Oplysninger om Skomagersvend Reimer Nissen.

Startet af Jørgen Chr., 17 Jul 2013 - 14:26

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej.

Jeg kan ikke finde, hvornår og hvor Skomagersvend Reimer Nissen blev født og som følge deraf ikke, hvad hans forældre hed.  Derfor beder jeg her om jeres hjælp.

Det, jeg ved, er, at han i DDD's FT-1834 for Thisted, Nykøbing Mors er 43 år og ugift.  Han blev gift 08.05.1840 i Thisted, Nykøbing Mors, AO's opslag 88 nr. 3, til Bolette Kirstine Jacobsen.  Reimer var Bolette's tredje mand og, han døde 19.01.1845 i Thisted, Nykøbing Mors, AO's opslag 113 nr. 1.

For mig er det en svær opgave, så jeg håber, at én af jer derude er dygtigere end jeg.

De venligste hilsener.

Jørgen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Jørgen

Ikke at jeg er dygtigere end dig - men når jeg ser navnene Reimer og Nissen, så kommer jeg til at tænke på at han må være en tilløber til Nykøbing Mors

En skomagersvend der har været på valsen og slået sig ned. Men det har du nok også selv været inde på.

Men med hans navn er chancerne får at han er fra Norge ret store da Reimer er et almindeligt norsk navn.

Muligheden er også  til stede at han er Sønderjydsk da de har mange med Nissen - andetsteds i landet hedder man mere Nielsen.

Kunne han have været medlem af et skomagerlaug i Thisted Amt som kunne have nogle oplysninger om ham - det kunne være et forsøg værd

Ikke megen hjælp - bare lidt ideer

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)


Jørgen Chr.

Kære Elizabeth.

Hvor dejligt at høre fra dig.  Tusind, tusind tak for dit svar og hjælp.  Det, med at undersøge om der var et skomagerlav i Thisted dengang, som han kan have været medlem af, er en virkelig god ide, som jeg vil prøve at finde ud af i morgen.

Jeg har tidligere set, at du hjælper mange, og så helt fra USA.  Flot, flot.

Altså mere tak og de venligste hilsener til dig.

Jørgen

 

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen Jørgen

Ikke at det finder Reimer - men jeg ville lige være sikker på at du vidste at en af hans sønner Peter Nissen - født i Nykøbing Mors 23/8/1842 - senere ansat ved DSB bliver Dannebrogsmand d. 25 Juli 1894

Hilsen Elizabeth i Vermont

Anne Mortensen

Hej Elisabeth

Viser linket og indholdet

http://www.ddd.dda.dk/dannebrog/dannebrog_soeg.asp?fornavne=peter&efternavn=nissen&f%F8deby=&erhverv=


Efternavn:    Nissen   Fornavn:    Peter
Fødselsdato:    23. Aug. 1842   Fødeby:    Nykbg. p. Mors
Erhverv:    Lokomotivform. ved D.S.B.   Dekoreret den:    D.M. 25. Juli 1894
Faders navn:    Reimer-Nissen   Faders erhverv:    Skomager
Moders navn:    Bolette Christine Jacobsen   Vielsesdato:    18. Maj 1866
Hustrus navn:    Andrea Simonsen   Hustrus datoer:    26. Jan. 1844
Hustrus fødeby:    Aarhus.
Kilde:    FS1903   Side i FS:    P962.2
-----------------------

Hej Jørgen

Læs dette link om det er noget du kan bruge:
http://kongehuset.dk/historiske-samlinger/levnedsbeskrivelser
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Anne

Tak fordi du lagde linket ind -

Når det kommer til den slags er jeg helt umulig

Elizabeth

Jørgen Chr.

Kære Anne og Elizabeth.

Nej, hvor skønt at høre fra jer.  I skal have tusind tak for jeres tip.  Jeg havde fundet de fleste af de data om Peter men, nu kan jeg så supplere med resten af de, du nævner, Anne.

Med hensyn til at Peter var Dannebrogsmand vil jeg naturligvis undersøge nærmere, for det kan da give en masse yderligere oplysninger.  I skal derfor begge to have en stor tak for det.  Hvordan Elizabeth kan sidde ovre i USA og finde ud af alle de oplysninger, du kommer med, er lidt af en gåde for mig.  Men flot er det.

Endnu en gang mange, mange tak for jeres interesse for min "sag".

De venligste hilsener til jer begge og I skal hver have et stoooooort knus.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej.

Undskyld at jeg sådan ulejliger igen.  Jeg kan ikke lade være med at komme tilbage til mit problem nemlig, hvor og hvornår blev Reimer født og, hvem var hans forældre.

De venligste hilsener og rigtig god weekend.

Jørgen


Thestrup-Bjørn

Hej Jørgen!

Jeg kan se, at der i et par kirkebøger fra Nyk. M. er tilgangslister.

Har du tjekket dem?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Bjørn.

Tusind tak for din henvisning.  Dumt af mig, for det har jeg ikke, hvorfor jeg straks vil gøre det.

Det er åbenbart ikke altid, JEG tænker mig om, uh, ha.  Jeg burde have tænkt så langt, for jeg har trods alt slægtsforsket i 12-14 år.

De venligste hilsener og rigtig, rigtig god weekend.

Jørgen


Jørgen Chr.

Hej igen Thestrup-Bjørn.

Dette blot for at fortælle dig, at jeg har ledt i tilgangslisterne men, han var ikke nævnt dér, så jeg må lede videre.

Ellers glad for dit forslag som jeg må huske at bruge i eventuelle andre forbindelser.

De venligste hilsener.

Jørgen

Thestrup-Bjørn

Jeg prøvede også - og fandt ham heller ikke.

Under konfirmerede så jeg ham heller ikke i Nykøbing M.

Lidt ærgerligt, at man ikke præcis ved, om Nissen er hans patronym eller et "rigtigt" slægtsnavn.
Faderen kan jo enten hedde Nis eller Nissen.

-------

Du må nok håbe på laugsbøgerne.

Måske også på et eventuelt skifte efter ham - hans eventuelle brødre kan være nævnt som værger.

-------

Under alle omstændigheder er det vist nødvendigt med en tur til Viborg - og/eller til et lokalarkiv i Nykøbing M.


For resten - mon ikke skifteprotokollerne fra Nykøbing M. byfoged er på film på Rigsarkivet.
Søg på M-Film på Daisy (eller ring derind).


God jagt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Bjørn.

Tak for tilsendte.  Det er rart at se, at jeg ikke er helt gal på den, hurra, når selv du ikke kan finde ham.

Dine ideer er virkelig gode, og jeg vil selvfølelig prøve at følge op på dem.  Jeg kan fortælle dig, at jeg allerede havde skrevet til det lokalhistoriske arkiv, men jeg kan jo ikke forvente nogen reaktion derfra før i næste uge.  Forhåbentlig kan de hjælpe mig.

Endnu en gang tak for din ihærdighed og store hjælp.

De venligste hilsener og fortsat god weekend.

Jørgen

Anne Mortensen

Hej Jørgen

Hvis du søger på navnet Reimer %% i Holsten og Sydslesvig ses dette fornavn mange gange.

Husk når du søger de 2 steder skal du søge i FT 1803
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Chr.

Kære Anne.

Endnu et godt tips fra dig, som jeg takker mange, mange gange for.  Jeg vil straks se på FT-1803 de to steder, du nævner MÅSKE finder jeg den rigtige dér.

De venligste hilsener og fortsat rigtig god weekend, der tegner til bikinivejr for dig.

Jørgen

Thestrup-Bjørn

#15
Lige et fif.

Husk, når du søger ham, at han måske staves Reimer, Rejmer, Reimar, Rejmar, Raimer - eller måske ved eventuelle fejltydninger som Reiner m.m.  

Et eller andet sted må han jo være i FT1801 (eller 1803) - hvis han altså kommer fra Danmark.

------

Tilføjelse:

Jeg har lige set en folketælling, hvor navnet Rejmer er stavet som Røjmer.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Bjørn.

Jeg ved snart ikke, hvordan jeg skal takke dig eller skrive hvor glad, jeg er for din ihærdighed med at hjælpe mig.  Derfor nøjes jeg med at sige tak til dig endnu en gang.

Det er en god ide at prøve at søge ham efter de forskellige stavemåder, du nævner.  Jeg må lige tjekke stavemåden ved hans vielse og død endnu en gang men, jeg mener at kunne huske, der begge steder står Reimer.  Derfor kan hans navn jo sagtens andre steder, hvor han er nævnt, være stavet på en anden måde.  Jeg fortsætter min søgen på baggrund af dit forslag.

De venligste hilsener og fortsat god og solrig søndag.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej.

Blot for at I kan se, at jeg ikke ligger på den lade side, ha, ha, så vil jeg fortælle, at jeg på Google har fundet, at en Gertrud Auguste Frost, født 02.10.1909 i Sønderborg, Augustenborg, gift med Erich Nissen (som jeg ingen data har på), har fået en søn, der hedder Reimer Nissen.  Denne Reimer skulle være nulevende men, han findes ikke på KRAK.  Da han kan sidde inde med oplysninger om "min" Reimer, så vil jeg i morgen henvende mig til Folkeregistret på Borgerservice her i Roskilde for at høre, om de kan se, om han lever endnu.

Gertrud og Erich er, så vidt jeg kan se, ikke viet i Augustenborg før 1938, som er den sidste kirkebog på AO.

De venligste hilsener.

Jørgen


Jørgen Chr.

Hej.

Opdatering.  Den "nye" Reimer Nissen findes ikke på Folkeregistret, så han må være død før 1968, hvor CPR numrene blev indført.

Jeg leder videre.

De venligste hilsener.

Jørgen

Thestrup-Bjørn

#19
Jeg ser, at din manglende Erich Nissen tilsyneladende var grosserer i Augustenborg

http://www.familiekroeniken.dk/site/personReadMore.asp?person=112067.112068

I Kraks Blå Bog (register) ses en
grosserer Erik C. Nissen f. 28.2.1881, død 28.4.1941 – andet står der ikke.
Om det er ovennævnte, kan du finde i Kraks Blå Bog årgang 1941 – måske også tidligere.
Dog ses han ikke i årgang 1935, som jeg har på min hylde.


-------

Tilføjelse

Grosserer Erik Carl Nissen ses i København
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1833742&searchname=polit_simple

Her i Aalborg hos forældre

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1565, Kongensgade forhus stuen f.1, mat.506 nr3, FT-1890, C0383


Nis Iversen Nissen 42  Gift husfader Kjøbmand Slesvig
Anna Christine Nissen født Wiberg 40  Gift husmoder  Slesvig
Valborg Julie Nissen 12  Ugift barn  Aalborg
Johannes Nissen 10  Ugift barn  Aalborg
Erik Karl Nissen 8  Ugift barn  Aalborg
Ivar Thomas Nissen 7  Ugift barn  Aalborg
Knud Aage Nissen 5  Ugift barn  Aalborg
Poul Peter Nissen 1  Ugift barn  Aalborg
Christiane Frederikke Nissen 22  Ugift tjenestetyende Tjenestepige Dronninglund

-------------------------------------------------------------------

- og her er en anden grosserer, Erik Axel Nissen i København
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2258342&searchname=polit_simple

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Bjørn.

Hold da helt fest hvor er du altså god/dygtig.  Jeg er virkelig glad for al din hjælp, og jeg vil nu gå videre med det, du nu har været så venlig at sende mig af oplysninger.

Det, der eventuelt kan gøre, at jeg tvivler på, at det er den rette, du nævner, er, at Erich Nissen's kone, Gertrud Auguste Frost, blev født i 1909, hvorfor der skulle være en aldersforskel på 27 år, og han altså være 47 år om ikke mere, da de får deres første barn, hvis jeg går ud fra, at Gertrud var ca. 20 år på det tidspunkt.  Mænd kan selvfølgelig være "dygtige" nok i den alder, ha, ha.

På den anden side er den Erik C. Nissen's forældre fra Slesvig, som du nævner, og da Gertrud er fra Sønderborg, Augustenborg, så er Erich måske også derfra blot med andre forældre.  Erich er jo stadig en Nissen.

Jeg må lede videre men stadig tak for din interesse i "sagen".

De venligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej igen Thestrup-Bjørn.

Jeg glemte at fortælle dig, at jeg på "Poul Sten Hansens hjemmeside" har fundet, at Erich (uden data) og Gertrud er angivet med to børn (uden data) nemlig Dieter og Reimer.

Samtidig refereres der til "Slægtsbogen:  Skotøjsfabrikant Jørgen Andresen Petersen og Hustru Meta Marie Frost, deres forfædre og efterkommere, ved Christian Maibøll (1946)".  Jeg har bestilt denne bog på biblioteket i håb om, at den MÅSKE kan kaste lidt mere lys over sagen.  Håbet er, som man siger, lysegrønt.

Endnu en gang de venligste hilsener.

Jørgen

Thestrup-Bjørn

Husk også at tjekke lidt om den anden grosserer i København, som jeg gav dig: Erik Axel Nissen, som ses at være født i 1898.

Om han var gift, kan ikke ses af registerbladet, ejheller hvor han flyttede hen i 1922.
Før sin ankomst til Københavns kommune samme år opholdt han sig åbenbart i Hillerød.

------

Ja, jeg har også set, de to børn Dieter og Reimer Nissen - begge uden fødselsår.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Bjørn.

Tak for dit sidste svar.

Som svar på en henvendelse til Augustenborgs Lokalhistoriske Arkiv meddeler de mig følgende:

Grosserer Erich Nissen født ca. 1909? i Flensborg gift med Gertrud Auguste Frost Augustenborg født 02 okt 1909 gift ca. 1930 i Flensborg.  Børn Dieter Nissen født ca. 1930 i Flensborg og Reimer Nissen født ca. 1933 i Flensborg.

Har du eller en anden, der læser dette, nogen ide om, hvordan jeg kan få oplysninger fra Flensborg?

Jeg mener at kunne forstå, at der er en Rikke, der har forbindelse til bl.a. Flensborg men, jeg ved ikke, om det er rigtigt.

Spændt på at høre fra dig eller en anden sender jeg en stor hilsen.

Jørgen




Thestrup-Bjørn

Da du jo er medlem, så prøv afsnittet for medlemmer - "Opslag internationalt".

På anden måde kan jeg desværre ikke hjælpe.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Chr.

Hej Thestrup-Ravn.

Tak for dit sidste svar.  Du har da hjulpet mig umådeligt meget, og jeg har da også fortalt dig, hvor glad jeg er, fordi du har givet dig tid til det.

Jeg kan fortælle dig, at jeg allerede havde kontaktet Rikke Fjordbak Ravn på hendes private e-mail adresse for at høre, om hun eventuelt kan hjælpe mig.  Hun meddelte, at hun gerne vil prøve, og jeg har derfor lagt min forespørgsel med data til hende på "Opslag Internationalt".

Endnu engang tusind tak for al din hjælp.

De venligste hilsener og fortsat rigtig god weekend.

Jørgen