærke til.

Venligste hilsner
Sofie

Jørn Christiansen

Hej Sofie

Det er en skam du ikke er medlem af DIS, for der var en særdeles inspirerende artikel i det seneste medlemsblad. Du kan dog downloade en bog her af samme forfatter http://www.topograf.dk/2-korthistorie.html
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Sofie K. Hansen

Hej Jørn.

Mange tak for linket til bogen.

John Thomsen

Citat fra: Jørn Christiansen
Det er en skam du ikke er medlem af DIS

Det er en større skam, at DIS stadig er så lukket. Det er med til at splitte i stedet for at samle.

Tine Susanne Olsen

hej John Thomsen.
hvad mener du med at det er en skam at Dis-Danmark er så lukket ???
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

John Thomsen

Debatten om manglende åbenhed hører hjemme i gruppen Foreningsforhold, men gruppen Foreningsforhold er – som så meget andet – lukket område for ikke-medlemmer. Det i sig selv skriger til himlen.

Tilbage til denne tråd:

Logisk kan man sige, at da John+Sofie har et større omfang end Sofie, så er det en større skam at DIS ikke har lagt medlemsbladet frit ud til begge end at Sofie er medlem af DIS.

Ovenstående logiske argument kan udvides:

Da Sofie er en ægte delmængde af en meget større gruppe af interesserede, der ønsker at benytte landkort til slægtsforskning, så er det en meget større skam at DIS ikke har lagt medlemsbladet frit ud til alle end at Sofie er medlem af DIS.

Q.E.D.

Tine Susanne Olsen

#6
øhhh mener du at det hele skal være frit og at vi skal være almindelige bruger allesammen ingen medlemmer??
nu skriver du at foreningsfohold er et lukket område kun for medlemmer  det er vel logisk at det er lukket for ikke medlemmer , vi må el have nogen ting som er "vores område ikk ellers er det jo ikke  rimeligt at ære betalende medlem ,hvis du havde de samme fordele som mig hvorfor skal jeg så betale for at du får del i goder??
det koster 55 øre om dagen at være medlem af Dis-Danmark
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

John Thomsen

Citat fra: Tine Susanne Olsen
mener du at det hele skal være frit og at vi skal være almindelige bruger allesammen ingen medlemmer?

Jeg mener, at DIS bør arbejde for at nedbringe forskellen mellem "gæst", "bruger" og "medlem" så meget som muligt.

Eksempelvis bør referater efter min mening lægges ud så alle, dvs "gæster", "brugere" og "medlemmer" kan læse dem. Som det er nu, så har kun "medlemmer" adgang til at læse referater.

Et andet eksempel er gruppen Foreningsforhold. Den kunne være læse- og skrivebeskyttet for "gæster", "brugere" kunne have læserettigheder, men ikke skriverettigheder, mens "medlemmer" kan have både læse- og skriverettigheder.

Citat fra: Tine Susanne Olsen
nu skriver du at foreningsfohold er et lukket område kun for medlemmer  det er vel logisk at det er lukket for ikke medlemmer

Indenfor det mønster, som DIS driver sin virksomhed, så har du ret i, at det er logisk.

Citat fra: Tine Susanne Olsen
vi må el have nogen ting som er "vores område ikk ellers er det jo ikke  rimeligt at ære betalende medlem ,hvis du havde de samme fordele som mig hvorfor skal jeg så betale for at du får del i goder?

Min vurdering er, at udgifter til drift af hjemmesider er forsvindende lille i forhold til foreningens indtægter og at økonomi derfor er en uinteressant størrelse, der ikke bør give anledning til misundelse.

Udregning:

DIS indtægt: 8.000 medlemmer x 200 kr/medlem/år = 1.600.000 kr/år
Web udgift: 12 mdr/år x 1.000 kr/md = 12.000 kr/år

Slutning:

Omkring 1% af indtægterne går til web. Hvert medlem betaler altså 2 kr til web om året, mens en bruger slipper med 0 kr.

Citat fra: Tine Susanne Olsen
det koster 55 øre om dagen at være medlem af Dis-Danmark

Rigtigt, 200 kr delt med 365 giver 55 øre, og det er fint at der findes en mulighed for et udvidet medlemskab af DIS til medlemmer med behov herfor.

Jeg savner en mulighed for at betale 20-50 kroner for et almindeligt/online medlemskab af DIS uden adgang til goder, som jeg ingen brug har for.

Tine Susanne Olsen

hvad glæde har du af at læse referater og foreningsforhold, hvad kan du bruge de oplysninger til.

hvor mange foreninger kan du bruge gratis,

de 20.-50kr som du gerne vil betale for et medlemsskab hvad skulle du så have for dem,
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

John Thomsen

Citat fra: Tine Susanne Olsen
hvad glæde har du af at læse referater og foreningsforhold, hvad kan du bruge de oplysninger til.

Referater er gode til at skabe sig et overblik. Jeg kan varmt anbefale at læse referater.

Udviklingen af Kildeportalen er gået i stå. Jeg kunne godt tænke mig at vide i hvilket omfang DIS er kommet sig over chokket og har en plan for fremtiden for Kildeportalen. Ved at skimme referater og gruppen Foreningsforhold, så kunne jeg måske blive klogere på om DIS formår at samle og drive Kildeportalen og slægtsforskningen i Danmark videre eller om slægtsforskningen i Danmark er på vej til at blive domineret af kommercielle løsninger.

Citat fra: Tine Susanne Olsen
hvor mange foreninger kan du bruge gratis,

Hvad angår foreninger, hvor folk mødes fysisk og skal betale leje og investere i nyt grej, så er det almindeligt, at der er et medlemsgebyr på nogle hundrede kroner om året. Det er et meget udbredt fænomen her i Danmark og der findes næppe ret mange danskere, som ikke kender til det.

Hvad angår fællesskaber på nettet, så er det almindeligt, at medlemskab er gratis, idet arbejdet ofte udføres af frivillige og udgifter til IT er lave. Med hensyn til IT-udgifterne, så er det almindeligt at finde nogle få sponsorer. Med hjælp fra sponsorer og ildsjæle, så kører det rundt økonomisk og medlemskab er gratis og hjemmesiden er tilmed uden reklamer bortset fra en enkelt side, hvor sponsorerne er nævnt.

Citat fra: Tine Susanne Olsen
de 20.-50kr som du gerne vil betale for et medlemsskab hvad skulle du så have for dem,

Medlemmer, der betaler et lavt grundbeløb, f.eks. 20 kr, bør have læse- og skriverettigheder til alle grupper med undtagelse af specialgrupper, hvor de ikke har noget at gøre. Der bør f.eks. ikke være generel adgang til en gruppe for moderatorer.

Ud over samme adgang til hjemmesiden som ethvert andet medlem, så skal betalende medlemmer selvfølgelig også have mulighed for at komme med forslag, have stemmeret og mulighed for at stille op til poster.

Medlemmer, der betaler mere end grundbeløbet, bør have flere rettigheder. Et medlem, der betaler f.eks. 50 kr, bør have adgang til diverse betalingsdatabaser.

Jeg forstår ikke hvad nuværende medlemmer, som betaler 200 kr, får for deres penge. Adgangen til billeder og DDD betales over skatten og begge ligger i øvrigt udenfor DIS. DIS synes ikke at have udgiftstunge poster, der gør det rimeligt at opkræve 200 kr for medlemskab.

Arne Feldborg

Citat fra: John Thomsen Dato 01 Jul 2013 - 23:45
DIS indtægt: 8.000 medlemmer x 200 kr/medlem/år = 1.600.000 kr/år
Web udgift: 12 mdr/år x 1.000 kr/md = 12.000 kr/år
Slutning:
Omkring 1% af indtægterne går til web. Hvert medlem betaler altså 2 kr til web om året, mens en bruger slipper med 0 kr.
Nu handler tråden her jo om brug af matrikelkort, så derfor bare lige ganske kort: Du har ret i, at det er en lille del af DIS-Danmarks indtægter der går til drift af hjemmesiden, måske også for lille en del. Men det tal du nævner dér forslår dog ingen steder til opsætning, drift og vedligehold af DIS-Danmarks forskellige hjemmesider, og de servere vi råder over.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/