Karen Knudsdatter Blankenborg?

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 11 Aug 2013 - 22:52

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Nu pønser jeg på at høre andre, om de fra denne kvinde kan etablere forbindelse til Gertrud (Rasmusdatter?) Winther?

Gertrud er død 7. januar 1754 i Hasle, Aarhus.

Jeg har allerede en tråd vedrørende hende, og venlige folk har antydet, at hendes far et sted er angivet som en Rasmus.

Denne Rasmus gav sin datter Højrupgaard i Hillerslev på Fyn som medgift (efter hvad jeg har forstået!), da hun ægtede herredsskriver Niels Hansen Krogstrup, som jeg husker det.

Ved at Google Rasmus Winther i Højrupgaard fremkommer stednavnet Føns, en præst (Niels?) som fader og Karen Knudsdatter Blankenborg som moder til ham.

Jeg mener, denne Rasmus Winther levede fra 1650-1725, og hans hustru, som i forvejen havde været lykkeligt gift med Rosenvinge og født ham mange børn, er ligeledes angivet kronologisk.

Jeg beklager på forhånd, hvis dette er lovligt diffust, men det er rart at få vished, og der er intet nyt i, at man af og til støder på afkom, hvis respektive patronymer ikke matcher faderens.

Endnu en kilde til skepsis - men hvis nogen er frisk på at byde ind, er vedkommende meget velkommen!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Regelsen

Hej Charlotte

Knud Jacobsen (Blanchenborg), * ca. 1603, død 1677, borgmester i Odense.

~ 1. Mette Jensdatter, død 1640 (Frugten = Karen Knudsdatter Blanchenborg)

K.N.B. * 1639, død 1694,

~ 1 Poul Jørgensen Rosenvinge, død 1675, sgpr. til Føns

~ 2 Peder Jensen Winther, * 1650, død 1725, sgpr.til Føns ( han ~ 2 med E. C. Luja)
Venlig hilsen
regelsen


C. C. K. Fogsgaard

Kære Regelsen, god kvæld!

Det er vist rigtigt, hvad du svarer.

Peder Jensen Winther var Karen Knudsdatter Blanchenborgs 2. husbond, og fordi jeg stadigvæk søger Gertrud Winthers ophav, regnede jeg med, at Rasmus (én af deres tre sønner) kunne være hendes far.

Højrupgaard i Hillerslev stemmer da?

Hvad tror du, ven?

Og mange tak nok en gang...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Også mange tak til den kære Jane...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Regelsen

Hej Charlotte

"Bogens forfatter, Rasmus Winther, hører til den kendte, endnu blomstrende, Patricierfamilie
Winther fra Aarhus, som kan føres tilbage til det 16.Aarhundrede. Han fødtes i Føns Præstegaard
paa Fyn d. 16. Juli 1680 som 3. søn af den lærde Præst Peder Jensen Winther i dennes første
Ægteskab med Karen Knudsdatter Blankenborg....."
Venlig hilsen
regelsen

C. C. K. Fogsgaard

Henrivende frænde, du citerer som en drøm!

Vil du - som jeg - indikere og måske ligefrem verificere, at Gertrud med Højrupgaard ER hans datter?

Thi jeg har sidst på aftenen været lettere optaget af at opsnuse aner, som figurerer flere steder på Aarhuskanten (Thestrup, Kanne, Saxild, Ruud, Fog(h?) etc.), og det morsomme er, at jeg inden din og andres fremragende assistance traf på selvsamme personer.

Det er skægt, som alt er forbundet!

Masser af virtuelle kram...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Og skiftet efter Gertrud:

1584 Gertrud Winther i Århus. 7.1.1754, fol.118, næste protokol fol.189.
Enke efter Niels Krogstrup, forvalter på Brahetrolleborg på Fyn. B:
1) Otte Christian Krogstrup i Lancaster i Pensylvanien, der blev hernhut, og derfor ikke arver
2) Hans Krogstrup, præst i Espe og Vantinge på Fyn, død 1744. 2B: Anders 21, Niels 20. FM: morbror Jens Espe
3) Herluf Frederik Krogstrup, præst i Haslund og Ølst ved Randers, var g.m. Marie Cathrine. 7B:
a Niels, født 18.10.1735
b Anders, født 27.8.1736, død 3.12.1736
c Anne, født 8.3.1738
d Gertrud, født 15.8.1739, død 20.5.1740
e Anders Haasum, født 16.11.1741
f Otte Christian, født 25.6.1743
g Mathias, født 11.6.1745
4) Anne Krogstrup, enke efter Schurmann, præst
5) Sara Krogstrup g.m. Andreas Jacobsen, præst i Galten, Vissing og Hadbjerg
6) Anne Cathrine Krogstrup g.m. Henrik Godske, præst i Tanderup på Fyn.

KB Odense, Føns sogn 1660-1762:
opslag 30 - Peder Winther søn Povels dåb, 1677
opslag 32 - Peder Winther søn Jens dåb, 1679
opslag 34 - Peder Winthers søn Ramus dåb, 1680
opslag 198+200 - skriften skifter karakter, 1673-1674 - kan ikke finde Povel Rosenvinges begravelse
opslag 206 - Karen Blankenborg begravelse, præstens kone, 1694
opslag 218 - Peder Winthers begravelse, 1725
opslag 259 - Peder Winther og Karen Blankenborg viet, 1776

Mvh
Jane

Regelsen

Hej Charlotte

Er det "Gertrud Winther der fick Morten Nielsen Hvass, " vi taler om?
Venlig hilsen
regelsen

Jane Valkær

Hej
Dette link omtaler en Rasmus Pedersen Winther - søn af Peder Jensen Winther.
Denne Rasmus Winther var præst i Ørbæk - og fik ikke - iflg. dette link - en datter ved navn Gertrud.
Forvirring.

http://www.giessinglund.dk/aner/birthegiessingkristensen/406.htm

Mvh
Jane

C. C. K. Fogsgaard

Hej til Jane og Regelsen...

I gør da jeres for at bistå!

Godt nok er vi stærke i min familie, men 150 år lyder ekstremt.

Der er noget kukkeluk med Gertrud, som tidligere har været omtalt, og Jane har lagt link (MWAH!)...

Gertrud var mor til min ane, Sara Nielsdatter Krogstrup, og det har været meget vanskeligt at fastslå noget vedrørende hendes far og helt omsonst at finde moderen.

Tilfældet ville måske, at man anvendte jeres Rasmus Winther som reference sidestillet med gården i Hillerslev?

Jeg har fra begyndelsen haft på fornemmeren, at der var tale om købmandsslægt i Aarhus eller lignende.

Man må love for jeres talent!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Og, søde Jane, jeg ser heller ingen Gertrud blandt Rasmus' børn.

Ja, forvirring...

Man ser én eller flere søstre med navnet.

På den tråd, du gør opmærksom på, jeg påbegyndte, var jeg selv oprindeligt overrasket over Rasmus.

Der er visse ting, som ikke stemmer.

*Hm*...

::)
Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Prøver lige at tjekke oplysningerne fra linket:

KB Svendborg, Ørbæk sogn 1645-1813:
opslag 125 - Rasmus indsættelse som præst, 1710
opslag 127 - Rasmus vielse med Anne Marie Jørgensdatter, Peder Winther viede, 1711
opslag 129 - datter Anne Dorthea, 1712 (en Rosenvinge som fadder)
opslag 133 - datter Caren - her omtaler han Euphrosÿne Lüja som sin moder
opslag 134 - dødfødte tvillingsønner Michel og Claus (levede én dag), 1713
opslag 135 - søn Christian-Michel, 1714 (noget om dennes vielse i Hillerslev, 1748)
opslag 146 - søn Matthias, 1720
opslag 150 - søn Peder-Jørgen, 1723 (fadder søster Mette Cathrine Winther)

Fandt ikke mere frem til 1730 med.

Mvh
Jane

Regelsen

Hej

Jane: opslag 146 - søn Matthias, 1720

Han blev faderens eftermand, han fik 3 børn, 2 døtre, og en søn -  Rasmus Winther, * 25.07.1759.
Rasmus  - fik Mathias Winter, * 1795 & Henrik Christian, * 16.08.1799.

Mathias : "den største Dumhed i mit liv", idet han giftede sig med en skrædderdatter i Odense,
Christiane Thorning!

Venlig hilsen
regelsen

Jane Valkær

Hej
I linket står der, at Søren Jacobsen Winther født 1566 i Århus var forfader til familie Winther.
Du skal muligvis have fat i nogle andre efterkommere af netop ham.

Hej Regelsen
Jeg aner ikke, hvem Christiane Thorning er - ud over at hun har fælles efternavn med et statsminister. ;D

Mvh
Jane


C. C. K. Fogsgaard

Kæreste Jane, det er så fint, hvad du har fundet!

Ja, mystikken breder sig...

Gertrud, som døde i Hasle, Aarhus i 1754, skulle (efter hvad jeg har fået hjælp til) være en Rasmusdatter, og idet hun fra sin far får Højrupgaard i Hillerslev med til sin ægtemand, herredsskriveren, virkede det plausibelt at køre en Googlesøgning.

Som nævnt popper stednavnet Føns op, en præst med navnet Niels (?) samt denne Karen Knudsdatter Blanchenborg.

Sidstnævnte er én af dem, som ikke umiddelbart byder på så store vanskeligheder, men det er jo ikke uden betydning at få bekræftet, hvorvidt der er hold i hypotesen eller ej.

Dog finder jeg det ikke uvæsentligt, at Højrupgaard sådan bringer associationer...

:o

P. S.:

De smukke sedler antyder, at Niels Hansen Krogstrups mor var Anne Birte Andersdatter Espe - mon ikke Anders (i) Espe har været degn eller præst?

Nå, det var et lille sidespring.

Tak til jer begge her og servus!

;D
Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Googlede også og fandt dette:
http://historie-info.dk/files/historie-info.dk/Friderich%20Bagger%20%202.pdf
Bogens side 22 og 23 - om datteren Anna Nielsdatter og lidt om faderen

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Jeg er blevet lidt usikker på, om det nu er rigtig med gaven til Gertrud - Højrupgaard i Hillerslev. Måske er gården gået i arv fra far til søn - fra Hans Pedersen til sønnen Niels Hansen:
http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=s&ret=14&vis=2&nr=4583&navn=Pedersen+Hans

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Ved ikke om du har Niels Hansen Krogstrups begravelse med prædiken og ringen:
KB Svendborg, Hillerslev sogn 1738-1800 opslag 92, højre nederst

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Måske fundet en "ny" Rasmus Vinter fra Århus egnen:
229
Fra Krabbe og Sehestedt, Københavns Slot - efter Kongelig befaling. Såsom Rasmus Vinter, som den 11 maj 1708 blev beordret til at forestå Herredsfogeriet i Framlev og Gjern Herreder, udi Herredsfoged Claus Jessens sted, som efter Kongelig befaling af 3 maj næst tilforn fra samme hans embede formedelst hans forseelser, såvel derudi som ellers imod Cancelliråd og Amtmand Hans Nansen er bleven suspenderet, og siden af de forordnede commissarier er fradømt, men nu har ansøgt om, at han må nyde den part af den på bestillingen tillagte løn og Korn, så vidt det i hans betjeningstid pro qvota kunne bedrage. Efter Stiftamtmandens erklæring på samme, bevilger Kongen at Rasmus Vinter, foruden hvad der af forseglingspenge og i andre måder retten vedkommer, er forefalden og han har oppebåret, må nyde den halve del af det Korn, som en Herredsfoged efter loven er tillagt, at regne fra 11 maj 1708. Men hvad Claus Jessens andel angår, da afventer dette indtil sagens uddrag om han vil appellere dommen.  20 april 1709.

http://www.kkermit.dk/index.htm

Så skal vist ledes efter denne Rasmus Vinter. ;D

Mvh
Jane

C. C. K. Fogsgaard

Kære Jane, jeg er topbenovet over din flid og dygtighed.

Nu må jeg lige tjekke tingene, du har fundet, men jeg overrækker dig hermed en virtuel medalje som tegn på min taknemmelighed og respekt.

Mange kærlige tanker...

:D
Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Jeg tror alligevel ikke, at du skal tror på min historie om, at det måske er Niels, som fik godset/gården i arv.
Iflg. din gamle tråd er der flere ting, der taler for at det er Gertrud, der arver.

Mvh
Jane

C. C. K. Fogsgaard

Janeven, jeg havde en kort stund i eftermiddags, hvor der var lejlighed til at snage lidt, men jeg endte med at havne hos Blankenborgs.

Det var i øvrigt mægtigt at læse om Niels Hansen Krogstrup og hans datter (min anes søster), men bønderne var forståeligt nok ikke udelt begejstrede for hans ego.

At man selv er semifascistoid kan næppe undre...

Tja, såfremt Gertrud Rasmusdatter vitterligt har fået Højrupgaard med, er det stadigvæk et mysterium, hvorledes tingenes rette sammenhæng er.

Enten var hun ikke datter af Rasmus, eller også var hun ikke datter af en Winther?

Jeg synes relativt ofte, at man støder på "fejl" (patronymmæssigt samt i andre henseender).

Hvis man blot var så vaks som jer til at finde kilderne...

:'(


Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Jytte skrev i din tidligere tråd:

Hej.
Her er biografien  over Otto Nielsen Krogstrup:

http://bdhp.moravian.edu/personal_papers/memoirs/krogstrup/krogstrup.html

Højrupgaard, Hillerslev, tilhørte herredsskriver Rasmus Nielsen Winther , hvis datter Gjertrud , bragte gaarden til herredsskriver senere godsinspektør Niels Hansen Krogstrup ( d. 1739)

Jeg har data på Niels Hansen Krogstups børn/efterslægt , hvis det har interesse.


Venlig hilsen
                     Jytte


Måske er det samme Rasmus Vinter/Winther

Mvh
Jane

C. C. K. Fogsgaard

Jane, hej!

Ja, det må jo være hende, men jeg tvivler på, jeg nogensinde får vished vedrørende hendes ophav.

Sådan er der så meget, men jeg må nok en gang takke for al hjælp.

:)
Gode tanker fra Charlotte...


C. C. K. Fogsgaard

Tak atter en gang, kære Jane, du kan da også lige finde sagerne!

Altså - jeg er stødt på Thestrup og Schibholm ved søgning, men jeg ved efterhånden ikke, hvad jeg skal tro.

Mon man gør klogest i at opgive?

Respekt i massevis herfra...

;)
Gode tanker fra Charlotte...

Jane Valkær

Hej
Jeg kan kun fortælle, hvad jeg gør, når det bliver indviklet:
Samler alle papir og kilder, notere hvor hvad er læst eller støvet op - alle informationer, også dem der ser umiddelbart irrelevante ud, men som er dukket op i søgningen. Gemmer det hele i en mappe eller på pc - og venter så et godt stykke tid, inden jeg kigger på dem igen.
Men giv ikke op ved hverken første eller tredje forsøg. Der kommer altid noget nyt på nettet.

Inden da - så prøv at kontakte Jytte fra din gamle tråd - og spørg, hvor hun har sine oplysninger fra.

Derudover kan du måske arbejde med Niels Krogstrup.

Mvh
Jane

Jane Valkær

#29
Hej
Og lige som jeg er inde på en anden tråd, så er der en henvisning, hvor Niels Krogstrup optræder i Houlbjerg herredsprovsti skifteprotokol 1737-1809  - pudsigt, da tråden slet ikke handler om ham.
Men ved nærmere eftersyn, så handler det vist om en yngre model - skiftet er fra 1784. Denne var sognepræst i Skivholme sogn, Framlev herred, Århus amt. Så er vi tilbage til Framlev herred.
Har ikke læst det hele, da det ikke er let at tyde.

http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?seo_navn=---&Kilde_id=2148&nr=325&zoom=1

Mvh
Jane