Hjælp til arkiver for Vajsenhuset København

Startet af Britt Blomquist, 03 Aug 2013 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

I har tidligere hjulpet mig med at finde min tiptipoldefar Johannes Christian Blomqvist/Blomquists konfirmation i kirkebogen. Han er konfirmeret i København, Garnisons Sogn (1829-1842), 8. oktober 1837, opslag 196, # 9. Forældrene er ikke oplyst, men det fremgår, at han er én blandt flere lærlinge og fra Fattigskolen.

Hvis der med Fattigskolen menes Det Kgl. Vajsenhus, findes der så nogle arkivalier omkring Vajsenhuset, som kan give mig oplysninger om, hvor længe han gik på Vajsenhuset, samt oplysninger om hans forældre? Hvis ja, er der en, der kan guide mig til, hvordan jeg får adgang til disse arkivalier/slår op i dem - alternativt kan slå ham op for mig?
Jeg kan forstå, at børn, der gik i skole på Vajsenhuset, på et tidspunkt også boede på Vajsenhuset, men at det senere var normalt, at børnene boede hos plejefamilier i nærheden. Hvad var det normale for min tiptipoldefars tid, dvs. ca. 1823-1837? Var børn fra Vajsenhuset med i folketællingerne?

Jeg har virkelig brug for at finde hans forældre for at komme videre, så jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg har forgæves ledt efter hans fødsel i kirkebøgerne.



Eva Morfiadakis

Hej!

Du har tidigare haft en tråd om samme person.

Har du sökt efter honom på Födselsstiftelsen?  Hans efternamn låter väldigt svenskt. Svensk mor eller svensk far?  Jag gissar att han är född utom äktenskap.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Tak for input. Jeg har dog nok (desværre) brug for mere vejledning end blot et par links - er kun vant til at søge i kirkebøger og folketællinger.

Eva, jeg har søgt efter ham på Fødselsstiftelsen, men uden resultat. Min familie har heddet Blomquist de sidste 200 år, og der er indtil videre ingen svenskere iblandt. Alle er født i København.

Lis B. Jensen

Hej Britt

De link jeg henviser til er de arkivalier der findes på Københavns stadsarkiv. Du er fysisk nødt til at tage derind for at se dem.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Eva Morfiadakis

Jag tittade på konfirmationen i Garnisons. Jag tycker att namnet stavas Blumqvist. Prästens o ser annorlunda ut.

Ett förslag på ett eventuellt syskon:

Name: Oline Wilhelmine Bentsen 
Gender: Female 
Christening Date: 07 Dec 1821 
Christening Place: TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK 
Father's Name: Bent Jensen Blumqvist 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Lene Petersen 

Har du letet i Trinitatis?

Eva M

Eva M

Britt Blomquist

Tak for info, Lis, men så må jeg nok desværre væbne mig med tålmodighed, da jeg pga. fuldtidsjob ikke har mulighed for at komme på arkiv i hverdagene, og de har vist først åbent om lørdagen igen til oktober. Kan det ikke passe?

Eva, det ser spændende ud. Jeg har selv kigget i Trinitatis Sogn tidligere, men jeg hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg haft svært ved at læse indførslerne omkring år 1823, som er det år min tiptipoldefar forventes at være født i - det har været en sjusket præst/degn  :). Jeg har set navnet stavet både Blomqvist og Blomquist, men dengang stavede man jo også navnene, som de lød, så alle stavemåder, der ligner, kan sagtens være min familie. Jeg har en mistanke om, at hans mor måske er en Helene Blomquist, og Lene og Helene kunne jo godt være den samme, hvor hun så har giftet sig til efternavnet Blomquist. Jeg tror, at jeg må prøve at studere Trinitatis igen og se, om jeg er blevet bedre til at læse... :D