Hvornår er min oldemor død og hvor er hun begravet?

Startet af Anita Christensen, 04 Okt 2013 - 02:07

Forrige emne - Næste emne

Anita Christensen

Hej alle - jeg er ny her OG særdeles ny til slægtforskningen, som jeg har været i gang med i ca. 10 dage. Jeg er nået ned i tip-tipperne på begge sider MEN jeg kan desværre ikke finde hvornår og hvor min tipoldemor er død.

Historien i familien gik på at hun døde da min mormor var 3 år gammel og at min mormor derfor voksede op hos sine bedsteforældre (mine tip-tipper). Tilsyneladende er alt foregået i København - men måske kun tilsyneladende. Her er de oplysninger, som jeg har fundet frem til ved hjælp at kirkebøger - folketælinger samt politiets registerblade:

Oldemor Anna Birgitte Hansen født 15-05-1875 registreret ved vielsen hos sine forældre Nørre Voldgade 18, st.

vies den 22. marts 1896 i Vor Frue til Georg Daniel Schmidt født 21-10-1874 (vielsen ses af Kirkebog
side 186)

den 1-06-1896 fødes min mormor (også verificeret af Kirkebog)

Iflg. Folketælling 1901 bor min mormor hos sin mormor og morfar på Hveensvej 12 i København.
At de boede på Hveensvej fandt jeg ud af ved at gå til Politiets registerblade.

Ligeledes har jeg fundet to kryptiske meddelelser i registerbladene om min mormors far Georg Daniel Schmidt og det ene af dem er en dårlig fotokopi og kan ikke rigtig tydes 08479A. Manden var bagersvend i København også. Det ser ud som om han på registerblad 08701A fra 11/10-1900 er gen-ankommet til København fra Slagelse??

Der står intet om at han er enkemand - og i kirkebøgerne med min mormors konfirmation står der heller ikke enkemand men teksten står som om Anna stadig lever, men det gør hun ikke.

Jeg har kigget i Skt. Peder og Skt. Mikkel kirkebøger i Slagelse - intet
Jeg har gennemtrævlet Vor Frue, Trinitatis, Sundby mm - intet

Faktum er, at min mormor voksede op hos sin mormor og morfar (mine tip-tipper som jeg har fundet en masse info på) fordi hendes egen mor var død, men hvad blev der af Anna Birgitte fra min mormors fødsel til hun senere bor hos sine bedsteforældre?

Tak om nogen har et godt research tip.

bedste hilsner,
Anita Christensen





Anne Mortensen

Hveensvej 12 finder jeg ikke i FT 1901 og FT 1906 - opgiv altid opslagsnr.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Anita Christensen

Hej Thorkild - og 1000 tak for dit første opslag som jeg ikke har set før. Jeg mente ellers at have søgt på Schmit uden D.
Det er naturligt at manden har giftet sig igen - selvfølgelig - men den nye kone har måske ikke villet have min mormor med i købet og derfor voksede hun op hos sine bedsteforældre.

Jeg takker mange gange - men jeg har endnu ikke fundet ud af hvad der skete med Anna Birgitte.

Det andet opslag, med Anna Birgitte født i Humble er ikke min rigtige tip, men tak alligevel.

Anita

Anita Christensen

#7
Jeg takker så meget for alle svar - det mest spændende var dette registerblad (som de dog flyttede rundt i gamle dage!!! du godeste)

er der en af jer der vil komme med et kvalificeret gæt på hvad der står på linien under min oldemor Anna Birgittes navn - måske kan det tænkes at være hendes dødsdato? Min mormor er født 1/6 1896 og historien går på at hun mistede sin mor, Anna Birgitte, da hun var 3 år. Kan der stå noget med halvfems? 3 år kan jo da også være 3 1/2 osv. når man taler om alder på den afstand af tiden.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterbladImage&id=1911313&backside=1&tmpl=component

tak og bedste hilsner,
Anita

Peter Kristiansen

#8
I linien lige under navnet står Kbhvn - så det er fødestedet.

Ellers må det være hustru nr. 2 som er noteret nederst i feltet.

Den nye kone er noteret 1.5.1912, så på det tidspunkt må den første være død - med mindre, at de er blevet skilt.
Men lige før 1. konens fødselsdato er noteret et par bogstaver og datoen 7.11.12 (tror jeg) - så der må være lavet en eller anden politisag på konen, dateret nov. 12 (hvis ellers datoen er rigtigt læst).

Men se tolkningen af bladet.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anita Christensen

Ja Peter, jeg ser det MEN hvad står der til højre for København????? endende med Anna Birgittes fødselsdag 15/5 1875

Anita

Inger Toudal


Indtasteren har tolket anmærkningen mellem Kbhvn og fødselsdatoen som P.E.Rg. 0 7/11-1912 .
Du kan læse om særlige bemærkninger på registerbladene, bl.a. Politiets efterretninger her:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/content/article?id=144

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

Mange mange tak Inger - jeg kigger fluks efter. Jeg havde nu håbet det var en bmk. til Anna's død.

Bedste hilsner,
Anita

Inger Toudal


Jeg læser (med forbehold pga. den dårlige billedkvalitet) P. E. 0 [nul] 7/11 12. Jeg tror det må have forbindelse til Anna Birgitte, da det står under hendes oplysninger.

Jeg fandt bagermester Georg Daniel Schmidt i FT-1911 (1. feb. 1911). Det er oplyst, at han er gift med Marie Schmidt, f. 15/2-1889 i København (AO, Folketællinger, 1911, København, Prinsessegade, lige nr., opslag 13).

Om de er gift på det tidspunkt eller bliver det senere, kan jeg ikke svare på. Det er før set, at der på politiets registerblad og ved folketælling står gift, men det viser sig ikke at være i overensstemmelse med sandheden.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

Tak, Inger, at du forsøger at hjælpe. Jeg må kigge videre - de higer og søger i gamle bøger!!!

Det var meget interessant at Georg giftede sig igen - på den anden side så var han (født 1875) ikke så gammel da min oldemor, hans første kone døde (jeg tror stadig på historien om at min mormor kun var 3 da det sket - dvs at Anna Birgitte har været mellem 23-25 år, og det er jo ungt at dø - oldefar var fra 1875 også, så det var da okay at han fandt en ny hustru). Det er spændende at tænke at hvis de fik børn, så har jeg noget ekstra familie out there :-)

Bedste hilsner,
Anita

Inger Toudal

Hej Anita

En anden mulighed er at finde skifterne efter Peter Hansen, død 21/4-1920, og Emilie Hansen,
f. Petersen, død 7/5-1922, se http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kobenhavnske_skifter
Måske står der noget om, hvor og/eller hvornår deres datter Anna Birgitte døde.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3327672&searchname=polit_adv

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Her er et par brikker til din søgen.
Noget sker i 1899, måske er Anna Birgitte ikke død, men startet på et nyt liv og overdraget datteren til forældrene?

Hvis du ser i hovedregistranten for Københavns fattigvæsen:
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/hovedregistranten/hovedregistranten
og vælger årgang 1896-1903 andet bind L-Ø, eller dette link:
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/materiale/FVH_1896-1903L-OE.pdf
så finder du på side 187 "Georg David Schmidth, født den 22-10 1874 i Kbhvn., Bagersvend" med protokolhenvisningen "Indb. SJ. S. 369/99", hvilket betyder at han i 1899 første gang er kommet i forbindelse med fattigvæsenet og er opført i en Indenbyes sygeprotokol.
Han befandt sig altså i 1899 i København.

Sammenholdt med dette registrerblad i 1900:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1870134&searchname=polit_adv
kommer Georg Daniel Schmidt tilbage til København fra Slagelse den 04-10-1900.

Umiddelbart vil jeg tro at Georg Daniel Schmidt kun har været i Slagelse i en kort periode, hvis han var i København i 1899 og kommer tilbage i efteråret 1900.

Når jeg ser på dette registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1911313&searchname=polit_adv
hvor årstal ikke er til at se, men vi kan dog se, at han tager til Slagelse den 17. juni. Jeg kunne ud fra hans mange flytninger og hvad jeg skriver senere, godt tro at han blot havde været i Slagelse i 4 mdr. og altså var taget til Slagelse i sommeren 1900.
Jeg ser også at han efter bopæl på Amager flytter til Stengade og efterfølgende til Frederik den 7. gade, inden han tager til Slagelse. På disse to adresser bor han som logerende, derfor tror jeg ikke at Anna Birgitte og deres datter har boet sammen med ham på dette tidspunkt.

Noget tyder på at både Georg Daniel og Anna Birgitte har adresse på Amager i sommeren 1899 ud fra nedenstående:
Slår du op i familiesager i København på AO for 1899 og ser i AJ-journalen, står Georg Daniel Schmidt og Anna Birgitte Schmidt i indexet med henvisning til sag nr. 670, I sagen står der som jeg læser det, opslag 369:

Sjællands Stiftamt sender 13/7 Skr. af 30/5, hvori Bogholder P. Hansen for sin datter, Bagersvend Georg Daniel Schmidts forladte hustru Anna Birgitte, født Hansen, Amagerbrogade 77, 1.sal andrager om at manden må tilpligtes at alimentere til hende og deres d. 1/6 1896 fødte barn.
15/7: Manden indkaldes.
27/7: Manden mødte og afgav forklaring, han vil indsende oplysninger om, at han for tiden er arbejdsløs.
31/7: Han indleverede erklæring af 28/7 fra bestyrer J.O. Andersen (Bagernes kontor Hesselsgade 7) samt oplyste at han nu bor på Amagerbrogade 76, 3.sal.
1/8: Sagen sendes Sjællands Stiftamt.
31/7: Manden: Amagerbrogade 76, 3.sal hos Jørgensen.


Når nu han bor på adressen Amagerbrogade 76, 3.sal hos Jørgensen, kan jeg lige bemærke at en slægtning til Jørgensen bor på adressen i FT-1901: bagersvend Willian Schmidt, enkemand siden 1896, født i London 1848. Det er Georg Daniels far.

Her er far og søn i FT-1885:
kbhv, København (Staden), Køhlertsvej (Ulige numre), Sundbyerne, Køhlertsvej 13,matr.16k Forhuset 2.Sal tilh, 7, FT-1885, D3246
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
William Smith 37  Gift Husfader Bagersvend London
Ane Katrine Smith født Jørgensen 40  Gift Husmoder  Høng,Slagelse
Anna Smith 12 ½  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Georg Daniel Smith 10 ½  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Mery Margrethe Smith 8  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Elga Ingeborg Smith 6 ½  Ugift Datter  Kjøbenhavn  
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Inger Toudal

#16

Det kunne være Anna Birgitte, der bliver syg i 1899 - gifte kvinder står jo under mandens navn.

Jeg har fundet henvisninger til skifterne efter hendes forældre:

AO, Københavnske skifter, Københavns byret, skifteretten fra 1919, Navneregister: Hovedregister

- 1920, opslag 155, April: Hansen, Peter, Agent, 2/522 - 2 P

- 1922, opslag 154, Maj: Hansen, Emilie, Enke, 2/1955 - 2 P

Vejledning til københavnske skifter: http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skifte

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

#17
et par brikker til min søgen..........

jamen Jens Christian - klokken er 2.37 mørk nat og jeg kigger herind og DU BLÆSER MIG HELT NED AF STOLEN!
du alforbarmendes..........nu kommer jeg da ikke i seng foreløbig - hvor er du fantastisk og du aner ikke hvor jeg har spekuleret og tænkt hvordan og hvorledes alt kunne hænge sammen.......

Tusind tusind tak for dit store arbejde (som jeg jo skulle have været dygtig nok til at foretage - men måske kan jeg komme til at hjælpe andre nybegyndere en anden gang :-)

Jeg vil vældig gerne skrive tilbage her, til dig, når jeg har "dyrket" dine fantastiske oplysninger.

af hjertet tak - uanset hvad vi finder frem til,
allersombedste hilsner,
Anita

Anita Christensen

Tusind tak Inger for dit store arbejde - som typisk nybegynder prøvede jeg at kigge i skifterne den anden dag i forbindelse med tippernes død, men jeg kom hurtigt ud igen - fordi jeg syntes det var noget uoverskueligt.

Det har været meget mærkeligt at vide hvornår og hvor omkring mine tipper når jeg ikke engang magtede at løse spørgsmålet omkring mine oldeforældre.

Tak at du gider hjælpe så meget - og nu vil jeg også kigge på Jens Christians mange oplysninger.

Jeg må sige at jeres logiske tankegange tiltaler mig meget..................og jeg kan nu en masse mere end for 10 dage siden :-)

Bedste nattehilsner fra
Anita

Anita Christensen

#19
Citat fra: Jens-Christian Emborg Dato 05 Okt 2013 - 23:17
Hej Anita


Her er far og søn i FT-1885:
kbhv, København (Staden), Køhlertsvej (Ulige numre), Sundbyerne, Køhlertsvej 13,matr.16k Forhuset 2.Sal tilh, 7, FT-1885, D3246
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
William Smith 37  Gift Husfader Bagersvend London
Ane Katrine Smith født Jørgensen 40  Gift Husmoder  Høng,Slagelse
Anna Smith 12 ½  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Georg Daniel Smith 10 ½  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Mery Margrethe Smith 8  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Elga Ingeborg Smith 6 ½  Ugift Datter  Kjøbenhavn  

Hej Jens-Christian - hvordan fandt du frem til at familien havde boet på Køhlertsvej 13 ved FT-1885? jeg synes ikke jeg kan se et registerblad eller andet hvoraf det fremgår...... har du en speciel database?

Tak og bedste hilsner,
Anita

efterfølgende: jeg ser det, jeg ser det! Dansk Demografisk database, hurra. Jeg var ikke klar over at der fandtes flere folketællinger end de som ligger på arkivalier online - men jeg Googlede! og så at der også findes flere folketællinger. Tak for indirekte hjælp også :-)

Inger Toudal

Hej Anita

Takket være Jens-Christian har du nu nogle konkrete steder at søge, dels Fattigvæsenets protokoller, dels de familieretlige sager.

Når du på et tidspunkt skal længere tilbage, kunne du måske bruge denne oplysning om Georg Daniel Schmidts far:

Efternavn:    Schmidt   Fornavn:    William
Erhverv:    Bagersvend   Fødelokalitet:    London
Fødeland:    England
Fødselsår:    1848   I DK fra:    1873
Bopæl, lokalitet:    København   Amt, region:    København og Frederiksberg
Lov af:    19 02 1892   Tillæg:    A
Løbenr:    195

Fundet i databasen Indfødsretstildeling 1776-1960 på http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

Mange tak Inger - denne oplysning fandt jeg også i går og jeg forsøgte at komme videre. Jeg tænker at jeg må tage en tur til København, hvilket jo heller ikke er så dårligt :-)

Det spørgsmål som jeg ikke har fået svar på endnu er, at når sagen mellem Georg og Anna Birgitte er blevet sendt videre til Sjællands Skifteret, hvordan ville proceduren da være? hvis der ville komme brev tilbage med en afgørelse burde jeg kunne se et nyt indlæg i retsprotokollen på et tidspunkt, men selv om jeg har ledt to år fremefter kan jeg ikke se at de har været indkaldt igen, eller at sagen er taget op igen.

Min yderste tanke var at Anna Birgitte havde begået selvmord, og da jeg på min omfattende gang gennem kirkebøgerne i København ikke endnu er stødt på betegnelsen "selvmord" så tænkte jeg om de personer blev registreret på en anden måde.

I alle tilfælde så har Jens-Christian pågetet at der er sket noget i 1899 (da min mormor var 3, så det kunne passe godt) - og jeg må lede videre.

Bedste hilsner,
Anita

Anita Christensen

Citat fra: Inger Toudal Dato 05 Okt 2013 - 14:28

Jeg fandt bagermester Georg Daniel Schmidt i FT-1911 (1. feb. 1911). Det er oplyst, at han er gift med Marie Schmidt, f. 15/2-1889 i København (AO, Folketællinger, 1911, København, Prinsessegade, lige nr., opslag 13).

Om de er gift på det tidspunkt eller bliver det senere, kan jeg ikke svare på. Det er før set, at der på politiets registerblad og ved folketælling står gift, men det viser sig ikke at være i overensstemmelse med sandheden.

Venlig hilsen
Inger T.

Tak for dette opslag Inger - Jeg havde læst det som Prinsessegade 10 B og derfor ikke fundet dem.
tak for al din hjælp, jeg sidder med fornemmelsen af at komme tættere på hver gang jeg ser deres navne.

Bedste hilsner,
Anita

Anne Mortensen

Husk at læse de svar du får i alle dine indlæg.

Her et fra mig skrevet i dag
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66697.0.html
--------------------

Også her et indlæg hvor jeg  tror du ikke har læst de sidste svar
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66565.0.html
---------------------

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Jeg vil lige bemærke, at når du ser på de oplysninger, dine tipoldeforældre har opgivet i FT-1901, hvor de bor på Hveensvej 1a, st. med din mormor, så har de oplyst at de har 2 levende børn og da der ikke står noget i kolonnen for døde børn, må vi antage at din oldemor, Anna Birgitte, ikke er død da folketællingen blev foretaget den 1. februar 1901.


Jeg vil også lige bemærke, at når dine tipoldeforældre bor på Hveensvej i FT-1901 og du så ser i din tipoldefars Registerblad, hvor der står at de først flytter til Hveensvej i 1902, så er forklaringen den, at Hveensvej ligger på Amager og hørte til Sundbyerne, som ikke var en del af Københavns kommune i 1901. Sundbyerne blev først i 1902 indlemmet i Københavns kommune, hvorefter Politiets Registerblad også skulle have opført befolkningen der havde hørt under Sundbyerne.

Når nu dine tipoldeforældre havde 2 børn, kan jeg lige nævne det andet barn var en storebror til Anna Birgitte, det har du sikkert allerede set i bl.a. FT-1885:
kbhv, København (Staden), Larsbjørnstræde, Nørre Kvarter, Larsbjørnstræde 23 Matr. 183 Baghus 2.sal, 7, FT-1885, C0740
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Hansen 36  Gift Husfader Bogbindersvend Kallehave
Emilie Hansen 36  Gift Husmoder  Nærum
Marius P. Hansen 13  Ugift Søn  København
Anna B. Hansen 11  Ugift Datter  København  


Denne bror finder jeg født den 14-08-1872 i fgl politiets registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1361331&searchname=polit_adv
jeg finder en Peter Marius Hansen født på Den Kgl. Fødselsstiftelse denne dato, opslag 69, men her er ingen angivelse af forældre, men det kunne være ham.
Der er også dette Registerblad på ham:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2192634&searchname=polit_adv
hvor han i 1910 flytter ind i Ryesgade 103 DII, 1.sal, hvor han også bor i FT-1911, opslag 426, her står hans fornavn som Peter Marius, er ugift og bor som logerende.
Jeg så efter hendes bror, i håb om han var gift og havde fået børn, som Anna Birgitte kunne stå fadder til, men sådan var det ikke.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Hvis jeg ser på George Daniel Schmidt's Registerblad, ser jeg at han 01-11-1917 bliver "udtrukket", hvilket betyder at han forlader Københavns kommune. Når han kommer tilbage til København, ser det ud til at han er alene, da han fremover bor hos andre, altså som logerende.
Det fik mig til at se efter på AO i "Familieretlige sager i København" "SJ-Journal" for 1917.
I registret i 1917 står på opslag 83 "Schmidt, Else Marie f. Nielsen, Georg Daniel, Bagermester, sag nr. 436".
I protokollen for sager mellem 401 og 800, opslag 38, ser du Else Marie den 26-03-1917 ansøger om skilsmisse fra Georg Daniel, Subsidiært om separation. Årsagen til ønsket om skilsmisse fra Else Marie's side kan måske udledes af deres adresser:
Hun: Prinsessegade 14 st.
Han: 9' Kriminal???? Vestre Fængsel.
Sagen ender med at Else Marie den 23-08-1917 kun får Separation.

Der står "S. 1718/26" ud for sagen, hvilket henviser til S-sagsnummer 1718 i året 1926.
I protokollen for sager mellem 1601 og 2000, opslag 38, ser du Else Marie den 16-06-1926 nu ansøger om skilsmisse fra Georg Daniel.
Deres adresser her i 1926 er:
Hun: Prinsessegade 8, st.
Han: Frederiksholms Alle 7, Haveforeningen "Frederiksdal".

I FT-1925 er der ikke en adresse der hedder Prinsessegade 8, st., men på 1.sal finder jeg Else Marie Schmidt, der er brødhandler og har 2 børn boende, en datter Solveig Alexandra Louise Schmidt født den 29-03-1916 og en søn Kaj Johannes Nielsen født den 05-02-1919.
Det er på opslag 517 eller dette link http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=11524#680667

Sønnen fra 1919 er født i Prinsessegade 8, 1.sal i Christians sogn, der er ingen far opgivet til ham, han får efternavnet ændret i 1926, se selv, opslag 8.

Datteren fra 1916 er født på Rigshospitalet og døbt og indført i Christians sogns kirkebog, opslag 142, her ses at hun er datter af Georg Daniel Schmidt og Else Marie der bor i Prinsessegade 14. Hun får også efternavnet ændret i 1926 til det samme som sin lillebror.
En af fadderne er hendes farfar fhv. bager Villiam Schmidt der her i 1916 bor i Holmbladsgade 20, 3.sal. de øvrige faddere hedder Jørgensen med samme adresse, jeg vil gætte på, at du finder ud af, at det er hendes moster , en fætter og en kusine.
Her får vi også oplyst at Georg Daniel Schmidt og Else Marie er viet i Holmens kirke den 16-01-1910.

Et opslag af vielsen i Holmens kirkebog 1904-1911, opslag 195, er rigtigt interessant, idet der står følgende for brudgommen:

Enkemand efter 1. ægteskab med Anna Birgitte Hansen, død København 15-07-1903. Bagermester, søn af bagersvend Villiam Schmidt og hustru Anna Catrine f. Jørgensen. f. København 22/10-74. Georg Daniel Schmidt, 35 år, Prinsessegade 10, st.

Oplysningen om at Anna Birgitte Hansen er død i København den 15-07-1903 passer også med at der under Københavnske skifter på AO i navneregistret for 1903 under juli måned, opslag 372, står Schmidt Anna Birgitte f. Hansen, Bagermester Georg Daniel Schmidts hustru og så henvisning til hendes skifte "3/365-1L" der så kan bestilles i Daisy og ses på Rigsarkivet.

Anna Birgitte var ikke død i juli, men i juni:
Efter en del søgen fandt jeg Anna Birgitte's død i kirkebogen for Skt. Hans Hospital i Roskilde 1896-1907, opslag 227 og i kirkebogen for Simeons sogn i København 1902-1913, opslag 164, men men men i kirkebøgerne er hun død den 15-06-1903 og begravet den 21-06-1903 på Assistens kirkegård på Nørrebro i København.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Hvis du er interesseret i at se hvor Else Marie's søn, Kaj Johannes endte sine dage, kan du gå ind på denne hjemmeside:
http://www.dk-gravsten.dk/viewpage.php?page_id=11
i feltet navn skriver du:  Kaj
og i feldet født skriver du:  1919-02-05

klik på "søg nu" og du ser at Kaj (med efternavnet fra 1926) døde den 25-09-1989 og ligger begravet på Vor Frelser kirkegård i København.
Hvis du trykker helt ude til højre på det foto der er angivet, ser du et billede af hans gravsten, hvor også hans kone står på.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Din mormors halvsøster, Solveig Alexandra Louise Schmidt født den 29-03-1916, der så fik nyt efternavn i 1926, bliver konfirmeret i Christians sogn den 12-10-1930, opslag 162.
Adressen er stadig Prinsessegade 8, som i FT-1925.

Slår jeg familien op i FT-1930 ses Else Marie med sine 2 børn, alle med deres nye efternavn, opslag 43.
Else Marie står som fraskilt, så det ser ikke ud til at det nye navn skyldtes at hun giftede sig igen.

Slår jeg deres nye efternavn op i Politiets Registerblade, så findes der ingen med dette efternavn, så Else Marie har sikkert ment, at hun og de 2 børn skulle samles om et nyt efternavn efter brudet med Gorge Daniel Schmidt.

Ser jeg på Danmarks statistiks hjemmeside, viser den at der i dag kun er 6 personer med deres nye efternavn i Danmark. De er måske alle efterkommere af Else Marie.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anita Christensen

til alle , men specielt Jens-Christian..........

jeg er lige kommet på i dag og jeg er målløs - og meget taknemmelig.

Jeg har ikke nærlæst alle de nye oplysninger, men det ser ud som om du har fundet ud af så meget Jens-Christian. Hvor er I dog alle søde og hjælpsomme herinde.

Nu skal jeg nærlæse og printe ud og skrive ned og kigge efter i det som er online så jeg kan lære hvordan man bliver så dygtig og logisk i tankegangen som I er.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal vise jer hvor glad jeg er lige nu -
andet end at jeg sender jer mange smil og kærlige tanker - om vi nogensinde mødes, det ved jeg jo ikke, men hvis vi gør, så giver jeg en flaske vin eller chokolade :-)

det betyder rigtig meget for mig,

Anita

Inger Toudal

Hej Anita

Her er lidt mere fra ddd.dda.dk (Tryk "Vis alle Felter" i søgeresultatet):

Kilde:    FT-1901   Kildehenvisning:   2 77 husl.nr.78, side 8   
Navn:    Anna Birgitte Schmidt   Køn:    K
Fødselsdato:    15/05-1874
Stilling i husstanden:    -   Civilstand:    Gift
Erhverv:    -
Fødested:    ??
Sogn:    Sankt Jørgensbjerg   Herred:    Sømme
Amt:    Roskilde   Stednavn:    Skt. Jørgensbjerg
Husstands-/familienr:    449
Gift hvornår:    -
Æf død:    -   Levende børn:    1
Døde børn:    0   Adresse:    Skt. Hans Hospital. Patienter
Matrikel:    -   Arbejdsplads/-sted:    -
Flyttet til kommunen:    1899   Midlertidigt nærværende:    -
Sidste oph.sted:    København
Trossamfund:    Folkekirken   Handicaps:    S
Indtastningsnr:    C1113   Løbenr.:    2462
Kommentarer:    -

AO: Folketællinger, 1901, Landsogn, Skt. Jørgensbjerg, opslag 792.

Om Sankt Hans Hospital: http://www.stadsarkiv.dk/wiki/Sankt_Hans_Hospital

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal