Hans Jørgensen Husum på besøg i Melbye 1670

Startet af Anelle Cosedis, 12 Okt 2013 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej, jeg håber, at der er en, der kan hjælpe mig med tydningen af Melby Sogn, Odense Amt, AO opsl. 50, 1670 d. 13. feb. Rasmus Andersen Smed's søn bliver døbt, Andres (Andreas tip5) og Hans Jørgensen Husum (tip7), borgmester i Bogense er til stede, hans datter bar barnet. Men jeg har set et sted, at de tog barnet med sig og bekostede hans opvækst og skolegang. Kan man se det ud af teksten? Barnet er Postmester i Odense Andreas Melbye.
På forhånd tak
Anelle

Erik Kristensen

Hej Anelle!
Denne dåb, og de personer, der dukker op omkring den, er et af de helt store problemkomplekser, som en genealog kan komme ud for. Smedefamilien i Melby får i alt 5 børn. De fire første børn forbliver ude på landet, og de vokser op, som alle andre børn ude på landet og forbliver i almuen.
Et af disse almuebørn er en af mine aner. Men det femte barn døbes Anders, men kalder sig Andreas. Han har som Gudmoder, dvs. den kvinde som bærer ham til dåben, en datter af borgmester                Hans Jørgensen Husum i Bogense og borgmesteren optræder selv om fadder ved barnedåben. De øvrige faddere er Niels Hansen i Brünstrup, Frands Hansen i Eilbye, Anders Brandsen og Niels Jørgensen i Svenstrup.
Barnet Andreas tager senere tilnavnet Melby efter sin fødeby Melby.
Hvis man skal videre, i dette ret så usædvanlige mysterium, skal man have undersøgt Gudmoderen, Borgmesteren, Barnets biologiske moder samt Andreas Melby, som jo får en fin karriere.
Jeg er kommet et stykke vej, men der skal nok flere kræfter til for at løse dette problem.
Foreløbig har vi fået lyst barnet i Kuld og Køn, men mangler forbindelsen til plejefamilien?
Med venlig hilsen
Erik Kristensen

Anelle Cosedis

Hej Erik,
du skal have mange, mange tak for svaret. Jeg har også fem børn efter Rasmus Andersen Smed, men har kun kunnet finde Hans Rasmussen 21. sept. 1662 AO opsl. 31 i Melby og så selvfølgelig Andreas 13. feb. 1670 AO opsl. 50. Død 19. maj 1749 AO opsl. 867, Skt. Knud, Odense. Rasmus's hustru kan jeg heller ikke finde.
Men det ser jo unægtelig ud til at Andreas vokser op i Bogense enten hos Birgitte Hansdatter Husum eller hos hendes far borgm. Hans Jørgensen Husum. I Odensedatabasen har Andreas personnr. 573001. Og han må være flyttet til Valsølille, Sorø, hvor alle hans børn er født. Hans hustru var Kirstine Marie Jakobsdatter Lund. De skulle være viet 9. sept. 1704 i Særløse, Roskilde Amt men her mangler jeg også kirkebøger. Hun er begr. i Odense, Skt. Knud 17. apr. 1739 AO opsl. 822.

Hvilket af børnene stammer du fra? Jeg har stående: Hans 1662 AO opsl. 31, Maren, Kirsten I, Andreas, Kirsten II. Måske har jeg hentet det hos dig, men mangler kirkebøgerne.

Endnu en gang tusind tak for responsen
Anelle



Erik Kristensen

Hej Anelle!

Min indgang til Rasmus Andersen Smed sker via hans søn
Hans Rasmussen Smed. Han er født i Mejlby,
som det hed dengang, d. 21 Sep. 1662.

Det jeg har brugt mest tid på var at finde nogle data på smedekonen.
Hendes tilnavn ses et sted, hvor hun optræder vistnok som fadder
og her benævnes som Anna Hansdatter.

Dette er i sig selv interessant. Hun må være født ca. 1641,
hvilket jeg kan se på min stamtavle,
altså to år før Ramus Andersen Smed,
som er født ca. 1639.

Hvis vi kikker på
Borgmester Hans Jørgensen Husum,
så ved vi, at han har ført en ret så omflakkende tilværelse,
formentlig i Kongens Tjeneste.
Han er født ca. 1611 eller 1612, det er forskerne uenige om,
og formentlig et eller andet sted i Kongens Riger og Lande.
Husum kan være et godt gæt? Men hvilket Husum??

Han skal have være gift tre gange,
og der skal have været flere børn i hvert ægteskab.
Men han kan også i sit omfattende rejseliv i disse urolige tider
have haft en Elskerinde eller en midlertidig Husbestyrerinde,
som han har fået barn med.

Jeg vil foreløbig standse her.

mvh.

Erik Kristensen.





Anelle Cosedis

Hej Erik,
jeg forestillede mig, at det var Hans, for de andre kan jeg ikke finde opslagene på. Så vi er da lidt i familie.
Hvis du vil have, hvad jeg har stående i en lille folder (fotokopi) fra en slægtsforsker i 1940 om Hans Jørgensen Husum, vil jeg med glæde dele det. Jeg har det fra Bogense Lokalarkiv, som netop havde fået det ind, en uge inden vi besøgte stedet. Der er endda et lille "foto af et maleri".Så bare sig til, hvis det har din interesse.

Var H.J.H. ikke først borgmester i Fredericia?

Tak endnu en gang
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Erik,
jeg kom til at tænke på Hans Rasmussen Smed 21. sept. 1662 AO opsl. 31 i Melby Sogn. Fik han et godt liv? Hvad lavede han? Fik han mange børn? Blev han i Melby? Jeg tænkte, at der måske faldt lidt af fra broderen, Andreas, der måske var heldig? Man havde jo ikke så mange muligheder ude på landet.

Mange hilsner og endnu en gang tak for hjælpen
Anelle



















Erik Kristensen

Hej Annelle!

Først rigtig mange tak for det du har sendt til mig!
Det kom frem i fin tilstand.
Der er ingen tvivl om, at det er Anna Hansdatter, der er mest interessant.
Vi ved ikke helt præcist hvilken relation der er imellem
Anna Hansdatter (1639-1699)
og Borgmester Hans Jørgensen Husum (1612-81)
Da smeden Rasmus Andersen Smed dør (1639-1696) i Melby,
Så ville det naturlige have været at hans søn,
Hans Rasmussen Smed (1662-1743)
at han havde overtaget fæstet efter faderen!
Men det sker ikke!
Anne Hansdatter forlanger, at blive boende! 
Hun gifter sig kort tid efter med
en mand fra en af nabolandsbyerne.
Dette er endog meget usædvanligt.
Min ane Hans Rasmussen Smed,
han fortsætter dog som smed i Melby efter faderens død.

Mvh
Erik Kristensen

Anelle Cosedis

Hej Erik,

godt, at papirerne kom godt frem. Jeg ved godt, at du ikke kan bruge det til noget særligt, men synes, at hilsenen fra Pouline til hele slægten var rigtig sød.

Det var da dejligt at høre, at Hans klarede sig som smed i Melby. Vi var omkring Melby for tre uger siden. Jeg elsker at komme til Fyn og besøge kirker, arkiver osv.
Men nu må jeg til at lede efter Anne (Anna) Hansdatter. Jeg har ingen informationer om hende overhovedet. Hun har måske været en skrap dame. Hun kan jo feks. også være en niece til Hans Jørgensen Husum. Ved du om hun blev viet 2. gang i Melby? Og om hun kom fra Melby, hvad der nok ikke er sandsynligt?

Mange hilsner
Anelle

Erik Kristensen

Hej Anelle!

Lidt mere om Anna Hansdatter.
Rasmus Andersen Smed dør Anno 1696
i Smedegården med det store Stuehus.
(Man holer Trolovelsesfester her)
Så sidder Anna Hansdatter enke i kun kort tid.
Hun vies derefter til Lars Larsen
af nabolandsbyen Askeby.

Forlovelse 1696
Dom. 23 post Trinitatis MDCXCVI,
som er Søndag d. 15. November 1696
blefue Lars Larsen af Askeby
oc Salig Rasmus Smid Enke
i Melbye Trolofuede.

Vielse 1697
Dom. Judica 1697,
som er den 5. Søndag i Fasten 1697
Blefue Lars Larsen af Askeby
oc Salig Rasmus Smids Enke
udi Melbye Kirke Copulerede.
Gården kommer vistnok ind under
"Det Fynske Rytterregiment"
ved samme lejlighed?

Mvh.
Erik Kristensen


Anelle Cosedis

Hej Erik,
tusind tak for alle informationerne, du har sendt mig.

Jeg glæder mig til at kunne bladre i kirkebøgerne, når jeg får det til at virke efter Java-nedbruddet.

Det er MEGET interessant med Anna Hansdatter.  ::) Men du bliver jo nok den, der finder ud af noget først, for som sagt er jeg jo nybegynder og har mest holdt mig til kirkebøger og FT.

Men mange, mange tak skal du have.

De venligste hilsner

Anelle :o

Erik Kristensen


Hej Anelle

Lidt mere om Hans Jørgensen Husum.
Hans Jørgensen Husum menes at have været leverandør til, eller ansat ved Hoffet i København. Han skal således have haft virkelig god indsigt i jura, handel og økonomi, hvilket altid har været stærkt efterspurgt. Han menes at have været den der stod for leverancerne til opbygningen af den nye stabelplads eller by Fredericia som skulle ligge ved Lillebælt på Jyllandssiden og med tiden vokse sig stor. Han var med andre ord en slag Kongelig Hovmester, der arbejdede direkte under Kongen, og med en række kongelige fuldmagter og beføjelser.
Med de mange handler, der gik igennem ham, har han også kunnet skaffe sig en del gods, formentlig strøgods rundt omkring. Han skal have haft gods i Skåne, på Sjælland og på Fyn og i Jylland.  En forsker mener at vide, at den lidt større herregård han havde i Skåne, foretog han en dristig rejse til, da svenskerne i 1658 og 59 havde erobret det meste af Skåne.
Det lykkedes ham at få solgt denne herregård og få frigivet en del penge, som han tog med sig, som så senere blev investeret i det øvrige strøgods, blandt andet i øen Æbelø, som ligger nordøst for Bogense. Rejsen hjem til Fredericia skal være foregået over Helsingør, hvor flugtruten var kortest. Mange forskere har spekuleret i om han skulle vær fra Husum nord for Købehavn eller Husum i Slesvig. Da hans fødsel sætte til enten 1612 eller 1613 så er vi jo udenfor Kirkebøgernes rækkevidde? Chancen er hvis der finde et skifte efter ham, men det har jeg ikke kunnet finde? (Ovennævnte er til dels efter hukommelsen, da jeg ikke har fundet mine gamle noter frem)
Mvh.

Erik Kristensen


Anelle Cosedis

Hej Erik,
du imponerer mig konstant med din viden. :o
Jeg er i besiddelse af en bog: Lavendler fra en skuffe, Studier til en slægtsskabstavle for mine børn, af Leif Stenderup Jensen. Jeg ved ikke, om du kender den, men HJH står opført. Det ser ud til at kilden er Frederik Barfoed: Borgelige Rigsdagsmænd fra 1660.
Jeg vil gerne skrive det af til dig, hvis du er interesseret.

Tusind tak for informationerne

Mange venlige hilsner
Anelle

Erik Kristensen

Hej Anelle!

Det lyder fint med "Lavendelbogen."
Såfremt det ikke er for stort et arbejde,
så vil jeg gerne have en afskrift.
mvh.

Erik Kristensen

Anelle Cosedis

Hej Erik,
den får jeg afskrevet i aften.
Jeg har kontaktet Leif Stenderup Jensen pr. mail for at spørge om, jeg måtte afskrive siden, men jeg har desværre ikke hørt fra ham, og sidste gang jeg talte med ham, var han og hans hustru på vej til hospitalet. Uh, nej.
Når vi i har spist aftensmad skriver jeg og sender det til dig pr. mail. Så håber jeg, at du ikke er gået i seng.

Mange hilsner
Anelle

Erik Kristensen

Hej Anelle!

Tusind tak for det du sendte til mig
Jeg har nu fundet nogle af mine gamle noter frem.
Noterne er noget rodet.
Jeg har en som er fra en vis Hr. Jens Rotne
Som mener at Hans Jørgensen Husum
Havde forbindelse til  som ejer eller forpagter af

1: Herregården
    Åkerup, herregård i
    Allerup udi Skåne.
2: Endelig skulle han have deltaget i Malmø-Oprøret


Først: Jeg er egentlig interesseret i forslægten til Jørgen Wederkinch udi Bogense hans første kone, Maren Hansdatter,som er datter af rådmand HANS JENSEN (+1685/86) og kone BIRGITTE HANSDATTER HUSUM (ca 1643-1685).

Hun er datter af borgmester HANS JØRGENSEN HUSUM (ca 1612-1681) og ifølge en artikel af Fr. Barfod i PHT 1895 dennes første eller i hvert fald første kendte kone, en datter af borgmester JENS MADSEN (+1659).

den 14/2 1671 "BT" giver Hans Jensen sin svigerfar borgmester Hans Jørgensen "fuldstændig afkald for al hans lovlige arv og rettighed (efter) hans hustrus salig moder Boeld Jensdatter da som ved døden var afgangen på Allerup udi Skåne.

Det var nok nogen tid siden; Barfod nævnte at Hans Jørgensen var involveret i den såkaldte Malmøsammensværgelse men slap derfra i live, og citerer en svensk brevskriver, der nævner at Hans Jørgensen havde forpagtet Åkerup.

Men den nævnte BODIL JENSDATTER er næppe den omtalte "datter af Jens Madsen". Efter svigerfaderens død omtales Hans Jensen som formynder for nogle af hans børn og han er deres morbror. Efter at den lokale tolder har givet ham grimme ord får han et vidne fra tinget på sin fortrlffelige afstamning som søn af en borgmester i byen.

ALTSÅ: HANS JØRGENSEN HUSUM var som Fr.  Barfod mente var sandsynligt, gift trende gange
Med
1: BODIL JENSDATTER, datter af Jens NN og NN,død i Skåne, Før 1659??                         
og havde med hende bl. a. datteren BIRGITTE gift med HANS JENSEN,                                            søn af borgmester JENS MADSEN og MAREN NN
så med
2: Hans Jensens søster Maren Jensdatter, og endelig med
3: Kirsten Sonesdatter (ifølge Barfod).

Om Allerup.
Allerup har fundets på flere steder.
Her er nogle lænker til sider om Allerup i Skåne og halland.

Om Åkerup.
Jeg finder bare navnet som personnavn.
På Svenska ortsnamn (=stednavne) findes Ågerup på 2 steder.
 
Herregård i Blentarp, Sjöbo kommune, Skåne Län.
Gård i Norra Rörum, Höörs kommune, Skåne Län.

Mvh
Erik Kristensen

Anelle Cosedis

Hej Erik,
det ser for mig ud som om, at du søger forslægten til Maren Hansdatter og Jørgen H. Wederkinch. Ham har jeg slet ikke søgt mere om. Men jeg har en masse børn efter dem, men kun opslag på den første datter og de sidste fire børn. Resten af kirkebøgerne fra Bogense har jeg ikke kunnet finde, men har blot skrevet, hvad jeg har fundet på nettet. Altså nok de samme, som du har. Og så selvfølgelig Jens Madsen begr. 25. feb. 1659 AO opsl. 149. Hans Jensen har jeg heller ikke kunnet finde, men Birgitte Hansdatter Husum begr. 18. mar. 1685 AO opsl. 151 (42 år).

Har jeg ret, at Thor Hansen, borgmester i Odense død 1731 er bror til Maren Hansdatter, da jeg ikke har dåb for nogen af dem?

Jens er desværre på ferie lige nu, så ham kan vi ikke tale med for øjeblikket. Jeg var hjemme hos ham med det samme materiale, som jeg sendte dig.

Jeg vil mene, at Ågerup er det samme som Åkerup, da udtalen på svensk vil være (næsten) enslydende, og brevskriveren måske ikke har været så vant til at se navnet stavet. Har I kontaktet
lokalarkiv eller andet i Allerup, for at høre om der var noget, der hed Åkerup? Det ville da være rart, hvis vi kunne få det på det oplyst.

Stammer du fra Maren Hansdatter og Jørgen Wederkinch?

Mange hilsner
Anelle

Erik Kristensen

Hej Anelle!

Det som kommer herefter startende med Først:
citat startende med først og mailen ud
er Jens´s indlæg :


Citat begyndt
Først: Jeg er egentlig interesseret i forslægten til Jørgen Wederkinch udi Bogense hans første kone, Maren Hansdatter,som er datter af rådmand HANS JENSEN (+1685/86) og kone BIRGITTE HANSDATTER HUSUM (ca 1643-1685). .........
Citat sluttet.

Men du har ret, det åbner faktisk flere muligheder.
også mht. Anna Hansdatters afstamning?
Nu hvor jeg leder efter gammelt materiale,
så tror jeg, at der vil dukke flere ting op,
hvis du er interesseret?
Jeg har aldrig haft kontakt over til Jens,
og kender ham således slet ikke.
Hans mail er formentlig 3-5 år gammel.
Jeg leder videre!

mvh.
Erik Kristensen


NB: det kan godt være at der ligger flere spændende ting
i det fynske råds-aristokrati som nu dukker op??



Anelle Cosedis

Hej Erik,
nå, det er Jens, der søger forslægten til Hans og Birgitte. Selvfølgelig. Men vi må jo nok vente til han kommer hjem. Jeg formoder ikke, at han sidder ved pc'en i Paris. Jeg kender ham desværre heller ikke. Har kun mødt ham denne ene gang. Men det var hyggeligt at hilse på ham. Min mand og han er jo i familie langt ude.
Og nu kommer jeg jo i tanke om, at du stammer fra Rasmus Andersen Smed og Anna Hansdatter :) Jeg er bare lidt forvirret p.t.
Du og min mand er jo også genetisk forbundne den vej. Det er lidt hyggeligt, synes jeg.

Hvis du finder ud af noget, er jeg selvfølgelig meget interesseret. Og ellers venter vi på Jens, der også lyder som en garvet slægtsforsker som dig.

Erik, du bor i Spentrup? Er det Spentrup ved Randers? For snart en menneskealder siden (ca. 33 år) siden kendte min mor og jeg en dame i Spentrup, Ruth, ... jeg tror hun hed Sørensen. Vi besøgte hende på en gård i Spentrup. Livlig dame, der i dag vil være ca. 82 år. Måske du kender til hende? Så stor er Spentrup jo ikke. Hun havde kronisk leddegigt og tog ofte til Rumænien på kurophold. Men det er måske den forkerte Spentrup eller du har måske ikke boet der så længe?

Mange venlige hilsner
Anelle